- gabriela
- Medlem ●
- Linköping
Och angående din länk till killen som är så emot foveon - Här har du en annan test skapad av mig själv - inte så vetenskaplig men VÄL värd att titta på! 5D Mark2 vs SD15. Att säga att SD14/SD15 är lika med 10MP är missvisande helt enkelt.
Sigma 50-500 OS vs Canon 100-400 IS | Carl Rytterfalk Fotografi
vad är det för slutsats du vill att vi ska dra av detta test egentligen?
kollar man på fågelholken i 1:1 är ju canonen helt outstanding jmf sigman - på en höft kanske man kan gissa dubbelt så hög upplösning? (vilket i så fall skulle stämma väldigt bra med vad man 'borde' få i jämförelsen ~20MP vs ~5MP...)
Ger upp på sigma, det får bli en Pentax.
Hör inte ett ljud, inga besked. Orka vänta.
Ring mig. 0734-001717
har du köpt Pentax kommer du att gråta nu.
Hur gick det? Grät Goflorp? Kom Burts döda svärmor tillbaka från underlandet? Har Ester skaffat sig en älskare
Blev den en hund istället för en Pentax , stay tune för nästa Foveon avsnitt
då får vi reda på sanningen.
Vad händer Rytterfalk?
Det händer grejer
Updates på Sigmas sida, släpps i Juni, priset ca 10 lök...
Vet inte vilka lökar du räknar med, men det pris jag sett var nästan USD 10.000. På DP Review är stämningen lite uppjagad över Sigmas prissättning.
Stefan
Vet inte vilka lökar du räknar med, men det pris jag sett var nästan USD 10.000. På DP Review är stämningen lite uppjagad över Sigmas prissättning.
Stefan
Nu är jag inte alls intresserad av systemkameror till att börja med, men det sigmaforumet var faktiskt oerhört underhållande och intressant läsning för den som är intresserad av monumentala marknadsföringsmissar. Tack för tipset!
Nu är jag inte alls intresserad av systemkameror till att börja med, men det sigmaforumet var faktiskt oerhört underhållande och intressant läsning för den som är intresserad av monumentala marknadsföringsmissar. Tack för tipset!
Marknadsförings-dummeri of the Century till och med....
Jag hade ju tänk en SD-1 + 50/1,4 + Batterigrepp till att börja med för under 15-17 tusen...
Men nu skall jag ta en runda till och se om det hänt ngt i den här soppan.
DPreview.com , här hittar användare exempelbilder fulla med Dead-pixels.
Samtliga är förbannade för att Sigma jämför sig själva med mellanformat när
* De inte har en vettig serviceorganistation - skicka till japan på repair... sure
* De är kända för att ha program-quirks, buggar och konstigheter i sina kameror.
* proffs kommer behöva köpa minst två hus... speglar faller ur, exponeringsmätare pajjar etc och alltid detta japan då...
* linserna är inte alltid top-class, 50/,4 har haft en massa problem med fokus.
* linserna har ett eget fäste, alla som köper en Sigma måste köpa nya linser...
Jag tar gärna skiten ovan, för jag är trött på Nikon/Canon och deras maskiner till kameror (den diskussionen kan vi ta annorstädes)
men jag är inte beredd inteckna massa saker och ta ett lån som lika gärna kan köpa mig en bättre bil
Vad blir det i SEK? 70.000?
Runt 63 000,-.
Fast det är ju i dollars. Dom kan ju inte ha skrivit priset fel i både dollar och pund i press-releasen. OM det var fel, varför har det inte korrats än?
Trodde den skulle vara FF men var visst felnformerad.
På Sigmas egen sida ligger det rekommenderade ca-priset runt 7500 USD med optik, vilket enligt spekulerande forumskribenter innebär ett butikspris runt 6700 USD för huset. Huga! Men det ser ju "billigt" ut i jämförelse med 9700 USD...
en länk att läsa så man förstår lite av de besvärligheter en Foveon sensor har att tampas med jämfört med en Bayer sensor, förutom färgåtergivningen så kommer upplösningen bli lidande om man inte använder rakstrålande objektiv , tex ett tele
Joakim Bengtsson är mycket begåvad person och läsvärd förklarar en del av svårigheterna här
Sigma SD1 - 46 Mp!! - Sidan 3 - Fotosidans Forum och framåt
Joakim Bengtsson är mycket begåvad person och läsvärd förklarar en del av svårigheterna här
Sigma SD1 - 46 Mp!! - Sidan 3 - Fotosidans Forum och framåt
kort sagt är foveon-tekniken bättre i PR-materialet än i verkligheten.
jag tycker ändå att sigmas kompaktkameror är intressanta oavsett ev bristande teknisk bildkvalitet - speciellt om x-modellerna är betydligt snabbare som det sägs...?
kort sagt är foveon-tekniken bättre i PR-materialet än i verkligheten.
Värt också att påpeka att samtliga sensortillverkare sitter på patent för 3-lagerssensorer (d.v.s. den princip Foveon kör med) sedan väldigt många år tillbaka. Det är inte så att alla andra hindrats från att ha sådana sensorer p.g.a. Foveon, utan de har snarare övervägt och aktivt valt bort hela konceptet. Vilket är rimligt - det är en krånglig teknik som, trots att bilderna blir vackra och idén är tilltalande, verkar ha nackdelar som överväger fördelarna.
Jag är heller inte förvånad över priset. Foveon bar sig inte när det var fristående; vid tidpunkten för uppköpet hade det krympt till något som i det närmaste var ett brevlådeföretag. Jag kan föreställa mig att det är extremt dyrt för Sigma att ta dem från det läget till aktiv utveckling och tillverkning. Sedan hjälper det inte direkt att den sensorn sedan ska in i en kamera som bara i sig är en väldigt smal produkt, och då är det inte orimligt att försöka få in pengar från det fåtal som i slutänden köper den. Jag har snarare svårt att förstå hur den kunde lämna ritbordet ens till att börja med.
läsvärt om man är intresserad: Rationalizing the Irrational
hoppas att denna blunder inte hindrar sigma att fortsätta utveckla kameror.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att köpa ett SA-system i samma klass som D7000/K5 oliknande. (då menar jag *både* pris- och funktionsmässigt...)
SD1 med en vanlig tråkig högpresterande sony-sensor + en snabb vidvinkel i DC-version (~21/1.8?) för ett rimlig peng skulle kunna vara en mycket spännande kombo, om man då förhoppningsvis även slipper det tråkiga kompabilitetstrasslet med sigmas annars ganska trevliga optik.