OK, då fattar jag bättre. Trodde visitkorten var för att försöka lugna folk som blivit plåtade. Det är det jag inte tror funkar så bra.
Det funkar ypperligt.
Att ha plåtat ngns ungar på stan och så står det en jävligt grinig morsa där och spänner "pedofil"-blicken i en.
Varsågod <mitt kort> , jag fotograferar rätt mycket, vill du ha kopior? Jaja, här, maila mig så löser vi det. Att bara prata med dem i en minut kommer man långt på med.
men jag ser visitkort som en ypperlig icebreaker.
Jag har ofta råkat ut för ett mycket bryskt mottagande i inledningsskedet.
gett dem ett kort och förklarat att de bästa korten får man om man ber om tillåtelse efteråt - annars finns det inte en unge som inte poserar...
Mamman/pappan brukar då få se bilderna på kameradisplayen, man nämner lite att man kanske kan beskära där. Nämen åååh! vad fin lilla Lisa blev! Javisst, men du, maila mig så får du kopior du kan printa ut i fotoaffärn.
Brukar tipsa om Crimson.se. Ibland hamnar man i en tiominutersdiskussion om antingen, barn, kameror eller "hur får man bra bilder".
<Brukar försöka komma med några generella råd
"Trötta ut barnen, efter fem minuter bryr de sig inte om kameran"
"Säg inte till innan du tar bilder på dina barn"
"Försök kom ner till deras nivå"
"Försök tänk lite på skärpedjupet, du kan 'sudda' en bakgrund snyggt"
osv
En del är glada, tacksamma och tycker det var en kul grej. Andra vill verkligen vara sura, buttra och bära sig åt som de käkat krossat glas till frukost...
Man får använda sin sociala förmåga och pejla av det hela.
Idag står det "Fotograf" på mina visitkort, det är ingen skyddad titel på något sätt, och fotografera kan jag, jag har utrustningen för det och jag har haft en del betalda jobb.
Reaktionerna är till 99% gud vad roligt, resterande 1% får man ju kontera på "dårkontot".
Det är folk som oftast har en foliehatt ihopvikt i handväskan
Ex; har man så stoor kamera jobbar man antingen på tidning - eller är pedofil !
När man delat ut korten i andra sammanhang så frågar folk "Va, är du fotograf" och det enkla svaret "Ja, som hobby, men en del människor retar upp sig om man tar en bild på dem, då funkar korten väldigt bra att lugna ner dem med."
Så är det klart liksom.