Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jag väljer bort Spotify

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-17 17:21
Ursprungligen av eskimo:

iTunes Match är ett så eget upplägg så jag vet inte hur man ska räkna på det. "Matchar" man en CD har upphovsmannen redan fått betalt där t.ex. Och handlar det om mer-försäljning går det la fint att pirata på som innan?

Fast du kommer kunna matcha dina piratade filer också. Förvisso betalar du någon form av "piratskatt" på saker då vilket kanske ses som positivt men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-17 17:26

Vidare kan jag säga att det är synd om skivindustrin "äger" Spotify och inte ger sina band betalt för tjänsten. Tyvärr finns ju inga alternativ att tillgå direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-17 17:30

Det där är förvisso information från 2009 och låten har spelats på YouTube 98 miljoner gånger där de i sammanhanget tjänat 0 kr (antar jag) om man inte räknar in extra-försäljning och PR. Ska man förbjuda låten på YouTube då?

Jag förstår att du tycker Spotify verkar ge minimal ersättning till producenterna av musik fast är det så totalt "illa" som du får det att låta kommer systemet själv-dö.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-08-17 20:31
Ursprungligen av iTiger:

Jag tänker så här:
Om jag betalar Spotify 100 kr/mån och de efter 2-3 år försvinner från marknaden. Då har jag spenderat 2.400-3.600 kr som jag aldrig får se igen.

Fast är det inte rätt troligt att det då finns en eller flera liknande tjänster där samma låtar finns för motsvarande månadsavgift. Jag har väldigt svårt att tro att konceptet inte kommer att finnas kvar även ifall Spotify skulle försvinna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-08-17 20:43
Ursprungligen av barthus:

Fast är det inte rätt troligt att det då finns en eller flera liknande tjänster där samma låtar finns för motsvarande månadsavgift. Jag har väldigt svårt att tro att konceptet inte kommer att finnas kvar även ifall Spotify skulle försvinna.

Alternativ finns redan idag.
WiMP

Kör en kombination av CD, vinyl, Spotify, iTunes o internetradio. Vad jag lyssnar på en viss stund beror lite på sinnesstämning eller vad jag håller på med.

Främsta fördelen jag ser med Spotify är att tjänsten låter mig hitta musik jag annars inte hade köpt eftersom jag antingen inte visste om att jag tyckte om den eller att den fanns eller för att jag kanske bara tycker om en låt av 20 på en skiva

Exempel: Jag gillar Jazz men har aldrig lyssnat särskilt mycket på Herbie Hancock. Av en slump skrev jag in hans namn i sökfältet o vips hade jag en spellista jag stortrivdes med.

Jag körde med gratisversionen av Spotify i början men reklamen drev mig till vansinne så de 100kr det kostar mig i månaden att ha hela, eller nästan hela, musikvärlden "on my doorstep" sas tycker jag är småpotatis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-19 14:10

Någon som vet hur Spotify står sig mot WiMP?

Edit: Att deras MacOSX-app verkar bygga på Adobe AIR var mindre lovande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-08-19 18:10

Använder inte Spotify. Köper min musik på skiva (cd/vinyl/stenkakor) eller via iTunes. Vill inte betala mer för radio, det räcker med det jag betalar till radiotjänst. Lyssnar inte på reklamradio heller.

Hur mycket artister/skivbolag mfl tjänar på det ena eller det andra struntar jag fullständigt i. I det här fallet ser jag enbart till min bekvämlighet och min ekonomi.

Ursprungligen av MatsOlov:

Köper min musik på skiva (cd/vinyl/stenkakor) eller via iTunes. Vill inte betala mer för radio, det räcker med det jag betalar till radiotjänst. Lyssnar inte på reklamradio heller.

När jag går in och köper mina Nisse Hellberg skivor så vet jag i alla fall att han får sin del, och jag har mina skivor i hyllan som jag kan lyssna på när jag vill, oavsett om Internet är tillgängligt eller inte.

Ursprungligen av LCR:

När jag går in och köper mina Nisse Hellberg skivor så vet jag i alla fall att han får sin del, och jag har mina skivor i hyllan som jag kan lyssna på när jag vill, oavsett om Internet är tillgängligt eller inte.

högerklicka på din Nisse Hellberg spellista i spotify och välj available offline så kan du avnjuta hans alster även när du inte har internet tillgängligt.

Ursprungligen av mendezzz:

högerklicka på din Nisse Hellberg spellista i spotify och välj available offline så kan du avnjuta hans alster även när du inte har internet tillgängligt.

Hur ska jag då kunna veckla ut innerfodralet, kolla låttexterna och annat?!

Hur ska jag få känslan av ha en "platta" i handen, något jag köpt som artisten avsett jag ska få ett helhetsintryck av?

Många människor nu för tiden "konsumerar" musik, ser det som en färskvara (och mycket av dagens musik tål inte att lyssnas på så många gånger heller) men jag tillhör dem som gillar känslan av att köpa en skiva, lyssna på albumet, ha det i min hand, veckla ut och läsa/titta på det artisten valt att ge med sin musik.

