Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

World of Warcraft på Mac-tråden

Tråden skapades och har fått 1074 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Yes. Resultatet blir detsamma i stort sett.

Vilken dator kör du på? Jag spelar ofta på min 11" Air, och det flyter på riktigt bra (50-100 fps). Något jag märkte var att shadows påverkar rätt mycket, ställ ner dom. Utöver det slog jag av "sunshafts" eller vad det nu heter (nåt sånt), och det dubblade min framerate. Det verkar inte vara ett dugg optimerat för mac.. Dessutom ändrade jag från att köra Windowed mode till Fullscreen Windowed, det gav ca 20 fps extra också.. Även den nya vatteneffekten drar väldigt mycket kräm om man kör på mer än lägsta eller näst lägsta inställingen. Så testa runt lite med inställningarna, jag tror nog att det ska gå att gå spelbart. Till och med min gamla 13" Macbook med 9400M kan köra det med hyffsat framerate (duger för 5man/quest, men kanske inte för 25man raids)

EDIT: Kan iaf säga att performance på min iMac är betydligt bättre efter Cataclysm än innan (där kör jag det mesta på Ultra), så jag tycker inte att det bör ha försämrats för dig. Testa som sagt leka med video settings, vissa saker är grymt sega på mac och måste slås av tyvärr.

Har inte spelat sedan i April. Har problem med en förlorad iPhone med Authenticator appen.. Innan jag ringer Blizzard.. Är det värt att sätta igång igen? Är ni nöjda med Cataclysm?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-13 14:26
Ursprungligen av ru4real?:

Har inte spelat sedan i April. Har problem med en förlorad iPhone med Authenticator appen.. Innan jag ringer Blizzard.. Är det värt att sätta igång igen? Är ni nöjda med Cataclysm?

När jag bytte från touch till iphone glömde jag såklart avaktivera och hade redan blåst ut touchen när jag insåg misstaget.. ett mail till blizzard (tror det var via nått formulär på deras sida) så kunde jag logga in igen efter några timmar..

Tänkte kolla med alla glada WoW spelare om någon kör på en MacBook Air?
Har själv en 13" 2/128.
Finns det någon som har några tips om grafik-inställningar för att få så hög fps som möjligt, utan att utseendet blir allt för trist?

Ursprungligen av QikkeR:

Tänkte kolla med alla glada WoW spelare om någon kör på en MacBook Air?
Har själv en 13" 2/128.
Finns det någon som har några tips om grafik-inställningar för att få så hög fps som möjligt, utan att utseendet blir allt för trist?

Jag kör på en 11" Air, 1.6/4Gb. Tror att 4gb hjälper till rätt mycket för WoW om jag ska vara ärlig.. Men det jag hittat i övrigt är - sunshafts OFF, shadows och water effects på lägsta, samt kör INTE i windowed mode utan i "Windowed (fullscreen)". Samtliga av dessa inställningar ger väldigt märkbar boost av fps. Sedan skulle jag rekommendera 1x på multisampling samt "bilinear" på texture filtering.

Ursprungligen av Kermit:

Jag kör på en 11" Air, 1.6/4Gb. Tror att 4gb hjälper till rätt mycket för WoW om jag ska vara ärlig.. Men det jag hittat i övrigt är - sunshafts OFF, shadows och water effects på lägsta, samt kör INTE i windowed mode utan i "Windowed (fullscreen)". Samtliga av dessa inställningar ger väldigt märkbar boost av fps. Sedan skulle jag rekommendera 1x på multisampling samt "bilinear" på texture filtering.

Får till en helt okej fps med dessa inställningar, tack!
Jo du har helt rätt att 4GB gör skillnad, men det fungerar överraskande bra med de 2 i min ändå (som tur är) .
Lite synd att" water effects" suger så mycket då det är bra mycket snyggare om man ökar bara ett steg.
Testade också att dra ner lite på "view distance" och det gör lite det också.

Ursprungligen av QikkeR:

Får till en helt okej fps med dessa inställningar, tack!
Jo du har helt rätt att 4GB gör skillnad, men det fungerar överraskande bra med de 2 i min ändå (som tur är) .
Lite synd att" water effects" suger så mycket då det är bra mycket snyggare om man ökar bara ett steg.
Testade också att dra ner lite på "view distance" och det gör lite det också.

