Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-24 07:47

Fy faan vad många retarderade inlägg det kom på sida 23! Inte en enda av de som har skrivit där har fattat ett endaste dugg av det jag har skrivit. Helt otroligt, tala om att vrida saker till något annat som ni då hellre kommenterar.

Att det sedan, på samma sida, även direkta dumförklaringar samt att det insinueras saker som gränsar till direkta personliga angrepp till att komma med skolboksexempel på personligt påhopp, lågt...riktigt lågt!

Detta trodde jag aldrig om denna sajten, dagen har verkligen börjat med en besvikelse.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 08:29
Ursprungligen av zinned:

Inte en enda av de som har skrivit där har fattat ett endaste dugg av det jag har skrivit. [/ATTACH]

Ok, vad är det du skriver då? För om du inte skriver det jag svarade på så förstår jag inte. Förklara.

Ursprungligen av zinned:

Fy faan vad många retarderade inlägg det kom på sida 23! Inte en enda av de som har skrivit där har fattat ett endaste dugg av det jag har skrivit. Helt otroligt, tala om att vrida saker till något annat som ni då hellre kommenterar.

Att det sedan, på samma sida, även direkta dumförklaringar samt att det insinueras saker som gränsar till direkta personliga angrepp till att komma med skolboksexempel på personligt påhopp, lågt...riktigt lågt!

Detta trodde jag aldrig om denna sajten, dagen har verkligen börjat med en besvikelse.

[ATTACH="CONFIG"]32138[/ATTACH]

Det du försöker säga är att huvudstad =/ (ej lika med) bästa ställe att etablera sitt företag. Det håller jag med om. Stockholm är inte per automatik tack vare a) huvudstadsstatus och b) största stad det enda tänkbara stället att etablera sitt företag. Däremot tror jag att Stockholm är det bästa läget i Sverige för en butik pga det stora kundunderlaget och att andelen potentiella kunder nog är större där än på många andra platser.
Ingen skulle så klart vara gladare än jag om man rev den groteskt fula gigantiska trappan utanför hotell Stensson här i Eslöv och ersatte den med en prydlig äppelprydd glaskub.

Ursprungligen av zinned:

Fy faan vad många retarderade inlägg det kom på sida 23! Inte en enda av de som har skrivit där har fattat ett endaste dugg av det jag har skrivit. Helt otroligt, tala om att vrida saker till något annat som ni då hellre kommenterar.

Att det sedan, på samma sida, även direkta dumförklaringar samt att det insinueras saker som gränsar till direkta personliga angrepp till att komma med skolboksexempel på personligt påhopp, lågt...riktigt lågt!

Detta trodde jag aldrig om denna sajten, dagen har verkligen börjat med en besvikelse.

[ATTACH="CONFIG"]32138[/ATTACH]

Eller så är det du som är dålig på att föra fram din åsikt eller uttrycka vad du menar. Vad är det vi missuppfattat?
Gör ett nytt försök.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-24 09:43

Lustigt att det som nu tas upp bara gäller att flera valt att missuppfatta mina inlägg och då vill att jag återigen skriver det jag menar.

Ingen säger något om hur flera har betett sig i sina svar, jag har aldrig - aldrig - blivit behandlad eller bemött på ett så dåligt sätt här innan, det är under all tänkbar kritik.

Med det sagt så tänker jag inte skriva ett enda ord till i detta ämnet utan låter mina tidigare inlägg stå för er att, om ni så önskar, läsa igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 10:25
Ursprungligen av zinned:

Lustigt att det som nu tas upp bara gäller att flera valt att missuppfatta mina inlägg och då vill att jag återigen skriver det jag menar.

Ingen säger något om hur flera har betett sig i sina svar, jag har aldrig - aldrig - blivit behandlad eller bemött på ett så dåligt sätt här innan, det är under all tänkbar kritik.

Med det sagt så tänker jag inte skriva ett enda ord till i detta ämnet utan låter mina tidigare inlägg stå för er att, om ni så önskar, läsa igen.

Men herregud. Valt att missuppfatta? Kan hålla med om att åtminstone ett inlägg var raljant men var inte så dramatisk. För övrigt hur tänker du om din egen ton?
"trots det ligger mer isolerat i norra sverige"
"sthlm är väl bra, men det ligger så j-la avsides"
"Hahaha, sicket insnöat inlägg"
"de flesta sthlmare är som jänkare...sthlm är världen"
"Jag tänker inte ens bemöda mig ...lever med skygglappar ...indoktrinerade att de inte kan tänka utanför boxen"
"många retarderade inlägg"

Att sticka ut hakan för att sedan när man för kritik ta bollen och gå hem känns lite konstigt?

