Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Time Machine backups på samma fil?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag går i köptankar om en Time Capsule men jag undrar om Time Machine gör backups på samma fil flera gånger så att jag vet om jag ska köpa en 1TB eller 2TB.

//Samme

Tjena!

Backup sparas i en mappstruktur på din hårddisk. Alltså nej, flera filer/mappar!

Förklara gärna hur du tänker, blev bra nyfiken hur du tänker

Hej!

Jo jag menar så att om jag har en fil på 2MB och TM gör en backup på den. Gör TM en backup igen på filen så att det tar 4MB på TM-enheten. (Det vill säga om man bara har valt att göra backup på den filen.) Hoppas du fattar nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-04-02 11:38

I så fall, nej.

Om TM redan har backuppat en fil som INTE blivit ändrad görs ingen ny backup. Det sker bara om en fil blivit skapad eller ändrad.

  • Medlem
  • 2011-04-02 13:08
Ursprungligen av Kasaen:

I så fall, nej.

Om TM redan har backuppat en fil som INTE blivit ändrad görs ingen ny backup. Det sker bara om en fil blivit skapad eller ändrad.

Inte speciellt bra för databaser, mao. Mail.app lagrar mailen som filer i en mappstruktur medan Entourage bakar in allt i en databas. (Gjorde förr, i alla fall.) Tänk alltså på vilka undantag man vill göra i TimeMachine-inställningarna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-04-02 14:11
Ursprungligen av Baron:

Inte speciellt bra för databaser, mao. Mail.app lagrar mailen som filer i en mappstruktur medan Entourage bakar in allt i en databas. (Gjorde förr, i alla fall.) Tänk alltså på vilka undantag man vill göra i TimeMachine-inställningarna.

Där kan jag för lite för att svara med säkerhet.

Mitt svar avsedde mest det enklaste exemplet med typ en textfil. Men hur det funkar med databaser och kataloger har jag ingen aning om, men det verkar som om TM kan hantera det. Annars skulle den ju behöva kopiera mitt Aperture-bibliotek så fort minsta ändring skett.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-02 15:55
Ursprungligen av Baron:

Inte speciellt bra för databaser, mao...

... Eller virtuella maskiner ...

Se till att undanta dessa från TM och backupa dem på annat sätt.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-03 16:59
Ursprungligen av Baron:

Inte speciellt bra för databaser, mao. Mail.app lagrar mailen som filer i en mappstruktur medan Entourage bakar in allt i en databas. (Gjorde förr, i alla fall.) Tänk alltså på vilka undantag man vill göra i TimeMachine-inställningarna.

Hur menar du? Databasen (filen) ändras såklart varje gång du skriver till till den. Detta betyder alltså att det tas en ny backup av det som ändrats (inte hela filen).

RM använder Rsync som använder delta-listor. Alltså tas det bara backup på förändringarna i filen. Däremot kan det garanterat bli lite strul med exempelvis MySQL och andra databaser då dessa normalt är LOCKED av filsystemet och det inte går att ta backup på dom i överhuvudtaget (Har själv dock inte testat, använder inte TM)

  • Medlem
  • 2011-04-03 19:12
Ursprungligen av studiox:

Hur menar du? Databasen (filen) ändras såklart varje gång du skriver till till den. Detta betyder alltså att det tas en ny backup av det som ändrats (inte hela filen).

RM använder Rsync som använder delta-listor. Alltså tas det bara backup på förändringarna i filen. Däremot kan det garanterat bli lite strul med exempelvis MySQL och andra databaser då dessa normalt är LOCKED av filsystemet och det inte går att ta backup på dom i överhuvudtaget (Har själv dock inte testat, använder inte TM)

Ok, jag har dålig koll på hur databaser fungerar.

Jag hade ändå köpt 2TB, kostar bara några hundra mer. Räcker längre alltså längre tid tills du måste köpa en ny disk.

  • Medlem
  • 2011-04-02 14:19

Om Aperture fungerar so iPhoto är det filer även där.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-04-02 15:13

För att utveckla det där lite, så är numera paket ganska vanliga i Mac OS. Ett paket är, enkelt uttryckt, en mapp som visas som en fil för användaren.

Om du sekundärklickar på iPhoto Library så visas alternativet "Visa paketets innehåll". Där finns mappar och filer för allt som iPhoto-biblioteket innehåller. Time Machine och andra system som arbetar med filer kan därmed hålla reda på just de delar av paketet som har eller ska ändras.

Virtuella maskiner inställda på rätt sätt (gles avbild eller liknande fungerar bra). Tror både Parallels och Fusion har stöd för det.

Hmm... Jag tror det är dags att förklara hur Time Machine EGENTLIGEN fungerar, så att eventuella missförstånd inte leder till dataförlust, eller onödigt kopierande:

Första gången TM körs kopieras hela klabbet rakt av. De följande gångerna är dock var det spännande sker. Istället för att på nytt kopiera hela filstrukten, eller som traditionella backupprogram, bara kopiera över de ändrade filerna, använder TM något som kallas "Hard links". Om en fil inte ändras kopieras den inte på nytt, däremot skapas en "hard link" dvs något som pekar mot den tidigare kopian av filen, men som inte kopierar själva filinnehållet på nytt. Ni som är bekanta med "soft links" eller "alias" känner igen principen, men hard links fungerar bitvis annorlunda.

Finessen med hard links kommer när det är dags att börja rensa ut de äldsta backuperna. Hade det varit soft links hade det inte gått att radera den första kopian, för alla andra länkar hade då pekat rakt ut i tomma rymden. Hard links funkar istället så att alla pekare är likvärdiga så man kan ta bort den första kopian, det betyder inte att datan försvinner, det gör den först när alla pekare mot samma datainnehåll försvunnit.

Det här gör att det är otroligt utrymmeseffektivt att replikera hela mappstrukturer (TM tillåter även hard links till mappar) och att TM slipper hålla reda på en massa komplicerad logik om vad som är nyast och äldst, dessutom går det ofantligt mycket fortare än om data skulle dubbleras.

Däremot har TM inte något sätt att ta backup på bara de delar av en fil som ändrats, i t.ex. fallet Entourage, som har en SQlite-databas i botten, eller FileMaker etc. innebär det att varje liten förändring av databasen gör att hela filen måste kopieras på nytt, och då kan inte TM använda sin fiffiga mekanism med hard links, utan varje backup blir en helt ny kopia av den ändrade filen, dvs. precis som alla andra backupprogram fungerar.

Det är den problematiken som filsystem av ZFS typ kan lösa, eller i varje fall dramatiskt underlätta.

Använder man Outlook istället för Entourage används inte SQLite-databasen för att spara mailen, utan bara för att göra sökningar, och den kan byggas upp utifrån de enskilda mailen (som precis som Apple Mail sparas som enskilda filer)

Summa summarum: Varje ändrad fil kommer att kopieras i sin helhet, men den mapp- och filstruktur som finns på TM-disken kommer inte att innehålla någon dubblerad data, pga. av den fiffiga mekanismen med hard links.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-03 19:24

Så TM använder inte RSync? Det trodde jag faktiskt. Ber om ursäkt i så fall.

1
Bevaka tråden