Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jag väljer bort Spotify

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tänker så här:
Om jag betalar Spotify 100 kr/mån och de efter 2-3 år försvinner från marknaden. Då har jag spenderat 2.400-3.600 kr som jag aldrig får se igen. Men spenderar jag dom här pengarna genom att köpa musik så har jag i alla fall kvar min musik även om säljaren försvinner från marknaden.

Jag angav det här skälet till en bekant och han tittade på mig som jag vore värsta idioten.

Är det bara jag som resonerar så här? För mig är det liksom helt självklart på nåt vis...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-16 16:19

Jag kombinerar. Lyssnar på ny musik via spotify. Hittar jag saker jag verkligen gillar laddar jag ner dom. Jag köper förvisso mindre musik nu med spotify men jag köper o andra sidan bara 4 och 5-stjärniga album.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-16 16:24

Du betalar ju för att du får "uppleva" musiken. Ganska exakt som en tjänst. Hade du däremot "köpt" den är jag ganska säker på att den kostat betydligt mer, typ.

Jag gick över till Spotify helt i och med att jag blev inbjuden när tjänsten startade. Men tillslut kom jag till samman insikt. Om tjänsten läggs ner om några år så har jag lagt ut stora mängder pengar som jag inte ser röken av igen. Därför betalar jag inte längre för Premium och köper musik via iTunes för cirka 100kr i månaden.

Fördelen med detta är ju också att jag väljer var jag vill spela upp min musik. Jag är inte låst till att använda mig av Spotifys klient och jag är inte låst till att använda mig av iTunes.

Dessutom konstaterar jag att Apple har ökat provlyssningen till 1m30sec, vilket gör det enklare när man letar efter musik och vill höra en del innan man bestämmer sig.

Själv väljer jag Spotify pga det sociala. Tycker det är hur bra som helst att kunna se mina kompisars playlist och den musik de har lagt till. Då många vänner har samma musiksmak så hittar jag oftast ny musik som jag gillar i deras playlists. Sedan att kunna tipsa om låtar etc är också bra

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-16 18:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv väljer jag Spotify pga det sociala. Tycker det är hur bra som helst att kunna se mina kompisars playlist och den musik de har lagt till. Då många vänner har samma musiksmak så hittar jag oftast ny musik som jag gillar i deras playlists. Sedan att kunna tipsa om låtar etc är också bra

Själv tycker jag mina Facebookvänner har så dålig musiksmak så jag stängt av den funktionen.

Ursprungligen av joakimo:

Själv tycker jag mina Facebookvänner har så dålig musiksmak så jag stängt av den funktionen.

Då har du fel vänner

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-08-16 19:02

YouTube är gratis.

Ursprungligen av Csoft:

YouTube är gratis.

[ironi]
Och ljudkvalitén är superb med kompletta album!
[/ironi]

OnT: Håller med dig helt och hållet iTiger.

edit:
Har Spotify, om någon skulle skicka en Spotify-länk, skulle dock aldrig betala för det.

Annars har jag hellre mitt eget musikbibliotek som jag kan streama lika bra (och i bättre kvalité) med SubSonic (http://www.subsonic.org/)och appen iSub (http://itunes.apple.com/us/app/isub-music-streamer/id362920532?mt=8).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-08-16 19:09

Rätt imponerad av programmet, men dem har ju inte så stort utbud på elektronisk musik(Trance & House) som jag lyssnar på. Nackdelen med att köpa låtarna är ju man blir beroende av lagringsutrymme igen.

Senast redigerat 2011-08-16 20:40

Jag använder nästan uteslutande Spotify för två saker - lyssna på musik som någon skickar till mig, eller (i och för sig ganska sällan) hitta ny musik man inte upptäckt. Jag betalar inte för det, så mycket använder jag det inte. Det saknas helt enkelt alldeles för mycket musik.

Att kunna ha samma musik i hela huset + i bilen med spotify gör det lätt värt 99kr i månaden.

Kör med squeezebox och ett spotify plugin hemma. Man behöver inte alls använda den officiella spotify klienten som många verkar tro.

I bilen kör jag spotify genom telefonen och bluetooth.