Här skulle det VERKLIGEN behövas en moderator... lägg av och trolla i tråden eller lås den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 12:40

Det här med stad är känsligt, det har även tidigare blivit en infekterad stämning när Stockholm kommit på tal, då modererades en del men inte allt bort. Är det inte bättre att alla slutar komma med gliringar om andra städer, det är som att kasta in en brandfackla tydligen.

Vad trist att det som faktiskt var något intressant att diskutera helt spårade ur, varför?

Har någon en idé om var i Stockholm butiken kommer öppna? Norrmalmstorg som det spekulerades i för ett tag sedan visade sig bli något annat, minns inte vad...

Ursprungligen av elfstr0m:

Har någon en idé om var i Stockholm butiken kommer öppna? Norrmalmstorg som det spekulerades i för ett tag sedan visade sig bli något annat, minns inte vad...

Det som jag känner är tråkigt som att dom ska lägga den i Stockholm är att det är en sån fruktansvärt smutsig stad (det är iofs Amsterdam med), det har blivit bättre med åren, men fortfarande en smutsig stad, därför undrar jag med vart dom vill ha den, det ska bli väldigt intressant.

Ursprungligen av Patrik D:

Det som jag känner är tråkigt som att dom ska lägga den i Stockholm är att det är en sån fruktansvärt smutsig stad (det är iofs Amsterdam med), det har blivit bättre med åren, men fortfarande en smutsig stad, därför undrar jag med vart dom vill ha den, det ska bli väldigt intressant.

Där måste jag säga att jag håller med dig! Är född och uppvuxen i Sthlm (förvisso ca 3 mil söder om innerstan) och vistas en del både söder o norr om stan samt en del i innerstaden och i själva innerstaden (vi kallar det "stan" för enkelhets skull) så är det minst sagt vidrigt, känns som att alla anser att det är fritt att skita ner efter sig så "kan någon annan plocka upp det".. För att inte tala om allt damm o smog/skit som verkar ligga som en matta över såväl mark som husväggar.. Hoppas i alla fall en framtida Apple Store blir en ren och ljus prick i det i övrigt gråa Sthlm!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 14:28
Ursprungligen av elfstr0m:

Har någon en idé om var i Stockholm butiken kommer öppna? Norrmalmstorg som det spekulerades i för ett tag sedan visade sig bli något annat, minns inte vad...

Det blev en japansk skoaffär.

Skulle vara kul att veta var butiken kommer att ligga, de måste ju ha klart med lokal redan med tanke på att de rekryterar personal. Det troligaste borde vara city eller dess närhet. En annan sak som skulle vara kul att veta är när Apple planerar att öppna butiken.

När moppevädret kommer ska jag spana runt. Kommer att hitta stället. Jakten har börjat. På allvar. Har ingen insiders i någon av dom stora fastighetsägarna här i stan? Dom vet ju så klart - hyreskontrakten är ju skrivna.

Ursprungligen av Zimmerman:

När moppevädret kommer ska jag spana runt. Kommer att hitta stället. Jakten har börjat. På allvar. Har ingen insiders i någon av dom stora fastighetsägarna här i stan? Dom vet ju så klart - hyreskontrakten är ju skrivna.

Apple har säkert ett bulvanbolag som heter Fruktkonsult AB eller nåt för såna här lägen. När butiken har öppnat förs kontraktet över till Apple.

Det tror jag inte :-). S paranoida är dom inte - och varför skulle dom vara så hemliga? Det har dom inte varit förr vid öppnande av butik (se tidigare i tråd om detta). Dessutom hyr inte dom feta fastighetsägarna med exclusiva lokaler i Sthlms innerstad ut till vem som helst och dom kräver givetvis att få veta vilken verksamhet som ska bedrivas i deras exklusiva lokal i gatuplan i centrum av den kungliga hufvudstaden. :-D. Det rör sig ju inte om en källarlokal på 30 km2 i Bagarmossen direkt.
Nej, höga höns och uthyrningsavdelningen på fastighetsbolaget och ev. mäklare VET var det blir idag. Jag tror att 10-20 personer utanför Apple vet. Lägg därtill försäkringsbolag och banker. Allt som allt vet nog 100 pers var det blir. Idag. Nu.

Ursprungligen av pmarriott:

Apple har säkert ett bulvanbolag som heter Fruktkonsult AB eller nåt för såna här lägen. När butiken har öppnat förs kontraktet över till Apple.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, höga höns och uthyrningsavdelningen på fastighetsbolaget och ev. mäklare VET var det blir idag. Jag tror att 10-20 personer utanför Apple vet. Lägg därtill försäkringsbolag och banker. Allt som allt vet nog 100 pers var det blir. Idag. Nu.

