- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
Imorgon är dagen D, då förändras landskapet för alltid när det gäller program på Mac.
Det kan låta dramatiskt, men faktum är att det är dramatiskt. Jag tror Mac App Store är en "game changer", på gott och ont för Mac, men mest gott.
Jag tror tvärtom. Jag tycker det kommer att stärka uppfattningen att Apples plattform är sluten.
Jag bryr mig mindre vad hatarna tycker och mera hur det gagnar användarna och utvecklarna.
Skulle du säga att App Store i iPhone varit dåligt för användarna och utvecklarna, allt som allt?
Jag bryr mig mindre vad hatarna tycker och mera hur det gagnar användarna och utvecklarna.
Skulle du säga att App Store i iPhone varit dåligt för användarna och utvecklarna, allt som allt?
Det är väl starka ord att kalla sina meningsmotståndare "hatare", inte sant
Det är väl starka ord att kalla sina meningsmotståndare "hatare", inte sant
Det var en syftning på "haters" på engelska som ofta används och inte är lika grovt som svenskans betydelse av hatare. Kanske lite olyckligt då det inte är så lätt att uppfatta, men jag syftar på de som gärna står på barikaderna och klagar på Apples produkter och gärna idiotförklarar Apples kunder som lurade idioter.
Jag menade inte att Robo-X hade fel, det kommer garanterat att vara de som (mestadels felaktigen) anser att Macen som plattform blir mera sluten av detta, men jag lägger ingen vikt vid sådant när jag säger att jag tror Mac App Store kommer att förändra landskapet till det bättre, för jag bryr mig mera om hur det blir för de som använder Mac och de som utvecklar för Mac.
Jag tror att Mac App Store leder till:
1) Vi kommer att få tillgång till fler bra program och spel.
2) Det kommer att vara enklare än någonsin att installera program och spel på Mac.
3) Folk som aldrig installerat ett program på sin dator nu kommer att börja göra det (det är precis vad App Store gjorde för iPhone).
4) Priserna för bra spel och program kommer att pressas nedåt.
5) Utvecklare kommer att sälja fler program och spel än någonsin förut. Mycket fler.
6) Acceptansen för att betala för spel och program kommer att öka.
2) Det kommer att vara enklare än någonsin att installera program och spel på Mac.
3) Folk som aldrig installerat ett program på sin dator nu kommer att börja göra det (det är precis vad App Store gjorde för iPhone).
5) Utvecklare kommer att sälja fler program och spel än någonsin förut. Mycket fler.
1. Vae? Tillgången ökar för att det kommer en försäljningkanal inbyggd i systemet? Och vi skulle få FLER bra applikation för det? Jag förstår inte riktigt resonemanget. Det är som att påstå att vi får tillgång till fler bra livsmedel för att en ny butik öppnar närmare hemmet. För att använda din argumentation är jag redo att påstå motsatsen. Vi kommer att få tillgång till fler dåliga program och spel.
2. Det kommer vara enklare än någonsin att installera program och spel på Mac.... Som Apple ska godkänna.
3. Konstig jämförelse och konstigt påstående. Till en dator har man alltid kunnat installera program, men på iphonen är appstore den enda (om man inte jailbreakat) föräljningskanalen för apps.
4. Att priser på program och spel pressas neråt återstår att se. Jag tror tvärtom att programmen kommer vara dyrare att köpa genom MacAppstore. 30% intäkter går rakt ner i apples ficka. Jag orkar inte sitta och leta här, men jag är övertygad om att du kan köpa vissa mindre spel och programvaror direkt på tillverkarens hemsida med paypal billigare...
5. Möjligt, det beror väl helt på hur MacAppstore tas emot av användare? Själv ser jag ett problem som både MacAppstore och Appstore har gemensamt. Det är SVÅRT att hitta bra mjukvaror eftersom det inte finns något riktigt bra och strukturerat sätt att söka det man vill ha.
PeeMaN, PeeMaN, PeeMaN, käre "pinsamt dåligt av Apple" PeeMaN
1. Vae? Tillgången ökar för att det kommer en försäljningkanal inbyggd i systemet? Och vi skulle få FLER bra applikation för det? Jag förstår inte riktigt resonemanget.
Därför att massor av iOS-utvecklare som tidigare aldrig gjort Macprogram söker sig till Mac App Store eftersom de är bekväma med utvecklingen och för att Apple gjort det busenkelt att gå från App Store till Mac App Store.
Detta är inget jag fantiserar ihop, det har redan hänt och det har rapporterats om på nätet. Apple har med App Store fått massor, och vi snackar verkligen massor, av utvecklare att bekanta sig med Objective-C allt annat som krävts för att göra program för iOS.
