Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den officiella tråden om Plex 0.9

Tråden skapades och har fått 270 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Solna
  • 2011-03-24 09:57
Ursprungligen av studiox:

Om det nu är en bugg så får du väl försöka prata med Elan eller någon annan att prioritera denna, vi här har ju inte byggt plex

Självklart - men det är ändå intressant att höra om andra 99-medlemmar också lider av detta. Som jag skrev så verkar trådarna på Plex forum aldrig komma särskilt långt i ärendet. Jag förstår inte vad som skulle skilja min fråga från alla andras i denna tråd? Nej du har inte byggt Plex men du använder väl det?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-24 16:03
Ursprungligen av zamson:

Självklart - men det är ändå intressant att höra om andra 99-medlemmar också lider av detta. Som jag skrev så verkar trådarna på Plex forum aldrig komma särskilt långt i ärendet. Jag förstår inte vad som skulle skilja min fråga från alla andras i denna tråd? Nej du har inte byggt Plex men du använder väl det?

Även om 37 personer här skulle lida av problemet så skulle vi ju inte kunna göra något åt det, ellerhur?

SJälvklart använder jag plex, men jag har en mac mini och den låter inte ett skit hur jag än använder den.

Jag får inte en del grejer till att fungera. Om vi säger att One Night In Paris kom på två dvd skivor. Hur får man det då till att fungera? Disc 1 och 2 går det inte längre att döpa dem till och döper man om till CD1 och 2 går det inte alls heller.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-23 20:29
Ursprungligen av korthoga:

Jag får inte en del grejer till att fungera. Om vi säger att One Night In Paris kom på två dvd skivor. Hur får man det då till att fungera? Disc 1 och 2 går det inte längre att döpa dem till och döper man om till CD1 och 2 går det inte alls heller.

alt 1.) Du ska inte behöva bry dig, det är ju trots allt samma film. Spelar den inte upp filmen rätt som det är nu?
alt 2.) Du väljer "unmatch" då kommer du få spela upp dom manuellt, men backa ett steg
alt 3.) Du lägger dom i samma mapp och väljer "browse by folder" då kan du spela DVD1 eller DVD2 i vilken ordning du nu själv vill.
alt 4.) Du slår ihop filerna till en så slipper du allt problem

Ursprungligen av studiox:

alt 1.) Du ska inte behöva bry dig, det är ju trots allt samma film. Spelar den inte upp filmen rätt som det är nu?
alt 2.) Du väljer "unmatch" då kommer du få spela upp dom manuellt, men backa ett steg
alt 3.) Du lägger dom i samma mapp och väljer "browse by folder" då kan du spela DVD1 eller DVD2 i vilken ordning du nu själv vill.
alt 4.) Du slår ihop filerna till en så slipper du allt problem

Nej, den spelar inte upp filmen rätt. Den hänger sig så fort jag försöker starta. Alternativ tre låter enkelt och bra. Hur väljer jag browse by folder? Ska de heta något speciellt i mappen eller räcker det att mappen har rätt namn?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-25 14:30
Ursprungligen av korthoga:

Nej, den spelar inte upp filmen rätt. Den hänger sig så fort jag försöker starta. Alternativ tre låter enkelt och bra. Hur väljer jag browse by folder? Ska de heta något speciellt i mappen eller räcker det att mappen har rätt namn?

Det låter som den inte spelar upp filmen alls. Låter inte som det har att göra med att du har två filmer utan något annat fel. Mappen får ha vilket namn som helst, bara du vet att det är rätt mapp. Uppspelningen gör du i plex gränssnitt.

Jag måste hålla med Studiox, du vet ju att det är en bugg, du vet att den är lågprioriterad... Du vet ju att redan andra redan upplever problemet. Jag förstår verkligen inte vart du vill komma med diskussionen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-25 11:23

Har fått ett problem efter senaste uppdateringen av Plex, uppe i vid symbolen står den bara och tuggar "starting" och när jag startar plex hittar den ingen av mapparna. Någon med tips?

