Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Allvarligt, vad är det med människor som gör understrykningar i biblioteksböcker? Har de helt missat poängen med att _låna_?
Det förstör läsupplevelsen..fyra av sex böcker jag lånade är med understrykningar, ibland är hela sidor understrukna och eller inringade plus kommentarer. :/

En del av böckerna finns inte ens att köpa längre, desto större anledning att se till att alla kan glädjas åt dem!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-07 15:37
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2011-08-09 15:32

Sitter i London just nu och ser nyheterna om kravallerna...bl.a. det här...
Blir heligt förbannad...satans kryp...

Ursprungligen av lasselu:

Sitter i London just nu och ser nyheterna om kravallerna...bl.a. det här...
Blir heligt förbannad...satans kryp...

Fyfan vad förbannad jag blir, vad är detta för j*vla ungar som gör så här, förstör sina egna hem och rånar jämnåriga..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-08-09 15:37

Mor och far köpte en ny spis för ett par veckor sedan, som efter leverans och installation av säljaren inte fungerar tillfredställande.

Säljaren vill skicka den på rep men vi anser att den skall bytas ut då den i princip är DOA (ugnen blir inte varm).

Säljaren vill heller inte låta köpet på spisen gå tillbaka utan att serviceföretaget kommer och "godkänner" felet.

Säljaren (Mats-Åke på Teg http://www.elon.se) och servicefirman är olika företag.

Sådant här gör mig skitförbannad!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-09 22:47

Säg att de äter ute och säljaren får stå för notan tills spisen är lagad/klar/utbytt?
Håller med att de är ofta jäkligt icke "service minded" när saker verkligen går sönder, men annars är de jäkligt pigga på att sälja saker med deras "superförsäkring" och liknande som skall användas vid ex. vis sådana här saker =/

Ursprungligen av MatsOlov:

Mor och far köpte en ny spis för ett par veckor sedan, som efter leverans och installation av säljaren inte fungerar tillfredställande.

Säljaren vill skicka den på rep men vi anser att den skall bytas ut då den i princip är DOA (ugnen blir inte varm).

Säljaren vill heller inte låta köpet på spisen gå tillbaka utan att serviceföretaget kommer och "godkänner" felet.

Säljaren (Mats-Åke på Teg Vitvaror hos ELON - sveriges största vitvarukedja - ELON) och servicefirman är olika företag.

Sådant här gör mig skitförbannad!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-08-19 11:08

Föräldrarna har fortfarande inte fått problemen med sin nya spis åtgärdat. Servicefirman har varit på besök under veckan men kunde inte säga vad felet beror på utan skall kontakta Bosch och sedan höra av sig. Säljaren på Mats-Åkes har inte hört av sig och frågat hur det går, trots att dom skulle höra av sig dagen efter vi senast var dit, tio dagar nu. Dessutom pressade dom på och mer eller mindre tvingade på föräldrarna en "extra" garanti och ett kort, trots att farsan satt där med kontanter.

Fy fan vad arg jag blir. Men det blir aldrig någon fler affär med den firman i alla fall.

Ursprungligen av MatsOlov:

Mor och far köpte en ny spis för ett par veckor sedan, som efter leverans och installation av säljaren inte fungerar tillfredsställande.

Säljaren vill skicka den på rep men vi anser att den skall bytas ut då den i princip är DOA (ugnen blir inte varm).

Säljaren vill heller inte låta köpet på spisen gå tillbaka utan att serviceföretaget kommer och "godkänner" felet.

Säljaren (Mats-Åke på Teg Vitvaror & hushållsapparater. ELON - Sveriges största vitvarukedja! - ELON) och servicefirman är olika företag.

Sådant här gör mig skitförbannad!

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-08-19 12:39

De kan inte prata med konsumentombudsmannen och kolla om detta är en rimlig, eller godtagbar, behandling från säljarens sida?
Kan väl bli tal om ersättningar osv?

