- Chaosstar
- Medlem ●
- Malmö
VLC försvann inatt verkar det som.
Jag undrar lite hur det är med program man köpt tidigare. En del står listade som installerade i App store tex. Aperture. Men sedan är det andra som the song genie och cover scout. Där har jag betalat för båda men där får jag snällt betala för att få App store att hantera dom. Är det en bugg som kommer att lösas med tiden eller skiter apple i tidigare inköp?
Jag tror att det blir succé. Den stora massan macanvändare som inte är här och diskuterar (jag känner några stycken) förstår inte det här snacket om inlåsning, hittar inte till olika sharewareprogram och känner inte till en massa program. För alla dessa kommer mac app store att innebära att de kommer att skaffa sig en massa spel och program. Själv gillar jag det skarpt och har redan laddat ner en gratis patiens och ett flipperspel för en billigare peng (kommer inte ens ihåg vad det kostade). Dessutom ser jag fram emot nästa version av Pages och att slippa uppdatera de övriga delarna i iWork.
Här är ett typexempel på vad jag menar är fel på att BARA ha AppStore.
VLC
Om det hade varit ett program på Mac OS X som man laddat hem som sedan tas bort så har man i alla fall kvar installationsprogrammet och kan installera det på en annan dator eller ominstallera det efter en re-install, men om programmet tas bort så är det ju omöjligt att installera om det.
Visserligen råkar VLC vara gratis, men om det är ett köpe-program så har man blivit av med det man köpt.
Här är ett typexempel på vad jag menar är fel på att BARA ha AppStore.
VLC
Om det hade varit ett program på Mac OS X som man laddat hem som sedan tas bort så har man i alla fall kvar installationsprogrammet och kan installera det på en annan dator eller ominstallera det efter en re-install, men om programmet tas bort så är det ju omöjligt att installera om det.
Visserligen råkar VLC vara gratis, men om det är ett köpe-program så har man blivit av med det man köpt.
VLC är borta just för att det är gratis, open source-program är något som det inte lär dyka upp många av i AppStore.
VLC är borta just för att det är gratis, open source-program är något som det inte lär dyka upp många av i AppStore.
Nä, men nu går det inte längre att installera, och om samma sak händer med Mac OS X att det BARA går att installera genom AppStore så är det ganska kört för min del.
Jag har massor av gamla versioner av Freeware/Shareware program som fungerar bra på äldre OS versioner när senaste versionen av programmet bara fungerar på t.ex. Leopard, eller ännu värre Snow Leopard.
Man är helt utelämnad vad gäller att senare kunna ominstallera ett specifikt program till vad Apple tycker eller vd utvecklaren har för policy för äldre versioner.
Nä, men nu går det inte längre att installera, och om samma sak händer med Mac OS X att det BARA går att installera genom AppStore så är det ganska kört för min del.
Jag har massor av gamla versioner av Freeware/Shareware program som fungerar bra på äldre OS versioner när senaste versionen av programmet bara fungerar på t.ex. Leopard, eller ännu värre Snow Leopard.
Man är helt utelämnad vad gäller att senare kunna ominstallera ett specifikt program till vad Apple tycker eller vd utvecklaren har för policy för äldre versioner.
Jag instämmer fullständigt, "AppStores" hör inte hemma på datormarknaden alls tycker jag.
Själv är jag kluven till Mac App Store, men är det inte rimligt att sammanfatta det som:
Bra för ovana användare, ointressant för power users?
Ganska bra summering!
Själv är jag kluven till Mac App Store, men är det inte rimligt att sammanfatta det som:
Det tycker jag låter som en utmärkt sammanfattning.
Så länge Mac App Store inte försöker förhindra de traditionella sätten ser jag det som ett positivt tillskott allt som allt, nackdelar och fördelar vägda mot varandra.
Alla här, både de som är för och dem som är emot Mac App Store verkar ju vara överens om att det vore dåligt om det ENDAST gick att köpa program från ett ställe.
Det jag personligen anser i den frågan är att alternativen inte är så renodlade: Om MAS får en dominerande ställning kommer det att minska försäljningen av den mjukvara som säljs via andra kanaler, och om det enbart berodde på att de alternativen skulle vara bättre så vore det väl ok, men i realiteten så kan det innebära att sämre alternativ konkurrerar ut bättre.
Det finns också en risk att ovana användare får för sig att MAS faktiskt ÄR enda sättet, och att de därför antingen avstår från att leta info om andra alternativ.
Det är dock en utveckling som Apple skulle kunna motverka, om de vill, genom att vara tydlig med information om att det finns alternativa programvaror och inköpskanaler.
Frågan är väl vad de egentligen vill?