Utvecklare som förut aldrig funderat på Mac och som inte skulle ha gjort det förut. Nu har de sett hur framgångsrik App Store varit, hur många som köper och laddar ner program och spel den vägen. Så därför kommer vi att få ett betydligt rikare utbud att välja på framöver. Hur kan du inte förstå det resonemanget när det redan händer?
Det är som att påstå att vi får tillgång till fler bra livsmedel för att en ny butik öppnar närmare hemmet.
Om den butiken är en ny typ av butik med massor av produkter från producenter av livsmedel som folk runt om i världen gillar, men som du inte haft tillgång till förut överhuvudtaget, så ja, då stämmer det. Om det finns nya kaffesorter där som du bara druckit utomlands men älskar, ja då stämmer det.
För att använda din argumentation är jag redo att påstå motsatsen. Vi kommer att få tillgång till fler dåliga program och spel.
Värderingen ligger förstår i vad som anses bra. Du kan ju såga samtliga program och spel som någonsin skapats för iOS eller som kommer att skapas för Mac App Store som skräp och därmed säga att du har rätt.
Om folk gillar programmen och spelen och de säljer bra och de som köper det är nöjda kunder - då är det bra program och spel i mina ögon. Och jag är rätt övertygad om att det kommer att utöka utbudet av bra program likväl som av dåliga program. Men de dåliga spelen och programmen motsäger inte på något sätt ökningen av bra program och spel.
Ta t.ex. Angry Birds. Du kanske hatar det spelet redan och menar att det är värdelöst att det kommer till Mac. Men det säger inte att det är ett dåligt spel, bara att det inte passar dig. Uppenbarligen finns det hundratusentals där ute som verkligen gillar spelet för iOS - för dem är det ett bra spel.
Lägg därtill gratisprogram som tidigare inte kostat någonting alls, men som varit svåra att nå ut med till användarna, nu finns helt andra möjligheter att få ut gratisprogram till den stora massan. Mycket skräp antagligen, men många guldkorn också.
2. Det kommer vara enklare än någonsin att installera program och spel på Mac.... Som Apple ska godkänna.
Ja, och? Det motsäger inte på något sätt det jag påstår.
Varför skulle det vara så konstigt? Du har nog inte förstått hur svårt det är för många att installera program på en dator och vilken hög tröskel det är. Det är en barnlek för dig och mig, men så är det inte för alla.
Jag känner de som är yngre än mig och använder datorer ofta men som aldrig installerat ett program på sin dator i hela sitt liv. Och jag hjälper ständigt mina föräldrar med varje nytt program som ska installeras. Jag tror det ser ut så ute i hem och stugor till en stor del. För dessa blir Mac App Store ett lyft.
Till en dator har man alltid kunnat installera program, men på iphonen är appstore den enda (om man inte jailbreakat) föräljningskanalen för apps.
Det var inte så jag menade. Jag menade att App Store fick folk som tidigare aldrig installerat ett program på en mobiltelefon (vilken som helst) att göra det för första gången.
Jag har själv visat upp det för folk som inte har iPhone och som häpnat över hur busenkelt det är att köpa och installera program på iPhone. Det är nästan lika enkelt på andra plattformar numera, som t.ex. Android, men App Store för iPhone banade ny mark här när det var nytt.
4. Att priser på program och spel pressas neråt återstår att se. Jag tror tvärtom att programmen kommer vara dyrare att köpa genom MacAppstore.
Well, det är bara att vi väntar och ser lite vad priser på program och spel låg på 2010 (före Mac App Store alltså) och vad de kommer att ligga på 2011. Jag menar inte att vi får se ett enormt prisras, bara att det kommer att etableras nya lägre nivåer där det tidigare inte funnits så mycket program i de prisklasserna.
...mot att de tillhanda håller hosting, betallösningar, nedladdning och installation samt exponering mot många kunder. Tror du det var gratis för utvecklarna förut?
Jag orkar inte sitta och leta här, men jag är övertygad om att du kan köpa vissa mindre spel och programvaror direkt på tillverkarens hemsida med paypal billigare...
Det går säkert att hitta sådana exempel, men på det stora hela tror jag det är samma priser eller billigare än det var före Mac App Store. Och nya program från utvecklare som aldrig sålt Macprogram förut kommer nog att etablera sig på rätt långa prisnivåer. (Med låga priser menar jag inte 7 kr för det är alldeles för lite för ett seriöst program eller spel, men 40-80 kr, vilket fortfarande är lågt.)
