Du har helt rätt i din fråga. Insåg att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Frågan är då man skall jobba med bilder som inte har någon profilinfo eller om man skall göra ett montage med bilder som har olika färgprofiler. Vilken RGB-profil skall man prioritera i slutdokumentet? Colormatch eller Adobe RGB? Eller kanske någon helt annan...
Kan inte säga att din fråga blir klarare av detta inlägg. En profil är ju en beskrivning av en enhets färgegenskaper. En kamera har en profil, en skärm har en profil, en skrivare har en profil. Sedan har du en arbetsfärgrymd, som vi enklast kan beskriva som en neutral färgrymd, som gör det möjligt att flytta dokument från en dator till en annan utan att färgerna förändras (inte så mycket i alla fall).
Hur du ska arbeta beror ju på om du arbetar på en enskild bild eller på ett dokument som innehåller flera olika bilder från olika håll.
Arbetar du på en enskild bild ska du välja en färgrymd som dels kan innehålla alla de färger som din skrivare/tryckpress/skärm kan visa, dels är så liten som möjligt. Idag väljer de allra flesta att välja arbetsfärgrymden Adobe RGB. Det innebär att du bör se till att din kamera/råkonverteringsprogram är inställt på Adobe RGB. Under det att du kollar på din bild på skärmen konverteras den automatiskt till din skärmprofil. När du sedan skriver ut konverterar du till din skrivarprofil.
Har du en bild som inte innehåller någon profilinfo så får man prova med att gissa vilken profil den är gjord i. Det gör du genom att tilldela den olika arbetsfärgrymder, som sRGB, Adobe RGB, ColorMatch RGB eller till och med ProPhoto RGB och se när din bild ser bäst ut. Sedan kan du välja att spara bilden med den färgrymden eller att konvertera bilden från den färgrymden till den som du har standardiserat på.
Bilder som inte innehåller en profil är alltså ett otyg som inte bör finnas