Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Colormatch eller Adobe RGB

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2011-04-06 11:42

Jag jobbar med grafisk produktion och av gammal vana så har vår RGB-profil på jobbet alltid varit Colormatch. Tanken slog mig att tiderna kanske har förändras och att man jobbar i Adobe RGB nu för tiden?
Spelar det någon roll vilken profil man använder om man jobbar med bilder och katalogproduktion?
I slutändan så konverterar vi allt till Euroscale eller ISO Fogra. Spelar det någon roll vilken RGB-profil man jobbar med från början.

Finns det någon guru på forumet som vet?

Det är klart att det spelar roll vilken profil man använder. ColorMatch är en ganska gammal standard som byggde på Radius PressView, vilket i dagsläget känns lite antikt, inte sant?

Men jag tycker frågan i sig är lite besynnerlig, för era bilder har väl en profil, och då är det väl den som ska användas, såtillvida man inte vill göra en standardisering, men det i sig kan ju medföra kvalitetsförlust.

Så, är det meningen att man egentligen ska förstå din fråga som vilken profil som bör användas för att tagga upp bilder som saknar profilinfo?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2011-04-06 13:19
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Så, är det meningen att man egentligen ska förstå din fråga som vilken profil som bör användas för att tagga upp bilder som saknar profilinfo?

Du har helt rätt i din fråga. Insåg att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Frågan är då man skall jobba med bilder som inte har någon profilinfo eller om man skall göra ett montage med bilder som har olika färgprofiler. Vilken RGB-profil skall man prioritera i slutdokumentet? Colormatch eller Adobe RGB? Eller kanske någon helt annan...

Ursprungligen av Jimsan:

Du har helt rätt i din fråga. Insåg att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg.
Frågan är då man skall jobba med bilder som inte har någon profilinfo eller om man skall göra ett montage med bilder som har olika färgprofiler. Vilken RGB-profil skall man prioritera i slutdokumentet? Colormatch eller Adobe RGB? Eller kanske någon helt annan...

Kan inte säga att din fråga blir klarare av detta inlägg. En profil är ju en beskrivning av en enhets färgegenskaper. En kamera har en profil, en skärm har en profil, en skrivare har en profil. Sedan har du en arbetsfärgrymd, som vi enklast kan beskriva som en neutral färgrymd, som gör det möjligt att flytta dokument från en dator till en annan utan att färgerna förändras (inte så mycket i alla fall).
Hur du ska arbeta beror ju på om du arbetar på en enskild bild eller på ett dokument som innehåller flera olika bilder från olika håll.

Arbetar du på en enskild bild ska du välja en färgrymd som dels kan innehålla alla de färger som din skrivare/tryckpress/skärm kan visa, dels är så liten som möjligt. Idag väljer de allra flesta att välja arbetsfärgrymden Adobe RGB. Det innebär att du bör se till att din kamera/råkonverteringsprogram är inställt på Adobe RGB. Under det att du kollar på din bild på skärmen konverteras den automatiskt till din skärmprofil. När du sedan skriver ut konverterar du till din skrivarprofil.

Har du en bild som inte innehåller någon profilinfo så får man prova med att gissa vilken profil den är gjord i. Det gör du genom att tilldela den olika arbetsfärgrymder, som sRGB, Adobe RGB, ColorMatch RGB eller till och med ProPhoto RGB och se när din bild ser bäst ut. Sedan kan du välja att spara bilden med den färgrymden eller att konvertera bilden från den färgrymden till den som du har standardiserat på.

Bilder som inte innehåller en profil är alltså ett otyg som inte bör finnas

Ursprungligen av stefanprofiler:

Bilder som inte innehåller en profil är alltså ett otyg som inte bör finnas

*gilla*

1
Bevaka tråden