Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad krävs av en god layoutare?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2011-11-29 21:10

Hej forumet,

Jag har kommit till insikten att jag tycker videosvängen börjar bli tråkig och vill därför byta inriktning lite. Jag vill fortsätta med bild eftersom det är det jag uppskattar, men jag vill hoppa över till stillbild och då tänkte jag för mig själv...

Vad behöver jag kunna för att bli layoutare?
Verktygen är det självklara och indesign är mitt verktyg. Äger det privat sedan nått år tillbaka. Jag har väldigt lätt att lära mig program men det finns säkert 100 saker jag inte tänkt på när det kommer till hela cirkusen som "heter" Print.
Har inte så jävla bra "koll" på print/magazin världen så tänkte jag ställa ett par frågor här!

• Vad krävs av en layoutare i magazin världen idag?
• Behöver man kunna photoshop/illustrator?
• Har läst att layoutarens uppgifter även är korr - stämmer det?
• Behöver en layoutare kunna fixa till färger i bilder som skickas till layoutaren?
• Vad måste en layoutare fråga tryckeriet?
• Vad är de generella arbetsuppgifterna? (allmän fråga till alla)

Jag har som sagt haft indesign nått år och photoshop har jag ägt sen 7 eller va det CS1, minns inte. Jag har skickat iväg kanske 30 projekt till ett tryckeri på nått år. Har handlat om enklare saker såsom posters och vykort, en o annan låda till parfym flaskor. Vilket har lett mig till att tro att jag skulle passa som en layoutare. Kunden (en bekant) har blivit nöjd med allt jag gjort men jag har blivit mindre nöjd eftersom jag är en bildfåne. Färgerna diffade ibland lite väl mycket och när jag frågade tryckeriet varför så fick jag inte mycket till svar...

Allt ni tycker en layoutare ska kunna får ni jättegärna skriva ner! Ju mer info jag får, desto lyckligare blir jag!

Tack!

  • Medlem
  • 2011-11-29 23:39

En del magasin kräver journalistisk kompetens. Dagspressen gör det definitivt, där heter det inte ens layoutare utan redigerare.
Typografi är väl bra att kunna, i alla fall lite grunder.

Det är inte så alldeles enkelt att svara på det där. Om man tänker sig att trycksaksprocessen sträcker sig från idé till leverans så kan det innefatta allt från att skriva texter och ta bilder till att frankera försändelser. Ser man mer teoretiskt på det kan man väl säga att layout handlar om att sammanfoga redan färdigt material, men problemet med det är att det är ytterst få som är verksamma som har en så snäv verklighet.

Icke desto mindre, man skulle väl, tentativt, kunna tänka sig att "kärnkompetenserna" består i t.ex:

* Översiktlig kunskap om tryckmetoder och hur t.ex. format, pappersval, ekonomi etc. kring tryck fungerar
* "Tillräcklig" kunskap för att framställa tryckfärdiga filer (förr var det vanligt med särskilda repro-firmor, men i dag är det närmast stendött)
* Kunskap om allmäna layoutprinciper, t.ex. hur rörelse, rytm, färgperception, läseprocessen etc. påverkar läsaren.
* Kunskap om typografi och viss språklig kompetens, i vissa fall även journalistisk kompetens.
* Viss kunskap om bildredigering
* Kunskap kring de verktyg som ska användas (programvaror)

Sen är det självklart så att alla de här sakerna är grader – det finns massor av layoutare som är värdelösa på t.ex. språk och (läsbar) typografi, men som är jäkligt duktiga på idéer, dramatisk form etc. etc.

Själv producerar jag numera rätt sällan trycksaker, jag bara hjälper andra med det , men när jag gör det, tillhör jag den sorten som är hyfsat bred i min kompetens, men som egentligen inte är särskilt "kreativ", dvs. jag är en duktig hantverkare, men absolut inte en idéspruta eller "konstnär".

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

....* "Tillräcklig" kunskap för att framställa tryckfärdiga filer (förr var det vanligt med särskilda repro-firmor, men i dag är det närmast stendött)....

Det är väl snart även originalaryrket också - idag är det bara wannebee-ADs kvar som gör allt från idé till pdf.
Ingen under 35 presenterar sig någonsin som originalare idag.
/martin

Lite färglära är ju alltid bra att ha med sig oavsett hur din framtid ser ut.

Detta tycker jag är en del matnyttiga kunskaper. Särskilt med tanke på att du inte alltid är nöjd med tryckresultatet.

Additivt färgsystem (RGB) vs. subtraktivt färgsystem (CMYK).
Kalibrering av utrustning. Skärmar, program och skrivare. (äv. ICC-profiler)
Kompensation för punktförstoring (ex. dagspress)
Förstörande (JPG) vs icke förstörande kompression (TIFF)
Att DPI (dots per inch) ofta förväxlas med PPI (pixels per inch) vilka är helt olika saker. (Om du nu är intresserad av bild).

Detta svarar ju inte på alla dina frågor, men det är bra färdigheter att ha med sig.
Du kanske redan har en hel del av dessa eftersom du har en bakgrund inom bild.

Lycka till!
Följ ditt hjärta:-)

Den viktigaste egenskapen är att inte flippa ur när kunden "tycker till" om din layout...

Vissa tekniska saker kan man lära sig under tiden, men jag tror det som imponerar är känslan för form och textbehandling. Men i princip de saker som Baronen och Richard varit inne på.

Som redigerare i dagspress (och säkert till viss del även i vecko- och månadspress) så bör du ha en viss journalistisk utbildning för journalister är inte så bra som de tror (springer och duckar). Du måste kunna korta i texterna och ändå behålla essensen i artikeln, skriva nya ingresser och bildtexter plus vara duktig på att sätta rubriker.

Stresstålighet.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2011-12-02 20:48
Ursprungligen av Zimmerman:

Stresstålighet.

Behövs inom hela mediasvängen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2011-12-02 22:59

Jag skulle vilja veta vad layoutare är för något innan jag svarar. Om det är en synonym till formgivare så anser jag att de främsta kraven är:
- tänka annorlunda
- förstå hur mottagaren tänker
- förmåga att visualisera idéer
- vara lyhörd, ödmjuk och provocerande – i en skön mix

Många övriga kunskaper som listats ovan är såklart önskvärda men, i mitt tycke, inte jättenödvändigt djupa då denne layoutare (formgivare) troligen har en eller flera originalare till sin hjälp för att förverkliga önskemålen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-12-04 19:59

Tack allesammans. Va kanske inte riktigt vad jag trodde faktiskt!

Jag förknippade en layoutare med en dvd-author eller en (video)redigerare - en ihopsättare helt enkelt. Få en massa material och "få det funka". Skriva texter är låååångt ifrån min starka sida, jag är en bildtomte. Text och typografi i det stora hela finner jag rätt tråkigt om det inte handlar om en typografisk motiongraphics "pryl" - sånt kan vara roligt.

Men om jag formulerar om frågan..."lite"... (offtopic, kanske.)

Jag är en person som gillar att skapa grafik från grund, eller få färdiga element som jag sedan "komposerar" (svengelska) ihop.
Jag kan hela kedjan från material insamling (plåta, skapa, redigera) till att sätta ihop för leverans. (dock inte till 100% i cmyk världen än)
Saknar erfarenhet på "proffs nivå" (dagspress/magasin). Starka sida är RGB rymd och inte CMYK. Hatar skiten ur all form av media
på nätet förutom läromedel (forum som det här och tutorials) - Tidningar ska läsas på papper och rörlig media på tv (gammal på det sättet)

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Insert answer below:

1
Bevaka tråden