5. Möjligt, det beror väl helt på hur MacAppstore tas emot av användare? Själv ser jag ett problem som både MacAppstore och Appstore har gemensamt. Det är SVÅRT att hitta bra mjukvaror eftersom det inte finns något riktigt bra och strukturerat sätt att söka det man vill ha.
Ja, sökning och navigering i App Store såväl som i Mac App Store behöver bli betydligt bättre, det kan jag verkligen hålla med om. Men redan idag suger det i iOS och ändå så köper och laddar folk ner tonvis av spel och program. Trots att de flesta antagligen bara kollar startsidan och topplistorna. Så trots denna brist (som jag helt skriver under på) tror jag att det kommer att fungera.
För ett program som får lite uppmärksamhet och inte tar sig in på topplistorna kan det vara svårt att nå ut, men det är ju inte svårare än före Mac App Store.
Och för program som syns och snackas om och ligger på topplistorna kommer det att sälja väldigt bra tror jag, klart bättre än tidigare.
PeeMaN, PeeMaN, PeeMaN, käre "pinsamt dåligt av Apple" PeeMaN
Droppa den nerlåtande tonen. Jag tycker fortfarande att MB Air är en pinsamt dålig produkt.
Jag orkar inte fortsätta att citera vad vi skriver stycke för stycke utan väljer istället att skriva på här. Det som verkar skilja din och min syn på det hela är framförallt att ökat utbud på något sätt skulle betyda att man får fram bättre program och spel. Att MacAppStore fått fler att producera program gör ju inget likhets-tecken med att vi får bättre produkter. Kaffejämförelsen känns inte riktigt hundra heller, eftersom det mig veterligen inte funnits något hinder för att köpa programvaror från utlandet. Det är trots allt inte Nord Korea vi bor i?
Angrybirds är kul tills man kommer till de svåra banorna.
Jag tycker tvärtom att det är kasst att det är så enkelt att få ut gratis-program. Redan som nätet är nu flödar det av massa skitkassa freeware, och guldkornen hittar man genom att folk tipsar eller att man läser om de. De kända gratisprogrammen har blivit kända just på grund av att de är bra, och jag är övertygad om att de riktigt bra gratis-programmen kommer klarar sig utan MacAppStore, och fortfarande vara lika "svåra att hitta".
Jag tror faktiskt att du har rätt förutfattade åsikter om hur "svårt" folk tycker att det är att installera program på sina datorer. Du säger att du har äldre och yngre, vänner och familj, som aldrig installerat ett program. Jag stöter sällan på någon som inte kunnat installera program själv. Det man kan konstatera av det hela är att varken du eller jag kan säga något om det. Det som däremot står klart är att de som du refererar till fortfarande blir tvungna att anpassa sig till att installera de program Apple anser att de skall ha i sina datorer.
Ang. Priserna är vi nog överrens om att vi får se vart det tar vägen längre fram i tiden!
Ang. 30% av intäkterna täcker Apple förvisso det du säger. Visserligen har detta aldrig varit gratis för utvecklare tidigare. Men utvecklare har heller aldrig blivit tvungna att hålla sig inom några specifika ramar. Och 30% är mycket. Särskilt för de som det ska gynna mest, dvs de "små" utvecklarna. Jag är övertygad om att det (givetvis beroende på hur en programvara säljer) i slutänden blir billigare med egen hemsida och exempelvis paypal.
Jag tycker att MacAppStore är helt fel väg att gå för Apple. Appstore i mobiltelefonen är en helt annan sak och inte riktigt jämförbar. I iphonen har apple valt att göra det till en tämligen stängd plattform och då blev AppStore ända sättet för programmerare att nå ut med sina mjukvaror. Apple försöker få MacAppStore att låta som den nobla riddaren som hjälper programmerare att nå ut med sina programvaror. Något folk gärna glömmer och skjuter under mattan är att man indirekt konkurrerar med programmerare som kodar till OS X och inte vill binda sig till konstiga regler samt ge iväg 30% av sina intäkter. Rätt flummigt egentligen.
Jag tycker fortfarande att MB Air är en pinsamt dålig produkt.
Jag tycker att MacAppStore är helt fel väg att gå för Apple.
Personligen tycker jag att både mba (som numera är min "huvuddator") och appstore är klara succéer. Igår la jag in några program på mba från appstore, nu på morgonen drog jag igång uppdateringen på en mbp, loggade in och installerade 4-5 program på några minuter (nedladdningstiden). Hur smidigt som helst, inga skivor, licenser eller funderingar utan bara rakt på in i datorn och sen köra. Smidigt för mig som användare och säkerligen smidigt för säljaren som fick en hel del intäkter han inte räknat med (ett par av programmen hade jag inte sett tidigare, trots att jag sökt deras funktionalitet)
Jag ser inga nackdelar (än) med appstore, klockren succé.