Betalar gladeligen. Skulle jag köpt all musik jag lyssnat på via Spotify hade jag varit åtskilliga tusenlappar fattigare.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Själv väljer jag Spotify pga det sociala. Tycker det är hur bra som helst att kunna se mina kompisars playlist och den musik de har lagt till. Då många vänner har samma musiksmak så hittar jag oftast ny musik som jag gillar i deras playlists. Sedan att kunna tipsa om låtar etc är också bra

Där har du en bra poäng! Jag saknar faktiskt den social biten. Apples lösning med Ping är ju så dålig så det är pinsamt. Men jag tycker trots det inte att det är värt pengarna för att betala för Spotify.

Ursprungligen av Capeman:

Jag använder nästan uteslutande Spotify för två saker - lyssna på musik som någon skickar till mig, eller (i och för sig ganska sällan) hitta ny musik man inte upptäckt. Jag betalar inte för det, så mycket använder jag det inte. Det saknas helt enkelt alldeles för mycket musik.

Samma här. Först kör jag gratis-Spotify tills mina fem spelningar är förbrukade sen brukar jag ha tillräckligt på fötterna för att avgöra om jag ska köpa musiken eller ej. Och då köper jag uteslutande från iTunes.

Ursprungligen av Striberger:

Betalar gladeligen. Skulle jag köpt all musik jag lyssnat på via Spotify hade jag varit åtskilliga tusenlappar fattigare.

Men om Spotify lägger ner om några år då. Då står du där med tom hårddisk och får spela ukelele med pinsamma farbror Lepistöö från Rovaniemi.

Fast då finns det väl säkert någon efterföljare till Spotify som erbjuder samma sak förstås

Ursprungligen av iTiger:

Men om Spotify lägger ner om några år då. Då står du där med tom hårddisk och får spela ukelele med pinsamma farbror Lepistöö från Rovaniemi.

Fast då finns det väl säkert någon efterföljare till Spotify som erbjuder samma sak förstås

Tänk om din HD brakar samman, samtidigt som backup-systemet klappar ihop?

Alltså, 99 kr per månad är en summa som "försvinner" bland så mycket annat i vardagen. Det motsvarar drygt en dagens, 5 sekunders tankning på macken, fyra hyfsade bröd på ICA, osv osv... var skeptisk till Spotify när det kom, nu har jag ändrat mig. Prioriterar att kunna lyssna på så mycket ny musik som möjligt framför att äga musik, som förr eller senare ändå kommer hamna långt ner i spellistorna. Ett års avgift motsvarar knappt 12 album, det är nog vad jag lyssnat igenom under sommaren. Och nu när jag slutat bränna skivor ser jag ingen anledning att fylla disken med massa musikfiler

Ursprungligen av iTiger:

Jag tänker så här:
Om jag betalar Spotify 100 kr/mån och de efter 2-3 år försvinner från marknaden. Då har jag spenderat 2.400-3.600 kr som jag aldrig får se igen. Men spenderar jag dom här pengarna genom att köpa musik så har jag i alla fall kvar min musik även om säljaren försvinner från marknaden.

Jag angav det här skälet till en bekant och han tittade på mig som jag vore värsta idioten.

Är det bara jag som resonerar så här? För mig är det liksom helt självklart på nåt vis...

Förstår hur du tänker, men har för egen del insett att musik är mycket av en färskvara för mig. Har skyfflat undan alla hyllmeter med punk/hårdrock/grunge/indie osv till ett mörkt hörn i källaren. Och rullar jag igenom alla gigabyte i mitt Itunesbibliotek är det bara några få artister som jag verkligen lyssnar på. Resten ligger bara och tar plats.

Har gått över helt till Spotify sedan länge, slipper att lagra musiken, slipper att synka över den till olika enheter och kommer åt musiken på jobbet, i telefonen, hos kompisar och hemma.

Jag råkar ha turen att det mesta av min musiksmak ryms inom Spotifybiblioteket. Lägger de ned om två-tre år får jag väl köpa musik som jag gillar om två-tre år, är säker på att jag inte kommer att lyssna på det jag lyssnar på idag i alla fall. Ser det inte som en förlust att ha tillgång till massor av bra musik dygnet runt för samma summa som ett enda album kostar att köpa och ladda ned, även om risken finns att tjänsten försvinner framöver.

Ursprungligen av EricBradley:

Det där är en väldigt bra anledning. Känner en musiker som gett ut fem CD-skivor genom åren. Det han tjänar på att de finns i Spotify är i princip noll och intet. De pengar han tjänat har kommit genom försäljning av skivorna, och då är det ändå ganska smal musik som antagligen lättare hittar fram till rätt lyssnare via Spotify.