Jo, dessa inställningar är lite "snålinställningar", men vad jag kunnat se är det dom sakerna som drar mest kräm. Själv kör jag view distance på Ultra med dessa inställningar, det är inga större problem. Man får prioritera lite, om man vill att det ska se bra ut eller om man vill se mycket :). Även water effects går att dra upp ett steg eller två om man vill, man får bara väga om det är värt typ 10 fps mindre eller vad det kan bli. Själv har jag kört 25-man raids och liknande på min 11" Air, det var inga problem alls.

Av ren nyfikenhet, vad får du för fps ungefär? Inne i stora städer och utanför när du questar t ex.

Kollade lite och ligger på runt 20fps, vilket är lite lågt. Är just i Thousand needles och testar, mycket vatten där som äter fps.
Har "view dist" på fair och "liquid det" på low.
Ska testa lite mer i tex Ogrimmar med lite aktivitet osv..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-27 22:13

Japp.

//Rob

  • Medlem
  • 2011-01-07 12:30

Både ja och nej.

JA: Det är riktigt roliga quests nu (blandat med same old) och många ingamefilmer som faktiskt piggar upp. Grafiska saker som är riktigt häftiga och bra områden + några mindre bra. Jag gillar att CC kommit tillbaka, om än inte helt nödvändigt alltid, men det ger mycket mer att gå en instance om det inte är "nuke" hela tiden. Verkar som HC också är hårdare nu, ett tuffare steg än i WOTLK. Flyga i Azeroth är mumma! Har inte börjat heala ännu, men det sägs vara riktigt tufft och manaconsuming, också det en utmaning.

NEJ: Trots mycket polerande på grafik och andra saker så är det trots allt samma saker. Det är inte så utvecklande. Ok, det är ju svårt att utveckla kanske, men jag känner igen för mycket och blir lättare uttråkad. 80-85 gick alldeles för fort. Jag trodde verkligen att det skulle bli som de sa, att det skulle kännas svårare att komma dit. Guildsatsningen har båda bra och dåliga sidor, men det sämsta är att om man har ett litet gille, så ligger man långt efter de stora. Det har blivit obalans och det är mer belönande att ha 400 pers i ett gille, än 10 som känner varandra. Dom får polera det där hårdare, det ska inte vara omöjligt att köra ett litet gille till samma nivå som ett jättgille på samma tid.

Men trots allt så gillar jag att köra, även om jag är så mycket mer casual nu än TBC/WOTLK. Mest för den sociala sidan och små knäppa blizzardgrejer - Harrison Jones FTW!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-11 00:25

Startade upp en ny char på brorsans konto. Nu är jag 55 och jag måste säga att 1 - hittills är grymt mycket roligare än det varit innan. Instanserna är svårare, världen är ny att upptäcka igen och phasing är ju helt fantastiskt. De har hittat på många roliga, nya quests också och nya questtyper som är kul.

Mitt stora problem tidigare har varit att det inte händer nåt när man gör nåt, klarar en del quests eller så. Mycket sånt har de kunnat fixa med phasing och det är ballt. Även low-level-instanserna är tillfixade. Stockades t.ex. är apsvår om man inte kan cc:a eller har en halvbra grupp runt sig. Dungeon Finder tycker jag är ett jättelyft fast jag vet att många har problem med det. Jag, som lugnt och sansad spelare, har inga problem med om jag skulle hamna i en grupp som wipear för att tanken är usel eller dyl., man lär sig alltid nåt ändå. Skitkul att kunna köra lite instanser utan att behöva sätta ihop en grupp eller lära känna folk (det vore ju hemskt... ).

Cataclysm tycker jag är ett stort och bra steg framåt jämfört med ffa WotLK. Det är inte riiiiktigt lika bra som 1.09 men nästan. Nostalgia wins.

Jag måste hålla med ovanstående talare, tycke Cataclysm är ett riktigt bra lyft. Speciellt vad gäller svårighetsgraden - i WotLK var allt sjukt enkelt - heroics och raidbossar var så lätta att nästan vem som helst kunde cleara allt content (med undantag från några heroic raids). Kör själv en healer, och tidigare hade healers i stort sett obegränsat med mana och kunde spamma vilken spell som helst 10 minuter i streck utan problem osv.

