Hur många av er här jobbar och gör animerade banners i andra program än Flash?
Det är ju betydligt mer tidsineffektivt att skapa en banner i exempelvis Google Web Design. Att skapa bannern går hyfsat snabbt, men det som sedan tar tid är ju
1. Ladda upp den
2. Testa den i 10 webbläsare
3. Få den att fungera i DFP (Doubleclick for Publishers)
4. Slita mitt hår över typsnittsstrul osv
5. Är det inte så att det krävs andra rättigheter för typsnitten man använder när man använder dom i en html5 vs flash?
Vad jag kan säga är dock att vårt publiceringsverktyg, DFP, har fått en trevlig konverteringsfunktion som fungerat bättre och bättre med tiden och nu fungerar den väldigt bra. När vi laddar upp en flash konverteras den till html5 - och det fungerar i 8 fall av 10 kanonbra! Och eftersom Google inte verkar ligga på latsidan med att utveckla funktionen så skulle jag inte bli förvånade om det inom en snar framtid kommer fungera till nästan 100%.
Även om det känns knas att jobba med ett utdöende format så går det inte att komma ifrån att det är det bästa sättet att kunna skapa en kreativ banner på ett tidseffektivt sätt. Att det sedan fungerar så bra att konvertera till html5 gör att det blir svårt att ge upp programmet även om det känns lite dumt att hålla fast vid det..
Det kanske är en femma om man jobbar på en byrå som kan ta betalt för varje minut, men jobbar man på en tidning där tiden hela tiden är knapp så är läget lite annorlunda.
Respons på det, tack Har ni slängt ut Flash än? Varför? Varför inte?