Ursprungligen av MatsOlov:

Föräldrarna har fortfarande inte fått problemen med sin nya spis åtgärdat. Servicefirman har varit på besök under veckan men kunde inte säga vad felet beror på utan skall kontakta Bosch och sedan höra av sig. Säljaren på Mats-Åkes har inte hört av sig och frågat hur det går, trots att dom skulle höra av sig dagen efter vi senast var dit, tio dagar nu. Dessutom pressade dom på och mer eller mindre tvingade på föräldrarna en "extra" garanti och ett kort, trots att farsan satt där med kontanter.

Fy fan vad arg jag blir. Men det blir aldrig någon fler affär med den firman i alla fall.

Jag la ner 1 timme på att installera Ubuntu bara för att inse att det är lika mycket skit fortfarande.

... och då testade jag både Gnome 3 och senaste KDE-versionen. Usch och fy.

Till och med Windows är oerhört mycket bättre som desktop.

Gilla:

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag la ner 1 timme på att installera Ubuntu bara för att inse att det är lika mycket skit fortfarande.

... och då testade jag både Gnome 3 och senaste KDE-versionen. Usch och fy.

Skulle ha gillat:

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Till och med Windows är oerhört mycket bättre som desktop.

om du skrivit "jämförelsevis"...

En viktig större plastdetalj gick sönder i mitt båt modellbygge, hoppas det går att laga.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag la ner 1 timme på att installera Ubuntu bara för att inse att det är lika mycket skit fortfarande.

... och då testade jag både Gnome 3 och senaste KDE-versionen. Usch och fy.

Till och med Windows är oerhört mycket bättre som desktop.

Sorry, men beror nog mer på personen som gör det än operativsystemet i sig.
Framförallt om det tar 1 timme att installera Ubuntu, vilket tar max typ 10 min.

Mac OS X/Linux/Windows fungerar alldeles utmärkt.

Ursprungligen av keptang:

Sorry, men beror nog mer på personen som gör det än operativsystemet i sig.
Framförallt om det tar 1 timme att installera Ubuntu, vilket tar max typ 10 min.
Mac OS X/Linux/Windows fungerar alldeles utmärkt.

Nåja. Jag räknade in den tid det tog när Fedora-installationen inte fungerande och det blev strul med att trycka in installationsprogrammet på ett normalt USB-minne (tydligen fungerande det varken med NTFS eller HFS+). Totalt tog det kanske en timme innan det var igång.

Unity, som Ubuntu kör, var nog det allra värsta skräpet som jag någonsin har sett.

Linux fungerar jättebra - på servrar. Däremot tycker jag, trots min tekniska kompetens, att det har en så otroligt lång väg kvar att gå för att bli något som fungerar bra på desktop. Men jag antar att smaken är som baken, som man brukar säga.

...hur en massa idioter bara förstör (England)...

Ursprungligen av LCR:

...hur en massa idioter bara förstör (England)...

Ja, det är tråkigt att se!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-10 01:45
Ursprungligen av LCR:

...hur en massa idioter bara förstör (England)...

Rätt korkat att löpa amok i ett land fullsmetat av övervakningskameror. I London finns knappt en kvadratmeter som inte täcks in av kameror.

Tabloiderna i England har f.ö. lite mera krut än de svenska...

Senast redigerat 2011-08-10 02:02

Den som tror att upploppen har med den där snubben som polisen knäppte kan ju tänka om. Det var bara en gnista som fick det stora missnöjet i England att tända. Folk är trötta på det politiska klimatet, arbetslösheten är hög och det var längesen det var bra och politiskt tryggt i England. Det är egentligen konstigt att det här inte har hänt i fler europeiska länder.