Det är intressant att ta del av folks syn på digital musikkonsumtion. Jag själv är en ganska "tråkig" konsument som gärna lyssnar troget på relativt lite musik, så därför blir det liksom vettigare att köpa en skiva i månaden istället för att köpa Spotify.

Ursprungligen av EricBradley:

Hur mycket artisterna tjänar finner jag helt ointressant. För mig som konsument alltså. Det är ett fritt land styrt av marknadsekonomiska principer. Är artisterna inte nöjd med sin inkomst får dom vända sig till facket, ta ett extrajobb eller kanske skriva om sina avtal. Aldrig att jag skulle väga in artistens inkomst i ekvationen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-08-17 13:53
Ursprungligen av iTiger:

Det är intressant att ta del av folks syn på digital musikkonsumtion. Jag själv är en ganska "tråkig" konsument som gärna lyssnar troget på relativt lite musik, så därför blir det liksom vettigare att köpa en skiva i månaden istället för att köpa Spotify.

Hur mycket artisterna tjänar finner jag helt ointressant. För mig som konsument alltså. Det är ett fritt land styrt av marknadsekonomiska principer. Är artisterna inte nöjd med sin inkomst får dom vända sig till facket, ta ett extrajobb eller kanske skriva om sina avtal. Aldrig att jag skulle väga in artistens inkomst i ekvationen.

Själv stödjer jag hellre artisterna på riktigt istället för något skivbolag som inte vill ha mig som kund.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-14 23:36
Ursprungligen av zappee:

Själv stödjer jag hellre artisterna på riktigt istället för något skivbolag som inte vill ha mig som kund.

Och för att fortsätta på den tanken.

Ännu en anledning till att inte använda Spotify.

http://torrentfreak.com/anti-piracy-group-asks-court-to-order-grooveshark-dns-block-111114/
Skivbolagen är delägare i Spotify och dikterar hur de ska agera.
Spotify lanseras i Danmark, Grooveshark är då en jobbig konkurrent.
Vad gör man?
Jo istället för att skicka "jobbiga" DMCAs så övertygar man domstolen om att blockera sin motståndare.

Ursprungligen av iTiger:

Hur mycket artisterna tjänar finner jag helt ointressant. För mig som konsument alltså. Det är ett fritt land styrt av marknadsekonomiska principer. Är artisterna inte nöjd med sin inkomst får dom vända sig till facket, ta ett extrajobb eller kanske skriva om sina avtal. Aldrig att jag skulle väga in artistens inkomst i ekvationen.

Fast det är väl en stor kugge i "marknadsekonomiska principer", att rösta med plånboken, även om jag fullt förstår din ståndpunkt.

Ursprungligen av iTiger:

Hur mycket artisterna tjänar finner jag helt ointressant. För mig som konsument alltså. Det är ett fritt land styrt av marknadsekonomiska principer. Är artisterna inte nöjd med sin inkomst får dom vända sig till facket, ta ett extrajobb eller kanske skriva om sina avtal. Aldrig att jag skulle väga in artistens inkomst i ekvationen.

Ursäkta, men det här är ett helt vansinnigt argument. De här marknadsekonomiska principerna du talar om sätts dagligen ur spel när människor resonerar på det sättet att "om artisterna inte är nöjda så får de väl vända sig till...". Med detta resonemang kan man lika gärna göra det OK att använda sig av fri delning av upphovsrättsligt skyddat material. Det är ju ändå så att även fildelande ungdomar är konsumenter och en del av marknadens aktörer med den enda skillnaden att de anser att man inte ska behöva betala för musik och kultur. Vilket i slutänden leder till den stora frågan; hur ska de som producerar kultur och nöje försörja sig när människor uppvisar litet eller inget intresse för att de ska få ut en ekonomisk vinst från konsumenterna?

Moderator får ursäkta om man bedömer att min kommentar hamnar utanför trådens ämne, men det känns relevant när iTiger kastar ur sig en (ur mitt synsätt) fullständigt ogenomtänkt kommentar.

