Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man fota folk hur som helst?

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 23:19

Ja, visitkort är bra att ha när man är ute o plåtar folk. Jag ska också skaffa visitkort när jag får tummarna loss. Ja, en väska är bra. Då kan man ha med sig en blixt och andra småpryttlar.

Ska minsann googla lite efter någon som kan fixa mina visitkort. Om man skippar titlar så kan man använda korten till andra sammanhang också.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, visitkort är bra att ha när man är ute o plåtar folk. Jag ska också skaffa visitkort när jag får tummarna loss. Ja, en väska är bra. Då kan man ha med sig en blixt och andra småpryttlar.

Ska minsann googla lite efter någon som kan fixa mina visitkort. Om man skippar titlar så kan man använda korten till andra sammanhang också.

Avery har färdiga visitkort ark du kan köra i en bläckspruta eller laser bara att trycka loss korten ur perforeringen när de är klara, de heter..... (rotar i högarna med papper) Avery L7413

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 09:53
Ursprungligen av Gusten68:

Avery har färdiga visitkort ark du kan köra i en bläckspruta eller laser bara att trycka loss korten ur perforeringen när de är klara, de heter..... (rotar i högarna med papper) Avery L7413

Tack Gusten68, det var ett bra tips. Dock måste jag i så fall köpa en skrivare och visitkortspapper. Dock kan jag ju låna mammas laserskrivare. Brukar där följa med program för visitkort, till HP-skrivare?

Jag har ingen större erfarenhet av av gatufotografering men den här visitkortsgrejen skulle jag droppa. Jag gillar själv inte att bli plåtad av någon på stan jag inte känner. Skulle bli irriterad och tänka ”vilket pucko”, och kanske be honom radera bilden.:mad: Om människan då börjar fippla med visitkort blir det bara att dra ut ytterligare på en obeväm händelse.

Skall man ut och fota främlingar på stan på ett sätt som de märker så måste man nog acceptera att vissa blir sura och tänker ”pucko”. Visitkortsutdelning och förklaringar i efterhand tror jag inte på. Löpträning är kanske bättre så de inte hinner ikapp en.:D

Man skall nog också ha klart för sig själv varför man gör det. Den där typen av gatufotografering som det var någon video på med en gubbe som sprang runt i NY t ex… vad är grejen med bilder som visar människor som reagerar på att det hoppar fram en gubbe med kamerautrustning i händerna? Han har nog också fått sig en och annan portfölj och handväska i huvudet.

Missförstå mig inte, jag gillar gatufoto, men skulle nog själv välja att inte vara så påträngande så att jag riskerar att folk reagerar, eller göra en stor grej av det med visitkort och förklaringar.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-27 18:44
Ursprungligen av benganj:

Visitkortsutdelning och förklaringar i efterhand tror jag inte på. Löpträning är kanske bättre så de inte hinner ikapp en.:D

Löpträningen har jag fått anvandning för när jag fotat folk utanför de lite mer "rustika" pubarna här i Dublin. Det är förvånande hur snabbt en Irlandsk "drunk" kan springa

Brukar alltid göra egna kort, skriva ut på det tjockaste som färglasern klarar, 120g ca.

Man behöver ju inte göra 1000st, några tiotal räcker åt gången.

LCR

• Medlem
  • 2009-02-27 15:51

Varför inte, med glimten i ögat, ha stora fina visitkort med en text i stil med "Jobbig människa" eller "Licensed Badass".

"Ska du skita i..." kanske funkar...

"Du, jag kommer från Biskopsgården. Passa dig annars skjuter vi dig i benen..."

Den kan ju funka.

Nä, visitkort med t ex flickr-adressen och en mailadress på förutom namnet är nog en bra "ice-breaker". Vem vill inte bli fotograferad av ett "proffs".
Är de "pratbara" får man ju nämna det att man inte gör pengar på bilden av dem...

Är de riktigt griniga kan man ju säga att de kan få bilderna på en bränd CD om de hör av sig imorrn.

Funkar inte det får man väl välja:
1) Skit du i det, det här är allmän plats
2) Spring
3) OK, jag rderar bilden på dig då om det känns bättre
4) Du, jag kommer från....

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 20:20

För min del så ska jag börja att fråga folk. Men det är endast då det passar sammanhanget, t ex ett par som sitter på uteserveringen och fikar. Om man frågar och får ett nej, så ska man inte ta det personligt. Där kommer ju fler tillfällen. Ögonblicksbilder är ju vad de är.

Visitkort-grejen är mer reklam för min fotografering och fotografier, samt om de vill kunna kontakta mig i efterhand om eventuella kopior eller liknande.