Det är inte säkert. Kontrakten kanske inte är klara och påskrivna, det kan vara i slut-tampen också. Stora företag har ganska lång rekryterings-process och jag garanterar att personalen dessutom ska iväg på någon månads utbildning och säkerligen någon form av "praktik" innan öppning, vilket gör att inget är "säkert".

Ursprungligen av Zimmerman:

När moppevädret kommer ska jag spana runt. Kommer att hitta stället. Jakten har börjat. På allvar. Har ingen insiders i någon av dom stora fastighetsägarna här i stan? Dom vet ju så klart - hyreskontrakten är ju skrivna.

Det kommer ju läcka förr eller senare. Oavsett vart Apple väljer (eller har valt) att etablera sig kommer de få bygga om. Och om man är snickare, elektriker, vvsare eller vad som helst, så bör man förstå att man bygger en apple-store när man gör det. Stilen och färgvalen är såpass annorlunda

OM Apple specifikt vill hemlighålla var de ska öppna kan det mycket väl vara så att det bara ät ett fåtal personer på Apple och hos aktuell hyresvärd som vet om något. Butiksinredning har säkert Apple en standardleverantör för och allt ligger packat och klart. Sista strykningen färg med rätt nyans och tejpning av fönster etc fixar man dagen eller dagarna före öppning. Allt annat kan ordnas i förväg utan att väcka misstankar.
Nu är det ju inte säkert så att det är så våldsamt hemligt. Det kanske bara inte är offentligt.

Ursprungligen av pmarriott:

OM Apple specifikt vill hemlighålla var de ska öppna kan det mycket väl vara så att det bara ät ett fåtal personer på Apple och hos aktuell hyresvärd som vet om något. Butiksinredning har säkert Apple en standardleverantör för och allt ligger packat och klart. Sista strykningen färg med rätt nyans och tejpning av fönster etc fixar man dagen eller dagarna före öppning. Allt annat kan ordnas i förväg utan att väcka misstankar.
Nu är det ju inte säkert så att det är så våldsamt hemligt. Det kanske bara inte är offentligt.

haha, "standrdleverantörer"?
Har du varit i en Apple Store?
Här i sverige har vi lagar för bland annat el och VVS-installationer.
- Men du, det saknas uttag till diskarna med Macbook Pro på
- Dra en förlängningskabel från uttaget i kassan

Det är någon inte någon IKEA-inredning vi pratar om.

Ursprungligen av PeeMaN:

haha, "standrdleverantörer"?
Har du varit i en Apple Store?
Här i sverige har vi lagar för bland annat el och VVS-installationer.
- Men du, det saknas uttag till diskarna med Macbook Pro på
- Dra en förlängningskabel från uttaget i kassan

Det är någon inte någon IKEA-inredning vi pratar om.

Jag slår vad om att Apple har tagit fram en standardinredning (alltså en Apple-standardinredning - inte standardinredning från Svensk Butiksinredning AB) för sina butiker. Denna tillverkas på ett och samma företag oavsett var i världen den ska stå. Borden, hyllorna, diskarna och belysningen ligger nerpackad i frihamnen och kan köras ut till lokalen på en timme.
Och VVS, El- etc hör inte till butiksinredningen. De som drar fram detta behöver inte veta ett jota om vad det handlar om. De ska bara dra fram data och el till en dosa i golvet på anvisad plats. Det kan vara ett kontorslandskap, eller vad som helst. Jag tror inte att det finns några specialdesignade Apple-toalettstolar för personaltoaletterna. Dessa kommer nog att se ut som i vilken annan butik som helst.
Och ja, jag har varit i en Apple Store.

Stockholm smutsigt? Svenska städer, inklusive Stockholm är ju tokrena med internationella mått mätt.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-24 17:47

Standardinredning, visst det finns säkert men trappan! Grabbar, ni glömmer TRAPPAN!

Ursprungligen av lasselu:

Standardinredning, visst det finns säkert men trappan! Grabbar, ni glömmer TRAPPAN!

Vad "trappan"?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-02-25 10:15
Ursprungligen av theplague:

Vad "trappan"?

Den klassiska glastrappan förståss...

Ursprungligen av lasselu:

Den klassiska glastrappan förståss...

Har varit i flera Applebutiker som inte har någon trappa över huvudtaget, så den finns väl bara när det "behövs"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 00:57

He he...

Visste inte att denna tråd existerade.
Butikslokalen har varit i Apples ägo en hyfsat lång tid och jag visste inte ens att det var en hemlighet.
VÄLDIGT förvånad att ingen på detta forum visste om detta...
Ska kolla på måndag med ansvariga om det ens är en hemlighet...
Kan väl breaka att det kan väl inte bli mer centralt i Sth än vad det blir... (Tror det är dyraste adressen om man spelar Monopol)

/m

Någon har ljugit eller bara drivit med dig. Eller så har någon gissat rätt. Varför säger du inte var det är? Hade det varir hemligt hade du antingen inte vetat det alls eller så hade du vetat det OCH givetvis vetat att det var hemligt.

