Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprop: Är du en switcher?

Tråden skapades och har fått 1711 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Switcher from Mars 2011!
Har smygit mig in i MAC-världen via iPhone och iPad. Sen kändes det naturligt att fräscha till hemdatorn lite.
Blev en 27" iMAC

Aldrig mer Windoze...

Ursprungligen av Iwerback:

Switcher from Mars 2011!
Har smygit mig in i MAC-världen via iPhone och iPad. Sen kändes det naturligt att fräscha till hemdatorn lite.
Blev en 27" iMAC

Aldrig mer Windoze...

Härligt och välkommen! En liten rättelse, som du kommer att få för eller senare, är att det heter Mac, inte MAC. MAC är en förkortning för Media Access Control och har med nätverk att göra. Försöker inte skriva dig på näsan, bara guida.

• Medlem
  • Segeltorp
  • 2011-04-01 11:45

Köpte min MBP 13" i december 2010. PCn används som server och i nödfall när jag blir sugen på spel. Macen är snygg tyst enkel att ta med funkar varje dag till skillnad från fruns bärbara PC.

Det bästa med Macen är att den fungerar alla dagar på året även julafton (har jag hört då jag inte haft min i ett år ännu). Det ända som kan få mig att eventuellt byta tillbaka skulle vara att äpple låser in mig ännu mer, men vad vet jag när det händer kanske inte inte bryr mig bara det fungerar bra.

Helt klart nöjd.

För övrigt fungerar iPhone4 bra och så även TimeCapsual och iPoden, G4 som skulle vara server den orkade inte 10.5, så vi får se vad som händer med den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-01 19:42

Köpte iphone 2007 och har sedan dess haft varje modell. Köpte min första Mac, en imac 21,5", precis innan nyår nu. Och idag en iPad.
Gillar mina Apple-prylar men hade aldrig tänkt mig att köps någon Mac-dator när jag köpte min första iphone. Men här är vi idag.

Ursprungligen av josie:

Köpte iphone 2007 och har sedan dess haft varje modell. Köpte min första Mac, en imac 21,5", precis innan nyår nu. Och idag en iPad.
Gillar mina Apple-prylar men hade aldrig tänkt mig att köps någon Mac-dator när jag köpte min första iphone. Men här är vi idag.

Välkommen. Jag har sysslat med det här sedan Jesus promenera i kortbraller men är ändå lite avis på din iPad....
Det är väl nästan bara en Apple TV kvar då

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2011-04-07 15:50

Hej!
Jag köpte mig en begagnad MBP 13" nu i februari. Att det blev Mac beror på att min son fick en i skolan och jag blev frälst med en gång man fick provköra hans. Men jag är fortfarande lite otrogen och kör med bootcamp men detta beror på att jag uppdaterar en websida som kräver Explorer. Funderar på att dra igång virtuellbox då jag saknar lite program i Linuxmiljö.
Nu kommer väl jag att få lite skit också men jag kan absolut inte tänka mig att ha en Iphone idag, då det inte finns någon med fysikt tangentbord. Där är min Desire Z överlägsen Ifån.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2011-05-06 15:04

Switcher på jobbet från april - 2011. Har egentligen aldrig ägt en Mac, förutom hjälpt dem här på jobbet tidigare som haft mac + en filserver som vi kör som mac. Men nu först kör jag mac heltid på jobbet också (Fortfarande PC hemma dock)

Har en MBP 15" 2.2ghz quad 8gb ram

Jag bytte från en Facit skrivmaskin till en Mac Classic 1987 tack vare att min mamma tog hem den från jobbet när hon fick en Mac II där.

Min första helt egna dator var en Victor 286P som en polare lurade på mig våren 1993, men bara ett par månader senare fick jag krupp på DOS och införskaffade en lätt begagnad Powerbook 145 S/V.

Som hyfsad Mac-veteran så kan jag säga att det jag tidigare har älskat med den här datorn är att den bara går och går. De enda gångerna jag har bytt har varit när kapaciteten helt enkelt inte längre har räckt till. Tyvärr känns det som att övergången till Intel ändrade detta. Min vita MB rasade 3 ggr med långa garantireparationer som följd. Min MBP har också haft lite småstrull, även om det inte är i närheten av lika illa som den vita.

