- Sixten
- Medlem ●
Hur funkar det med RAW-konvertering?
Det skiljer ju på vad man kan få för resultat ur en RAW-bild med vilken programvara man använder - alla använder mer eller mindre bra algoritmer. Foevon är ju så totalt annorlunda mot allt annat i det här fallet så, om det vore matte så borde ju en Bayerfil kunna sägas vara en andragrads och en foevon en tredjegradsekvation. (Analogin kanske inte är helt hundra där men...)
Har andra företag "fattat galoppen" vad gäller RAW-filerna? Eller gör det ett "hafsjobb" ?
Hur funkar det använda t ex Lightroom för att ta ut RAW or en Sigma? Blir det bra, eller toppenbra? Eller måste man ta till Sigmas egen programvara?
Jag vet att du jobbar i sigmas egen Carl, men om skillnaden bara är att det är olikheter i handhavande som sitter i som vana så skulle jag ju helst vilja stanna (och även frugan) kvar i LR där vi gör allt idag.
Foevon är ju så totalt annorlunda mot allt annat i det här fallet så, om det vore matte så borde ju en Bayerfil kunna sägas vara en andragrads och en foevon en tredjegradsekvation. (Analogin kanske inte är helt hundra där men...)
Mja, det här ser jag annorlunda.
För mig känns det tvärtom. Det är Bayer-processen som är klurig. Att kunna interpolera på ett intelligent sätt mellan olikfärgade, lateralt förskjutna, fotosensorer utan kvalitetsförlust—det är inte lätt.
Foveon borde vara "straight forward", eftersom man har sina 15MP med full färginformation. Ingen interpolering alltså. Har dock aldrig jobbat med sådana filer, så jag reserverar mig på alla möjliga sätt...
Hur funkar det med RAW-konvertering?
Har andra företag "fattat galoppen" vad gäller RAW-filerna? Eller gör det ett "hafsjobb" ?
Hur funkar det använda t ex Lightroom för att ta ut RAW or en Sigma? Blir det bra, eller toppenbra? Eller måste man ta till Sigmas egen programvara?
Jag vet att du jobbar i sigmas egen Carl, men om skillnaden bara är att det är olikheter i handhavande som sitter i som vana så skulle jag ju helst vilja stanna (och även frugan) kvar i LR där vi gör allt idag.
Alltså, vi har Sigma Photo Pro, Raw Developer, Silkypix, Archsofts Darkroom, Adobe Camera RAW och slutligen Lightroom - detta är de största konverterarna och de har alla sina för och nackdelar. Jag använder Lightroom som mitt huvudbibliotek - där har jag mina tumnaglar och det är där jag hittar allt. Sedan vill jag ibland ha en annorlunda konvertering - oftast markerar jag de bästa från ett fototillfälle (de med fem stjärnor) och lägger dem i en underkatalog - öppnar sedan den underkatalogen i något av de övriga programmen, oftast Sigma Photo Pro för vidare konvertering. Ibland är jag nöjd och glad med Lightroom bara, ibland vill jag byta film och köra en annan look med lite mer microkontrast och tyngre ton. Då passar SPP bättre. Vill jag skriva ut mega så använder jag Raw Developer eller Silkypix då jag kan punktstyra brus och skärpa betydligt bättre än i övriga program.
Så.. Ungefär.
från vad jag läst här och via länkarna tror jag att marknaden de räknar med är de som vill ha sigmas foveon, punkt. Färgåtergivningen eller vad det nu må vara. Den hittar sina kunder men likt en nischspelare kommer den att förlora mot en bredare kostnadseffektiv jakt i MP racet.
Jag kommer ihåg när jag köpte min KM5D för den hade inbyggd stabilisator. Det börjar nu komma liknande funktion från fler tillverkare och de som inte har har möjlighet har dramatiskt fått sänka sina tyngre objektiv med inbyggd optisk stabilisering. Jag vet inte om Sigma är starka nog att generera samma effekt på sensor uppfattningen bland fyndjägare på SLR sidan. Tveksamt.
