Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför jag väljer bort Spotify

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag lämnar Spotify när mina sex fria premiummånader går ut. Orsaken är främst att man inleder ett alldeles för tätt samarbete med Facebook. Nu hamnar vi en verklighet där de även får tillgång till vad man lyssnar på (om man så aktiverar det), och jag vill inte bidra till ytterligare kartläggning av människor.

Det är egentligen rätt intressant. Vi blir upprörda om myndigheterna skulle spara ner massvis av information om hur vi använder internet och hur och vad vi kommunicerar om, men samma upprördhet gäller inte när det kommer till privata företag som Facebook.

Tack och Adjö, Spotify.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag lämnar Spotify när mina sex fria premiummånader går ut. Orsaken är främst att man inleder ett alldeles för tätt samarbete med Facebook. Nu hamnar vi en verklighet där de även får tillgång till vad man lyssnar på (om man så aktiverar det), och jag vill inte bidra till ytterligare kartläggning av människor.

Det är egentligen rätt intressant. Vi blir upprörda om myndigheterna skulle spara ner massvis av information om hur vi använder internet och hur och vad vi kommunicerar om, men samma upprördhet gäller inte när det kommer till privata företag som Facebook.

Tack och Adjö, Spotify.

Annars kan du skapa ett till facebookkonto bara för att använda det till Spotify.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Annars kan du skapa ett till facebookkonto bara för att använda det till Spotify.

Jag har inget intresse av att låta Facebook kartlägga min konsumtion av musik. Därför är Spotify ett avslutat kapitel, även om det är nu råkar förhålla sig som så att gamla användare aktivt kan avstå.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag har inget intresse av att låta Facebook kartlägga min konsumtion av musik. Därför är Spotify ett avslutat kapitel, även om det är nu råkar förhålla sig som så att gamla användare aktivt kan avstå.

Även om kontot på Facebook är ett hittepå konto, tex kalle kallesson? Hur kan de knyta an till att det är just Tobias Schelins bibliotek med den infon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-28 10:17
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag lämnar Spotify när mina sex fria premiummånader går ut. Orsaken är främst att man inleder ett alldeles för tätt samarbete med Facebook. Nu hamnar vi en verklighet där de även får tillgång till vad man lyssnar på (om man så aktiverar det), och jag vill inte bidra till ytterligare kartläggning av människor.

Det är egentligen rätt intressant. Vi blir upprörda om myndigheterna skulle spara ner massvis av information om hur vi använder internet och hur och vad vi kommunicerar om, men samma upprördhet gäller inte när det kommer till privata företag som Facebook.

Tack och Adjö, Spotify.

Jag förstår problemet med kartläggning fast just vad gäller musik i det här fallet.. Njae.. Där ser jag inte riktigt något problem mer än att det självklar ska vara frivilligt att koppla ihop alla tjänster man har på nätet.

Jag står som "singel" på FB och får därför en massa reklam om dating-siter, jag tar hellre reklam om en Foo Fighters/Ane Brun/Peter Gabriel-konsert eller ett nytt album. Hur ska man tjäna pengar på FB om man inte kan kartlägga användarnas intressen och styra reklam? Jag skriver självklart inget jag inte kan stå för offentligt på FB, och jag skäms inte för min musiksmak, så...
Jag ser ingen anledning till att välja bort Spotify som musikkanal, men jag köper all musik på iTunes numera. Innan dess på cd och innan dess på vinyl.
Men begränsningarna på iTunes Store börjar ju bli löjeväckande, när både film och musik konsumeras helt utan landsgränser numera. Om du gillar country är svenska iTunes Store värdelös och den amerikanska riktigt bra osv.
Jag får mycket musik skickad via Spotify, och upptäcker mycket musik via mina vänner, sedan köper jag på iTunes Store. Det finns musik som jag skulle kunna tänka mig att "hyra" annan som jag vill "äga". Precis som med film.
Lösningarna måste bli smidigare och mer konsument anpassade. Säg att du hyr en film eller låt och sedan vill äga den, då borde ju hyreskostnaden kunna räknas av på priset. Osv.
Spotify är ett bevis på att tekniken sprungit ifrån skivbolagen. Det är ju snart dags att göra en etymologisk förklaring av just ordet "skiva" (jo, du förstår att förr så köpte människor...)!!!
I deras värld handlar det om att tjäna pengar, och för att de i längden ska klara av det måste artisten också göra det. iTunes fixar det, men är förlegat ur många hänseenden, Spotify fixar det inte. Än. Ljudkvalitet är också ett problem. Tror Spotify kommer att förändras, väldigt snart, liksom iTunes Store är på väg att göra det.

