Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man tag i en iPad så snabbt som möjligt?

Tråden skapades och har fått 530 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Western Union tar hutlöst betalt för att hantera transaktionen, nästan 10%.
avgiftstabeller

Men det är väldigt snabbt och smidigt som zOlid säger.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 11:52

Vi har köpt två Ipad 64 GB/3G från notebook.de. Eftersom vi har företag så behövde vi inte betala tysk moms (man anger momsreg nr/VAT nr när man registerar sig som kund) och fick betala 6000 kr/st inkl frakt. Vi beställde på en helg, samma vecka torsdag före lunch levererades de av DHL, vanlig frakt (ej express) och vi finns i Piteå, Norrbotten. Väl emballerade, ingen större risk för fraktskador.

Köper man privat så får man betala tysk moms, 19%. Ändå billigare och bättre än skojarna som säljer på Blocket. Dessutom så har tyskarna samma elkontakt som vi i Sverige, många som säljer på Blocket har en Engelsk eller Amerikansk Ipad.

Ursprungligen av Tomas L:

Vi har köpt två Ipad 64 GB/3G från notebook.de. Eftersom vi har företag så behövde vi inte betala tysk moms (man anger momsreg nr/VAT nr när man registerar sig som kund) och fick betala 6000 kr/st inkl frakt. Vi beställde på en helg, samma vecka torsdag före lunch levererades de av DHL, vanlig frakt (ej express) och vi finns i Piteå, Norrbotten. Väl emballerade, ingen större risk för fraktskador.

Köper man privat så får man betala tysk moms, 19%. Ändå billigare och bättre än skojarna som säljer på Blocket. Dessutom så har tyskarna samma elkontakt som vi i Sverige, många som säljer på Blocket har en Engelsk eller Amerikansk Ipad.

Den engelska är det ju bara att köra ett svenskt duckhead på?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-22 08:40
Ursprungligen av PeeMaN:

Den engelska är det ju bara att köra ett svenskt duckhead på?

Javisst, eller en apparatkabel. Men köper man en tysk Ipad så behöver man varken nytt duckhead eller kabel. När min nya Iphone landar nästa vecka så kan jag ha en laddare på jobbet och en hemma. (Notera dock att Ipad-laddaren är på 10W medan Iphone:s laddare ger 5W, så det tar längre tid att ladda Ipad med en Iphone-laddare.)

Ursprungligen av Tomas L:

Vi har köpt två Ipad 64 GB/3G från notebook.de. Eftersom vi har företag så behövde vi inte betala tysk moms (man anger momsreg nr/VAT nr när man registerar sig som kund) och fick betala 6000 kr/st inkl frakt. Vi beställde på en helg, samma vecka torsdag före lunch levererades de av DHL, vanlig frakt (ej express) och vi finns i Piteå, Norrbotten. Väl emballerade, ingen större risk för fraktskador.

Köper man privat så får man betala tysk moms, 19%. Ändå billigare och bättre än skojarna som säljer på Blocket. Dessutom så har tyskarna samma elkontakt som vi i Sverige, många som säljer på Blocket har en Engelsk eller Amerikansk Ipad.

Samma här. Beställde från notebook.de via mitt företag. Bland de billigare jag hittade, både på iPad och tillbehör, och frakten gick snabbt och smärtfritt (till skellefteå i mitt fall, så nästan lika långt norrut). Kan bara rekommendera dem.

Ursprungligen av Tomas L:

Vi har köpt två Ipad 64 GB/3G från notebook.de. Eftersom vi har företag så behövde vi inte betala tysk moms (man anger momsreg nr/VAT nr när man registerar sig som kund) och fick betala 6000 kr/st inkl frakt. Vi beställde på en helg, samma vecka torsdag före lunch levererades de av DHL, vanlig frakt (ej express) och vi finns i Piteå, Norrbotten. Väl emballerade, ingen större risk för fraktskador.

Köper man privat så får man betala tysk moms, 19%. Ändå billigare och bättre än skojarna som säljer på Blocket. Dessutom så har tyskarna samma elkontakt som vi i Sverige, många som säljer på Blocket har en Engelsk eller Amerikansk Ipad.

