- pesc
- Medlem ●
- Stockholm
Låt mig säga såhär då: Tror du Steve, om han kunde, skulle vilja stänga ute Flash (för att ta det mest uppenbara exemplet) från OS X?
Kan du säga något enda skäl som pekar på varför han inte skulle göra det, om han kunde?
Tror jag att han kan? Ja, varför inte? Vad skulle hindra honom?
Tror jag att han vill? Nä, han är väl inte dum? Varför i hela friden skulle han stänga ute flash? Kan någon ge ett exempel på en seriös programvara som utestängts från OS X?
Med OS X har Apple ett förstklassigt öppet, lättanvänt system för datorer. Bäst i världen!
Tror ni att Apple nu drömmer hemliga drömmar om att göra detta system irrelevant och förvandla Mac till någon sorts TV-spels-konsol. Mota över alla som vill använda en dator till Windows. Vad får er att tro att det ligger på agendan?
Att Apple nu öppnar en ny kanal där man vill ha förstklassiga, välkammade program som följer Apple HIG till 100% är bara ytterligare en bonus. Varje mina Emacs-scripts eller flash-appar platsar där. Det är inget konstigt.
Alltså, det finns redan app stores för datorer. Varje Linux-distro har ett repository. På Mac finns Valve och MacPorts. (CPAN?). Alla dessa har regler. På ingen av dessa kan man distribuera sina flash-apps idag. Och inte på Apples nya Mac App Store heller. Big deal.
Om Adobe tycker att Flash är världens grej för plattformsoberoende desktop-appar så kan de väl göra en App Store för det? Den första portabla för både Win och Mac? Med betalning eller utan. Och ha regler som förbjuder Java-appar i den affären. Det är bara att sätta igång. Jag är helt 100% övertygad om att en sådan klient inte skulle stoppas av Steve på Mac OS X.
Låt mig säga såhär då: Tror du Steve, om han kunde, skulle vilja stänga ute Flash (för att ta det mest uppenbara exemplet) från OS X?
Nä.
Kan du säga något enda skäl som pekar på varför han inte skulle göra det, om han kunde?
Det är väl ändå ganska enkelt? OS X är den sortens plattform som låter användaren köra i princip vad som helst, på vinst och förlust. Precis som Steve själv sade på D8-intervjun kommer den sortens persondator att finnas kvar för överskådlig framtid, av den enkla anledningen att PC:n inte är fullt ut ersättlig med iPads och liknande.
Det som däremot kommer att hända är att allt färre kör OS X och fler kör iOS. Just därför finns det ingen poäng i att försöka förvandla OS X till iOS. Det ordnar sig ändå...
...
OS X är den sortens plattform som låter användaren köra i princip vad som helst, på vinst och förlust. Precis som Steve själv sade på D8-intervjun kommer den sortens persondator att finnas kvar för överskådlig framtid, av den enkla anledningen att PC:n inte är fullt ut ersättlig med iPads och liknande.
Det som däremot kommer att hända är att allt färre kör OS X och fler kör iOS. Just därför finns det ingen poäng i att försöka förvandla OS X till iOS. Det ordnar sig ändå...
Efter ett halvår säljer Apple fler iPad än Mac. Lägg till iPhone och iOS kommer att dra ifrån OS X rejält.
asymco | Visualizing iPad vs Mac
Jag ser heller ingen poäng med att förvandla OS X till iOS.
Naturligtvis menar jag inte "kunna" i teknisk bemärkelse, utan "kunna" med tanke på användarnas reaktioner, och idag är det inte realistiskt, men det är bara att läsa vad SJ själv säger om saken så står det klart var hans ideal är: Att allt ska skrivas i deras språk, med deras verktyg, distribueras med deras kanaler.
Jag var tydlig med att Flash var ett exempel, så därför är jag glad om det inte spårar ur i ett "för eller emot Flash" för frågan är långt viktigare än så.
T.ex: Redan med de begränsningar som vi redan vet så stängs alla program ute som är skrivna, helt eller delvis, i Java. Det är ingen liten sak. Java är trots allt världens populäraste programmeringsspråk.