OK, då fattar jag bättre. Trodde visitkorten var för att försöka lugna folk som blivit plåtade. Det är det jag inte tror funkar så bra.

OK, då fattar jag bättre. Trodde visitkorten var för att försöka lugna folk som blivit plåtade. Det är det jag inte tror funkar så bra.

Öh, det var det intrycket jag fick också...

Sköt lite Bruce Gilden In-your-face foton i omklädningsrummet på
hockeyn ikväll, INNAN matchen!!

Hade jag gjort det EFTER matchen hade jag fått kameran intryckt
någonstans... Vi hade 4-3 tills 6 sekunder kvar, då kvitterar de...

LCR

Det funkar ypperligt.

Att ha plåtat ngns ungar på stan och så står det en jävligt grinig morsa där och spänner "pedofil"-blicken i en.

Varsågod <mitt kort> , jag fotograferar rätt mycket, vill du ha kopior? Jaja, här, maila mig så löser vi det. Att bara prata med dem i en minut kommer man långt på med.
men jag ser visitkort som en ypperlig icebreaker.
Jag har ofta råkat ut för ett mycket bryskt mottagande i inledningsskedet.
gett dem ett kort och förklarat att de bästa korten får man om man ber om tillåtelse efteråt - annars finns det inte en unge som inte poserar...
Mamman/pappan brukar då få se bilderna på kameradisplayen, man nämner lite att man kanske kan beskära där. Nämen åååh! vad fin lilla Lisa blev! Javisst, men du, maila mig så får du kopior du kan printa ut i fotoaffärn.
Brukar tipsa om Crimson.se. Ibland hamnar man i en tiominutersdiskussion om antingen, barn, kameror eller "hur får man bra bilder".
<Brukar försöka komma med några generella råd
"Trötta ut barnen, efter fem minuter bryr de sig inte om kameran"
"Säg inte till innan du tar bilder på dina barn"
"Försök kom ner till deras nivå"
"Försök tänk lite på skärpedjupet, du kan 'sudda' en bakgrund snyggt"
osv

En del är glada, tacksamma och tycker det var en kul grej. Andra vill verkligen vara sura, buttra och bära sig åt som de käkat krossat glas till frukost...

Man får använda sin sociala förmåga och pejla av det hela.

Idag står det "Fotograf" på mina visitkort, det är ingen skyddad titel på något sätt, och fotografera kan jag, jag har utrustningen för det och jag har haft en del betalda jobb.

Reaktionerna är till 99% gud vad roligt, resterande 1% får man ju kontera på "dårkontot".
Det är folk som oftast har en foliehatt ihopvikt i handväskan

Ex; har man så stoor kamera jobbar man antingen på tidning - eller är pedofil !

När man delat ut korten i andra sammanhang så frågar folk "Va, är du fotograf" och det enkla svaret "Ja, som hobby, men en del människor retar upp sig om man tar en bild på dem, då funkar korten väldigt bra att lugna ner dem med."
Så är det klart liksom.

^^ Mycket klokt. Man kan också göra ett kort med info som påminnelse, inte bara ett vanligt visitkort (även om det också fungerar). Typ med något i stil med "du har fått detta kort för att du blivit fotograferad av XXX och om du mailar (adress) så får du X antal bilder som tack för hjälpen."

Att ge sig ut på stan och fotografera människor man inte känner kan för många vara ganska
skrämmande. Tanken på att man faktiskt kan få ett "vad fasen gör du" tillbaka är något vi
naturligtvis vill undvika.

Ett sätt att bli mer bekväm med den här typen av situationer och lära sig att smälta in i omgivningen
och inte fundera så mycket på sin egna situation utan fokusera på fotograferingen är att besöka
olika event.

På en mässa av något slag eller liknande tillställning finns det gott om fotografer. Besökarna själva
tar det som en självklarhet att det springer runt fotografer, vilket kan ge dig som ovan ett större
lugn.

Här är du förmodligen bara en av väldigt många som går runt och fotograferar och behöver inte
känna att du har en stor spotlight på dig.

Några små tankar.

Eller om man själv går naken så stör sej folk nog mindre på att man fotograferar dem...

LCR

Eller så är man kung och gör så här : YouTube - WNYC Street Shots: Bruce Gilden

Ursprungligen av jurassic579:

Reisan's inlägg #19...

LCR

• Oregistrerad
  • 2010-11-22 13:15

Snacka om underexponerat. Hela filmen är becksvart. :$:$:$:$ Han får nog höja ISO en hel del.

Ursprungligen av jurassic579:

Bevaka tråden