  • Medlem
  • 2011-09-28 12:31

Jag rekommenderar alla att ta den fria testmånaden för WIMP och prova, utbudet är lite mindre men dom har en hel del musik som inte spotify har.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-09-28 13:15

Att köpa och chansa är helt enkelt för dyrt.

Jag ser det så här: Jag har fri tillgång till en gigantisk skivsamling för 100kr/mån. Jag har friheten att utforska musikgenrer jag aldrig skulle ha möjlighet att prova om jag var tvungen att köpa all den musiken på chans. Är 100kr/mån mycket? En lunch på stan...

Jag har gått från 50-60 skivor / år till 5-10.

Ni som bara köper det ni vill ha, hur provlyssnar ni 100% lagligt?

Ursprungligen av iTiger:

Jag tänker så här:
Om jag betalar Spotify 100 kr/mån och de efter 2-3 år försvinner från marknaden.

Försvinner från Spotify? Det som redan är tillgängligt digitalt kanske försvinner från Spotify men det går ju aldrig out of print som CDs gör.

Ursprungligen av planB:

Ni som bara köper det ni vill ha, hur provlyssnar ni 100% lagligt?

Jag provlyssnar ofta genom artistens hemsida, via iTunes Store eller i Spotify.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-28 19:44
Ursprungligen av planB:

Att köpa och chansa är helt enkelt för dyrt.

Jag ser det så här: Jag har fri tillgång till en gigantisk skivsamling för 100kr/mån. Jag har friheten att utforska musikgenrer jag aldrig skulle ha möjlighet att prova om jag var tvungen att köpa all den musiken på chans. Är 100kr/mån mycket? En lunch på stan...

Jag har gått från 50-60 skivor / år till 5-10.

Ni som bara köper det ni vill ha, hur provlyssnar ni 100% lagligt?

Försvinner från Spotify? Det som redan är tillgängligt digitalt kanske försvinner från Spotify men det går ju aldrig out of print som CDs gör.

Och hos Grooveshark har du fri tillgång till en större skivsamling, gratis.

Ursprungligen av zappee:

Och hos Grooveshark har du fri tillgång till en större skivsamling, gratis.

Och en förfärlig ljudkvalité

  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-29 16:54
Ursprungligen av barbapappa_86:

Och en förfärlig ljudkvalité

Spotify lurar premiumkunder - IDG.se

Joråsåatte...

Ursprungligen av zappee:

Har för mig att Spotify "ändrade tillbaka".. Och du kan inte heller påstå att Grooveshark har samma kvalié på sitt ljud som Spotify. Givetvis finns det guldkorn på Groovshark, men i överlag så har Spotify betydligt bättre ljukvalié på sina låtar.

Senast redigerat 2011-09-30 10:26
  • Medlem
  • International user
  • 2011-09-30 18:24
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har för mig att Spotify "ändrade tillbaka".. Och du kan inte heller påstå att Grooveshark har samma kvalié på sitt ljud som Spotify. Givetvis finns det guldkorn på Groovshark, men i överlag så har Spotify betydligt bättre ljukvalié på sina låtar.

Har jag aldrig gjort. Dock är den mesta av av musiken helt klart lyssningsbar om man inte är audiofil. Det är trots allt gratis och mycket större bibliotek.

Ursprungligen av planB:

Ni som bara köper det ni vill ha, hur provlyssnar ni 100% lagligt?

iTunes Store och youtube.

Själv väljer jag bort Spotify helt. När jag hittar ett album jag gillar kan jag lyssna på det i månader, och då blir det en väldigt dålig affär att betala en hundring i månaden när jag kan betala ungefär samma en gång och lyssna så länge jag vill.

Ser det heller inte som ett plus att Spotify vill förpesta ens Facebook-flöde med varenda låt ens avlägsna bekanta lyssnar på. Det går ju lätt att stänga av, men så dåligt omdöme tycker jag ska bestraffas genom att man röstar med plånboken.

Ursprungligen av planB:

Ni som bara köper det ni vill ha, hur provlyssnar ni 100% lagligt?

Står inne i en skivbutik med hörlurar och en remote, som jag alltid gjort.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2011-09-29 09:59

Kom inte och säg att det låter bra på Spotify.