...men det är bara att läsa vad SJ själv säger om saken så står det klart var hans ideal är: Att allt ska skrivas i deras språk, med deras verktyg, distribueras med deras kanaler.
Om du menar att allt i Mac App Store ska skrivas med Apples verktyg, osv, så håller jag med. Och jag tycker det är bra att Mac App Store begränsas för välskrivna Mac-program som följer Apple HIG, mm, mm.
Det är när det påstås att detta skulle gälla för hela plattformen Mac OS X i stort som jag protesterar. Eller att det är dit plattformen är på väg. Finns det några konkreta tecken på att hela plattformen är på väg hit?
Redan med de begränsningar som vi redan vet så stängs alla program ute som är skrivna, helt eller delvis, i Java. Det är ingen liten sak. Java är trots allt världens populäraste programmeringsspråk.
Återigen, begränsningarna gäller Mac App Store-kanalen, inte plattformen OS X.
Jag tycker detta är bra. Vi kommer att få en App Store som bara innehåller de snyggaste och mest välintegrerade programmen. Vi slipper programmen som är utvecklade av personer som aldrig sett en Mac och inte har en aning om hur en bra integration ska se ut. Precis vad min Mamma behöver om hon ska shoppa program. Mac App Store är "Svensson-kanalen". Skyltfönstret för hur Apple-program ser ut.
Jag ser inga problem för Java-utvecklare att releasa på OS X eftersom det ju är en öppen plattform. Nej, dessa program kommer inte i Mac App Store och min Mamma kommer inte att se dem. Men jag är säker på att jag även i framtiden kan köra Eclipse eller Android SDK på Mac.
Och som sagt, jag tror inte det finns något hinder för Oracle att definiera en Java App Store som fungerar plattformsoberoende på Windows, Linux och Mac OS X. Om de skulle tycka det vore en bra idé.
Om du menar att allt i Mac App Store ska skrivas med Apples verktyg, osv, så håller jag med. Och jag tycker det är bra att Mac App Store begränsas för välskrivna Mac-program som följer Apple HIG, mm, mm.
Det är när det påstås att detta skulle gälla för hela plattformen Mac OS X i stort som jag protesterar. Eller att det är dit plattformen är på väg. Finns det några konkreta tecken på att hela plattformen är på väg hit?
Återigen, begränsningarna gäller Mac App Store-kanalen, inte plattformen OS X.
Jag tycker detta är bra. Vi kommer att få en App Store som bara innehåller de snyggaste och mest välintegrerade programmen. Vi slipper programmen som är utvecklade av personer som aldrig sett en Mac och inte har en aning om hur en bra integration ska se ut. Precis vad min Mamma behöver om hon ska shoppa program. Mac App Store är "Svensson-kanalen". Skyltfönstret för hur Apple-program ser ut.
Jag ser inga problem för Java-utvecklare att releasa på OS X eftersom det ju är en öppen plattform. Nej, dessa program kommer inte i Mac App Store och min Mamma kommer inte att se dem. Men jag är säker på att jag även i framtiden kan köra Eclipse eller Android SDK på Mac.
Och som sagt, jag tror inte det finns något hinder för Oracle att definiera en Java App Store som fungerar plattformsoberoende på Windows, Linux och Mac OS X. Om de skulle tycka det vore en bra idé.
Många av Apples egna program följer inte HIG, och har aldrig gjort det.
För mig är MacAppStore en möjlighet att distribuera småaktörers program på en säker kanal. Så långt är allt bra och kan vara en bra grej.
Sedan Apple släppte på skandalösa §3.3.1 så är jag inte så rädd för att Apple skall underkänna mig bara för att jag inte använder "rätt" språk och verktyg. Däremot känns det inte så himla kul att man riskerar att bli underkänd för att man har egna idéer om vad ett bra GUI är.
För mig är MacAppStore en möjlighet att distribuera småaktörers program på en säker kanal. Så långt är allt bra och kan vara en bra grej.
Sedan Apple släppte på skandalösa §3.3.1 så är jag inte så rädd för att Apple skall underkänna mig bara för att jag inte använder "rätt" språk och verktyg. Däremot känns det inte så himla kul att man riskerar att bli underkänd för att man har egna idéer om vad ett bra GUI är.