Jag ser inga nackdelar (än) med appstore, klockren succé.
Du får väl se när det är dags för uppgraderingar, då får du betala samma summa, eller vad det då blir, för programmen en gång till. Det är ju det som vi hört nu i alla fall, men det kanske blir någon smidig in-app-uppgradering-betalning, vem vet?
Succé är det säkert för impuls-köparen, jag väntar nog och avvaktar i samspråk med utvecklarna och hör vad de har att säga innan jag köper mer än i princip 7:- appar
Droppa den nerlåtande tonen. Jag tycker fortfarande att MB Air är en pinsamt dålig produkt.
Sorry, men det var en smiley med där, så det vara mest en syftning till andra utdragna diskussioner där vi haft diametralt motsatta åsikter, där du har sågat vid fotknölarna direkt och jag varit mera positiv. (Men jag trodde faktiskt att du hade svängt från det i mina ögon förhastade uttalandet om nya MBA. I princip alla som köpt den och använt den samt nästan alla som recenserat den tycker det är en fantastisk produkt. Men det är en annan diskussion.)
Det som verkar skilja din och min syn på det hela är framförallt att ökat utbud på något sätt skulle betyda att man får fram bättre program och spel. Att MacAppStore fått fler att producera program gör ju inget likhets-tecken med att vi får bättre produkter.
Näe, det är ju inte automatiskt en sanning det har du helt rätt i, men jag tror det kommer att stämma i fallet Mac App Store. Jag tror vi kommer att få ett ökat utbud av program av fler utvecklare än tidigare och vissa av dessa är bra program från bra utecklare. Det var det jag menade när jag ursprungligen skrev "1) Vi kommer att få tillgång till fler bra program och spel."
Kaffejämförelsen känns inte riktigt hundra heller, eftersom det mig veterligen inte funnits något hinder för att köpa programvaror från utlandet. Det är trots allt inte Nord Korea vi bor i?
Näe, men det är krånligare än att bara plocka det från hyllan i den lokala butiken, eller hur? Det var en liknelse och jag tycker den håller bra.
Precis som du kan köpa kaffe från utlandet så kan du också köpa programvara direkt från tillverkaren, ange alla uppgifter varje gång, ladda hem en DMG-fil, montera den och dra programmet till hårddisken eller liknande. Det går, men det är mycket krångligare än att köpa ett program med ett klick i Mac App Store och sen ha det i dockan i nästa stund. Precis som att det är mycket enklare att köpa kaffe i din närbutik än att importera själv från utlandet.
För oss här är det en barnlek att köpa program på det "gamla" sättet, så värdet på förbättringen är inte lika stort, men för många andra kan det vara den avgörande skillnaden (du anar inte hur många som inte lärt sig steget när man ska kopiera programmet till hårddisken utan kör program från skivavbilden varje gång).
Jag tycker tvärtom att det är kasst att det är så enkelt att få ut gratis-program. Redan som nätet är nu flödar det av massa skitkassa freeware, och guldkornen hittar man genom att folk tipsar eller att man läser om de.
Så det är ett problem att det är enkelt att göra program och lägga det på en hemsida? Du önskar att det var lite svårare? Eller att alla som vill ge bort program helt gratis måste hålla en viss kvalitétsnivå?
De kända gratisprogrammen har blivit kända just på grund av att de är bra, och jag är övertygad om att de riktigt bra gratis-programmen kommer klarar sig utan MacAppStore, och fortfarande vara lika "svåra att hitta".
Och jag är övertygad om att det finns miljontals Macanvändare där ute som inte har någon aning om vilka gratisprogram som är bra (eller att de ens existerar eller hur man ska hitta dom) och som kommer att hitta massa nya guldkorn just tack vare avdelningen för gratisprogram i Mac App Store.
Jag tror faktiskt att du har rätt förutfattade åsikter om hur "svårt" folk tycker att det är att installera program på sina datorer. Du säger att du har äldre och yngre, vänner och familj, som aldrig installerat ett program. Jag stöter sällan på någon som inte kunnat installera program själv.
Det är inte förutfattade åsikter, det är baserat på efarenhet av att ha hjälpt många personer - både i min närhet och genom t.ex. 99mac - och att jag kan se bortom min egen sfär. Jag är helt övertygad om att om det gjordes en genomsnittlig undersökning bland befolkningen så skulle det visa att det stämmer mycket väl. Vi här på teknikforum är undantagen, inte tvärtom.