Det finns i huvudsak två anledningar till att jag inte använder Spotify. För det första så tycker jag inte om tanken på att behöva vara beroende av en tredje part för att lyssna på min musik. För det andra så lägger jag inte så ofta till musik i min samling, det är mest samma gamla skivor som jag lyssnar på år ut och år in. Och när jag väl hittar några nya skivor som jag gillar så är det inte musik som finns tillgängligt i Spotifys (eller något annat alternativs) musikutbud. Så enkelt är det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-30 11:59

Jag väljer inte Spotify pga att det är en betaltjänst + ingen video + måste ladda ner särskilt program.

Ursprungligen av iTiger:

Jag tänker så här:
Om jag betalar Spotify 100 kr/mån och de efter 2-3 år försvinner från marknaden. Då har jag spenderat 2.400-3.600 kr som jag aldrig får se igen. Men spenderar jag dom här pengarna genom att köpa musik så har jag i alla fall kvar min musik även om säljaren försvinner från marknaden.

Jag angav det här skälet till en bekant och han tittade på mig som jag vore värsta idioten.

Är det bara jag som resonerar så här? För mig är det liksom helt självklart på nåt vis...

aldrig tänkt på det så, men nu när jag läser det så låter det helt logiskt.
sitter faktiskt även jag i tankarna på att sluta med spotify (kanske byta till något annat iofs)

speciellt då spotify inte har någon "riktig" app till ipad och jag inte vill sitta och köra 2x förstoring så det ser "butt-ugly" ut

men att köpa skivor osv låter ganska dyrt om du skall ha tillgång till all musik som finns på spotify på skivor ist

ska väl tillägga att jag tvivlar oerhört starkt på att denna typ av musik-distribution kommer att försvinna.
försvinner spotify kommer ett gäng nya aktörer istället. (finns ju som sagt redan wimp och grooveshark) även om grooveshark ligger och balanserar farligt nära gränsen till att bryta mot lagen om upphovsrättskyddat material/piratkopiering.

  • Medlem
  • 2011-10-09 18:40

Jag har aldrig fattat grejen med Spotify. Varför ska jag betala varje månad för att kunna lyssna på den musik jag vill? Varför inte då köpa den musik man vill ha? Vill jag ha vissa låtar finns de oftast på iTunes Store.

Och det största minuset av alla! De har ju inte ens Metallica! Nä, hade jag fått betalt av Spotify för att använda deras tjänst hade jag kunnat göra det, men inte annars!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-09 19:38
Ursprungligen av Dalle:

Varför inte då köpa den musik man vill ha?

Det kan man göra, men det blir dyrt att köpa musik på chans. Dessutom är det trevligt att "bilda" sig i genrer som ligger utan för det egna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-09 20:07
Ursprungligen av Dalle:

Jag har aldrig fattat grejen med Spotify. Varför ska jag betala varje månad för att kunna lyssna på den musik jag vill? Varför inte då köpa den musik man vill ha? Vill jag ha vissa låtar finns de oftast på iTunes Store.

Och det största minuset av alla! De har ju inte ens Metallica! Nä, hade jag fått betalt av Spotify för att använda deras tjänst hade jag kunnat göra det, men inte annars!

Spotify handlar mycket mer om att upptäcka och dela musik. Inget hindrar dig från att köpa låtarna som du alltid gjort. Du behöver inte betala varje månad, eller betala alls. Tjänsten är en enorm möjlighet och inte något hinder på något sätt, och det är så musikens framtid kommer se ut.

Ursprungligen av ibish:

Spotify handlar mycket mer om att upptäcka och dela musik. Inget hindrar dig från att köpa låtarna som du alltid gjort. Du behöver inte betala varje månad, eller betala alls. Tjänsten är en enorm möjlighet och inte något hinder på något sätt, och det är så musikens framtid kommer se ut.

Då är musikens framtid tragisk. Ökade möjligheter för privata företag att kartlägga våra konsumtionsmönster.

Man kan faktiskt upptäcka musik genom iTunes. Det erbjuds provlyssning i 1 minut och 30 sekunder. Normalt sett räcker det för att bilda sig en uppfattning gällande om det är något som är värt att köpa. Därtill kan man, om man vill, göra ett aktivt val att dela ut information via exempelvis Twitter om vad man nyss har köpt och lyssnat på.

Det blir kul att se hur långt det här med "molnet" kommer att gå, och vad det får för konsekvenser.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-09 20:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Då är musikens framtid tragisk. Ökade möjligheter för privata företag att kartlägga våra konsumtionsmönster.