Off-topic:
Fattar du hur många timmar av mitt liv jag lade ner på Ingemar's Skiing Game när jag var liten?
När får man se det i Appstore?
det hela kommer väl sluta med att vi måste jailbreaka våra datorer :/
Observera att detta är något Intel redan jobbar på.
Ars Technica hade en bra artikel om det förra månaden. Motivet är ökad säkerhet. Istället för att ha en säkerhetsmodell där antivirusprogram försöker bygga upp en kunskapsbank av kända hot och skydda användaren därefter (och därmed alltid ligga ett steg bakom hackare) så vill de byta till en modell där bara godkänd kod kan köras.
Ars Technica om detta:
Depending how enamored you are of Apple's App Store model, where only Apple-approved code gets to run on your iPhone, you may or may not be happy in Intel's planned utopia. Because, in a nutshell, the App Store model is more or less what Intel is describing.
Nu behöver det inte bli så illa som det låter, en mera sund användning av detta är:
[Intel] could set up a number of trusted signing authorities for x86 code, and developers could approach any one of them to get their code signed for distribution. This is, of course, the same model used on the Web, where e-commerce sites submit an application for an https certificate.
This distributed approach seems to work well enough online, and I would personally be quite happy to use it on all my PCs.
Men det går inte att komma ifrån att en sådan arkitektur också skulle kunna tillåta Apple att göra Mac OS X mera slutet. Det skulle definitivt ge ökad säkerhet men som användare skulle man förlora en frihet som känns som en grundsten i normal datoranvändning.
Men precis som Samuel K skriver så tror jag inte heller att Apple kommer att ta Mac OS X dit och jag är inte speciellt oroad.
Jag tror att Mac App Store i den form den presenterades kommer att floppa med sina ambitioner. Varför skulle Mac-utvecklare som redan har det relativt bra gå med på så pass dåliga villkor?
Jag tror att om iOS ändrades så att man kunde installera program precis som i OS X helt utan att gå via Apple, då skulle säkert minst hälften av alla väletablerade utvecklare lämna App Store över en natt. Det var länge sedan jag hörde en utvecklare prata väl om App Store. Enda anledningen till att de finns kvar är att det inte finns något alternativ. Jag har därför mycket svårt att tro att samma koncept på en öppen plattform skulle bli en hit.
Jag tror att Mac App Store i den form den presenterades kommer att floppa med sina ambitioner. Varför skulle Mac-utvecklare som redan har det relativt bra gå med på så pass dåliga villkor?
Marknaden kanske? Typ, att få vanligt folk att faktiskt hitta produkterna och rentav betala för dem?
Jag tror att om iOS ändrades så att man kunde installera program precis som i OS X helt utan att gå via Apple, då skulle säkert minst hälften av alla väletablerade utvecklare lämna App Store över en natt. Det var länge sedan jag hörde en utvecklare prata väl om App Store. Enda anledningen till att de finns kvar är att det inte finns något alternativ. Jag har därför mycket svårt att tro att samma koncept på en öppen plattform skulle bli en hit.
Jag känner också ganska många som inte tycker om sina inkomstkällor. Du talar om hur många utvecklare som lämnar över en natt, men är inte den relevanta frågan snarare hur många av kunderna som gör det?
Marknaden kanske? Typ, att få vanligt folk att faktiskt hitta produkterna och rentav betala för dem?
]Jag känner också ganska många som inte tycker om sina inkomstkällor. Du talar om hur många utvecklare som lämnar över en natt, men är inte den relevanta frågan snarare hur många av kunderna som gör det?
Det är faktiskt en bra poäng. Det ena måste ju inte heller utesluta det andra. Krävs det tillräckligt lite för att få det att fungera så kan det förstås leda till att många program finns både löst samt i Mac App Store.
Jag håller med Marcus. Även om app store är en hit och gör det enkelt för utvecklarna att distribuera programmen och gör det extremt enkelt för användare att installera ändå så är många utvecklare inte nöjda med apple pga deras hårda regler. Men eftersom iOS är så lite fragmenterad och enda sättet att installere program på så har utvecklarna accepterat app store.