Jag tror faktiskt detta är en av de grundläggande skälen till att Apples produkter är så oerhört framgångsrika, Apple gör det enklare och den breda massan uppskattar och värdesätter det. Det var som när iPod lanserades och den sågades snabbt av de som inte såg längre än sin egen näsa räckte och förklarade att det var en dödsdömd produkt för helt oväsentliga skäl som t.ex. att den saknade Ogg Vorbis. Men trots en kokande MP3-marknad så visade det sig att Apple hade slagit an en sträng som ingen annan hade gjort vid den tiden tack vare enkelt handhavande och bra gränssnitt.
Eller som när Apple lanserade iTunes Store och började sälja MP3 med kopieringsskydd trots att piratkoperingen av musik var etablerad då. Många trodde inte alls på det, men det visade sig att om man bara gav folk en lättanvänd lösning så skulle det vara tillräckligt för att vågskålen skulle svänga över.
Observera att jag inte är nedlåtande eller ser ner på de som inte kan lika mycket som vi här. Tvärtom, det ska inte behöva vara så krångligt som det är. Och jag är lika okunnig på andra områden där jag inte har specialkunskap.
Så jag säger inte att någon är dum, bara att systemen är för krångliga och att vi som lärt oss tillräcklig med kunskap inte alltid ser värdet i att det kan bli lättare.
Det man kan konstatera av det hela är att varken du eller jag kan säga något om det.
Jag kan inte ge dig siffror svart på vitt exakt hur många som inte vet hur man installerar ett program eller navigerar i ett filsystem på en hårddisk, men jag tror du skulle bli förvånad över svaret om det gjordes en undersökning. (Kolla klippet på nätet där man frågar folk på gatan i USA om vad en webbläsare är, för att få en hint.)
Det som däremot står klart är att de som du refererar till fortfarande blir tvungna att anpassa sig till att installera de program Apple anser att de skall ha i sina datorer.
Visst är det så, och beroende på hur Apple agerar suger det olika mycket.
Men frågan du borde ställa dig är: är alternativet att inte kunna installera program själv alls bättre? Är det något som blivit sämre för dessa personer av att Apple lanserat Mac App Store?
Ang. Priserna är vi nog överrens om att vi får se vart det tar vägen längre fram i tiden!
Ja, än så länge är det lite tidigt att avgöra. Men här är lite exempel från en artikel hos Macworld:
The Omni Group: Alla program samma pris som tidigare.
Realmac Software - Courier: Förut 20 dollar, nu exklusivt för Mac App Store för 5 dollar (inte kampanjpris).
Realmac Software - LittleSnapper: Förut 40 dollar, nu nytt pris 25 dollar.
Realmac Software - RapidWeaver: Tillfälligt 40 dollar, sen tillbaka till 80 dollar.
Pixelmator: Går endast att köpa från App Store från och med nu, tillfälligt 30 dollar och löfte om gratis uppgradering till 2.0 för att få över existerande kunder dit, sen normala 60 dollar.
Sophiestication - CoverSutra: Endast från App Store numera, Förut 15 dollar, nu 5 dollar.
Vissa håller samma pris, andra sänker. Det är förstås bara en handfull program och jag vet ärligt talat inte om det är typiska exempel eller inte. Vi får se.
Ang. 30% av intäkterna täcker Apple förvisso det du säger. Visserligen har detta aldrig varit gratis för utvecklare tidigare. Men utvecklare har heller aldrig blivit tvungna att hålla sig inom några specifika ramar. Och 30% är mycket. Särskilt för de som det ska gynna mest, dvs de "små" utvecklarna.
Uppenbarligen finns det flera små utvecklare som inte håller med dig. Ta Sophiestication som sänker priset från 15 till 5 dollar för sitt populära CoverSutra och slutar sälja det utanför Mac App Store. Jag antar att de inte sysslar med välgörenhet utan räknar kallt med att de ska tjäna mer pengar på det sättet än tidigare.
Snart kommer vi att börja se försäljningssiffror från utvecklarna och då får vi nog en uppfattning om Mac App Store är en lönsam affär, allt som allt.
Jag är övertygad om att det (givetvis beroende på hur en programvara säljer) i slutänden blir billigare med egen hemsida och exempelvis paypal.
Ja, det tror jag också, det går säkert att komma ner i bättre pris med egna lösningar (men många skyr Paypal som pesten numera, så det är ofta andra lösningar som t.ex. utmärkta FastSpring som används). Men å andra sidan får man inte del av den exponering och den enkelhet som Mac App Store erbjuder.
Jag tycker att MacAppStore är helt fel väg att gå för Apple.