Nu är det betydligt knepigare. Större healthpools och betydligt högre manakostnad gör att man verkligen får anpassa sin spelstil. Testade, jag kan gå OOM på 20-25 sekunder om jag spammar, och då har jag ändå 100k+ mana. Man får använda rätt spell vid rätt tillfälle och väga kostnad mot cast-time, storlek på heal osv. Grymt mycket mer utmanande (=roligare) än innan. Även CC är tillbax vilket är skönt - det är knepigt att bara springa genom en heroic instance som tidigare, man får planera lite istället.

Raids är betydligt bättre också. Bossarna är rätt kniviga än så länge, i den här expansionen har jag svårt att se folk "pugga" raids som man gjorde tidigare - det kräver en hel del trial-n-error och bra samarbete för att lyckas.

Questande är betydligt bättre också. Mycket nya quests, och mycket bättre variation än innan. Nu är det inte bara "döda X monster" eller "plocka upp X saker och ge till mig". Här är ett lysande exempel på en jag hade kul åt : YouTube - Cataclysm Beta - The Day Deathwing Came COMPLETE

I det stora hela, väldigt nöjd. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig i framtida expansioner.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-01-13 10:08
Ursprungligen av Kermit:

Jag måste hålla med ovanstående talare, tycke Cataclysm är ett riktigt bra lyft. Speciellt vad gäller svårighetsgraden - i WotLK var allt sjukt enkelt - heroics och raidbossar var så lätta att nästan vem som helst kunde cleara allt content (med undantag från några heroic raids). Kör själv en healer, och tidigare hade healers i stort sett obegränsat med mana och kunde spamma vilken spell som helst 10 minuter i streck utan problem osv.

Nu är det betydligt knepigare. Större healthpools och betydligt högre manakostnad gör att man verkligen får anpassa sin spelstil. Testade, jag kan gå OOM på 20-25 sekunder om jag spammar, och då har jag ändå 100k+ mana. Man får använda rätt spell vid rätt tillfälle och väga kostnad mot cast-time, storlek på heal osv. Grymt mycket mer utmanande (=roligare) än innan. Även CC är tillbax vilket är skönt - det är knepigt att bara springa genom en heroic instance som tidigare, man får planera lite istället.

Raids är betydligt bättre också. Bossarna är rätt kniviga än så länge, i den här expansionen har jag svårt att se folk "pugga" raids som man gjorde tidigare - det kräver en hel del trial-n-error och bra samarbete för att lyckas.

Questande är betydligt bättre också. Mycket nya quests, och mycket bättre variation än innan. Nu är det inte bara "döda X monster" eller "plocka upp X saker och ge till mig". Här är ett lysande exempel på en jag hade kul åt : YouTube - Cataclysm Beta - The Day Deathwing Came COMPLETE

I det stora hela, väldigt nöjd. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig i framtida expansioner.

Jag fastnade inte för healingen. Det är bra att de ändrade den till att bli utmanande, men när healen man ska använda för att inte gå oom direkt har 2 sekunder cast time och healer för 6-7000 på en tank med 140k hp känns det inget roligt.
Jag rerollade till warrior-tank istället.
Visst är det kul att CC är tillbaka, men det är bara ett kort gästspel i hc's iaf. Jag har ingen supergear, 135k hp obuffad ungefär och cc'ade ingenting i SFK t ex och inte mycket i de flesta andra heller.
Sen tycker jag questen blivit väl strömlinjeformade, du måste göra alla quest, annars får du inte fram nya. Och du får inte phasat fram städer etc. Vill man spela en allt måste man i princip dessutom ta exakt samma väg. Det var bättre i wotlk där man kunde köra olika vägar med alt'sen. Dessutom tog de bort BoA head-enchant så man måste questa fram factions och grinda rep med varje gubbe.
Men det kanske de släpper på så småningom, det var ju inte så från början i wotlk heller.

Nu låter jag kanske negativ, överlag är jag väldigt nöjd med cata, men det kunde varit bättre.

Wow

Hej
Hur installerar jag wow utan rosett ston

Någon som vet
det lär finns en länk någonstans

Mvh Hans

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-06-29 13:58

MacOSX 10.6.8 ska enligt uppgift snabba upp flera OpenGL-program. Möjligen att WoW får en boost också.

