Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foveon tar sig - rejält

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2011-06-01 02:30

att Sigma kör sitt eget race vet vi, försäljningen av förra SLR modellen var 10000st världen över, ingen stor omsättning med andra ord
Lite nyfiken Rytterfalk, vad händer , finns kameran ute?

• Medlem
  • Lund
  • 2011-07-23 00:47

en liten test
Sigma SD1 Review

Verkar som även Canon är lite sugen på foveon-tekniken: Canon 3 Layer Sensor (Foveon Type?) Patent « Canon Rumors

• Medlem
  • Lund
  • 2011-07-23 17:35
Ursprungligen av The Real Viking:

Verkar som även Canon är lite sugen på foveon-tekniken: Canon 3 Layer Sensor (Foveon Type?) Patent « Canon Rumors

inget nytt under solen, Canon har 100tals patent inlämnade som det inte blir något av, skulle Canon, Sony ,Panasonic , Omnivison mfl sensortillverkare tycka att 3 lagers sensorer var någonting att satsa på så hade de gjort det för för flera år sedan.

Tja, till det priset som de idag erbjuder paketet med ett hus som saknar så många grundläggande finesser:

En sökare som är väldigt mörk, kass iso-prestanda (om solen går i moln typ...), AF som är sisådär, jobbig manuell fokus, tar forever på sig att skriva filer (vänta 14 sek efter bildtagning), dioptrijustering som är dålig, batteriikonen försvinner ibland, för liten buffer för foton, en väldigt "average" skärm på baksidan, käkar batterier, många av de foton som laddas upp som man skall säga "ohhhh!!" till lider av bandning, döda pixlar och tiltade färger, Burst mode knäar batterierna, Efterbehandlingsprogrammet är rena möget på Mac, linser finns ENDAST från Sigma...

...för 6900 USD.

Med det så kan man man väl säga att MITT intresse närmar sig absoluta nollpunkten..

Tillåt mig småle. - och då har jag ändå vart SNÄLL med uppradningen ovan....

Tar min K-5:a i näven och går ut och fotar istället.

• Medlem
  • Lund
  • 2011-09-20 14:03

nu är det september, hur går det med sigman, något nytt

Nä, inge nytt alls vad det verkar.

Kameran kan levereras från tre affärer enligt prisjakt, men det verkar inte som som priserna uppdateras
någe vidare. Spannet är 68 000 till ca 80 000 för ett HUS (alltså inte ett komplett system ens)

Ingen av nätbutikerna verkar vara något som jag skulle våga handla från

Jag vet EN person på klotet som har en (Carl). Han får själv redogöra för hur han känner
och vad han vill säga. Carl Rytterfalk Photography

På dpreview finns en forumdel (SigmaDSLR), där man vart hela skalan från förtvivlade till
total förnekelse ungefär En del skriver öppet att de lägger ner sigma nu.

SPP (Silky Pix Pro?) är tydligen ett apedass att jobba i filerna stora och dras med mycket
problem som måste jobbas bort. Redigering verkar vara en massa jobb.

Gruppen Sigma SD-1 på flickr räknar 105 medlemmar ...
Försöker jag sålla fram bilder på Flickr tagna med kameran så är den inte inlagd i systemet.

Sigmas SD-15 skickas av görbilligt på ebay, och pocketarna är inte heller dyra.

Leveranserna av SD-1 går tydligen inte så snabbt:
"The wait time for a SD1 in Australia is longer, paid my money end of June still waiting."
(Kund som betalt runt midsommar då, inte fått grejerna än 20 Sept)
Vi skall se, hmmm. Undrar om inte jag har 70000 liggande här som jag vet att jag kan avvara ett kvartal eller mer...

Man har tydligen intervjuat Sigma och de anser att det är en succé: "Market response has been phenomenal" (as in phenomenal NEGATIVE som ngn snabbt flikade in).
Ngn undrar om mottagandet vart så fantastiskt, vart är då alla fototidningar, alla artiklar som hyllar den och "all the buzz"?

Sammanfattning; Hela världen skrattar åt dem - igen - än.

Senast redigerat 2011-09-20 18:59

Diskussion i Sigmas direktionsrum:

Citat:

Direktör 1: – Hmmm... Vad gör man när den nya SD1 blev så dyr att producera att ingen köper den?
Praktikanten som serverar grönt te (inte kaffe): – Kanske gör en ännu dyrare modell? Så att standardmodellen ser billig ut i jämförelse! Men ta inte guld och ädla stenar – det tas ju fram dylika amerikanska smaklösheter till var och varannan iPhone och iPad-modell som släpps.
Direktör 1, 2 och 3 i korus: – Lysande! Sätt genast vår främsta designer i arbete att ta fram det dyraste och mest stolliga material man kan tänka sig för en kamera. Kanske samma träslag som chefens brittiska pipa?