Betalade ni 6000:- totalt - tillkommer det inte svensk moms eller tull osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 00:18
Ursprungligen av Tomas L:

Vi har köpt två Ipad 64 GB/3G från notebook.de. Eftersom vi har företag så behövde vi inte betala tysk moms (man anger momsreg nr/VAT nr när man registerar sig som kund) och fick betala 6000 kr/st inkl frakt. Vi beställde på en helg, samma vecka torsdag före lunch levererades de av DHL, vanlig frakt (ej express) och vi finns i Piteå, Norrbotten. Väl emballerade, ingen större risk för fraktskador.

Köper man privat så får man betala tysk moms, 19%. Ändå billigare och bättre än skojarna som säljer på Blocket. Dessutom så har tyskarna samma elkontakt som vi i Sverige, många som säljer på Blocket har en Engelsk eller Amerikansk Ipad.

När man inte betalar moms i tyskland, måste man betala den i sverige istället?

/ Petter

Ursprungligen av lAlA:

När man inte betalar moms i tyskland, måste man betala den i sverige istället?

/ Petter

Hur skall du slippa den i Tyskland då?
Det är ju samma stuk där som här. Har man ett företag kan man kvitta momsen.
Är man privatperson får man snällt betala den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-22 15:17

Dom hade ipad 32gb wifi via Campadre idag för bara 3995kr.
Var dock inte snabb nog att hinna köpa en så dom tog slut så klart.
Riktigt billigt dock. Någon som han köpa?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-10-22 23:35

Jag har inte sett förut att

Webbhallen säljer Paddar, dessutom ganska billigt jämfört med vissa andra...

WEBHALLEN.com - Hårdvara - Datorer - Surfplattor

Jag köper mina minnen till Mac från dem, de har ingen Applepålägg som vissa andra heller...

Om Ipad börjar säljas i nov i sverige så borde ju priserna sjunka rejält.
Ipad 64gb 3g borde ju ligga runt 7500-8000kr dvs runt 1000kr billigare än idag.
Och dom utländska borde ju sjunka till strax under 7000kr??

Fick hem min ipad igår. Betalade 6900 inkl frakt från en ebay säljare i england. En 3g 64gb. Tog typ 5 dagar från beställning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-06 17:11
Ursprungligen av =JoNaZ=:

Fick hem min ipad igår. Betalade 6900 inkl frakt från en ebay säljare i england. En 3g 64gb. Tog typ 5 dagar från beställning

Vilken säljare var detta?

Jag funderar skarpt på att köpa mig en iPad men funderar på om man ska lugna sig en aning för att se om det kommer en iPad 2.

Vad tror ni om läget, det verkar som om Apple gör en reklam för iPad 2 och då kanske det börjar bli läge för gen 2.

Tror ni att den kan tänkas komma innan jul eller efter?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-07 20:02
Ursprungligen av draags:

Jag funderar skarpt på att köpa mig en iPad men funderar på om man ska lugna sig en aning för att se om det kommer en iPad 2.

Vad tror ni om läget, det verkar som om Apple gör en reklam för iPad 2 och då kanske det börjar bli läge för gen 2.

Tror ni att den kan tänkas komma innan jul eller efter?

Vart har du sett reklam för en generation 2 iPad?
Är tämligen säker på att om de börjat visa reklam för en sådan, att det då innebär att den snart är ute för försäljning. Men jag tvivlar starkt på att Apple gör reklam för den innan de ens presenterat den.

Ursprungligen av iPilot:

Vart har du sett reklam för en generation 2 iPad?
Är tämligen säker på att om de börjat visa reklam för en sådan, att det då innebär att den snart är ute för försäljning. Men jag tvivlar starkt på att Apple gör reklam för den innan de ens presenterat den.

Nja, ryktena går just nu att det håller på att spelas in ny reklam för nästa iPad, det är allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 00:52

Ni som åkt eller haft kompisar som, åkt till USA och köpt med sig iPad till er - gick det bra att köpa en med 3G som man sedan tar med sig hem? Vad säger tullen?

Ursprungligen av avaris:

Ni som åkt eller haft kompisar som, åkt till USA och köpt med sig iPad till er - gick det bra att köpa en med 3G som man sedan tar med sig hem? Vad säger tullen?

Varför skulle det vara annorlunda med en 3G-modell?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-08 00:57
Ursprungligen av Capeman:

Varför skulle det vara annorlunda med en 3G-modell?

Fick höra att AT&T vill sälja på folk abonnemang där, men det kanske bara är trams?

Ursprungligen av avaris:

Fick höra att AT&T vill sälja på folk abonnemang där, men det kanske bara är trams?

