Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väckarklockan inser inte att det är vintertid

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-10-31 12:37

Min iPhone 4, ios 4.1, gick över till vintertid helt OK men den inställda fasta väckningstiden 8:30 på söndagsmorgonen ljöd inte förrän kl 9:30 (vintertid), d v s en timme sent.

I Australien har motsvarande bug rapporterats men där sker tydligen väckningen 1 timme för tidigt.

Jag provar med att radera alla förinställda väckningar och ställer in nya färska.

Jag hade samma problem, skulle upp kl 07.00 vintertid men väckningen gick igång först kl 08.00, en timme för sent! iPhone 3G S, iOS 4.1.
Provade omstart men resultatet var det samma.
Lade in en ny färsk påminnelse och då gick den igång på rätt tid, verkar som att de gamla påminnelserna ligger en timme fel, klart fall av bug!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-31 12:56

Det är en allmän känd bugg som Apple är påväg att släppa patch på enligt dem själva.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-31 13:35

Samma sak här. Klockan ändrades, men larmet gick av som om ändringen inte fanns, dvs en timme senare. Vi får hoppas att samma bugg inte upprepas imorgon, när man ska till jobbet.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-31 14:18
Ursprungligen av 20hz:

Det är en allmän känd bugg som Apple är påväg att släppa patch på enligt dem själva.

Källa?

EDIT: såg din källa nu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-31 13:38

Den kommer finnas kvar tills Apple släpper en 4.1.1 eller 4.2.

Blec nipprig när jag läste tråden så jag tog bort alla larm, la till de igen och la ett nu mitt på dagen för att säkerställa. För mig verkar det fungera smärtfritt!

Och jag blir nipprigt petimeter... Det är sommartid och normaltid... Inte vintertid:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Och jag blir nipprigt petimeter... Det är sommartid och normaltid... Inte vintertid:)

Eller är det normaltid och vintertid?

Ursprungligen av PeeMaN:

Eller är det normaltid och vintertid?

Just nu är det inte ens vintertider här uppe i Luleå:)

Skämt å sido, det är sommartid respektive normaltid, bara att titta in på exvis wikipedia

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-02 07:57
Ursprungligen av PeeMaN:

Eller är det normaltid och vintertid?

Det heter Normaltid eftersom klockan nu stämmer med solen. ie när solen står högst är klockan 12.

Ordet sommartid är ju en väldigt dålig översättning av daylight saving time, som ju finns till för att det skall bli lite ljusare på kvällarna under vår och höst här uppe hos oss och även under sommaren hos sörlänningarna.

Att säga vintertid är lika irriterande som att svenskar ännu inte tycks ha fattat att Halloween firas kvällen den 31 oktober och inte närmaste helg till det datumet!

Själv hade jag inga problem bed denna bugg.

Varför har min iPhone fortfarande sommartid? Den ställer inte om sig.

Alltså när jag för reglaget "Ställ om automatiskt" till på, så blir det sommartid. Och när reglaget är av så är det normaltid.

  • Medlem
  • Vancouver, Kanada
  • 2010-11-01 06:24

Vad jag kan se så fungerar alarmet så länge man har det inställt på alla dagar eller bara "en gång". Det är när man ställer in specifika dagar som det inte längre fungerar som det ska.

Ursprungligen av bolen:

Vad jag kan se så fungerar alarmet så länge man har det inställt på alla dagar eller bara "en gång". Det är när man ställer in specifika dagar som det inte längre fungerar som det ska.

Detta är också min erfarenhet. Alla dagar eller inga dagar (engångslarm) fungerar. Jag har till och med raderat alla larm och lagt in ett nytt, men det fungerade inte om jag ställde in det på vardagar, utan bara när jag ställde in det på alla dagar.

  • Medlem
  • Göteborg, Sweden
  • 2010-11-02 16:12
Ursprungligen av Mattias Malm:

Detta är också min erfarenhet. Alla dagar eller inga dagar (engångslarm) fungerar. Jag har till och med raderat alla larm och lagt in ett nytt, men det fungerade inte om jag ställde in det på vardagar, utan bara när jag ställde in det på alla dagar.

Bekräftar att så är fallet även för mig. Alarmet fungerar inte om jag checkar ur lördag och söndag även om jag lagt in det på nytt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 07:24

Min iPhone ställde om sig till normaltid, idag har den ställt tillbaka sig till sommartid, fastän "Automatiskt" i iklickat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 07:33

Vi får som sagt vänta tills 4.1.1 släpps eller 4.2 innan något händer. Kan informera att beta 3 av 4.2 är detta åtgärdat.

Ursprungligen av 20hz:

Vi får som sagt vänta tills 4.1.1 släpps eller 4.2 innan något händer. Kan informera att beta 3 av 4.2 är detta åtgärdat.

Japp i min 4.2 B3 fungerar det som det skall och jag kom upp i tid

Det förklar varför jag försov mig i morse. Tur man inte skulle med ett flyg.

Råkade ut för det idag! Jobbet blev inte helt nöjt..

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-11-01 09:23

Det är farligt att inte läsa 99mac åtminstone en gång per dygn...
Vaknade av mig själv imorse och undrade yrvaket om jag än en gång lyckat sova igenom väckarklockan, men icke. Ett tag senare ringde den lilla gynnaren - en timme efter jag skulle gått upp...

Tufft krav i den där noten:)

Citat:

Thing is, according to a ZDNet Australia report from more than three weeks ago, Apple acknowledged the bug with a promise to fix it with a software update. So why wasn't it rolled out in time to avoid this mess in Europe?

OCH helmysko bugg!!! Min världstid rapporterade korrekt tid igår morse för Stockholm, som också är inställd som min tidzon (Stora Bjurum mellan Falköping och Skara fanns inte så jag fick nöja mig med Fjollträsk).
Sedan rättade sig min iPhone yrvaket kl 08.00, och gick från 08.59 till 08.00!?!. Ingen logik. Tack och lov finns det hundar och ungar som sköter väckningen, så mina "patchar" studsade som vanligt omkring i sängen runt 07.00. Sommartid that is...
Eller så är iPhone så kalifornisk att den inte kan tänka sig att leva utan West Coast Time och låter telefonens klocka rulla på det i smyg i bakgrunden, drömmandes om den perfekta vågen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-01 10:20

faktiskt rätt pinsamt att detta skedde.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 10:33

Självklart så hugger aftonbladet på detta: Försovit dig i morse? Skyll på din iPhone | Pryl | Aftonbladet

Dom älskar ju alla nedergångar för apple..

Ursprungligen av Cokey:

Självklart så hugger aftonbladet på detta: Försovit dig i morse? Skyll på din iPhone | Pryl | Aftonbladet

Dom älskar ju alla nedergångar för apple..

Snarare att de älskar nyheter om Apple - oavsett om de är positiva eller negativa.

Apple och Iphone ökar klick och läsning. Det finns siffror på det från USA. När folk klagar på att media skriver för mycket om Apple så kan de hänvisa till att det ökar upplagan.

Ursprungligen av Cokey:

Självklart så hugger aftonbladet på detta: Försovit dig i morse? Skyll på din iPhone | Pryl | Aftonbladet

Dom älskar ju alla nedergångar för apple..

OT: Fast nu blev jag lite less på AB... Har inte den här listan vandrat klart på AB's första sida än?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-01 11:01

Jo det är iofs sant. Men jag tycker dom är väldigt duktiga på att publicera negativa saker om apple väldigt snabbt..

Bevaka tråden