På just Mac sidan är det annorlunda eftersom det finns redan flera sätt att distribuera och installera program på. Men många förstår inte riktigt hur man ska installera programmen och jag tror det är där som Apple vill förbättra med en Mac app store. Men eftersom der redan finns flera sätt att distribuera programmen så kommer många utvecklare att strunta i apples regler och kontroller. Kolla bara vilka regler som gäller Mac app store. Det är nästan samma regler som för iOS app store och det är väldigt få som kommer att gå med på det om Apple inte ändrar reglerna.
Jag är mest rädd för att Apple långsiktigt vill ändra så att Mac app store kommer att vara den enda möjligheten att installera programmen på. Det kommer inte att bli så i början men kanske om 5-10 år så har apple tagit alla möjligheter att köra program som inte är verifierade genom mac app store. Steve Jobs fick frågan på back to the Mac eventet och hans svar var. Not at this time. Vilket inte bådar gott.
//Rob
Jag håller med Marcus. Även om app store är en hit och gör det enkelt för utvecklarna att distribuera programmen och gör det extremt enkelt för användare att installera ändå så är många utvecklare inte nöjda med apple pga deras hårda regler. Men eftersom iOS är så lite fragmenterad och enda sättet att installere program på så har utvecklarna accepterat app store.
På just Mac sidan är det annorlunda eftersom det finns redan flera sätt att distribuera och installera program på. Men många förstår inte riktigt hur man ska installera programmen och jag tror det är där som Apple vill förbättra med en Mac app store. Men eftersom der redan finns flera sätt att distribuera programmen så kommer många utvecklare att strunta i apples regler och kontroller. Kolla bara vilka regler som gäller Mac app store. Det är nästan samma regler som för iOS app store och det är väldigt få som kommer att gå med på det om Apple inte ändrar reglerna.
Mac App Store kommer med största sannolikhet inte att bli samma kioskvältare, precis av samma anledning som att iPad-användare köper mindre från App Store än vad iPhone-användarna gör. Det handlar snarare om att själva plattformen i sig är ännu mer "batteries included", men alltjämt finns det en i nuläget outnyttjad möjlighet att tjäna pengar. Hur stor andel av utvecklarna som är glada eller inte är irrelevant i sammanhanget.
Jag är mest rädd för att Apple långsiktigt vill ändra så att Mac app store kommer att vara den enda möjligheten att installera programmen på. Det kommer inte att bli så i början men kanske om 5-10 år så har apple tagit alla möjligheter att köra program som inte är verifierade genom mac app store. Steve Jobs fick frågan på back to the Mac eventet och hans svar var. Not at this time. Vilket inte bådar gott.
//Rob
Som jag sade tidigare: Macen kommer inte att förändras nämnvärt, lika lite som övriga persondatorer kommer att göra. Däremot kommer sannolikt fullfjädrade persondatorer att bli produkter för en liten grupp användare med avancerade behov, medan iOS blir den allt överskuggande plattformen. Att försöka förvandla OS X till iOS blir då inte bara dumt utan framför allt helt meningslöst. Vi kanske kan återkomma till det här om 5-10 år?
Wah-wah-wah. Mycket gnäll här över nåt som kanske händer om fem år, men som det inte finns några som helst konkreta tecken på att Apple vill. Ärligt talat vet jag inte vad jag vill ha i min persondator om fem år. Det finns viss logik i snacket om pickup-truck vs. personbil. Fråga mig om fyra år.
Den som inte gillar Mac OS AppStore kan fortsätta att installera sina Mac OS program imorgon på samma sätt som igår. Ingen genre, inget UI-koncept, inget utvecklingsverktyg har det svårare imorgon än idag. På samma sätt som att piratladdade eller hemrippade mp3-or inte blev sämre av att iTunes fick igång laglig försäljning.
(F.ö. på samma sätt som att den Macbook Air man köpte i September inte blev sämre bara för att det släpptes en nyare modell i oktober. Vad är det som ger vissa macfans en sån "sense of entitlement"? Köp och använd det du vill ha, undvik det andra.)