Ursprungligen av livi:

Har fått ett problem efter senaste uppdateringen av Plex, uppe i vid symbolen står den bara och tuggar "starting" och när jag startar plex hittar den ingen av mapparna. Någon med tips?
[ATTACH="CONFIG"]28919[/ATTACH]

Min kompis hade ett liknande problem med Plex. Media Manager (symbolen) verkade inte starta alls. I hans fall kunde vi gå runt problemet genom att stänga av hans WIFI (han använde Internetdelning från trådat till WIFI) och då kom Media Managern igång. Ett tips för felsökning är att ha igång /Program/Verktygsprogram/Systemmeddelanden.app när man försöker starta för att hitta ledtrådar om vad som går fel i loggen där.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-04-01 11:16
Ursprungligen av ace4711:

Min kompis hade ett liknande problem med Plex. Media Manager (symbolen) verkade inte starta alls. I hans fall kunde vi gå runt problemet genom att stänga av hans WIFI (han använde Internetdelning från trådat till WIFI) och då kom Media Managern igång. Ett tips för felsökning är att ha igång /Program/Verktygsprogram/Systemmeddelanden.app när man försöker starta för att hitta ledtrådar om vad som går fel i loggen där.

Jag har också haft det problemet, jag vet dock inte vad jag gjorde för att lösa det. Jag har för mig att det försvann efter en uppdatering.

Prova att ladda ner installationen av Plex ifrån hemsidan och ominstallera programmet.

Kan man på ngt sätt komma åt Plex på sin bärbara när man inte är hemma så som det fungerar med iPaden ?
Kommer åka till Tyskland i sommar och ha med mig min 13" MBP Thunder alt. iPad2 men lutar mer åt datorn

Håller på att försöka ge Plex en tredje chans nu. Körde Boxee ett tag, och även om det var enkelt och snyggt så kändes det inte som rätt alternativ till Front Row nu när det försvinner i Lion.

Har dock några problem jag brottas med. Sjukt mycket musik taggas helt galet i Media Managern. Jag har all musik sedan tidigare i iTunes, helt korrekt taggat och med artwork till varenda skiva (mellan 5-600 skivor). Kan man inte se till så Plex använder metadatan i iTunes? Jag vet att iTunes finns som "plugin" i Plex, men där hittar den ingen artwork över huvud taget.

Overall tycker jag det är meckigt att låta Plex hitta rätt metadata när man redan har ett stort bibliotek med musik och filmer eftersom den taggar så sjukt mycket fel hela tiden. Att sitta och rätta till all musiken i Media Manager är inget alternativ, det skulle ta månader...

Några förslag? Jag försöker verkligen gilla Plex.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-14 13:19

Musiken vet jag inte faktiskt, jag kör endast genom iTunes pluginen och Albumart fungerar för mig där...

Har mest Plex till film.

Hmm, märkligt. Får ett grått omslag med en not på för nästan varenda skiva.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-14 14:33

Har du lagt till album art till dina skivor själv eller har du låtit iTunes hämta dessa?
(Jag har visserligen blandat men flest automatiskt hämtade)... inte tänkt på om det e några som inte fungerar.

Det är blandat för mig också, men det är så få som fungerar att jag inte ser någon korrelation.

När den scrape:ar info från Last.fm är det så dålig träff att jag skulle få editera en himla massa skivor, så jag försöker hitta ett sätt som den kan ta infon från iTunes, men det verkar lättare sagt än gjort och jag minns att det fungerade ungefär lika dåligt de andra gångerna jag provat Plex. Blir galen på att det inte finns något lättsamt alternativ till Front Row. Squire verkar lovande, men det tycks som de har långt kvar innan det är en färdig applikation.

Tråkigt att det verkar fungera så dåligt för dig Capeman. Jag använder visserligen inte Plex för musik särskilt ofta (egentligen aldrig), men för filmer och serier är det helt fantastiskt. Initialt kräver det ju att man engagerar sig LITE för att setta upp hur allt ska fungera, men sen sköts allt automatiskt, och Plex scrapar aldrig fel för mig numera. Används med fördel med ett av skinnen man kan tanka ner mha Preen , antingen Plexaeon eller retroplex som är min nya favorit.

Tack för svar Anders. Ja filmerna och TV-serierna fungerar helt okej, och de som den inte hittat rätt är ju inte så jobbiga att ändra, men när jag måste in och ändra runt på 1/3 av 560 skivor för att låtnamnen är fel eller saknas, omslagsbilderna är fel, artistinfon är fel, artistfotona är fel etc så blir man lite matt. Allt finns ju redan i iTunes, helt korrekt och riktigt. Det var ju det som var det smidiga med Front Row, och allt i ett. Tänker inte använda Plex om jag måste ha ett annat frontend enbart för musiken, det verkar tokigt.

Tack för länken och det är klart att det är kul att man kan byta skin, men om en massa metadata i musiken (och jag lyssnar för övrigt mer på musik än jag ser film) är felaktig så är ju skin av underordnad betydelse.