För någon som börjar spela WoW första gången nu så är det nästan överväldigande mycket information att ta åt sig för att riktigt känna att man har grepp om vad som pågår. Började spela lite på den nya (nåja, rekommenderade) PvP servern, med en paladin, som verkar vara lätt att hantera för en newbie. Har kommit till nivå 33 med utrustning som man får från quests.

Har bara blivit överkörd ett par gånger hittills i ett slumpmässigt möte med någon från Horden. Om man vill börja prova på PvP och lära sig något så att man överlever vart skall man börja? Några Battlegrounds som är enklare till att börja med, med kanske enklare mål? Man kan ju kasta sig in var som helst förstås, men vad skulle du tipsa om till någon som är en riktig newbie utan PvP erfarenhet?

Ursprungligen av bjelkeman:

För någon som börjar spela WoW första gången nu så är det nästan överväldigande mycket information att ta åt sig för att riktigt känna att man har grepp om vad som pågår. Började spela lite på den nya (nåja, rekommenderade) PvP servern, med en paladin, som verkar vara lätt att hantera för en newbie. Har kommit till nivå 33 med utrustning som man får från quests.

Har bara blivit överkörd ett par gånger hittills i ett slumpmässigt möte med någon från Horden. Om man vill börja prova på PvP och lära sig något så att man överlever vart skall man börja? Några Battlegrounds som är enklare till att börja med, med kanske enklare mål? Man kan ju kasta sig in var som helst förstås, men vad skulle du tipsa om till någon som är en riktig newbie utan PvP erfarenhet?

Jag skulle inte bry mig nämnvärt om vad som finns att göra innan 85. Se till att du når högsta nivån på så kort tid som möjligt och sedan sätter du dig in i hur det fungerar att spela dungeons, raids, heroics etc. Allt annat är sådan enormt slöseri med tid i det där spelet.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Allt annat är sådan enormt slöseri med tid i det där spelet.

Och jag som trodde att WoW bara handlade om att slösa bort tid.

Engagerar du dig i PvP eller enbart PvE? Jag har spelat mycket PvE i ett annat spel, så den delen är jag lite mätt på.

Finns det någon som spelat WoW på en 2010 Air och sedan bytt upp sig till den nya 2011 Air:en? Jag är lite nyfiken på prestandaskillnad - CPUmässigt är den nya betydligt bättre, men det sägs även att HD3000-grafikkretsen ska vara märkbart sämre än 320M. Någon som vet hur den nya fungerar jämfört med förra årets air (dvs sämre fps, ungefär lika eller bättre)?

Ursprungligen av Kermit:

Finns det någon som spelat WoW på en 2010 Air och sedan bytt upp sig till den nya 2011 Air:en? Jag är lite nyfiken på prestandaskillnad - CPUmässigt är den nya betydligt bättre, men det sägs även att HD3000-grafikkretsen ska vara märkbart sämre än 320M. Någon som vet hur den nya fungerar jämfört med förra årets air (dvs sämre fps, ungefär lika eller bättre)?

Jag lirar nu WoW på en Air 2010 med 256/2GB och Lion. Det funkar hur bra som helst med inställningarna ganska högt satta, vilket det inte gjorde med SnowL. Det var det segt med låg fps även på låga grafik inställningar. Så Lion "speedade" tydligen upp rejält .
Är också lite intresserad om det är någon skillnad i prestanda i WoW på den senaste Air'n.

Väcker liv i den här gamla tråden igen.. Jag har en 2010 Air (11" 1.6 4Gb) som jag brukar köra WoW på ibland. Det fungerar riktigt bra - såklart är det inget fartmonster, men det duger till "slöspelande". Går väl lite sämre att köra 25man-raids, men det är kanske inte så konstigt.

I alla fall, jag är sugen på att uppgradera till en 2012 Air nu när de kommit. Såklart vet jag att det fortfarande inte är något speldator, men det vore intressant att veta om/hur mycket det skiljer mot 2010:an. Någon som vet? Har någon här hunnit få sin 2012 Air än och testat WoW på den? Är det någon märkbar prestandaförbättring mot 2010/2011?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-18 18:02

2012 MacBook Air and MacBook Pro benchmarks

Verkar inte blivit så hemskt mycket snabbare i WoW kontra 2011-års modell dessvärre. Spel som Portal 2 är mycket snabbare så kanske saker kan optimeras från Blizzards håll.