Man kan faktiskt upptäcka musik genom iTunes. Det erbjuds provlyssning i 1 minut och 30 sekunder. Normalt sett räcker det för att bilda sig en uppfattning gällande om det är något som är värt att köpa. Därtill kan man, om man vill, göra ett aktivt val att dela ut information via exempelvis Twitter om vad man nyss har köpt och lyssnat på.

Det blir kul att se hur långt det här med "molnet" kommer att gå, och vad det får för konsekvenser.

Jag har svårt att förstå din paranoia . Ska du bli kartlagd är möjligheten exakt lika stor när du köper något via iTunes. Men som sagt, det är ju bra att det finns olika alternativ som passar människor som har olika behov för sitt lyssnande. Jag kan säga att jag helt slutat ladda ner när jag senaste åren kan lyssna på i princip all musik i världen för en extremt rimlig kostnad.

Det var inte länge sedan jag lyssnade mig in på musik via mp3-filer och köpte skivorna jag gillade för ca 150 kr per skiva. Nu kan jag både upptäcka och lyssna sönder skivan för 49 kr/mån. Musiken är alltid med mig, och jag kan komma åt den överallt, även från vänners datorer. Ge mig något bättre om du kan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-10-09 20:17
Ursprungligen av iTiger:

Jag tänker så här:
Om jag betalar Spotify 100 kr/mån och de efter 2-3 år försvinner från marknaden. Då har jag spenderat 2.400-3.600 kr som jag aldrig får se igen. Men spenderar jag dom här pengarna genom att köpa musik så har jag i alla fall kvar min musik även om säljaren försvinner från marknaden.

Jag angav det här skälet till en bekant och han tittade på mig som jag vore värsta idioten.

Är det bara jag som resonerar så här? För mig är det liksom helt självklart på nåt vis...

CD-skivor håller inte för evigt. Även om du köper musiken i iTunes finns det inget som garanterar att det inte försvinner om 10 år.

Jag antar att du inte har något internet heller, med samma resonemang. När du en dag avslutar ditt abonnemang ser du aldrig mer pengarna som du lagt på ditt bredband Likaså med allt annat man äger. När din dator en dag lägger av, har du med ditt resonemang slösat pengarna helt i onödan, då du långsiktigt inte har fått något handfast i utbyte.

Ursprungligen av ibish:

CD-skivor håller inte för evigt. Även om du köper musiken i iTunes finns det inget som garanterar att det inte försvinner om 10 år.

Jag antar att du inte har något internet heller, med samma resonemang. När du en dag avslutar ditt abonnemang ser du aldrig mer pengarna som du lagt på ditt bredband Likaså med allt annat man äger. När din dator en dag lägger av, har du med ditt resonemang slösat pengarna helt i onödan, då du långsiktigt inte har fått något handfast i utbyte.

Vad är detta för haltande jämförelse?

Den musik vi köper via iTunes består även om Apple och iTunes skulle försvinna från marknaden. Den enda möjligheten att den försvinner är att man tar bort den, eller att hårddisken går sönder och man inte har en säkerhetskopia.

Du kan inte jämföra Spotify eventuella "bortgång" med en dator som slutar att fungera.

Ursprungligen av ibish:

CD-skivor håller inte för evigt.

Nej, därför är vinyl mycket bättre!

Ursprungligen av ibish:

CD-skivor håller inte för evigt. Även om du köper musiken i iTunes finns det inget som garanterar att det inte försvinner om 10 år.

Jag antar att du inte har något internet heller, med samma resonemang. När du en dag avslutar ditt abonnemang ser du aldrig mer pengarna som du lagt på ditt bredband Likaså med allt annat man äger. När din dator en dag lägger av, har du med ditt resonemang slösat pengarna helt i onödan, då du långsiktigt inte har fått något handfast i utbyte.

Helt klart tänkvärt inlägg. Du har en poäng där.

Jag antar att mitt val har lite med min musikkonsumtion att göra. Jag "slö-lyssnar" sällan, hatar radiomusiken från t ex Rix, Megapol och nämn för Guds skull inte NRJ! Ofta brukar jag hitta någon grupp/artist och sen snöa in helt på den en period. Visserligen har Spotify en hel del musik och en slant där varje månad är såklart money well spent. En dealbreaker för mig var faktiskt när en skiva helt plötsligt försvann från deras databas. Jag surnade ihop helt, köpte skivan och bestämde mig då för att Spotify inte var nåt för mig.

Jag passar på att tacka alla för era inlägg. Det har varit intressant läsning

Bevaka tråden