Och jag tror att Mac App Store blir ett lyft för slutkonsumenten trots bristerna och att utvecklarna som vill vara med kommer att sälja bättre än tidigare samt att det kommer att öka medvetenheten och acceptansen för att köpa program till Mac.
(Däremot är jag inte lika positiv till Apples hanteringen av App Store hittills, det behövs bättre regler, mycket bättre hantering, bättre kommunikation med utvecklare och mera konsekvens i bedömningarna och mindre WTF - men det är saker som kan förbättras, det betyder inte att idén om enklare och smidigare köp och nedladdning är dålig.)
Apple försöker få MacAppStore att låta som den nobla riddaren som hjälper programmerare att nå ut med sina programvaror.
Men tänk om den faktiskt hjälper utvecklare att nå ut då?
Något folk gärna glömmer och skjuter under mattan är att man indirekt konkurrerar med programmerare som kodar till OS X och inte vill binda sig till konstiga regler samt ge iväg 30% av sina intäkter.
Jag har varken glömt eller skjutit något under mattan, jag bara tror att allt som allt så gagnar det användaren och väldigt många utvecklare. Det finns absolut en risk att de utvecklare vars program är portade i App Store får det lite svårare i framtiden, men å andra sidan finns det inget som hindrar att man skapar en alternativ App Store för dessa program, som är lika enkel att handla ur.
Men tänk om den faktiskt hjälper utvecklare att nå ut då?
Det var ju hordvis med utvecklare, journalister och andra som var enormt negativa när Valve gick ut med att man skulle kunna köpa Half-Life 2 i en digital butik och dessutom var tvungen att registrera sig för att kunna spela. Och visst, det blev enorma problem när alla skulle registrera HL2 men de löstes ju till slut. 30 miljoner aktiva konton och 1400 titlar senare har nog många av dem ätit upp sina uttalanden. Steam är en enormt bra tjänst som inte bara gör det enkelt för användaren, den försvårar piratkopiering också. Win-win. Jag ser egentligen inte varför en App Store skulle vara dåligt för en desktop-plattform så länge det inte är det enda sättet.
Det är inte hatare jag pratar om. Det är imagen som tar skada. Kolla hur iphones uppfattning har sänkts sen Google började köra med android är öppet och apple är slutet. Mac store kommer att späda på den myten. Vi får se hur app store på Mac kommer att bli men man kan inte jämföra Mac med iphone. Det är helt olika saker och jag tror personligen det är fel av Apple att försöka att kopiera iOS konceptet på en redan väl etablerad plattform. I längden tror jag app store är negativt speciellt om Apple stoppar program som de gör i iOS app store.
//Rob
Ps. Att skriva på en iphone i det här forumet är lika roligt som en rotfyllning.
Det är inte hatare jag pratar om. Det är imagen som tar skada.
Ja, och jag säger inte emot det, jag ser det bara inte som en stor grej, det är viktigare om App Store är positiv för användarna och utvecklarna.
Och är det verkligen ett reellt problem, annat än i vissa kretsar? Kunderna gillar det, utvecklarna flockas kring App Store och Apple fortsätter sälja allt de tillverkar (och mer därtill om de bara fysiskt kunde).
Kolla hur iphones uppfattning har sänkts sen Google började köra med android är öppet och apple är slutet.
I teknikpress och på entusiastforum, delvis ja. Ute bland kunderna på stan? Knappt märkbart skulle jag tro.
iPhone har kritiserats för att vara sluten sedan dag 1 och det hindrade inte köerna från att vara längre än någonsin när iPhone 4 släpptes i somras.
(Dessutom, om man börjar kolla närmare på det så är Android öppet mot operatörer, men knappast helt öppet mot slutkunderna som är i händerna på vad operatörerna väljer att bestämma.)
Antagligen, men det är just en myt - man måste vara ganska trög i bollen om man inte fattar att man kan fortsätta att installera precis vilket program som helst i Mac OS X även efter Mac App Store lanserats.
Vi får se hur app store på Mac kommer att bli men man kan inte jämföra Mac med iphone.
På vissa plan är det inte jämförbart, t.ex. för att Mac OS X inte är en stängd plattform.
Men på andra plan går det utmärkt att jämföra för jag tror Mac App Store kommer att ge ökad försäljning, fler som vågar sig på att installera, lägre priser, ökad köpbenägenhet, lättare för utvecklare att nå ut med program mm (se inlägget ovan för mer detaljer) precis som App Store för iPhone gjort.
Det är helt olika saker och jag tror personligen det är fel av Apple att försöka att kopiera iOS konceptet på en redan väl etablerad plattform. I längden tror jag app store är negativt speciellt om Apple stoppar program som de gör i iOS app store.