Jag hoppas att sigma hittar tillräckligt med kunder för att fortsätta spela sin nisch men tekniken utan x3 går framåt varje dag och det senaste som jag hörde om sensorer (var länge sedan) om så ljuskänsliga sensorer så man kan plåta med gott resultat men utan belysning/blixt, ever. tekniken går framåt sen dess och borde väl synas inom 1-3 år i hyllorna för hugade pionjärer. Sigma kör sitt race på egen bana vilket får dem att att kanske bli lite hemmablinda, men det finns gott om exempel på företag som gjort samma sak. Det bara blir så tydligen.
Vad som alltid kommer att leva på SLR nivå är RAW oavsett märke eller teknik. tack för det.
Jag skulle vilja höra från den som har sigma vad som gör att de valde sigma och vilken modell de har samt vilken nivå de plåtar på. Kommersiellt proffs eller glad amatör. Lite nyfiken bara.
I morgon klockan 12:00 (alltså Torsdag den 20 januari) så är jag på s.k fotofika på ett kafé intill Konsum här i Surte. Det är Surte fotoklubb som har ett gäng som samlas där för att snacka och så.. Om någon ville dyka upp och sedan kanske hänga med en sväng hem (jag bor precis bredvid) så kan jag visa lite utskrifter och annat kul.. Any takers? Lite plötsligt kanske men jag har inget på schemat i morgon.
Jag bjuder givetvis på kaffe!
I morgon klockan 12:00 (alltså Torsdag den 20 januari) så är jag på s.k fotofika på ett kafé intill Konsum här i Surte. Det är Surte fotoklubb som har ett gäng som samlas där för att snacka och så.. Om någon ville dyka upp och sedan kanske hänga med en sväng hem (jag bor precis bredvid) så kan jag visa lite utskrifter och annat kul.. Any takers? Lite plötsligt kanske men jag har inget på schemat i morgon.
Jag bjuder givetvis på kaffe!
Trevligt
Men eftersom jag sitter i Zürich, så tror jag att jag passar den här gången.
Ahh.. Säg till när du är i närheten av Götet!
Hade så gärna kommit upp om det inte krockat med två större föreläsningar på skolan.
Har inte fotoklubben ngt på G under helgen?
Carl, fråga; om man vill läsa mycket om Sigma vart letar man då? X3 magazine verkar ju lite lätt avsomnad..... Finns det bättre ställen på nätet.
Dessutom verkar det vara helt tyst ang SD-1 på nätet, eller är det bara jag som missar?
Det kan finnas nått på japanska (jag kan se inifrån Wordpress vilka som länkar till mig) - rätt många kineser älskar också Sigma (bygga om DP1or osv) Hmm.. Vad är det du söker? Rykten? Min sajt är nog den enda i sitt slag just nu - men jag har inte så mycket rykten att bjuda på tyvärr. Slår SD1 (och den som kommer efter den med FF sensorn.. oooouuu) - då kanske det dyker upp någon mer.
Visste du att X3 Magazine's redaktör är min polare och som fotograferade mitt bröllop i Kungälv i somras. Världen är så liten.
Fotoklubben? Är det fint så ska jag nog besöka den där lilla kungsfiskaren igen - det blev rätt sköna bilder sist och då var det kass ljus - hur kan det bli då med lite bättre? Med kanske?
Världen är en golfboll...
Det finns många fina bilder på X3.
Jag är väl ute efter såna som du, fotografer som använder grejorna och se vad de skapar och hur.
Min mandarin haltar lite så ombyggnadssiter i Kina kan vi ju skippa. Engelska läser jag obehindrat.
Såg den andra Kungsfiskar-bilden idag på din blogg och börjar haja lite vad du menar när du pratar om "filmkänsla".
jag upplever bilderna som varmare och gillar det.
När jag ser mina egna upplever jag betydligt kallare bilder.
du var en av de som inte har bländats av allt försnack därför valde jag att citera dig. (blev kanske lite svårtolkat, fel ) Jag skulle ha börjat med: Nej varför denna övertro .....................................
så skulle det hänga ihop bättre
Ok, då missförstod jag dig, sorry.
Jag går väl off topic här men jag jobbar som fotograf med reklam och mode. Jag känner ganska många fotografer i Stockholm. ALLA som jag känner plåtar med Canon ( 1DS MARK III eller 5D mark II). Det säger i alla fall det mesta för mig.
