Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program för att göra reklambanners i HTML5?

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pillar med Hype sedan en kvart :-). Verkar lovande. För en gamma videoman så känns det inte helt skumt...keyframes :-). Bara en sådan sak.
Detta måste vara iWeb för HTML5? Kul! Min nästa sajt (gör bara enkla infosajter) blir HTML5. Klar om en vecka kanske...
(Ska testa att göra en grund i Hype och se om man sedan kan ta in det i DreamWeaver - som jag ofta gjorde med iWeb)

Edge ser lovande ut! Dock lär det ju dröja länge innan folk är tillräckligt med på CSS3-tåget för att man ska kunna slippa flash.

Om man vill ha simpelt....i Bannerzest kan man nu spara i html5.
BannerZest for Mac - Create animated web content in a few clicks

Hur sparas filerna? Hur ska man distribuera dem till kund? Dvs .swf är ju smidigt med bara en fil att skicka. Måste man nu leverera en mapp med massa bilder o javascript o html?

Får ladda ner o testa edge senare, gör inte animationer så mycket.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-10-11 10:13

Den här är ball: USA Network | White Collar | HTML5 Gamified Banner Ad on the iPad on Vimeo
Som banner-makare så börjar jag fundera på om man borde lära sig html5 "från grunden" i stället. Till saken hör att jag inte har byggt en websida sedan typ 1995 (kopierade mest från en annan sida och ändrade :). Så frågan är i vilken ände man skall börja om man är helt nollställd när det gäller kodning..? Eller kommer man klara sig på diverse konverteringsverktyg osv? Sen vill man ju inte "bara kunna klara sig" utan faktiskt kunna göra något riktigt bra!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-11-17 12:46

Vill rycka tag i den här tråden igen då jag tycker det är extremt svårt att bedöma vart man skall inrikta sig på när det gäller vidareutbildning inom marknadsföring på webben (banners).
- Flash känns döende, verkligen. En systertidning till oss försöker t.o.m. dra tillbaks mot att använda bilder i största möjliga mån - för att det strular så mycket med Flash. Här kör vi Flash med en bild som fallback - vilket givetvis äter mycket tid - att göra varje banner två gånger.
- HTML5 har fortfarande längre produktionstid eftersom det inte finns något optimalt verktyg för att göra bra banners på ett enkelt sätt. Dessutom så är ju IE fortfarande på efterkälken när det gäller stöd för HTML5..

Att göra fallbacks kan vara lätt att glömma bort i slutet på ett bannerprojekt, men själva tillverkningen brukar jag förenkla till att ta ett screenshot av rätt bildruta i animationen, slänga in det i Ph.Shop och trycka snabbkommando för save-for-web. Döps till "Fallback". Att använda den är upp till kunden.

Eftersom en fallback är ungefär lika skoj som att äta barkbröd under kriget så brukar iallafall inte jag lägga någon större tid på finlir. Däremot har jag sett till att maskinen gör okomprimerade screenshots.

Lite dramatiskt skulle man kanske kunna säga "kungen är död, leve kungen"

Export to HTML5 from Flash Professional | Creative Layer

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-02-29 09:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Lite dramatiskt skulle man kanske kunna säga "kungen är död, leve kungen"

Export to HTML5 from Flash Professional | Creative Layer

Intressant! Hoppas det fungerar lika bra i verkligheten.
Är det här något vi kommer få i CS6?

Ursprungligen av Hallon:

Intressant! Hoppas det fungerar lika bra i verkligheten.
Är det här något vi kommer få i CS6?

Jag vet inte när det kommer, och det är nog bara menat som en "technology preview". Självklart är möjligheterna mer begränsade med html5 än med Flash, så det kommer alltid att gå att göra saker i Flash som inte går i HTML5, men det viktiga är kanske att det fungerar tillräckligt bra, snarare än att det exakt återspeglar all funktionalitet.

Min gissning är att Adobe lägger ner ganska mycket energi på det här området just nu.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-02 08:53

Någon här som har koll på hur läget ser ut nu - med alla responsiva webbar som dyker upp till höger och vänster så tror jag Flash inte kan hålla emot länge till.
Är det nu bannermakarens arbetsuppgifter kommer förändras radikalt och hen kommer i stället bli en kodknackare - eller finns det bra layoutprogram som kan hantera html5, css osv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-07 22:39

Google Web Designer har nyligen dykt upp.
Hype är numera i version 2 och verkar vara rätt trevlig att jobba i (har dock inte testat skarpt än).
Har däremot testat Motion Composer som erbjuder bekväm Flash fallback, men har sina egenheter i användargränssnitt och är inte helt buggfritt.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-10-08 15:34
Ursprungligen av pichia:

Google Web Designer har nyligen dykt upp.
Hype är numera i version 2 och verkar vara rätt trevlig att jobba i (har dock inte testat skarpt än).
Har däremot testat Motion Composer som erbjuder bekväm Flash fallback, men har sina egenheter i användargränssnitt och är inte helt buggfritt.

Hype har jag. Google Web Design kände jag dock inte till - skall testa det på stört!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-01-07 10:22

Hur många av er här jobbar och gör animerade banners i andra program än Flash?
Det är ju betydligt mer tidsineffektivt att skapa en banner i exempelvis Google Web Design. Att skapa bannern går hyfsat snabbt, men det som sedan tar tid är ju
1. Ladda upp den
2. Testa den i 10 webbläsare
3. Få den att fungera i DFP (Doubleclick for Publishers)
4. Slita mitt hår över typsnittsstrul osv
5. Är det inte så att det krävs andra rättigheter för typsnitten man använder när man använder dom i en html5 vs flash?

Vad jag kan säga är dock att vårt publiceringsverktyg, DFP, har fått en trevlig konverteringsfunktion som fungerat bättre och bättre med tiden och nu fungerar den väldigt bra. När vi laddar upp en flash konverteras den till html5 - och det fungerar i 8 fall av 10 kanonbra! Och eftersom Google inte verkar ligga på latsidan med att utveckla funktionen så skulle jag inte bli förvånade om det inom en snar framtid kommer fungera till nästan 100%.
Även om det känns knas att jobba med ett utdöende format så går det inte att komma ifrån att det är det bästa sättet att kunna skapa en kreativ banner på ett tidseffektivt sätt. Att det sedan fungerar så bra att konvertera till html5 gör att det blir svårt att ge upp programmet även om det känns lite dumt att hålla fast vid det..
Det kanske är en femma om man jobbar på en byrå som kan ta betalt för varje minut, men jobbar man på en tidning där tiden hela tiden är knapp så är läget lite annorlunda.

Respons på det, tack Har ni slängt ut Flash än? Varför? Varför inte?

Bevaka tråden