Och jag tror parallellen med iTMS håller. Jag som aldrig laddade ned från filesharingnätverken började köpa musik digitalt när jag fick ordning på iTunes. De andra digitala musikaffärerna (minns nån den där ryska?) kändes skumma och jag ville inte chansa. På iTunes kom allt i ok kvalitet och ibland t o m med rätt omslag och låttexter. Det var värt en dollar per låt. På samma sätt har jag nån ensaka gång känt tveksamhet inför små mjukvaruutvecklare för Mac, och mest köpt mjukvara vi MacUpdate bundles eller fysiskt i butik.
Sen tror jag också att Mac OS appstore kommer omformas lika mycket som iOS app store gjort. Vissa saker i veckans release låter lite udda, men även iPhone OS och App store behövde ju några rundor för att komma dit den är. Om ett halvår kommer man styra om lite, om ett år gör man om nåt mer. Med 30% marginal och inga trials så missar man både Adobe/MS/etc och små sharewareutvecklare.
Gärna en diskussion om vad som kan göras bättre. Men "Vargen kommer! Vargen kommer! Vargen kommer!" leder oss inte till ett bättre ställe. Och att medvetet övertolka och måla skräckscenarios och sen använda verbtempus i dåtid ("Fattar inte att Apple har kunnat göra så mycket") blir bara... eh... löjligt.
Själv är jag glad att slippa den tionde pruttappen i Mac OSstore (nio borde väl räcka för de av er som köper sånt?) och tycker det är sjysst att allt är åtminstone en aning testat och att jag kan räkna med att fulprogram försvinner snabbt. Hade gärna sett att man släpper in även sånt som konkurrerar med Apples appar - hur ska annars t ex MS Office komma in - och att det vore bra om jag kunde köpa även VmWare, Officeprogram och Adobe där. Sen att man får gallra bland app-recensionerna för att typkunden inte liknar mig, det tycker jag gäller alla ställen jag handlar på.
Sitter och letar efter en app till iOS som gör vad CoconutBattery gör för Mac OS, och när jag hittade denna artikel
Tips: Calibrate and Prolong Your iPhone's Battery Life | One More Tap
och när jag läste detta stycke:
No, there’s no such software for the iPhone or iPod touch that I know of currently. Apple currently does not allow apps to check the battery’s percentage reading – but there’s an app called Free Memory which managed to slip under the radar.
tänkte jag hur det skulle vara att ha en Mac som bara fick köra mjukvara som Apple accepterat.
Hu!!
Visst, jag minns hur det var med mjukvara som programmerades av folk som inte höll sej till Apples guide-lines, en av de största bovarna var Micro$oft(!!) men samtidigt fanns det massor av fantastiska små program som gjorde saker man aldrig skulle kunna få fram om man gjorde allt enligt boken.
Hur skulle det bli om Apple skulle kunna stoppa all mjukvara de inte anser passar precis in i vad de anser hör hemma på Mac OS ?
LCR
Läsvärt från Marco Arment, utvecklare av program för både Mac och iOS, om hur han tror Mac App Stores framtid ser ut. Han ser en framtid där många iOS-utvecklare börjat göra program för Mac och att det totala utbudet av program (Mac App Store + vanliga program) blir mycket större.
Apps as entertainment
In high school, my friends and I went to the movie theater almost every weekend, usually not even knowing what was playing, and decided how to spend our $5-10 when we got there. We knew it would buy us a few hours of entertainment, and we knew that most of the movies would be mediocre, a few would be horrible, and a few would be great. The predictability and low cost of these outings gave us a reliable way to be entertained on a regular basis.
One of the reasons the iOS App Store is so successful is that app-buying has become a form of casual, routine entertainment for iPhone and iPad owners. We gladly go and browse the App Store even when we don’t “need” anything at the moment, with the intention of going and spending a few bucks on whatever’s new that looks good.
Och dagens Mac-utvecklare behöver inte vara så oroliga:
What about today’s Mac developers?
They’ll be fine.
Today’s market for Mac software isn’t going anywhere. People will continue to find (or not find) traditional apps in the traditional ways, and will continue to buy (or not buy) them in retail stores and from the vendors’ websites at about the same rates. In fact, as the Mac’s marketshare grows, this market will continue to grow with it.