De flesta användare vet att det går att installera program utan app store. Däremot kommer nog de flesta utvecklare att använda app store därför att de kommer helt enkelt sälja fler program, jag gissar på att just nu förlorar de mycket pga många användare laddar ner en demo version och använder ett pirat serienummer. Med app store är det inte möjligt när programmen väl börjar signera installationen.
Apples mål är att skapa en väldigt enkelt system att installera program på, minska pirat kopieringen och höja lönsamheten för utvecklare och samtidigt tjäna lite på det.
//Rob
De flesta användare vet att det går att installera program utan app store. Däremot kommer nog de flesta utvecklare att använda app store därför att de kommer helt enkelt sälja fler program, jag gissar på att just nu förlorar de mycket pga många användare laddar ner en demo version och använder ett pirat serienummer. Med app store är det inte möjligt när programmen väl börjar signera installationen.
Apples mål är att skapa en väldigt enkelt system att installera program på, minska pirat kopieringen och höja lönsamheten för utvecklare och samtidigt tjäna lite på det.
//Rob
Att stoppa piratkopiering verkar inte vara deras största, No DRM On The Mac App Store? – [Updated] | RazorianFly
Att stoppa piratkopiering verkar inte vara deras största, No DRM On The Mac App Store? – [Updated] | RazorianFly
Du måste förstå att det är version 1. Det kommer nog att ändras i framtida versioner där app signering kommer att ske.
//Rob
Du måste förstå att det är version 1. Det kommer nog att ändras i framtida versioner där app signering kommer att ske.
//Rob
Precis. Jag är helt övertygad om att det sitter ett gäng kodar och kodar ihop någon form av appsigning. Förmodligen som med Itunes där datorn måste vara autoriserad för att man ska få köra igång programvaran typ.
Nåja, att tro att Apples mål är att minska piratkopieringen är väl ändå att vara väl optimistisk?
Deras mål torde väl ändå vara att sälja fler Macar, vilket det ska vara, genom att få användarna att tycka Mac är en ännu bättre plattform än det är.
Nåja, att tro att Apples mål är att minska piratkopieringen är väl ändå att vara väl optimistisk?
Deras mål torde väl ändå vara att sälja fler Macar, vilket det ska vara, genom att få användarna att tycka Mac är en ännu bättre plattform än det är.
Om App Store gör att piratkopieringen minskar drastiskt jämfört med att sälja programmen på traditionell väg samtidigt göra det enklare för både utvecklare och användare att sprida respektive installera programmen så kommer det att bidra till fler utvecklare skapar program för Mac. Vilket i sin tur kan leda till att fler köper Macar.
Men Apples problem är egentligen inte programbrist utan brist på bra och nya spel. Jag tror ändå att Apple underskattar hur många Macar hade sålts om det fanns fler spel och som fungerade lika bra jämfört med Windows. Men kanske App Store gör det också enklare för spel utvecklare att släppa spel precis som på iOS där enligt statistik har fler spel är Nintendo DS, Playstation 3 och Xboox 360 tillsammans.
//Rob
Men Apples problem är egentligen inte programbrist utan brist på bra och nya spel. Jag tror ändå att Apple underskattar hur många Macar hade sålts om det fanns fler spel och som fungerade lika bra jämfört med Windows. Men kanske App Store gör det också enklare för spel utvecklare att släppa spel precis som på iOS där enligt statistik har fler spel är Nintendo DS, Playstation 3 och Xboox 360 tillsammans.
Playstation 3, XBox 360, Nintendo Wii m.fl. borde ju vara mer kompetenta på spel än att Apple ska satsa på att öppna så pass mycket att man släpper in den hårdvara som PC-gamers önskar att använda.
Playstation 3, XBox 360, Nintendo Wii m.fl. borde ju vara mer kompetenta på spel än att Apple ska satsa på att öppna så pass mycket att man släpper in den hårdvara som PC-gamers önskar att använda.
Nej det räcker att de skapar bra API, gör bättre grafik driver och förbättrar supporten för spel utvecklare. Apple måste inte ha den bästa spel hårdvaran, det räcker att Macen kommer upp till samma prestanda som i Windows på samma hårdvara. Apple har den fördelen att utvecklare har mycket färre system att stödja. Men MacOS X har för dåliga grafik drivers.
//Rob
Naturligtvis vill Apple attrahera utvecklare på olika sätt, men det är inte ett mål i sig, utan ett medel för det egentliga målet, som är att sälja fler Macar – precis som det ska vara.
Jag är bara skeptisk till att försöka skönmåla Apples motiv, medan om Microsoft gör samma sak så framställs de sataniska skurkar som går emot det fria samhället, typ
Naturligtvis vill Apple attrahera utvecklare på olika sätt, men det är inte ett mål i sig, utan ett medel för det egentliga målet, som är att sälja fler Macar – precis som det ska vara.
