Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Robo-X:

Det spelar väl ingen roll eller? Om Plex kollar på meta data så spelar det ingen roll vad filmen heter så länge meta datan stämmer.

//Rob

Jo, för olika rippar har ju olika långt intro, olika framerates osv. Att då få en film där texten ligger några sekunder före, eller där bilden hela tiden "drar ifrån" texten blir ju oundvikligt. Därför menar jag att den på nåt sätt måste känna av vilken rip det är.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 19:32
Ursprungligen av Anders Båth:

Jo, för olika rippar har ju olika långt intro, olika framerates osv. Att då få en film där texten ligger några sekunder före, eller där bilden hela tiden "drar ifrån" texten blir ju oundvikligt. Därför menar jag att den på nåt sätt måste känna av vilken rip det är.

Och du kan i plex ändra när undertiteln visas. Fördröja eller snabba upp beroende på hur din film är.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-17 18:37
Ursprungligen av Robo-X:

Det spelar väl ingen roll eller? Om Plex kollar på meta data så spelar det ingen roll vad filmen heter så länge meta datan stämmer.

Det där stämmer inte (precis som Anders B säger).

Jag tror inte ett dugg den kollar på metadata för att hitta subtitles, utan på filnamn. Sök på opensubtitles själv så får du se att det ofta finns många releaser av samma film med subtitles (det är ju inte ovanligt att det är samma subtitles såklart men att dom justerar för olika intro längd, annars kan man ju köra med samma Timecode)

Jag har lekt lite, men inte lyckats så bra ännu, tror inte min MediaServer uppdaterat allt media, hittar subtitles på opensubtitles men inte i plex när jag väl spelar filmen. Det kan också ha att göra med att den väljer fel media agent.

Ja, att flytta suben i tidsled vet jag ju att man kan göra, men visst kan man inte ställa in en sub som går "för snabbt" eller "för långsamt"?

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-17 22:46
Ursprungligen av Anders Båth:

Ja, att flytta suben i tidsled vet jag ju att man kan göra, men visst kan man inte ställa in en sub som går "för snabbt" eller "för långsamt"?

Jag menade såklart att flytta den i tidsled.

//Rob

Nu har jag uppdaterat till v0.9.2.3. och Safari känns lite snappigare

"buggen" som det talas om på förra sidan berodde på Amazon eller Teleboy pluggen.

Ang. buggen om undertexter så har jag den. När jag ska in och se något kommer inte undertexten automatiskt utan jag måste gå in och välja dem manuellt. I vissa filmer går det inte ändra undertexterna längre under tiden filmen är igång. Konstigt. Nåja, de kommer väl snart med en fix på det!

Sen till det bästa, det fungerar...nästan som det ska nu. Bilderna laddas direkt. Det dumma är att en del tv-serier, serier som man skulle kunna kalla de största de senaste tio åren...de hittar den inte omslag och introt till.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-18 14:07

Blev galen på plex media manager (inte första gången tyvärr) så jag raderade min selection med filmer och lät plex indexera dom igen, då hände detta. rätt komiskt.

Den här tråden påminner mig om varför jag slängde ut Plex... Brrr!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 14:59

Mitt plex flyter på lika bra som vanligt efter uppdateringen. Iof använder jag mig inte av undertexter...

Ursprungligen av Capeman:

Den här tråden påminner mig om varför jag slängde ut Plex... Brrr!

Skulle aldrig falla mig in! Älskar mitt plex. haha. Vad änvänder du istället om man får fråga?

Ursprungligen av bERNA.:

Skulle aldrig falla mig in! Älskar mitt plex. haha. Vad änvänder du istället om man får fråga?

Jag har haft Plex installerat flera gånger, och det har åkt ut varje gång, med huvudet före. Jag använder Front Row. Enkelt och rent, strular aldrig. Flera av funktionerna i Plex hade varit trevliga att ha, men eftersom det strular så mycket känns det ju inte värt det. Dock måste jag nog hitta ett alternativ till sommaren. Ska börja hårdtesta lite olika alternativ, men just nu lutar det åt något helt annat än en Mac under TVn.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-19 10:32

Plex blir bara bättre och grymmare och mindre buggig för varje release, det mesta har fungerat och fungerar klockrent för mig. Det finns inga andra alternativ och tex Front Row kan inte göra det som krävs för att jag skall få ut filmen till TVn utan massvis med extraarbete som Plex sköter åt mig utan att bråka. (Tex Streama 1080P material från min MacPro på kontoret via WiFi till min Macbook Pro samt förhandsgranska filmer utan att packa upp rar filerna.)

Capeman: Du kanske skall vänta till en skarp version (1.0) innan du installerar Plex om du inte tycker att det fyller dina förväntningar? Vad är det för problem du har haft med det?

Ursprungligen av kainen:

Capeman: Du kanske skall vänta till en skarp version (1.0) innan du installerar Plex om du inte tycker att det fyller dina förväntningar? Vad är det för problem du har haft med det?