"Vagnpark":

- PB 145
- PB 540c (färgskärm Yeay)
- iMac (Den blåa)
- PowerBook Dasslocket (det orangea)
- PB G4 Titanium
- MB 13"
- MBP 13"
- iPhone 3gs
- iPad2

Plus diverse olika iPods förstås...

• Medlem
  • vasteras
  • 2011-05-17 10:06

Hmm började med en iphone 4 och nu åkte pc´n ut med buller och bång blev en macbookpro 13tum i7 med dubbla hdd " 1ssd + orgina"Det enda jag ångrar är att jag skulle bytt för lääääääänge sen ....l

Mina datorer:

1. HP NC8000 tills jag fyllde 12
2. MacBook Pro 17"

/Apple/ gadgets:

1.iPod 2G
2.Beställd/reserverad iPad 2

• Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-05-30 11:05

3min gammal switcher här! Beställde nyss en 13" MBP med i7. Köper 8GB ram i veckan samt väntar på min ocz SSD! Livet är bra!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-31 13:00

Jag har en MBP 15" 2,0 anti glare sedan två veckor tillbaka. Jag är i stort sett nöjd, saknar en del saker från win 7 dock. Varför kan man inte klippa ut filer i os x t.ex!? Kom inte och säg att datorn blir bättre utan...

Ursprungligen av velman:

Jag har en MBP 15" 2,0 anti glare sedan två veckor tillbaka. Jag är i stort sett nöjd, saknar en del saker från win 7 dock. Varför kan man inte klippa ut filer i os x t.ex!? Kom inte och säg att datorn blir bättre utan...

Om du söker på 99.se så kommer du att hitta hur många inlägg som helst rörande klippa och klistra i Finder. Den funktionen kommer i OS X 10.7, så vi behöver inte dra den diskussionen igen...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2011-06-05 11:53

Jag tröttnade på PC när 3 av mina 5 HP-maskiner heldog innan garantin ens hade gått ut. Evigt strul med reparationer på HP-maskiner enligt min erfarenhet. Jag har svurit att aldrig mer köpa något från Hewlett Packard eller Compaq om de inte gör en drastisk förändring.

Min första datorerfarenhet fick jag faktiskt när jag körde desktop publishing på en Mac SE för väldigt många år sedan men bytte sedan till PC för utbudet av tillbehör och möjlighet att få tag på drivrutiner.

Nu är jag tillbaka och råder även bekanta att byta. Här är några av fördelarna som jag ser dem:
Viloläge som faktiskt fungerar på en bärbar.
Operativets stabilitet.
Enkelhet och användarvänlighet (så vitt jag vet har Apple verkligen forskat om användarvänlighet).
Synkning med min mobiltelefon funkar alltid. (Har tidigare faktiskt fått byta mobiltelefon för att programvara slutat att fungera efter förändring av Windows, t.ex. med service pack.)
Längre livslängd på en mac än på en PC - billigare i längden.
Belyst tangentbord (MacBook Pro) - definitivt plus framför teven.
Gissa om jag föredrar aluminium framför plast!
Jag upplever att utforming och placering av funtioner är mer genomtänkt på Mac.
Estetiken spelar definitivt en viss roll.

Jag skulle nog kunna göra listan längre.

Molle

• Medlem
  • Älvsjö
  • 2011-06-07 14:14

Fick min Mac för bara några sekunder sen!!! Nu väntar jag bara på min hårddisk så ska jag sätta in 8GB ram samt hårddisken! Åh denna kärlek!

Ok, jag kryper till korset, var i New York i förra veckan och införskaffade en Mac mini (som uppgraderades till 8gb direkt..), köpte även en Apple tv2.
Så med andra ord så är mina pc-dagar i och med detta över, blev cirka 25 år av frustration innan man nu har kommit över till den ljusa sidan

Nu är tanken att hemmet ska Macifieras, synd bara att vi köpte en ny HP-laptop till min fru för några månader sen...

När Iphone 5 kommer så byter jag nog även ut min HTC Desire för att verkligen bränna alla broar

Så jag är stolt att kalla mig en nykläckt switcher.