Ok, då missförstod jag dig, sorry.
Jag går väl off topic här men jag jobbar som fotograf med reklam och mode. Jag känner ganska många fotografer i Stockholm. ALLA som jag känner plåtar med Canon ( 1DS MARK III eller 5D mark II). Det säger i alla fall det mesta för mig.
Ja Canon har varit starka men allt fler går just nu över till Nikon eftersom Nikons lösningar idag är mer tilltalande vad det gäller AF, höga isoegenskaper,objektiv,blixtstyrning, listan kan göras lång varför Scanpix, Aftonbladet, Bildbyrån + ett stort antal tidningar har bytt från Canon till Nikon
Själv har jag bara varit yrkesfotograf i snart 30år och har sett kameran som ett arbetsredskap och har i gömmorna Sinar, Linhoff, Leica, Hasselblad, Canon ,Nikon och har inga svårigheter att se att Canon just nu har halkat efter Nikon , annorlunda var det för några år sedan.
Har inte bländats det minsta. Kan inte Sigma leverera ISO lika bra eller bättre än Sony/Pentax K-5/Nikon D7000 så får ju åtminstone jag tacka för mig.
Jag gillar sensorn och satsar gärna pengarna, - om de levererar.
Eftersom kameran kommer runt hörnet kan man ju avvakta lite med att hiva Nikonen i soporna.
Har inte bländats det minsta. Kan inte Sigma leverera ISO lika bra eller bättre än Sony/Pentax K-5/Nikon D7000 så får ju åtminstone jag tacka för mig.
Jag gillar sensorn och satsar gärna pengarna, - om de levererar.
Eftersom kameran kommer runt hörnet kan man ju avvakta lite med att hiva Nikonen i soporna.
Med tanke på att det är mobilkamerorna som driver på utvecklingen och att en kompaktkamera exv Canon G12 (med Sonys lilla BSI sensor) kan återge mer än 12 stegs dynamiskt omfång så har jag svårighet i att förstå hur en tillverkare som dessutom är ensam om sin nuvarande sensorlösning skulle kunna hänga med im utvecklingen ( läs Sigma)
Det har funnits kameror med intressanta lösningar under en kort tid exv Fuji,Mamiya, Sigma, men uyvecklingen går så snabbt att när kamerorna väl kommer ut med fungerande mjukvara så är de redan omoderna ur flertal aspekter eller säljer inte.
Hur många Sigma SLR finns det i Sverige?
Miri, Du har så mycket negativt att säga om Sigman eller kanske framförallt om dess sensor. Har du någon Sigma idag? Har du varit på Photokina och sett bilderna? Och den senaste Sony-sensorn som du lyften fram - Är det den som använder sig av ett prism och 6MP som du menar? Foveon's första kamera-sensor var prismabaserad men de fick den aldrig att bli tillräckligt exakt. Ska bli spännande att se om Sony lyckas! Men du får det att låta som om du menar något som redan finns ute (annars skulle du ju inte anklaga några för att ha "övertro" - eller hur?!
Det finns en tjusning med bilder tagna med tre lager - du har en så otrolig mängd information packad på så liten yta - ser du inte skillnaden så ska du givetvis fortsätta njuta av din utrustning som du anser bättre. Även om jag inte får allt så får jag i alla fall en bild som jag älskar! - Och Sigma SD1 kommer med all säkerhet göra mig lyckligare!
Sedan undrar jag så stilla vad antalet Sigma SLR's i Sverige har med saken att göra.
Bara för att en miljard flugor äter skit så.. (nä, den var dålig)
Vesst, jätteproffsigt. Men ungefär lika kul som ....Volvo.
Jag är privatperson och vad proffsen använder är för mig helt ointressant.
Jag förstår verkligen inte din poäng? Eller är du en sådan som skaffar en sådan där cykel som man ligger ner och kör på. Helt värdelös och livsfarlig men man är ju annorlunda till vilket pris.
Jag förstår verkligen inte din poäng? Eller är du en sådan som skaffar en sådan där cykel som man ligger ner och kör på. Helt värdelös och livsfarlig men man är ju annorlunda till vilket pris.