Japp, det är bara trams.

Varför detta tjafs om att handla en Ipad här eller där. Köp en av "skojarna" på Blocket (fattar inte varför man drar alla över en kam), slipp allt krångel med moms och tull, det är ju redan avklarat. Vad händer då den gode vännen köper två eller tre Ipad för 4300kr/st, tror ni han/hon betalar momsen för er?
Nä, köp min Ipad 32 WIFI 3G för 6500kr inhandlad i Kanada i mitten sept, få svensk goosehead med. Visserligen öppnad men garanterat som ny.

Alternativt be en kompis skicka som paket, då slipper ni svensk moms om den slipper i genom posten Arlanda.

det finns ju ett antal sidor som säljer i sverige, webhallen, bazula, eshop varför inte handla av dom istället? så löser sig problemet

Jag har inte jämfört med andra sidor, men bor man i Stockholm och vill få tag i en iPad snabbt, så är Webhallen är bra alternativ.

Nu finns det ju ett antal personer som bor utanför Stockholm som kanske också vill ha en Ipad, då är det skicka efter som gäller. Men visst är det väl lite väl krångligt att åka över kanalen efter en ipad eller Iphone när det finns så många här.

Ursprungligen av slacker-54:

Nu finns det ju ett antal personer som bor utanför Stockholm som kanske också vill ha en Ipad, då är det skicka efter som gäller. Men visst är det väl lite väl krångligt att åka över kanalen efter en ipad eller Iphone när det finns så många här.

Webhallen har postorder också.

Jag vet att Webhallen har postorder(vilket gammalt uttryck förresten) eller online butik, webhandel eller vad man nu vill kalla det. Jag syftade bara på att det är skicka som gäller för de personer som bor utanför Stockholm. Den andra meningen handlar om krångligheten att få tag i en "billigare" fråm USA eller ute i Europa. Kanalen som jag refererade till var Atlanten, inte Djurgårdsbrunnskanalen.

Om man sen ska följa trådens andemening så bör väl svaret idag bli, Köp en i en affär som har den. Det är väl det snabbaste sättet.

Jag bestallde från ebay uk. Betalade 6900 for 64 gb 3g inkl frakt. Ingen tull moms o skit nar man bestaller inom eu

Ursprungligen av =JoNaZ=:

Jag bestallde från ebay uk. Betalade 6900 for 64 gb 3g inkl frakt. Ingen tull moms o skit nar man bestaller inom eu

För att rätta dig lite så betalar du ingen tull eller moms om du handlar inom EU och redan betalt Vat eller moms i landet som du handlar av. Varor från Ebay UK är oftast lokaliserade i just UK. Handlar du från Kina, USA, Australien eller något annat land utanför EU måste du betala moms eller ev tull på din vara (om den inte slinker igenom) Normalt är att varor under US$100 kan passera som gåva eller liknande moms befriat gods.
Du får alltid betala för skit, oavsätt från vilket land du köper det;-)

Glöm inte ni som läser här att tråden skapades i februari, långt innan det fanns "ordning och reda" på några som helst kanaler att köpa den. Ha det i åtanke ni som lite klämkäckt hasplar ur er att det bara är gå ner på hörnan och handla ju...

Nu i mitten av Nov är läget tämligen annorlunda;

* Lansering av Apple i Sverige inom 2-3 veckor.

* 4.2 står för dörren, me den komemr svenskt system

* Flertalet postorderfirmor har den Webhallen, t o m Ellos ...

* Notebook.de levererar snabbt och lätt direkt hem till dig via DHL.

* eBay, Blocket och Tradera finns också för den som vill ta chansen där.

* "fulimportera" från USA finns ju med. (= Köpa den i USA och skita i att momsa in den i Sverige)
Allt över 4200 skall pröjsas moms för, oklart om även tull (USA = utanför EU)
Ofta missar man "State Tax" med på 4-8% som tillkommer i kassan plus att man får en US Duckhead med.

Sätten är många. Alla har sina fördelar, nackdelar, risker och möjlighteter.

Senast redigerat 2010-11-15 18:17
Ursprungligen av Goflorp:

Allt över 4200 skall pröjsas moms för, oklart om även tull (USA = utanför EU)
Ofta missar man "State Taz" med på 4-8% som tillkommer i kassan......

Vart har du fått den siffran ifrån?

Bevaka tråden