Personligen tycker jag att Steve Jobs' iTunes LP med sin digitala artwork är ett skämt...

Ursprungligen av LCR:

Hur ska jag då kunna veckla ut innerfodralet, kolla låttexterna och annat?!

Hur ska jag få känslan av ha en "platta" i handen, något jag köpt som artisten avsett jag ska få ett helhetsintryck av?

Många människor nu för tiden "konsumerar" musik, ser det som en färskvara (och mycket av dagens musik tål inte att lyssnas på så många gånger heller) men jag tillhör dem som gillar känslan av att köpa en skiva, lyssna på albumet, ha det i min hand, veckla ut och läsa/titta på det artisten valt att ge med sin musik.

Personligen tycker jag att Steve Jobs' iTunes LP med sin digitala artwork är ett skämt...

Jag svarade på att det går utmärkt att lyssna på spotify "offline".
Det du skrev i den text jag citerade hade inget med platta i handen, kolla låttexter etc etc att göra, och mitt inlägg handlade inte om det heller.

Låt var och en bli salig på sitt sätt.
Personligen har jag aldrig fått någon tillfredsställelse av att fippla med cd-skivor. Jag tyckte alltid hela albumgrejen bara var jobbig, på vissa album gillade man 2 låtar det var bara omständigt att hålla på och byta skivor eller begränsa sig till en egen bränd skiva med 15 låtar på, så digital musik passade mig perfekt.

Jag väljer bort Spotify, jag vill äga min musik. Jag vill inte betala 99 kr i månaden och sen helt plötsligt försvinner en massa musik för att en artist säger emot helt plötsligt.

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-08-19 21:51

Använder Spotify av en anledning som också Spotify flaggar med; tillgången till nästan all världens musik, hela tiden. Kännslan av att bara luta sig tillbaka och spela upp vilket album, vilken låt från vilken artist som helst med ett knapptryck på iPaden, iPhonen eller datorn och strömma via en AirPort Express är så frigivande! Förut varierade min musiksmak från månad till månad och då var man ju så begränsad och att behöva köpa låtarna och albumen var för sig tog en massa tid och plats på datorn.

Nu med Spotify kan jag uppleva alla sorters olika musik som finns och det är värt 100 kronor.

Ursprungligen av Emil D:

Använder Spotify av en anledning som också Spotify flaggar med; tillgången till nästan all världens musik, hela tiden.

När man inte har en enda låt med AC/DC har man inte mycket att skryta med!!

Ursprungligen av Emil D:

Kännslan av att bara luta sig tillbaka och spela upp vilket album, vilken låt från vilken artist som helst med ett knapptryck på iPaden, iPhonen eller datorn och strömma via en AirPort Express är så frigivande!

Men om man har högre ljud kvalité krav ?!...

Ursprungligen av LCR:

När man inte har en enda låt med AC/DC har man inte mycket att skryta med!!

Men om man har högre ljud kvalité krav ?!...

Eller Metallica, eller Zappa, eller nånting annat..

  • Medlem
  • Slagsta, Stockholms län Sweden, Sweden
  • 2011-08-19 22:17
Ursprungligen av keptang:

Eller Metallica, eller Zappa, eller nånting annat..

Det har du visserligen rätt i. Också det med ljudkvalitén, själv har jag inte kört med annat än Logitechs Z5500 men tycker att själva upplevelsen är det som spelarroll, att uppleva musiken som en föregående nämde, men absolut perfekt blir den inte utan ett köpt album från iTunes och Bang Olufsens i rummet!

Ursprungligen av Emil D:

men absolut perfekt blir den inte utan ett köpt album från iTunes och Bang Olufsens i rummet!

Ja, alla har vi olika referenser...

En viss ordvits på skalbaggar saknas också.

Men du LCR, lägga på en vinyl och spana in omslaget förstår jag, men en CD? Veckla upp en liten broschyr, oj, där gick jewel-casen sönder, plocka fram en ful, silvrig plastbit, lägga i släden...
Nä, var är känslan i det?

Ursprungligen av eskimo:

...men en CD? Veckla upp en liten broschyr, oj, där gick jewel-casen sönder, plocka fram en ful, silvrig plastbit, lägga i släden...
Nä, var är känslan i det?

Inte alla skivor är en vikt pappersbit i en jewel-case. Jag har ett 15-tal hyllmeter med CD skivor och många av mina skivor har omslag som...

Jag ger ett par exempel som får bli mitt sista inlägg i denna diskussion:

Chris Rea's Earbook "The Return Of The Fabulous Hofner Bluenotes" - perfect4all ®

och

Chris Rea - Blue Guitars (11 CDs Box Set) (2005) » mp3, .

Av alla de skivor Chris Rea gjort så finns bara några Best of... och poppis skivorna, men jag kan komma med massor av andra exempel på skivor jag har med mycket intressanta omslag som gör helheten oslagbar och streamade digitala skrattretande, än mer när de inte ens finns att lyssna på.