Jag menar att den kamera jag har idag är lika själlös och stendöd som .. jag vet inte vad.
Gick ju stenhårt på niten att "klart man skall ha samma grejor som proffsen..."
Det har jag ju inte ändå. De har ju D3X och D3s och lägger 100 000 :- på en "bunte schysst glas".
Jag är inte olik andra till varje pris, men jag har genom livet noterat att om man ger fan i att göra som alla andra så blir det i en del fall betydligt bättre, blir det inte bättre så blir det iaf oftast intressantare.
Foveon ÄR ett annorlunda sätt hantera saker på, jag gillar bilderna som kommer ur kameran.
Kan de få till bättre ISO så har de en vinnare.
Klarar de inte leverera det jag vill ha så köper jag väl ngt annat.
Det är inte fråga om annorlunda för annorlundas skull, det är frågan om att ha kul, ha bra grejer och gilla det man gör.
Sigma verkar vara de enda som inte apar efter och gör allt som alla andra gör. de gör ngt eget, jag är intresserad av det och blir det ngt bra kanske jag köper det.
Å vaddå? Det är ju bara en kamera vi pratar om.
Men fotografer som jobbar huvudsakligen med reklam och mode ställer oftast skärpan manuellt eller behöver enkel af, plåtar På iso 100-400 och plåtar med fasta brännvidder, jobbar med externa blixtar har ingen anledning att byta.
Svar till Jurrasic : det beror väl på motivets art (kontrastomfång) oavsett det är i studio eller inte, att tacka nej till mer än två stegs dynamiskt omfång bara för att jag idag använder exv ett par 5dmk2 jmf med Sonys senare sensorer som exv sitter i d7000 och en äldre version 24x36 i D3x så betyder det att jag INTE kan exponera in=täcka yttersta högdagrar med 5dmk2 och samtidigt lyfta lika mycket i skuggorna för att få flera nyanser i det mörka utan brus och bandning.
...att tacka nej till mer än två stegs dynamiskt omfång bara för att jag idag använder exv ett par 5dmk2 jmf med Sonys senare sensorer som exv sitter i d7000 och en äldre version 24x36 i D3x så betyder det att jag INTE kan exponera in=täcka yttersta högdagrar med 5dmk2 och samtidigt lyfta lika mycket i skuggorna för att få flera nyanser i det mörka utan brus och bandning.
Det du beskriver är den relativa prestandan av teknik över tid, samt förskjutningen i lansering av nya produkter av olika företag.
Det är ofrånkomligt att "försprång" märken emellan skiftar lite hit och dit. Ibland ligger de slag i slag och varje ny produkt övertrumfar konkurrentens "gamla", ibland tar det flera generationer.
Mitt tips till de som frågar mig är att påpeka att man köper in sig i ett system, mer än en viss kamera. Jag brukar föreslå Canon eller Nikon och kommer göra det ett tag till tack vare deras etablering, tillgång till stor andrahandsmarknad, samt mycket förfinad ergonomi genom åratal av erfarenhet.
Det är inte realistiskt att hoppa mellan märken, bara för att någon ligger snäppet före för tillfället.
Just 5D mkII som nämns är ju två år äldre än D7000. En evighet i tekniksammanhang. Man får förmoda att uppföljaren, som kommer i år, även den erbjuder ett antal uppgraderingar. Den som lever får se…
Det du beskriver är den relativa prestandan av teknik över tid, samt förskjutningen i lansering av nya produkter av olika företag.
Det är ofrånkomligt att "försprång" märken emellan skiftar lite hit och dit. Ibland ligger de slag i slag och varje ny produkt övertrumfar konkurrentens "gamla", ibland tar det flera generationer.
Mitt tips till de som frågar mig är att påpeka att man köper in sig i ett system, mer än en viss kamera. Jag brukar föreslå Canon eller Nikon och kommer göra det ett tag till tack vare deras etablering, tillgång till stor andrahandsmarknad, samt mycket förfinad ergonomi genom åratal av erfarenhet.
Det är inte realistiskt att hoppa mellan märken, bara för att någon ligger snäppet före för tillfället.