Jag är inte lika pessimistisk till det, även om jag därmed inte är odelat positiv eller tror det blir problemfritt. Apples nyckfulla och hemliga processer för att bestämma vad som ska finnas med är ett problem från App Store som nu flyttas till Macen. Men jag tror ändå att Mac App Store totalt sett också kommer att leda till positiva saker (som jag listat tidigare).
Vi får helt enkelt gräva fram den här tråden om något år och se hur det gick, vem som var inne på rätt spår.
Ps. Att skriva på en iphone i det här forumet är lika roligt som en rotfyllning.
Jo, det är ett känt problem och vi är de första att ta upp det. Vi jobbar på en bättre lösning som ska göra det mycket trevligare än en rotfyllning och det kommer förhoppningsvis redan nu i vinter.
(Dessutom, om man börjar kolla närmare på det så är Android öppet mot operatörer, men knappast helt öppet mot slutkunderna som är i händerna på vad operatörerna väljer att bestämma.)
Det beror på vad du har köpt och från vem. Medan iOS är en stängd svart låda som bara finns i en version så är Android ett träd av förändringar som införts av olika led. Vissa operatörer bygger sin egen version av Android. Gillar du inte den köper du istället telefonen från tillverkaren eller direkt från Google, så har operatören inget att säga till om.
Passar inte det heller så har du även friheten att plocka fram lödpennan och bygga din egen Android-telefon.
Ja nu kapas ett led. Inga svenska återförsäljare som kommer tjäna pengar på att sälja program till Mac längre. Och Apple kommer tjäna mer.
Mindre intäkter för återförsäljare ger färre återförsäljare...
Var finns skivaffärerna idag?
Men men det är väll den utvecklingen inom allt. Vi skall sitta hemma och köpa allt vi vill ha.
Ja nu kapas ett led. Inga svenska återförsäljare som kommer tjäna pengar på att sälja program till Mac längre. Och Apple kommer tjäna mer.
Mindre intäkter för återförsäljare ger färre återförsäljare...
Var finns skivaffärerna idag?
Men men det är väll den utvecklingen inom allt. Vi skall sitta hemma och köpa allt vi vill ha.
Eh, så har det väl sett ut under en längre tid?
Jag har köpt många program under de senaste åren och inget av dessa är köpt genom någon återförsäljare utan direkt från respektive utvecklare/företag, alternativ genom programpaket som utvecklaren deltagit i.
Jag har svårt att se att vi skulle nära en kedja av fysisk distribution bara för att bevara status quo när det finns så mycket att vinna på digitala inköp. Men i mitt fall är det inte ens någon led som kapas, för det var länge sedan jag slutade gå genom dessa led och det har inget att göra med Mac App Store.
(Sidonotering: Skivaffärerna slutade jag gå till när jag började handla skivor på nätet - CDON, Ginza etc - och inte för att iTunes kom.)
Eh, så har det väl sett ut under en längre tid?
Jag har köpt många program under de senaste åren och inget av dessa är köpt genom någon återförsäljare utan direkt från respektive utvecklare/företag, alternativ genom programpaket som utvecklaren deltagit i.
Jag har svårt att se att vi skulle nära en kedja av fysisk distribution bara för att bevara status quo när det finns så mycket att vinna på digitala inköp. Men i mitt fall är det inte ens någon led som kapas, för det var länge sedan jag slutade gå genom dessa led och det har inget att göra med Mac App Store.
(Sidonotering: Skivaffärerna slutade jag gå till när jag började handla skivor på nätet - CDON, Ginza etc - och inte för att iTunes kom.)
Alla sådana småprogram köper jag också direkt ifrån tillverkaren. Skillnaden blir att nu kommer Apple tjäna pengar på all mjukvara som säljs istället för ett bredare ÅF-nät, vilket kommer försämra för handlarna (Mindre intäkter).
6) Här har du en bra poäng tycker jag! Men inte bara som du skriver. Man kommer se det som ett säkert sätt att köpa mjukvara genom sitt kreditkort. Många drar sig idag för att handla mjukvara från utländska utvecklares sidor eftersom man helt enkelt är rädda för nättransaktioner. (Själv har jag alltid använt e-kort pga. samma anledning)
Jag tvivlar inte på att Mac App Store eller vad det nu skulle heta kommer bli en hit, däremot går vi mot en trend att allting kommer köpas direkt via Apple. Hårdvara - Mjukvara, iPhone - Apps, alltså kommer Apple kunna diktera villkoren precis som på Appstore. Och utvecklarna kommer inte ha något alternativ än att följa reglerna. Vilka blir lidande? Slutkonsumenten.