Då får man nog vänta länge... Jag tror jag har tagit upp problemen både tidigare i denna tråd och i andra. Jag vill verkligen kunna älska Plex! Det är SÅ snyggt och har så många smarta funktioner. Jag vet inte hur många gånger jag installerat Plex med förhoppningen att det blivit mindre buggigt, men... Tycker det är ointuitivt och knöligt att styra med fjärrkontroll, scrapern fungerar halvdant och har den "taggat" en film fel är det jättesvårt att ändra taggningen. Har haft en massa småsaker som stört mig, känns klyddigt och omacigt. Hursomhelst ska jag göra en ny utvärdering snart, tillsammans med XBMC och Boxee, och fler, om de finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-20 10:38
Ursprungligen av Capeman:

Då får man nog vänta länge... Jag tror jag har tagit upp problemen både tidigare i denna tråd och i andra. Jag vill verkligen kunna älska Plex! Det är SÅ snyggt och har så många smarta funktioner. Jag vet inte hur många gånger jag installerat Plex med förhoppningen att det blivit mindre buggigt, men... Tycker det är ointuitivt och knöligt att styra med fjärrkontroll, scrapern fungerar halvdant och har den "taggat" en film fel är det jättesvårt att ändra taggningen. Har haft en massa småsaker som stört mig, känns klyddigt och omacigt. Hursomhelst ska jag göra en ny utvärdering snart, tillsammans med XBMC och Boxee, och fler, om de finns.

Den första versionen 0.9 Plex hade problem med att hämta riktig meta data. Det har nu ändrats där meta datan som är felaktigt kan du lätt ändra och låsa det så att det inte ändras i framtiden.

XBMC har den fördelen att den har DLNA som många TV använder tyvärr fungerar inte riktigt så smidigt som att streama från iTunes till Apple TV.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Den första versionen 0.9 Plex hade problem med att hämta riktig meta data. Det har nu ändrats där meta datan som är felaktigt kan du lätt ändra och låsa det så att det inte ändras i framtiden.

XBMC har den fördelen att den har DLNA som många TV använder tyvärr fungerar inte riktigt så smidigt som att streama från iTunes till Apple TV.

//Rob

Bra! Hade problem med att inte få rätt metadata och när det väl var fel kunde jag inte byta artwork och info själv, skönt att de åtgärdat det! Har för övrigt haft en Apple TV 2 också, men den sålde jag, blev aldrig kompis med den.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-03-23 07:12
Ursprungligen av Capeman:

Tycker det är ointuitivt och knöligt att styra med fjärrkontroll, scrapern fungerar halvdant och har den "taggat" en film fel är det jättesvårt att ändra taggningen. Har haft en massa småsaker som stört mig, känns klyddigt och omacigt. Hursomhelst ska jag göra en ny utvärdering snart, tillsammans med XBMC och Boxee, och fler, om de finns.

Jag förstår inte riktigt problemet med fjärrkontrollen?

Som Robo-X skriver så är problemet med scrapern fixat och det går nu att ändra information och låsa den också om man vill så Plex inte går in och ändrar den i efterhand, mycket välkommet!

Skriv gärna en liten recension om du orkar, skulle vara intressant att se hur de andra mediacenterlösningarna står sig mot Plex då jag inte provat någon av dom (Eller ja Plex var ju XBMC tidigare och jag har kört det då... för lääänge sen).

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 08:40
Ursprungligen av kainen:

Jag förstår inte riktigt problemet med fjärrkontrollen?

Som Robo-X skriver så är problemet med scrapern fixat och det går nu att ändra information och låsa den också om man vill så Plex inte går in och ändrar den i efterhand, mycket välkommet!

Förstår heller inte problemet med fjärrkontrollen, i LOVE IT. Fattas bara att alla tv-tillverkare ska envisas med att skicka ut en fjärr med 300 knappar varav man använder 4 av dom.. Min samsumg är ett undantag iofs som har en otroligt liten och skön fjärr (OT)

Ang. informationen så är det absolut enklast att välja "remove matching" - då skiter plex i att mata med metadata (eftersom det blir fel) - det går också alldeles utmärk att välja find match och göra en manuell sökning i källorna som plex använder och där välja rätt alternativ, ganska bra för exempelvis svenska filmer som ibland inte matchas rätt. Du kan även välja poster manuellt om den inte finns (samma sak där med svenska filmer, inte alltid att detta finns)

Ursprungligen av kainen:

Jag förstår inte riktigt problemet med fjärrkontrollen?

Som Robo-X skriver så är problemet med scrapern fixat och det går nu att ändra information och låsa den också om man vill så Plex inte går in och ändrar den i efterhand, mycket välkommet!

Skriv gärna en liten recension om du orkar, skulle vara intressant att se hur de andra mediacenterlösningarna står sig mot Plex då jag inte provat någon av dom (Eller ja Plex var ju XBMC tidigare och jag har kört det då... för lääänge sen).

När det gäller fjärrkontrollen så har jag tyckt att det varit svårt att förstå hur man kommer åt alla funktioner i Plex med den, att det kändes ologiskt uppbyggt. Men jag har som sagt inte testat Plex sedan 0.9 var ny, så det kanske är mycket som fungerar bättre nu. Vill som sagt gärna kunna använda den. När jag gjort mina eventuella tester så återkommer jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 03:44

Det finns nu en bra förklaring hur man ska få undertexter att fungera automatiskt i Plex.