Ursprungligen av PeeMaN:

Den som tror att upploppen har med den där snubben som polisen knäppte kan ju tänka om. Det var bara en gnista som fick det stora missnöjet i England att tända. Folk är trötta på det politiska klimatet, arbetslösheten är hög och det var längesen det var bra och politiskt tryggt i England. Det är egentligen konstigt att det här inte har hänt i fler europeiska länder.

Det är väl ingen som tror att det hör ihop. Det var inte ens gnistan, det var bara ett tillfälle.

De som gör detta är inte ens de som har det värst, det är en ung ouppfostrad generation som saknar respekt och medlidande och bara söker spänning.

Ursprungligen av LCR:

Det är väl ingen som tror att det hör ihop. Det var inte ens gnistan, det var bara ett tillfälle.

De som gör detta är inte ens de som har det värst, det är en ung ouppfostrad generation som saknar respekt och medlidande och bara söker spänning.

Det är en ung generation som samhället visat ryggen och skiter fullständigt i, ungefär som det är med ungdomsarbetslösheten här i Sverige.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är en ung generation som samhället visat ryggen och skiter fullständigt i, ungefär som det är med ungdomsarbetslösheten här i Sverige.

Vi kanske ska försöka att hålla oss borta från politiska analyser, men en kort kommentar:

Det brittiska samhället har levt över sina tillgångar med den Labour-regering som har fått avgå. Den nya liberalkonservativa regeringen med The Conservative Party och The Liberal Democrats har en ekonomi att vända på rätt sida, och det innebär att många grupper drabbas. Mest utsatt för de nedskärningar som behöver göras är ungdomar utan arbete och de som redan är utsatta. Detta eftersom det snabbaste sättet att visa resultat verkar vara att minska i de sociala trygghetssystemen.

Man ska komma ihåg att trots att vi ser hårda politiska förändringar i Storbritannien så rättfärdigar det inte på något sätt de upplopp som vi ser. Det spelar ingen roll om det är en ung generation som upplever att samhället och den brittiska regeringen har vänt dem ryggen. Jag skulle därför hålla med LCR om att detta handlar om en ung och ouppfostrad generation av ungdomar som saknar respekt för samhället (och inte minst demokratin) och som söker spänning, men även uppmärksamhet, genom att begå kriminella handlingar. Många är ungdomar som inte har ett kriminellt förflutet, vilket gör det hela ännu mer beklagligt och sorgligt.

Nu hade man 16 000 poliser ute på Londons gator i går kväll. Jag vet inte vad resultatet av det är. Men nu sprids å andra sidan oroligheterna till andra delar av Storbritannien och skapar ännu mer problem. Det är spännande att följa händelseutvecklingen, även om det är oerhört tråkigt att se hur fina förorters ödeläggs av vandalisering.

Moderatorerna kan notera att detta var en oberoende analys som inte speglar ett politiskt ställningstagande på annat sätt än att konstatera att de nedskärningar som sker är nödvändiga utifrån en ekonomisk aspekt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är en ung generation som samhället visat ryggen och skiter fullständigt i, ungefär som det är med ungdomsarbetslösheten här i Sverige.

Det håller jag inte med om för en sekund!

Jag har bott i England i 13 år (från 19 till 32-års ålder med stort socialt umgänge) och när man ser hur föräldrarna behandlar (eller inte i många fall) så är det inte konstigt av avkomman inte är kapabla att göra någonting konstruktivt.

Det skum som skolor försöker forma till normala människor när föräldrarna rycker på axlarna och sparkar ut dem med £20 så att de inte ska störa hemma.

Titta på vem som ställer till med all den här skiten och vad de gjort för konstruktivt för att förbättra sina liv. Jag har jobbat i bl.a. Hackney och vet vilket skithål det är och hur folk fullkomligt struntar i varandra. Vad ska "samhället" göra där? Ska man gå in och styra upp folks liv och bestämma hur de ska tänka och leva?

Nej, det är ett demokratiskt land där folk får räkna ut själva vad som behövs för att kunna leva tillsammans, vilket uppenbarligen vissa grupper inte klarar av.