Hur mycket artisterna får ut av de olika försäljningskanalerna är i högsta grad relevant både för branschen och för oss konsumenter. Om man kommer till en situation där artisterna inte tjänar tillräckligt mycket pengar så går det ut över utbudet. Därför är t.ex. Spotify oerhört fel ut när man har så enormt låga ersättningar. Personligen så är mitt "samvete" renare av att köpa på iTunes än att låta Spotify ta intäkter. Det är ändå något mer pengar som kommer till artisterna än de 0.009 öre per spelning.

Ursprungligen av iTiger:

Aldrig att jag skulle väga in artistens inkomst i ekvationen.

Vill inte på något sätt påstå att jag är världens samvetsgranna person, men försöker tänka på de som producerar det jag konsumerar så att det känns lite rättvist i varje fall. T.ex. att köpa rättvisemärkt (även om det inte är ett perfekt system det heller), och att inte använda barnarbetare, ekologiskt osv. I fallen med media så tycker jag att mellanleden borde kapas mer så att produkterna kan bli billigare utan att musikerna hade fått mindre. Erbjuder någon mig att köpa en misstänkt stulen sak ex.vis tycker jag att jag har ansvar att kolla upp grejen lite (kanske på tok för billig?).
Men det är inte svartvitt alltså...

Ursprungligen av tommy_r:

Vill inte på något sätt påstå att jag är världens samvetsgranna person, men försöker tänka på de som producerar det jag konsumerar så att det känns lite rättvist i varje fall. T.ex. att köpa rättvisemärkt (även om det inte är ett perfekt system det heller), och att inte använda barnarbetare, ekologiskt osv. I fallen med media så tycker jag att mellanleden borde kapas mer så att produkterna kan bli billigare utan att musikerna hade fått mindre. Erbjuder någon mig att köpa en misstänkt stulen sak ex.vis tycker jag att jag har ansvar att kolla upp grejen lite (kanske på tok för billig?).
Men det är inte svartvitt alltså...

Jag kanske inte uttryckte mig helt glasklart, men jag menar såklart inte att piratkopiering är ett alternativ. Det jag menar är helt enkelt att om artisten skrivit ett taskigt avtal med sin distributör eller annars inte kan tjäna pengar på sin musik så är det inte mitt problem.

Jag är helt och hållet svartvit i frågan. Piratkopiering är fel. Alla flummare som snackar om "fritt Internet" och bla bla bla "konst ska vara gratis" bla bla bla "skivbolagen snor mina pengar" bla bla bla ... dom är ute och cyklar.

Själv köper jag också rättvisemärkt och ekologiskt, men kanske inte alltid. Med familj, hus, lån och ett rejält dyrt matkonto så får jag ibland göra avsteg från det.

Ursprungligen av EricBradley:

Oj.. Dock så mäter den på köp av skivan och sedan antal spelningar via random stream-tjänst. Ger en orättvis bild anser jag. Eller missförstår jag statistiken?

Jag har själv detta dilemma i skrivande stund, detta pga att Century Media tagit bort hela sin katalog på Spotify. 90% av musiken jag lyssnar på släpps just av dem. Så frågan är om jag skall gå över till iTMS eller köpa fysiska skivan (skivkonvolut har ju onekligen sin charm) och då rippa skivorna. Fördelen med iTMS är vid ev. hd-krasch eller så, vilket just varit anledningen till att jag gillat spotify, slipper fylla mina diskar med musiken.

Kan man inte köpa en skiva och få den länkad till samma på iTMS? Då slipper jag iaf momentet att rippa skivor.

Ingenting varar för evigt på nätet. Så Spotify och dylikt går bort. Jag fortsätter att pyssla om mitt eget (rippade) musikbibliotek som jag redan lagt ner 10+ år på. Lägger hellre en hundring i månaden på att köpa en (fysisk) platta då och då.

Senast redigerat 2011-08-17 17:07

Spotify är kul men värdelöst som förstakälla till musik. Artister/album/låtar kan försvinna precis när som helst, och det värsta för mig är ljudkvaliteten. Även 320kbps låter ovanligt/onödigt illa.

Ursprungligen av Stinky:

Spotify är kul men värdelöst som förstakälla till musik. Artister/album/låtar kan försvinna precis när som helst, och det värsta för mig är ljudkvaliteten. Även 320kbps låter ovanligt/onödigt illa.

Att det låter illa vid 320 kbps, är det nåt du är helt säker på?

Bevaka tråden