PlexNine PMS Subtitles - Plex

//Rob

Jag förstår inte heller problemen. Jag tycker Plex spöar allt annat med hästlängder. Och att man automagiskt kan streama filmer o serier till iPhone och iPad, de är ju bara för gött alltså!

Ursprungligen av Johan S:

Jag förstår inte heller problemen. Jag tycker Plex spöar allt annat med hästlängder. Och att man automagiskt kan streama filmer o serier till iPhone och iPad, de är ju bara för gött alltså!

Kan nu streama .img filer? Jag får bara igång .avi.

Ursprungligen av korthoga:

Kan nu streama .img filer? Jag får bara igång .avi.

Vet inte, jag spelar typ 99.9% mkv

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-23 09:56
Ursprungligen av Johan S:

Jag förstår inte heller problemen. Jag tycker Plex spöar allt annat med hästlängder. Och att man automagiskt kan streama filmer o serier till iPhone och iPad, de är ju bara för gött alltså!

Det är bra men det har ju en STOR nackdel...det kräver en serverklient.

Ursprungligen av zinned:

Det är bra men det har ju en STOR nackdel...det kräver en serverklient.

Det kräver väl allt om man vill streama?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-03-23 10:45
Ursprungligen av Scarecrow:

Det kräver väl allt om man vill streama?

Ursprungligen av studiox:

Till skillnad mot vad...?

XBMC, där du connectar via t ex SMB direkt mot källan som då kan vara en NAS.

Men jag ber om ursäkt, mina tankebanor gick runt ATV2 med Plex...jag tänkte inte alls på att det i detta fallet gällde Plex på datorn som i sin tur är direkt kopplad till TV'n. Jag förutsatte att det var Plex i ATV2 vi talade om, my bad

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 12:25
Ursprungligen av zinned:

XBMC, där du connectar via t ex SMB direkt mot källan som då kan vara en NAS.

Just det, sorry jag tänkte inte på att man faktiskt kan ha sina filmer på NAS (Alla mina ligger på min mac pro).

Men det är faktiskt många som tror att Plex är en "XBMC rip-off" vilket är lååångt från sant. Hela idén med plex är ju att scanners, metadata, plugins etc körs i Server Media Managern (som kan vara windows eller mac) och den gör jobbet. Just av den anledningen passar det ju bra ihop med plex på atv (även om xbmc också finns till atv)

Nackdelen är ju rätt självklart, jag måste ha igång min macpro för att kunna titta på film, och dessutom köra macos (det har faktiskt hänt ett par ggr då jag slötittat på någon serie på plex och fått för mig att spela lite spel, startar om min mac pro för köra windows och fattar inte att min streaming helt plötsligt stannar ...)

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-23 10:16
Ursprungligen av zinned:

Det är bra men det har ju en STOR nackdel...det kräver en serverklient.

När du startar Plex första gången startas Plex Media Server och läggs till i startup objekten. Plex Media Server är igång även när Plex programmet avslutas. Det gör att du kan streama filmer till alla Plex klienter även iOS. Och det kommer nya TV från LG som har redan Plex inbyggt vilket gör att du kan streama filmerna direkt till TVn. Enda nackdelen är att en dator måste vara på för att du ska komma åt bibliteket. Det hade så klart varit bättre om det fanns en NAS lösning men det här är näst bästa lösning.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 10:27
Ursprungligen av zinned:

Det är bra men det har ju en STOR nackdel...det kräver en serverklient.

Till skillnad mot vad...?

  • Medlem
  • Solna
  • 2011-03-23 18:51

En fråga till er som kör senaste Plex, upplever ni att belastningen blir högre i idle på menyerna? Jag har ett problem med min MacBook Pro 13" Early 2011 som gör att fläktarna drar igång så fort Plex är ute i menyerna - under uppspelning så är belastningen låg. Skummat igenom Plex forum men och hittar trådar som handlar om detta fenomen, dock med svar från utvecklarna att det är "låg prioriterad bugg". Det är jäkligt störande då det fungerade smärtfritt på min gamla MacBook Unibody. Kör mediastream som skin (default).

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 20:30
Ursprungligen av zamson:

En fråga till er som kör senaste Plex, upplever ni att belastningen blir högre i idle på menyerna? Jag har ett problem med min MacBook Pro 13" Early 2011 som gör att fläktarna drar igång så fort Plex är ute i menyerna - under uppspelning så är belastningen låg. Skummat igenom Plex forum men och hittar trådar som handlar om detta fenomen, dock med svar från utvecklarna att det är "låg prioriterad bugg". Det är jäkligt störande då det fungerade smärtfritt på min gamla MacBook Unibody. Kör mediastream som skin (default).

Om det nu är en bugg så får du väl försöka prata med Elan eller någon annan att prioritera denna, vi här har ju inte byggt plex

Bevaka tråden