Mot 2010-års modell har jag jag mindre koll men tror den är snarlik.

Hm har inte varit i den här tråden på evigheter o jag har inte spelat WOW på två år. Har funderat ngn gång på att ta en kort prenumeneration o gå in o skänka mina guld o juveler till mitt guild...om det finns kvar

Svarar på min egen fråga.. Jag kör en 11"/2.0/8/256-Air och har testat WoW en del på den nu. Det går faktiskt riktigt bra, märkbart bättre än min gamla 2010 Air.

Jag kör på rätt låga inställningar, det mesta på lägsta eller näst lägsta inställningen, native res i Windowed Fullscreen, men view distance på Ultra. FPS varierar såklart, men 30-60 är ungefär var det ligger. Men väldigt stora öppna ytor kan det dippa till ca 20 om man har view distance på ultra, men överlag är det helt klart spelbart. Jag har själv begränsat fps till 30 - det gör att fläkten knappt hörs alls, ca 3000 rpm som mest, och tempen ligger på ca 80-85 samtidigt som spelet flyter bra.

Jag har inte kunnat testa lite mer krävande saker (25-man raids), men för lite "casual gaming" går det alldeles utmärkt! Självklart är det inte desktop-standard, men jag är ändå impad av HD4000, trodde den skulle vara sämre än den är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-05 13:33

En uppdateringar är här att MoP fungerar utmärkt i OSX. Jag får väldigt snarlik prestanda i OSX 10.8.2 som i Windows 7 på min MacPro 2008, 8GB, Radeon 5870 1GB. Trevligt!

Enligt uppgift rullar MoP bättre än Cataclysm på samma hårdvara. Dock får man eventuellt sänka inställningarna något då "high" i MoP innebär högra detaljrikedom än "High" i tidigare versioner.

Personligen tuffar jag på fint med över 40 fps i 2560x1440 och 2X AA med en blandning av "High" och "Medium" inställningar.

Någon som spelar på en mac mini i7 HD 6630M med 256 MB GDDR5 eller en mac mini server i7 HD Graphics 3000 med 384 MB DDR3 SDRAM?
vad har ni för fps och inställningar?

klart det varierar om det är en stor raid men framförallt om flyter på...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-05 18:40
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Någon som spelar på en mac mini i7 HD 6630M med 256 MB GDDR5 eller en mac mini server i7 HD Graphics 3000 med 384 MB DDR3 SDRAM?
vad har ni för fps och inställningar?

klart det varierar om det är en stor raid men framförallt om flyter på...

Har testat det på mini i5 med 6630m och det fungerade bra, men minns inte exakta grafikinställningar.
Runt medium/high och 1280x720 gav ca 30fps i ett befolkat ogrimmar.
Det var dock innan MOP släpptes.

Kan testa igen om du vill ha mer info?

ja nu är det ju inte panik utan det är familjens julklapp som skall inhandlas. (hoppas på att de släpper en ny innan jul)
så därför jag undrar vilken modell man skall satsa på, snabba 4-cores prollar eller extra grafikkort.

Ursprungligen av Json_81:

Har testat det på mini i5 med 6630m och det fungerade bra, men minns inte exakta grafikinställningar.
Runt medium/high och 1280x720 gav ca 30fps i ett befolkat ogrimmar.
Det var dock innan MOP släpptes.

Kan testa igen om du vill ha mer info?

Det får du jättegärna göra, så manhar något att gå på.
ange gärna vilka grafikinställningar du kör på med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-21 14:40
Ursprungligen av KAPTENRODSKAGG:

Det får du jättegärna göra, så manhar något att gå på.
ange gärna vilka grafikinställningar du kör på med.

Testade igen, MOP kräver visst lite mer, låg runt 20 fps med medium/high inställningar i ogrimmar.
Questande borde med andra ord inte vara några problem, men ska du köra pvp/raida är det nog low som gäller.
Förhoppningsvis sätter apple in ett kort med lite mer grafikminne i nya versionen.
Men å andra sidan brukar de alltid snåla på grafikminnet

Bevaka tråden