• Medlem
  • Gislaved
  • 2011-06-15 08:55

Switcher sen en månad tillbaks, har tidigare varit vaioholic i många år, det enda jag hade lite problem med i början var avsaknaden av del knappen

Ursprungligen av onelund:

Switcher sen en månad tillbaks, har tidigare varit vaioholic i många år, det enda jag hade lite problem med i början var avsaknaden av del knappen

Denna jävla knapp. Kan det vara så förbannat viktigt? - det finns t o m hela långa trådar om detta "problem".
Jag tycker det låter som att gå från en Skoda '82:a till en '11 BMW 7-serien och sedan gnälla på att man inte får samma askkoppslösning som i Skodan ...

Välkommen ombord iaf. Macanvändare skriver aldrig fel - därav ingen knapp

• Medlem
  • Munkfors
  • 2011-06-25 15:28

Sitter och väntar på min 15" MBP 2.0 i7 som posten sugigt på i ett par dagar... Bara det plingar till i telefonen så kommer jag aldrig att se tillbaka igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 19:23

HEJ HEJ!

Nu är man Mac användare.. Och jag fattar inte att jag inte har bytt tidigare..
Köpt en IMac i torsdags. helt suväääräänt

.. KIM

Välkommen i gänget.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-07-11 19:47

Man tackar !

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-19 11:57

Äntligen!
Nu är iMac:en till slut på plats!
Det blev en iMac 21,5" 2,5 GHz från Kullander i Malmö. Köpte den i lördags, kopplade in den i söndags, körde in lite program och kopierade filer igår och idag sitter jag bara och njuter.

Jag har ju redan terroriserat er med en del frågor och det lär väl inte bli färre nu, eller så kanske det blir det. Allt har än så länge flutit på utan problem.

Har funderat på att byta från Windows till Mac i lite drygt ett år, men när min Windowsburk för någon månad sen gjorde lite uppdateringar utan att fråga mig, med strul som följd, så tröttnade jag. Önska bara att jag bytt tidigare.

• Medlem
  • Hillared
  • 2011-07-19 21:53

Välkommen, hoppas du kommer trivas här med oss alla

Ursprungligen av AndyK:

Äntligen!
Nu är iMac:en till slut på plats!
Det blev en iMac 21,5" 2,5 GHz från Kullander i Malmö. Köpte den i lördags, kopplade in den i söndags, körde in lite program och kopierade filer igår och idag sitter jag bara och njuter.

Jag har ju redan terroriserat er med en del frågor och det lär väl inte bli färre nu, eller så kanske det blir det. Allt har än så länge flutit på utan problem.

Har funderat på att byta från Windows till Mac i lite drygt ett år, men när min Windowsburk för någon månad sen gjorde lite uppdateringar utan att fråga mig, med strul som följd, så tröttnade jag. Önska bara att jag bytt tidigare.

• Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-19 22:06

Tack, tack!

• Medlem
  • Landskrona
  • 2011-07-20 02:16

Efter att ha krashat tre (3 !!!) HP pavillion på ett år tröttnade jag till slut på skiten... aldrig mer en PC i mitt hem och jag har återvänt till äppel datorerna... Nu har jag haft min Macbook Pro 2,2Ghz Quadcore I7 i två månader och jag frågar mig varför? Varför bytte jag inte tidigare?

Nu grunnar jag på att skaffa en lös skärm, en äppel tv2, en mac mini (nu får jag sluta) ja jusst ja... min I-phone blev ju misshandlad (råkade dansa på den) så det blir en ny när 5:an kommer...

Jag är i äppel himlen igen

(by the way... Eskilstuna har ju blivit en Äppelmetropol... vi har ju fått om inte en Apple store så i allafall digital inn... bra nära och den får ofta besök... )

• Medlem
  • Täby
  • 2011-07-20 09:10

Trevligt Xana2, då hoppas vi på fler inlägg ifrån dig nu då?

Pappa körde Mac 84-94, så i stort sett hela mitt liv har det varit pc. Har dock kört med iPods och iPhone. men nu tar jag alltså det stora klivet och hivar ut den gamla och ger istället plats åt en MBA 13". Förhoppningsvis blir jag så nöjd att jag aldrig någonsin mer rör en pc.

Ah, men din MBA är en PC, tough luck.

Ursprungligen av eskimo:

Ah, men din MBA är en PC, tough luck.

Med pc avses givetvis en dekaltrimmad plastburk, oftast i svart pianolack med alla ingående detaljer utformade efter regeln att billigast är bäst.
Operativsystemet i en sådan tingest plägar vara xp/Vista/win7.

Bevaka tråden