Jag har varit arbetslös en längre tid, men anser inte att det get mej rätt att sparka sönder ett skyltfönster på MediaMarkt eller Macoteket.

Ursprungligen av LCR:

Det håller jag inte med om för en sekund!

Jag har bott i England i 13 år (från 19 till 32-års ålder med stort socialt umgänge) och när man ser hur föräldrarna behandlar (eller inte i många fall) så är det inte konstigt av avkomman inte är kapabla att göra någonting konstruktivt.

Det skum som skolor försöker forma till normala människor när föräldrarna rycker på axlarna och sparkar ut dem med £20 så att de inte ska störa hemma.

Titta på vem som ställer till med all den här skiten och vad de gjort för konstruktivt för att förbättra sina liv. Jag har jobbat i bl.a. Hackney och vet vilket skithål det är och hur folk fullkomligt struntar i varandra. Vad ska "samhället" göra där? Ska man gå in och styra upp folks liv och bestämma hur de ska tänka och leva?

Nej, det är ett demokratiskt land där folk får räkna ut själva vad som behövs för att kunna leva tillsammans, vilket uppenbarligen vissa grupper inte klarar av.

Jag har varit arbetslös en längre tid, men anser inte att det get mej rätt att sparka sönder ett skyltfönster på MediaMarkt eller Macoteket.

Du har din syn på det hela, jag min. Det enda jag har att tillägga är att ungdomsarbetslösheten var en enkel parallell till när samhallet sviker. och inte hade något med själva våldshandlingen att göra utan mer "anledningen".

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har din syn på det hela, jag min. Det enda jag har att tillägga är att ungdomsarbetslösheten var en enkel parallell till när samhallet sviker. och inte hade något med själva våldshandlingen att göra utan mer "anledningen".

Jag sitter just nu och tittar på BBC News at 6 och det är inte bara jag som har min åsikt...

Opportunistic greed!

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är en ung generation som samhället visat ryggen och skiter fullständigt i, ungefär som det är med ungdomsarbetslösheten här i Sverige.

En av de första att bli dömda (han erkände) var ett manligt lärarbiträde för ett lågstadium i London...

Edit: 31 år gammal

Senast redigerat 2011-08-11 01:13
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-11 09:48
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är en ung generation som samhället visat ryggen och skiter fullständigt i, ungefär som det är med ungdomsarbetslösheten här i Sverige.

Lärlingsplatser är en en del av lösningen, blir så sur när det inte händer nått bara snack om det . I Tyskland har det fungerat alldeles utmärkt med lärlingsplatser i generationer, och goa hanterverks yrken har kunnat leva vidare.

Nej här i Sverige ska minsann alla ha 20000 kr minst i lön och samma villkor och inte några minimilöner inte.

Många gamla hederliga hantverksyrken som kopparslagare, specialla murare, smidesyrken, you name it, får hellre dö ut .

Ingen politiker har lyft på handen under 60-70-80-90- talen och infört lärlingsplaster för skoltrötta ungdomar ???

Facket kan gå och hänga upp sig, och dess röda gäng. Samma dynga hela bunten, även blåa gänget.

Blir skitsur på detta. Ett totalt misslyckande för flera generationer ungdomar, att inte få in en fot på arbetsmarknaden och bli vuxna och få en framtidstro.

Senast redigerat 2011-08-11 12:38
Ursprungligen av CUBEIS:

Lärlingsplatser är en en del av lösningen, blir så sur när det inte händer nått bara snack om det . I Tyskland har det fungerat alldeles utmärkt med lärlingsplatser i generationer, och goa hanterverks yrken har kunnat leva vidare.

Jag har jobbat i tyska fabriker och sett detta första hand, fungerar helt suveränt och attityden från de unga är en helt annan än här.

