Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple anpassar och censurerar

Tråden skapades och har fått 142 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här landar som en liten sidnotis på Aftonbladet idag.
Surfplattan var fylld

Hur hade artikel och efterföljande debatten sett ut om det var Apples produkter? Och om det var ett ständigt återkommande problem?

Nu menar jag inte att Apple någonsin kommer att förinstallera saker med detta innehåll. Det jag menar på är att från Apple och andra storföretags synvinkel så är det ändå ett Pandoras Box-problem. Det blir svart eller vitt när det är ekonomiska beslut inblandade.

Den här censurdebatten är en stilla bris jämfört med vad deras varumärken skulle drabbas av annars. Någonstans måste de dra gränsen. Det är så klart enormt mycket billigare med 1000 personer i Bangladesh som granskar appar än 1000 advokater i USA som hanterar stämningar.

Just nu vet inte Apple hur de ska göra med sin roll som utgivare så alla får lika behandling. Om man som tidningsutgivare anser att det är ett problem att man är begränsad inom AppStore så ska väl den egna marknadsföringen visa detta? Om papperstidningen kostar mindre men innehåller mer varför är då appar det man säljer hårdast? Tala om för folk vad de får istället. Det kostar nog mer för Apple om tidningarna vänder sig undan för då kostar det i plånboken.

Men du Anders, är det verkligen ett relevant exempel? Det är ju ingen som säger att Apple måste installera porr precis

Däremot, att de borde tillåta alternativa installationsmetoder. Jag kan inte ens förstå hur någon kan tycka att det skulle vara ett problem.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men du Anders, är det verkligen ett relevant exempel? Det är ju ingen som säger att Apple måste installera porr precis

Däremot, att de borde tillåta alternativa installationsmetoder. Jag kan inte ens förstå hur någon kan tycka att det skulle vara ett problem.

Nu hade jag lagt till en textrad för att eventuellt slippa den här motfrågan för det var inte det jag menade.

Jag tror ... som jag skrev ... att Apple knappast kommer att förinstallera sådana saker.

Jag drar parallellen med när appar i barnens iPod och iPhone uppvisar samma innehåll.

Vem skyller samhället och media på då?

• Medlem
  • 2011-01-06 16:29
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu hade jag lagt till en textrad för att eventuellt slippa den här motfrågan för det var inte det jag menade.

Jag tror ... som jag skrev ... att Apple knappast kommer att förinstallera sådana saker.

Jag drar parallellen med när appar i barnens iPod och iPhone uppvisar samma innehåll.

Det lär inte vara svårt att konstruera spärrar mot sådant - om man (apple) vill. Man kan ju redan begränsa in app purchases.

Ursprungligen av Baron:

Det lär inte vara svårt att konstruera spärrar mot sådant - om man (apple) vill. Man kan ju redan begränsa in app purchases.

Men innan denna spärr finns... hur är det bäst att Apple agerar då tror du?

De skyller väl på den som installerat porren, som sig bör. Det är en non-issue på både Windows och Mac OS, där ju ingen sådan förhandsgranskning finns, och där folk klarar sig ändå.

De skyller väl på den som installerat porren, som sig bör. Det är en non-issue på både Windows och Mac OS, där ju ingen sådan förhandsgranskning finns, och där folk klarar sig ändå.

Nu är vi tillbaka där igen...

Den porren har de inte hämtat av Apple eller Microsoft... utan av Internet

Nu är vi tillbaka där igen...

Den porren har de inte hämtat av Apple eller Microsoft... utan av Internet

Ja den däringa internet borde någon ta och snacka förstånd med

• Medlem
  • International user
  • 2011-01-06 16:38

Anledningen till att du missförstår det är att du inte beaktar att det finns två former av monopol, de facto, och de jure. Du tänker bara på den senare typen, där t.ex. lagstiftning skapat monopolställningen, t.ex. Systembolaget, men däremot ger marknadsekonomier ofta upphov till de facto-monopol, där en aktör blir så stark att de I PRAKTIKEN har en likartad ställning.

Läs för övrigt den intressant nationalekonomen Joseph Schumpeter om såna temporära monopol, eller teorier om s.k. "naturliga" monopol. Väldigt intressant.

Men som sagt, det finns öht ingen motsättning mellan fri marknad och (de facto)-monopol.

Jag vet att det finns de facto-monopol, det är dock något som är i stort sett ouppnåligt. Och knappast något Apple har.

Det här landar som en liten sidnotis på Aftonbladet idag.
Surfplattan var fylld

Hur hade artikel och efterföljande debatten sett ut om det var Apples produkter? Och om det var ett ständigt återkommande problem?

Nu menar jag inte att Apple någonsin kommer att förinstallera saker med detta innehåll. Det jag menar på är att från Apple och andra storföretags synvinkel så är det ändå ett Pandoras Box-problem. Det blir svart eller vitt när det är ekonomiska beslut inblandade.