Sigma Germany announces SD1 Wood Edition with burl veneer: Digital Photography Review

Kolla kommentarerna...

För att fråga samma sak som många i dessa kommentarer: Är den där verklig eller ett skämt? Den syns inte på Sigmas tyska hemsida i alla fall. Bortplockad för att det var en hopplös idé eller har den aldrig funnits?

Jag kan inte bestämma mig för om det är slapstick eller lyteskomik. Otroligt.

Nu kommer alla dessa summeringar av 2011

1:a plats för det som Harvard Business School kommer använda som typexempel på hur kompletta idioter sköter lansering7prissättning etc av en kamera....går till Sigma....

2011-lulas

Slapstick eller lyteskomik, jag garvar hur som helst....

• Medlem
  • Lund
  • 2012-02-08 17:24

Foveon har tydligen sålt så bra " pris 7000usd" att de tackar de trogna kunderna (1finns väl i Sverige) och har nu sänkt priset till strax över 2000 usd och döpt kameran efter den gamle foveonkonstruktören

Sådär, det tog nån vecka efter att den gamla gubben i bolaget var död tills sonen sänkte priset.
Nikons D800 hade väl också lite med det hela att göra.

Sigma håller på att bli akterseglade. Gissar på konken inom ett år.

Jag får väl ringa Carl .... han kanske har en cascback-check i lådan snart

När jag var hos Map Camera i Tokyo hade dom hela fem beggade SD1-hus i glasmontern. Låg väl runt 500000Y (40000-45000SEK), dvs knappt 100000Y under nypris. Av detta kan man dra slutsatsen att det. förutom det svenska exemplaret, även funnits minst fem japaner som både hunnit köpa och tröttna på kameran! Kanske de nu har köpt Pentax 645D hela bunten? Där fanns det minsann inga begagnade i lager... Både kunder och butiksanställda dreglade över och suktade efter de få 645-prylar som fanns i lager och utställda.

Suttit och stött och blött hjärnan ett tag kring det här.

Kommer fram till, inte ens till det nya priset...

*Objektiv är ENBART sigma - som inte alltid gör de bästa grejerna.
*Service, vem servar vid behov? Japan?
*Man är tvungen jobba i SilkyPix - ett riktigt kratteprogram enligt många.
*När kommer Stöd i Lightroom? Blir det lika bra som tillverkarens egen programvara?
*Sigmas rep för låg kvalite
*SD1 är kass på höga ISO - och det vill jag gärna ha.
*Många rapporterar om skumma färgningar, gröna band etc.
*En sökare som är väldigt mörk,
*AF som är klart efter såväl Canon som Nikon
*Mycket seg i uppförandet, bl a med att skriva filer
*Skärmen på baksidan ligger klart efter konkurrenterna

Så, nästa kamera blir TROLIGEN (inget hugget i sten än) en D800....

Nu är det hugget i sten....

Av någon underlig anledning poppar Sigman med "burl-fanéret" (sann eller ej) upp i huvet när man får se Hasselblads skapese "Lunar":
Hasselblad announces 24MP Lunar - an 'ultimate luxury' mirrorless camera: Digital Photography Review
Hasselblad Lunar is a Rebranded Sony NEX-7 with $5,000 of Luxury

• Medlem
  • Lund
  • 2012-09-25 01:23

Hur tänker Hasselblad?

Ta bort "hur" i meningen ovan...

Förresten - hur är det nu: vem äger HB numera (efter hongkongkineserna) och finns det öht någon anknytning/verksamhet i Sverige?

• Medlem
  • Lund
  • 2012-09-25 19:03

Shiro sålde Hasselblad till ett "nytt holdingbolag" och det finns mycket verksamhet i Göteborg med bla Per Nordlund som är en legendar vad det gäller objektivlösningar MTF osv

DPreviews nyhetsrulle, den visar 50 nyheter per sida....

På plats 99; äntligen lite Kameranews, Sigma-DP1 till USA för 1000USD (sjutusen för en pocket, jaja...go ahead)

Kollar på BHPhoto och huset till SD1 ligger nu på 15 000, gissar dock på att det är försent.

Bevaka tråden