Ursprungligen av CUBEIS:

Blir skitsur på detta. Ett totalt misslyckande för flera generationer ungdomar, att inte få in en fot på arbetsmarknaden och bli vuxna och få en framtidstro.

Men jag lägger fortfarande stort ansvar på föräldrarna och många tar inte sitt ansvar, de bara rycker på axlarna och skyller på samhället.

Varför är jag sur? Jag blir nekad jobb för att "jag är över-kvalificerad", B-Eng Hons Engineering Degree och bred arbetslivserfarenhet är inte vad svenska företag verkar vilja ha. Söker jag servicetekniker jobb får jag "nä, du är för teoretisk" o.s.v.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-11 11:22
Ursprungligen av LCR:

Jag har jobbat i tyska fabriker och sett detta första hand, fungerar helt suveränt och attityden från de unga är en helt annan än här.

Men jag lägger fortfarande stort ansvar på föräldrarna och många tar inte sitt ansvar, de bara rycker på axlarna och skyller på samhället.

Helt sant LCR så typiskt svenskt, säkert lika annerstädes . Allt är samhällets fel från skola till arbetsmarknad. Inget fel på mitt/mina barn inte.

Man måste fatta att det är ett samarbete, med dubbelsidig kommunikation mellan föräldrar och skola osv...annars funkar det inte.

Sedan återvänder jag till mina regler om ordning och reda, som man lär sig lite i militärtjänsten trots allt, det missar en hel generation nu, vi börjar se konsekvenserna av det, troligtvis bara toppen av ett isberg so far.

Kravlösa samhällen och utanförskap är inte rätt väg att gå, men tyvärr föder det ena det andra.

Senast redigerat 2011-08-11 11:40

En sak har noterat. Ungdomskravaller och liknande förekommer i mindre utsträckning i länder där ungdomar har en stark tro på framtiden. Större delen av min släkt bor runt om i Storbritannien. Många av dem är "fast" på Isle of Wight. Där vet alla att enda sättet att försörja sig är att skaffa många barn så man kan få mycket barnbidrag och socialbidrag, för de har bland landets lägsta löner, högsta levnadskostnader, högsta arbetslöshet osv. Det går inte att flytta heller, för det är inte bara att dra till grannkommun och hyra en lägenhet och säga "Här är jag, var är socialkontoret?". Dessutom kostar färjan över skjortan. Ännu ett moment 22 - vill du utbilda dig får du åka över till fastlandet. Du har inga pengar. Du kan inte få jobb utan utbildning.
Det finns stora områden i det landet där det enda som väntar ungdomar är arbetslöshet och socialbidrag i bästa fall eller kriminalitet i värsta fall. Varje gång jag hälsar på släkten slås jag av intrycket att Storbritannien är Europas U-land.
Att det sedan är en hoper snorungar i dyra Adidas-overaller och med dyra mobiltelefoner som gnäller om att de är fattiga som OCKSÅ är ute och härjar är en annan sak.
Det finns bara 2 sätt att undvika att sådant här händer:
1. Se till att folk har tro på framtiden
2. Skjut hänsynslöst ner alla som deltar i upplopp.

Men vafan.

Det här är surtråden inte tråden för "hå håja ja ja det var bättre förr när vi brydde oss om varann" och ett allmänt frosseri i samhällskritik/politik.

Moderator Please , klipp ut all skit om kravaller i England (#1060 framåt) och lägg det i en egen tråd.

Ursprungligen av Goflorp:

Men vafan.

Det här är surtråden inte tråden för "hå håja ja ja det var bättre förr när vi brydde oss om varann" och ett allmänt frosseri i samhällskritik/politik.

Moderator Please , klipp ut all skit om kravaller i England (#1060 framåt) och lägg det i en egen tråd.

Håller med helt. Jag försökte hålla det kort och koncist och försökte till och med avsluta det hela med mitt sista korta inlägg...
Vill man diskuttera politik och världsbekymmer finns det andra forum liksom.

Bevaka tråden