Den här censurdebatten är en stilla bris jämfört med vad deras varumärken skulle drabbas av annars. Någonstans måste de dra gränsen. Det är så klart enormt mycket billigare med 1000 personer i Bangladesh som granskar appar än 1000 advokater i USA som hanterar stämningar.

Just nu vet inte Apple hur de ska göra med sin roll som utgivare så alla får lika behandling. Om man som tidningsutgivare anser att det är ett problem att man är begränsad inom AppStore så ska väl den egna marknadsföringen visa detta? Om papperstidningen kostar mindre men innehåller mer varför är då appar det man säljer hårdast? Tala om för folk vad de får istället. Det kostar nog mer för Apple om tidningarna vänder sig undan för då kostar det i plånboken.

Vilken pajasartikel, som om folk aldrig sett porr innan. Om det hade varit något olagligt typ barnporr eller liknande så ok, men porr.
Moralpanik...

• Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-06 21:01

Oj vad denna diskussionen har spårat ur...handlar det inte bara om ifall Apple kommer bromsa tidningarnas frihet att skriva vad de vill med argumentet att de själv ska få bestämma vad som släpps ut igenom AppStore?
My two cents.

Jag tycker nog allt här hör till diskussion. De som ropar "vargen kommer" bör väl först ha vargfritt själva. De som är sådana ivrare för "det fria ordet" borde vara lika minst stora ivrare över objekiv rapportering. Det pratas det inte ett skvatt om. Det mesta är vinklat idag för ökad försäljning.

• Medlem
  • 2011-01-06 21:30

Ojojoj...
*skakar på huvudet*

Jasså det stämde inte för journalisten. För mig räcker det att ta fram samma nyhet på ett antal tidningssidor för att se eländet.

Men grundtanken är väl att alla ska ha rätt att sprida ... sina egna lögner... det är en bra regel men inte något Apple eller andra liknande prylföretag kommer att hjälpa oss vidare med.

Nå, nu överdriver du väl min gode Baron, men däremot är den typen av allmänna betraktelser över svenska media kanske ämne för en annan tråd eller ett annat forum, för just med ämnet för denna tråd har det ju inget att göra.

Jag tycker fortfarande det har med ämnet att göra. Det finns de som vill framstå som seriösa väktare för det fria ordet men som samtidigt vill visa tuttar på sidan 9. Det ger ett löjets skimmer över hela frågan.

Danish newspaper threatens Apple over rejection of app with topless women | Topics | Macworld

Jag tycker fortfarande det har med ämnet att göra. Det finns de som vill framstå som seriösa väktare för det fria ordet men som samtidigt vill visa tuttar på sidan 9. Det ger ett löjets skimmer över hela frågan.

Danish newspaper threatens Apple over rejection of app with topless women | Topics | Macworld

Vad är det för fel med kvinnobröst nu då? Jag såg så sent som idag män topless på TV. Det var reklam för någon form av kortbyxa och såvitt jag har hört har ingen haft något emot det. Men du tycker att kvinnor ska behandlas annorlunda eller?

Ursprungligen av Marcus K:

Vad är det för fel med kvinnobröst nu då? Jag såg så sent som idag män topless på TV. Det var reklam för någon form av kortbyxa och såvitt jag har hört har ingen haft något emot det. Men du tycker att kvinnor ska behandlas annorlunda eller?

Jag hatar hyckleri (men älskar tuttar).

Ursprungligen av Marcus K:

Nivån på tråden blir bara högre och högre!

Det tycker jag inte: Tvärtom, skulle jag säga. Det visar ju att Apples "förhandsgranskning" inskränker förmedlingen även av viktiga nyheter.

Haha, good one!

Tidningarna får väl skriva vad de vill men det måste finnas en dialog. Att lägga ut bilder på kopulerande par är ingen dialog, det finns ingen att diskutera - bilden bara finns där. Jag läser varken Norrskensflamman eller Vakttornet, men jag förväntar mig att INTE hitta en porrnovell där.

Kanske är det en bra affärsidé att tillverka en speciell "porrplatta" -iPorr?

Baron: Kan ju inte låta bli att lite smått hoppas att ni ska bli censurerade av Apple, bara för att det vore så kul att få höra företrädare för mamma Bonnier beklaga sig över dominerande aktörer på mediamarknaden. Det är ju för tradigt att mobil- och läsplattebranschen domineras av internationella jättar, annars hade Bonnier i vanlig ordning kunnat öppna plånboken och värna det fria ordet genom att köpa upp de nya distributionskanalerna, givetvis helt utan avsikt att utestänga andra aktörers innehåll.

Det är väl lika bra att sluta med att jämföra den bristande demokratiska ådran i svensk press versus Apple negativa hållning till porr.
Det verkar nämligen som om någon moderator annas kommer att klippa tråden. Det skiter jag i. Jag har flyttat till Spanien och här talar vi klarspråk - även i tidningarna. Censuren tynade bort i och med att Franco dog. I Sverige ser man däremot till att hålla allt på en lagom PK-nivå.

Senast redigerat 2011-01-07 19:09
Bevaka tråden