Alla sådana småprogram köper jag också direkt ifrån tillverkaren. Skillnaden blir att nu kommer Apple tjäna pengar på all mjukvara som säljs istället för ett bredare ÅF-nät, vilket kommer försämra för handlarna (Mindre intäkter).
Ja, ett visst bortfall blir det förstås. Men jag antar att de stora drakarna som Adobes paket mm fortsätter att säljas genom andra kanaler. Så då återstår de som förut klev in hos ÅF och köpte iLife och iWorks som ni inte längre kommer att göra det. Men frågan är hur mycket det omsatte för ÅF? Hursomhelst känns en heldigital försäljning och distribution som det enda rätta för framtiden, både av praktiska och miljöskäl. Sen om det går genom Apple eller direkt från utvecklarna är valfritt.
6) Här har du en bra poäng tycker jag! Men inte bara som du skriver. Man kommer se det som ett säkert sätt att köpa mjukvara genom sitt kreditkort. Många drar sig idag för att handla mjukvara från utländska utvecklares sidor eftersom man helt enkelt är rädda för nättransaktioner. (Själv har jag alltid använt e-kort pga. samma anledning)
Mm, det tror jag stämmer. Själv har jag köpt via nätet utan att vara så oroad (ofta går själva transaktionerna genom någon av de mera kända företagen ändå), men det finns många som är försiktiga på den punkten och där underlättar det stort, speciellt eftersom många säkert redan anförtrott Apple med kreditkortsuppgifter för iTunes på ett eller annat sätt. (Själva köpprocessen i App STore är ju bedrägligt enkel när du bara fyller i ett lösenord och trycker på köp.)
Jag tvivlar inte på att Mac App Store eller vad det nu skulle heta kommer bli en hit, däremot går vi mot en trend att allting kommer köpas direkt via Apple. Hårdvara - Mjukvara, iPhone - Apps, alltså kommer Apple kunna diktera villkoren precis som på Appstore. Och utvecklarna kommer inte ha något alternativ än att följa reglerna. Vilka blir lidande? Slutkonsumenten.
Ja, om det vore så att det inte fanns alternativa sätt. Men inget har ju förändrats rent tekniskt, det går precis lika bra idag som igår att köpa program på alla andra sätt till en Mac. Och det kommer att finnas kvar för en överskådlig framtid (längre fram på horisonten finns risken med krav på signerad kod direkt i kretsarna osv, men vi är inte där än på ett tag, och det har sina säkerhetsfördelar också).
Missförstå mig inte, jag är den första att kritisera Apple för alla problem kring App Store (för iPhone) men på det hela taget har App Store varit till fantastisk nytta för både användare och utvecklare. Apple har banat väg för en helt annan inställning bland slutkonsumenterna till att köpa mjukvara för telefoner och framgångssagor som finska Rovio hade nog inte varit möjliga andra.
Tror att det kommer att vara utmärkt för mindre och halvstora utvecklare som nuförtiden har svårt att nå ut. MacUpdate och Versiontracker - vila i frid - når ju inte precis ut till "vanliga" (den stora massan) användare.
Se exempelvis på gamla macversionen av ACDSee för ett antal år sedan. Den lades ner efter att ha sålt totalt sex (6) licenser! Visserligen var den ganska kass men anledningen till den dåliga försäljningen var att programmet piratades istf köptes. Och utan försäljning fanns inte mycket till incitament till förbättringar... Med en app store skulle det garanterat bli bättre snurr på försäljningen - och bättre kvalitet!
Ambrosia Software (tänk Maelstrom etc) och liknande speltillverkare tror jag också skulle få en enorm skjuts av en app store.
"Bundles" har ju iofs varit ganska framgångsrika, men det känns som en mättnad uppnåtts redan förra året. Inte en enda av det senaste halvårets bundlar har lockat mig efter att ha köpt 4-5 stycken de senaste två tre åren.
Hehe.
Skämt åsido, Mac OS X behöver inte jailbreakas som iOS eftersom man redan kan göra vad som helst på datorn om man är admin.
är det bara jag, eller är inte AppStore priserna väldigt höga?
Jämför du med vad program brukar kosta till Mac eller vad program kostar till iPhone? Jag vet inte om jag tycker det är "väldigt höga" priser i Mac App Store.
Jag struntar fullständigt i alla som flämtar om att det är "inlåst", jag vill bara att saker ska funka & då finns det INGET alternativ till Apple.
Jag är fullständigt övertygad om att Mac AppStore kommer att följas av mindre lyckade & sämre fungerande kopior ifrån andra tillverkare.