Jag låter ZZ Tops 7" singel "Velcro Fly" summera. Den finns i min samling och kommer aldrig att matchas digitalt, ett omslag med en kardborre gylf (velcro fly)...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-08-19 22:07
Ursprungligen av Emil D:

Använder Spotify av en anledning som också Spotify flaggar med; tillgången till nästan all världens musik...

Det är det där "nästan all musik" som får mig att inte använda Spotify. Zappas musik finns ju inte...

Ursprungligen av gunek:

Det är det där "nästan all musik" som får mig att inte använda Spotify. Zappas musik finns ju inte...

Va?! Har aldrig sökt eftersom jag har mina skivor...

Knappar in "Frank Zappa" får till svar:

"Your search did not match anything in our catalogue. Please ensure all words are spelled correctly..."

No AC/DC, no Zappa, no Metallica... Nästan skjuter ingen hare!

...och PRINCE bibliotek är ju skrattretande!!!

Ursprungligen av LCR:

Va?! Har aldrig sökt eftersom jag har mina skivor...

Knappar in "Frank Zappa" får till svar:

"Your search did not match anything in our catalogue. Please ensure all words are spelled correctly..."

No AC/DC, no Zappa, no Metallica... Nästan skjuter ingen hare!

Exactemento, Spotify räcker inte till på långa vägar (möjligt att Smurfhits 13 finns), därför använder jag det inte.
Förutom den usla kvalitén på låtarna som ändå finns då..

Däremot har jag hittat några nya artister på Spotify som jag gillat, knallat ut och köpt skivor med...

Bra om man vill höra hur någon sång låter (om den finns med)...

men seriöst musikbibliotek? Nope, not for me!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-25 15:43

Ett problem med Spotify som slagit med mer och mer på senare tid är just att musik kommer och går. Vissa grupper kan man slumpmässigt ta bort, vissa album kan försvinna och så vidare. Med detta i åtanke överväger jag att gå över på någon annan tjänst - men hela funktionen att kunna "slölyssna" på musik finns inte riktigt någon annanstans. Svårt.

Användarna flyr från Spotify

Det är tydligen fler än jag som slutar använda Spotify.... Jag kör fortfarande gratis-varianten och har varit rätt så nöjd med det. Visst, reklamen är lite irriterande, men det är priset för att få lyssna på gratis musik. Helt acceptabelt, tycker jag.

Men när dom började att köra med att man bara kunde lyssna på varje unik låt fem gånger så har jag märkt att jag helt slutat använda Spotify. Fram till nu... ny integreringen med Facebok gjorde att jag registrerade ett nytt Spotify-konto som jag kopplade till mitt Facebook-konto. Och med det nya kontot så fanns varken begränsningar om antal spelningar per låt eller total tidsbegränsning per månad.

Har jag en "smekmånad" nu med nya kontot och begränsningarna kommer senare eller vadå?

Ursprungligen av iTiger:

Användarna flyr från Spotify

Det är tydligen fler än jag som slutar använda Spotify.... Jag kör fortfarande gratis-varianten och har varit rätt så nöjd med det. Visst, reklamen är lite irriterande, men det är priset för att få lyssna på gratis musik. Helt acceptabelt, tycker jag.

Men när dom började att köra med att man bara kunde lyssna på varje unik låt fem gånger så har jag märkt att jag helt slutat använda Spotify. Fram till nu... ny integreringen med Facebok gjorde att jag registrerade ett nytt Spotify-konto som jag kopplade till mitt Facebook-konto. Och med det nya kontot så fanns varken begränsningar om antal spelningar per låt eller total tidsbegränsning per månad.

Har jag en "smekmånad" nu med nya kontot och begränsningarna kommer senare eller vadå?

Det står på deras hemsida. Kan minnas att det bara var att tuta och köra första halvåret, sedan börjar begränsningarna.

Skulle nu Spotify läggas ner om några år så lär dom ju inte göra det utan förvarningar. Alltså kan du enkelt ladda ner de spellistor du har i Spotify eller iaf spara listor med låtarna som ligger i Spotify.

Sen tror jag inte alla som säger att de "köper" sin musik, sure det gör säkert några. Inte alla som har budgeten att köpa alla sina låtar, jag har MINST 500 låtar som jag lyssnar på varje vecka, byter säkert 100 av dem inom 2månader iaf.

Låter lite väl dyrt för någon som lever på studentpengar...

Aja, alla kan ju inte ha samma tankar och pengar. Men såhär lever jag iaf och är jättenöjd!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-09-27 17:48

Nackdelen nu är att den som vill ha ett Spotifykonto måste ha ett Facebookkonto att registrera sig med. Jag gissar att det har skett ett viss pengautbyte mellan Facebook och Spotify där.

Ursprungligen av joakimo:

Nackdelen nu är att den som vill ha ett Spotifykonto måste ha ett Facebookkonto att registrera sig med. Jag gissar att det har skett ett viss pengautbyte mellan Facebook och Spotify där.

Eller bara lite utbyte. Spotify körs ju som exempelfunktion nu när FB släpper sin timeline-design.

Bevaka tråden