Egentligen finns ingen spektakulär plats på Norrmalmstorg - men Biblioteksgatan ligger ju där. På sidan där spårvagnen är är det inte bra - dolt på något sätt - död plats. På andra sidan ett fult kontorshus (60-tal). Jag tycker att torget är uselt. Men å andra sidan måste nog även Apple dra ner sina krav och villkor om det inte finns en fet cool lokal i en stad där dom vill sälja burkar. Vi har ju mest sett just dom fantastiska lokalerna världen runt, men det måste ju finnas en massa mindre sensationella butiker? Stockholm är ju inte Paris eller London direkt :-D. Det blir nog en vanlig butikslokal. Men Norrmalmstorg? Kan bero på att jag aldrig är i dom trakterna, men för mig är det en kylig plats som folk bara springer över - ett trafiknav (bra för bizniz i.o.f.s.) - men kyligt på något sätt.
Om dom fick lokal i Brns-huset eller huset som fejsar Berzeliparken mot Nybroviken - då hajar jag. Där är det klass (fick man bort den vidriga bilismen skulle det vara rena drömmen). Dom fastigheterna har ju stil också.

Ursprungligen av zelari:

He he...

Visste inte att denna tråd existerade.
Butikslokalen har varit i Apples ägo en hyfsat lång tid och jag visste inte ens att det var en hemlighet.
VÄLDIGT förvånad att ingen på detta forum visste om detta...
Ska kolla på måndag med ansvariga om det ens är en hemlighet...
Kan väl breaka att det kan väl inte bli mer centralt i Sth än vad det blir... (Tror det är dyraste adressen om man spelar Monopol)

/m

Senast redigerat 2012-02-25 12:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-25 05:21

@zelari

Monopol, dyraste adressen, det blir Norrmalmstorg. Den lokal som tidigare pekats ut vid Norrmalmstorg har ett japanskt skoföretag lagt beslag på, men det finns ju massa andra butikslokaler där. Hur många 99mac-medlemmar kommer som av en händelse ha vägarna förbi Norrmalmstorg idag? Jag tror jag går förbi där när jag tar en promenad lite senare

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-25 15:52
Ursprungligen av stile:

Den lokal som tidigare pekats ut vid Norrmalmstorg har ett japanskt skoföretag lagt beslag på

Hur länge överlever en japansk skokedja i Stockholm? Kanske är lagom att måla om och dra in Appleprodukterna lagom till att personalen är färdigutbildad? Det kanske t o m är en deal de gjort...?

Alla Applestores jag har varit i (4 NY, NJ, 2 SF, Boston, London, ...) har mer eller mindre spektakulära glasdörrar och andra designelement i glas och metall. Det måste rimligen ta ett tag att bygga in.

Apple Retail är reggat på Stureplan 4C, men det är väl Regus kontorshotell? Annars kunde den där Sturegallerian vara ett bra läge. Finns nåt ledigt? Jag minns en klädaffär med rulltrappa upp, det känns som en hyfsat bra storlek. På Södermalm så var Götgatsbacken ett premium turistshoppingstråk sist jag var där. Eller nya skrapan, men den kändes hyfsat själlös. Vill minnas att elektronikkedjan (On Off? 21 på infokartan) stängt så kanske de tar den lokalen och lyfter hela gallerian. Västermalm känns för en besökare inte premium nog, och har väl ingen direkt genomfartstrafik, bara de lokalboende. Hade de inte sökt folk redan nu så kunde Den Där Nya Slussen kanske vara nåt.
Inspirerade av nyaste butiken i New York kanske de mutar in nåt hörn av Centralstationen?

Det är inte otänkbart att Apple Stockholm rekryterar till tjänster i Malmö, det finns väl inget lokalkontor där nere. Men det skulle isåfall den förste som sökte tjänsten ha fått veta direkt. Och då hade det läckt här. Ärligt talat, visst måste det finnas forummedlemmar som sökt dessa jobb? Har ni skrivit på NDA redan, eller varför säger ni inget!? Nån som vill Wallraffa...?

Pinsam stadsdiskussion tidigare, men om man öppnar i Malmö och Stockholm och slänger med Göteborg också så blir väl alla svear och götar glada. Det kan nog bära sig, med tanke på Apples tillväxt. Se på siffrorna; i vilka städer finns det idag mer än en dedikerad Apple-retailer? Där skulle en Apple Store utan tvekan gå runt. I Norrland kanske det blir svårare att få en butik att bära sig - då blir det möjligen mer en fråga om image och var turisterna strömmar in. Jukkasjärvi?

Bevaka tråden