Jag är bara skeptisk till att försöka skönmåla Apples motiv, medan om Microsoft gör samma sak så framställs de sataniska skurkar som går emot det fria samhället, typ
Jag skönmålar inte Apples motiv om det var mig du menade. Jag är faktiskt rätt skeptiskt till App Store för Mac. Jag tror att risken är att i längden vill Apple kontrollera vilka program installeras på Macen. Men jag försöker förstå för och nackdelar med App Store.
//Rob
Nej det var inte dig jag tänkte på särskilt, det var mer en anmärkning i största allmänhet.
Evernote har publicerat siffror på nya användare till sin tjänst hittills under 2011:
De röda staplarna visar nya Evernote-användare från Mac-klienten.
Hyfsad Mac App Store-effekt, eller hur?
About 40,000 new users have signed up from the Mac so far. Note that this is new users only! It’s not the same as the total number of downloads from the Mac App Store (we had 90,000 of those, from store launch till midnight last night), because a large number of people downloading us from the Mac App Store are already registered Evernote users from a different platform.
All in all, I think getting on the Mac App Store on day one was worth the effort.
Och för att väga upp positiva nyheter med kritik, Manton Reece tycker 30 procent vore en skälig andel om Apple kunde kommunicera vettigt. Men Apples kommunikation med utvecklarna är under all kritik, trots att de tar premiumpris för sin tjänst:
Apple provides a unique service and it's their right to charge whatever they want. Developers can choose to pay it or restrict development to more open platforms. I'm inclined to think the 30% is high but not unreasonable for everything Apple hopes to provide.
But here's where everything breaks down: for $3000 I expect someone at Apple to tell me what the $%!# is going on.
It's not just review times, or emails that go into the void, unanswered for days or weeks or ever. It's that Apple isn't able to communicate about the fundamental issues that will make or break businesses.
Han listar ett gäng punkter där Apple helt struntar i kommunikationen med utvecklarna:
• When is the Mac App Store launching? No word from Apple for months, and a press release went to news sites before developers got a heads-up.
• Why has my Mac app been in review for over a month, right up to the very day before the Mac App Store launches? No answer, and nothing to do but wait.
• Where was a beta version of the Mac App Store so that we could understand how it interacted with existing apps before it was too late? Nowhere.
• Why didn't we receive more guidance on bundle IDs, version numbers, and app naming, obvious questions that only Apple knew the answer to? No clue.
• When will there be promo codes for the Mac App Store to give to the press or help transition customers to the store? No idea, might be never.
Detta tycker jag ganska bra visar på det absolut sämsta med Mac App Store. Själva idén med en app store för Mac är bra, och den leder till alla de positiva punkter jag tagit upp tidigare (för användare och utvecklare), men hanteringen kunde göras så mycket bättre. Det är frustrerande att se att Apple inte kan ta hand om utvecklarna bättre.
Läs hela: Manton Reece: App Store 30% cut
Det är faktiskt typiskt Apple och version 1.0 produkt. Apple försöker hålla informationen så hemlig som möjligt. I just MAS fallet är det total onödigt eftersom alla visste om det 3 månader i förväg. För det andra att hålla allt under lås även för utvecklarna är frustrerande för utvecklarna. De tar en risk och Apple håller allt hemligt. Inte precis den bästa starten men det kommer säkert att ändras efter ett tag.
Det kommer inte att dröja länge tills någon utvecklare börjar klaga på att hans program inte blev godkänd av Apple utan att ge någon bra anledning.
//Rob
Kommer vi att få se OS X Home Edition med enbart installation av program via MAS? Och en friare Pro Ed.?
Kan tänka mig att många hemmaanvändare skulle klara sig fint med enbart MAS när utbudet vuxit och om det ger några andra uppenbara fördelar, förutom enkelheten, som den enda vägen att installera program
Kommer vi att få se OS X Home Edition med enbart installation av program via MAS? Och en friare Pro Ed.?
Kan tänka mig att många hemmaanvändare skulle klara sig fint med enbart MAS när utbudet vuxit och om det ger några andra uppenbara fördelar, förutom enkelheten, som den enda vägen att installera program
Det tror jag inte på. Apple kommer aldrig att göra som Microsoft och släppa 4 olika windows versioner och förvilla användare. MacOS X Server för nätverks administratorer och för alla andra Mac OS X.
//Rob
Man kan diskutera om Mac App Store är en flopp eller inte, men jag vill då säga en sak.
Idag köpte jag ett spel (229 kr) via Mac App Store som jag aldrig annars skulle ha köpt i en affär, och jag är nog inte den enda, det är så fruktansvärt enkelt, inga skivor, inga hemsidor där man måste plocka fram sitt kreditkort för att sedan ladda ner ett skivavbild (eller vad det kallas), för att sedan installera den där ifrån. Bara så enkelt som det ska vara.
Tycker det säger det mesta.