Just 5D mkII som nämns är ju två år äldre än D7000. En evighet i tekniksammanhang. Man får förmoda att uppföljaren, som kommer i år, även den erbjuder ett antal uppgraderingar. Den som lever får se…
Problemet är att Canon inte har visat någon sensor med annan lösning än den som de håller på att förfina för varje år sedan 2003.
Diskussioner pågår vad de skall visa upp.
Just nu ligger de långt efter Sony sensorer vad det gäller exv läsbrus och lägsta iso och dynamiskt omfång.
http://www.sensorgen.info/
Ok, då är jag med.
Sen är det inte så konstigt att man jobbar som fotograf lägger ner pengar på en bra utrustning. Jag har tex kameragrejer och datorer för några 100.000 men jag skulle aldrig lägga 100.000 på ett ljudsystem även fast jag gillar musik.
Hej Rytterfalk
Nej - så fort Mattssons Foto i Lund får in en Sigma så skall jag testa den, jag var inte heller på senaste Photokina då den mässan i mina ögon har spelat ut sin roll eftersom allt redan finns på nätet (jag har varit nere på nästan varje Photokina sedan slutet av 70talet)
Jag har träffat gänget bakom Foveon , första gången då de erbjöd Hasselblad en lösning med tre färgkanaler/ prismor.
.
Går du ett antal år tillbaka här på 99mac kan du också läsa om min provfotograferingen med Sigma första SLR kamera nere på Photokina.
Jag har alltså provat Sigmas SLR och det skall bli spännande och se efter vad den senaste skapelsen kan erbjuda i jämförelse med exv nikon d7000 . Problemet tidigare och för mig har varit att jag har varit hänvisad till Sigmas raw programvara (vilket du generöst hjälpte mig med när förra modellen kom) men arbetsflödet och förra kamerans prestanda var inget alternativ till varken de Nikon eller Canon som jag använder och de arbeten jag oftast utför.
Jo, det var några år sedan vi skrevs vid senast. Men jag tycker nog mest att tonen är onödig, du gillar Nikon - det är fantastiska grejer - och du får fina bilder med dem - men du får inga trelagersbilder hur mycket du än försöker. För mig är det där som allt stupar. Den kan klara vad som helst mer eller mindre men om bilden inte blir mer levande än så, så..
Sedan ska jag erkänna att jag villigt använder Nikon OCH Canon på flertalet uppdrag. Nu senast körde jag med en Canon 5D m2 på ett studiogigg - vi använde den tethrad i ett färdigt koncept där kund skulle se direkt och där har Sigman ingen funktion i dagsläget så det var liksom bara att köra på. Funkade skitbra! Nikon använde jag när jag fotade på Volvo senast - då handlade det om kass ljus i en verkstad och jag valde Nikon då den hanterar dåligt ljus bäst. Jag kunde riggat blixtar och förmodligen fått enastående djup med min Sigma men tiden tillät inte och kund gillade resultat så..
Men privat så är det Sigman som gäller - och i de flesta sessioner jag gör professionellt som fotograf. Men inte alltid. Och jag gillar, och saknar mycket av vad Nikon/Canon erbjuder.
Och jag håller med dig, det ska bli oerhört spännande att se vad den nya Sigman presterar i bildväg!
Vi får väl se hur utfallet blir med sigma /foveon, grundkonstruktionen i sig själv är ju spännande, men hur resultatet blir det återstår att se.
Tyvärr så tror jag det finns för många hinder i vägen för succe vad det gäller Foveonsensorer .Foveon har inte ursprungspatentet för den sensorlösning som de håller på att arbeta med vad jag förstår . (Sigma /Foveon är däremot först att masstillverka och försöka använda denna typ av sensor ) Skulle det visa sig att Foveon sensorn är mycket bättre än Bayerinterpolerade sensorer så kommer Sony, Canon Omnivision mfl tillverkare haka på trenden . Vilket inte har skett och bla förklarats av Eric Fossum
Men som du säger- det skall bli kul att testa sigmakameran- när den nu kommer
PS du får förlåta mig om jag inte känner samma entusiasm över Sigma som du gör och att tonen kan vara något kärv
Jag är mest intresserad av hur sensorn kommer prestera.