But a huge new market is about to open next door. And yes, it’ll probably be dominated by Angry Birds and other inexpensive, often trivial apps. When this happens, a lot of traditional Mac developers are going to look down on it. But those with a bit of free time to develop their own inexpensive, often trivial apps might have a different viewpoint entirely when they see their sales numbers.
As both a Mac user and an iOS developer, I’m incredibly excited for the potential of this market.
Läs mer: Marco.org - The Mac App Store isn't for today's Mac developers
Jag tycker han har delvis rätt men han tar mycket för givet. T ex naivt tro att Apple kommer att tillåta att man får sälja samma program i både Mac App Store och direkt. Och att det då skulle vara tillåtet att ta olika priser på programmet beroende på om den säljs direkt eller genom Mac App Store. På båda punkterna ligger han helt fel.
För "tuggummi" programmen kommer Mac App Store att vara ett lyft men för många av dagens program tror jag inte att Mac App Store kommer att spela så stor roll. Men det kommer vi att märka om några år.
//Rob
bjango, som utvecklar iStat Menus, har skrivit en artikel The life and death of a fake hotdog app där han belyser hur han ser på problemen men Mac App Store
Han tar upp olika saker men själv blir jag mest undrande över vart det kan leda med att man inte kan sälja uppdateringar utan allt är nya versioner till fullt pris.
Kommer det att innebära att program inte kommer att uppdateras alls mot slutet av sin livsbana för att man ska köpa den nya? I dag tycker jag att det händer att en version uppdateras en hel del strax innan ny version släpps. Kanske inte så mycket med nya finesser utan mer olika buggfixar.
Kommer man att våga köpa program som inte är helt nya med risken att det släpps en ny version veckan därpå som man måste köpa till fullt pris? I dag känns det ganska säkert eftersom de flesta erbjuder gratis uppdatering om man just köpt programmet
I dag köper jag uppdateringar av en del program, inte kanske för att jag behöver de nya finesserna men jag betalar gärna en slant till utvecklarna som tack för deras jobb. För billiga 10-20$ program kanske jag fortsätter men för dyra program undrar jag om jag kommer att vara lika intresserad att betala fullt varje gång.
Mina appar till iPhone uppdateras hela tiden - gratis.
Vilket är precis vad kritiken gäller, efter ett tag vill många ta betalt för en större uppdatering. Det är väldigt svårt och ofta rentav omöjligt att överleva på enbart nya kunder. Som Mac App Store har presenterats och som iOS App Store fungerar nu är det mycket krångligt både för dig och för dina kunder att göra en sådan uppdatering.
Är det bara jag som är väldigt dålig på att donera? :">
Det har hänt att jag tagit mig i kragen och donerat lite till gratisprogram som jag gillar men jag skäms för att tillstå att det inte varit ofta.
Även om jag skulle ta mig i kragen så undrar jag om jag skulle vara så godhjärtad att jag t ex donerat 50 § till the Escaper när de lanserade en ny version av Flux. Nu köpte jag uppgraderingen eftersom jag vill fortsätta använda programmet och de nya funktionerna.
Jo, jag förstår att det kostar att uppdatera och fortsätta att utveckla program och jag är glad att det sker - för egen del är det nog bäst om jag tvingas att betala, om än inte vad en fullversion skulle kosta. Om alla är som jag är risken annars att vi endast får program som utvecklas av folk som inte lever på det och det tror jag skulle ge oss ett mindre programutbud.
Är det bara jag som är väldigt dålig på att donera? :">
Det har hänt att jag tagit mig i kragen och donerat lite till gratisprogram som jag gillar men jag skäms för att tillstå att det inte varit ofta.
Du är nog inte ensam. Jag är faktiskt riktigt bra på att köpa sharewareprogram skulle jag påstå (se t.ex. den här listan) men jag är usel på att donera. Faktum är att jag kan inte komma på en enda gång då jag gjort det. Jag vet inte riktigt varför, kanske känns det lite mera värdefullt att köpa då man får sitt eget fina serienummer
Du är absolut inte ensam. Jag har, precis som Adrian, köpt en hel del shareware, men det är otroligt sällsynt att jag donerar. Donerade en femhundring till XBMC förra året, men det tror jag är enda gången det hänt. Och XBMC har jag använt sedan 2004, så där var det skammen som till slut fick mig att skänka en slant