Drog igång iTunes-pluginen nu i mitt, för att se hur det såg ut. Jag har väl runt 40 gig musik i iTunes-biblioteket, 99% har rätt metadata och albumcover. Vad jag såg när jag "snabbt" kollade igenom i Plex (kollade upp 8-10 artister och alla album med de), så stämde alla metadata och albumcovern fanns med. På vilket sätt taggar den dina låtar fel?

Jag e osäker på just hur detta funkar, men tar den inte bara id3-taggarna rakt av från iTunes, den scrapar väl inte musiken på nytt på nåt sätt?

Vad jag menade med att taggningen blir fel är när man går via Media Managern och låter den scrape:a själv. Via pluginet blir taggningen rätt, men 99 % av skivorna saknar omslag.

Ursprungligen av Capeman:

Vad jag menade med att taggningen blir fel är när man går via Media Managern och låter den scrape:a själv. Via pluginet blir taggningen rätt, men 99 % av skivorna saknar omslag.

Konstigt, när jag använder mig av pluginen följer alla (vad jag sett iaf) omslag med.

Ursprungligen av Anders Båth:

Konstigt, när jag använder mig av pluginen följer alla (vad jag sett iaf) omslag med.

Verkar vara ett problem som många har på Plex' forum. Letar vidare efter en lösning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-15 02:22

Hur har du lagt upp din musik? Eller är det iTunes som har organiserat ditt bibliotek?

Ursprungligen av kainen:

Hur har du lagt upp din musik? Eller är det iTunes som har organiserat ditt bibliotek?

Menar du rent "fysiskt" på hårddisken? Där har jag låtit iTunes organisera det.

Märkte precis att några in Flames-plattor faktiskt saknar omslag i Plex, trots att det finns där i iTunes. Så ja, det verkar va nåt som inte e helt löst vad gäller musik-delen i Plex.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-15 10:13

Jag tänkte om plex kanske använder sig av filnamnen och mappstrukturen och inte några id3-taggar?
Jag ska prova att lägga in lite musik, jag har alla mina låtar inlagda som

/A/Artist - Album/Spårnr Låtnamn.mp3
/B/Artist - Album/Spårnr Låtnamn.mp3
/C/Artist - Album/Spårnr Låtnamn.mp3
Osv...

Aha. Ja jag har låtit iTunes organisera det, och då blir det /Artistnamn/Albumnamn/Spårnr Låttitel.mp3.

Dock är det blandat mp3 och m4a, men jag ser ingen skillnad där heller, för det är båda varianterna som kan sakna eller ha omslag. Däremot funderar jag på om det inte blev någon ändring runt iTunes 7 hur metataggarna hanteras av iTunes. Skivor som är rippade för flera år sedan har omslaget som ikon (och därmed inbäddat i filen, antar jag), medan nyare rippar har omslagen i någon slags mappstruktur i iTunes Media. Men jag ser ingen korrelation där heller med felet i Plex.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-15 11:22

Jag la till lite delar av mitt musikbibliotek till Plex nu och den verkar hitta allting.
Däremot vet jag inte vad det beror på då jag har mappstrukturen som jag skrev om i förra inlägget samt kompletta ID3 taggar på alla låtar...

Jag har svårt att hitta någon logik i varför vissa skivor får omslag. Jag tar ett exempel.

Alicia Keys - The Diary Of Alicia Keys, 2 CD, Disc 1 får inget omslag, Disc 2 får omslag. Båda är rippade i mp3.

10cc - Hits, 1 CD, får inget omslag i Plex, är rippad i m4a.

Andreas Pettersson Quintet - Live At The Baked Potato, 1 CD, får omslag i Plex, är rippad i m4a.

Oavsett vilket format det är rippat i får det eller får det inte omslag, verkar vara helt slumpmässigt. Läser man på deras forum så finns det flera trådar med folk som har samma problem och som menar att man behövt göra något åt musikdelen i ett par år nu (ja, tråden är om Plex/Nine), så det verkar som om jag får ge upp Plex också för musikdelen är ändå viktigast för mig.

Ska ge XBMC en chans också, men jag har på känn att det inte kommer att fungera mycket bättre än Plex. Verkar inte finnas några andra alternativ än Plex, XBMC och Boxee. Surt...

Senast redigerat 2011-05-15 13:20

Ibland taggar Plex fel och då får man ju rätta, men går det att lägga in så att den "lär sig" för exempelvis TV-program som återkommer med feltaggning? Om det går, hur gör man det?

Bevaka tråden