Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har den nya iPaden stöd för Hotspot?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av MaxRux:

För jag menar stoppar man samma kort i en samsung tel så funkar det...

Ja, men det är ju då inte en iPad...

Lite mer info kan hittas t.ex. här iOS: System requirements for Personal Hotspot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-24 11:27

Tack för artikeln... Pratade precis med Tre supporten.. Den jag pratade med kändeinte till att de som operatör hade den möjligheten, men skulle vidarebefordra länken till några som kunde lite mer om det tekniska...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-24 15:07

Det går tydligen (i alla fall med nuvarande version av iOS) att fixa till så att man får tillgång till hotspot funktionen oberoende av vad operatören säger: Gizmodo har en instruktion.

Edit:
Det verkar som jag inte läste allt så noga. Det verkar som man måste ha en speciell .ipcc-fil för sin operatör för att det ska fungera...

Senast redigerat 2012-03-24 15:19
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-24 15:32

Då vet man vad man ska efterfråga.. tack!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2012-03-24 16:51

Efter lite grävande verkar det som att enbart Tele2 och Tre har ipcc-filer för version iOS 5.1 på iPaden. Telenor ligger kvar på 4.2 och Telia på 4.3.

XML fil med ipcc-info
Vore förresten kul med en snygg operatörs-ikon istället för det tråkiga "Telenor SE" som man har hela tiden...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-24 17:03

Haha... Mycket intressant, får prova det när jag kommer hem, är på landet och har inte tillgång till en dator
det vore grymt om det gick att lösa med en XML fil

Jag upptäckte samma sak nu. Mina Teliakort fungerar inte trots att bägge två ger internetdelning på telefonen och det är nog som Arvid skriver

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-25 17:23
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag upptäckte samma sak nu. Mina Teliakort fungerar inte trots att bägge två ger internetdelning på telefonen och det är nog som Arvid skriver

Ja, det verkar så. Operatörerna får helt enkelt se till att skicka ut nya operatörsinställningar. För egen del så gör det inget, jag kan inte se när jag skulle ha nytta av internetdelning i min iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 17:05

Hej Arvid! kommer till att kunna välja xml fil från skrivbordet från iTunes... Filen är dock gråad och det går inte att välja den..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 17:30

Ja man kanske ska avvakta..

Har vi kommit fram till nåt avgörande i denna fråga?

Vad jag förstår så skulle iPad3 ha WiFi-hotspot precis som iP4/4S, men jag har inte ens hittat den funktionen i inställningar på min iPad3 4G, vare sig med det gamla Telia-abbet jag hade, och inte heller med det nya Telia-abbet jag startade idag med nytt SIM-kort och allt. Frågade Telia om detta och han som jag pratade med på supporten menade att Telia inte hade några spärrar för detta utan att det i så fall var Apple. Men han kanske hade fel eller misstog sig?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Har vi kommit fram till nåt avgörande i denna fråga?

Vad jag förstår så skulle iPad3 ha WiFi-hotspot precis som iP4/4S, men jag har inte ens hittat den funktionen i inställningar på min iPad3 4G, vare sig med det gamla Telia-abbet jag hade, och inte heller med det nya Telia-abbet jag startade idag med nytt SIM-kort och allt. Frågade Telia om detta och han som jag pratade med på supporten menade att Telia inte hade några spärrar för detta utan att det i så fall var Apple. Men han kanske hade fel eller misstog sig?

Telia har inte lagt någon spärr för att använda sig av hotspot/internet tethering. Finns inte funktionen tillgänglig på din enhet som använder sig av Telia som operatör så finns inte funktionen tillgänglig i iOS för nyaste iPad.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Telia har inte lagt någon spärr för att använda sig av hotspot/internet tethering. Finns inte funktionen tillgänglig på din enhet som använder sig av Telia som operatör så finns inte funktionen tillgänglig i iOS för nyaste iPad.

Jag trodde att vi hade kommit fram till att det är nya operatörsinställningar som behövs och att i princip ingen svensk operatör har kommit ut med uppdateringar för iPad efter 5.1. Tele2 var det enda undantaget (om jag minns korrekt)

Läs de sista inläggen på sidan 4 så klarnar det nog...

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag trodde att vi hade kommit fram till att det är nya operatörsinställningar som behövs och att i princip ingen svensk operatör har kommit ut med uppdateringar för iPad efter 5.1. Tele2 var det enda undantaget (om jag minns korrekt)
Läs de sista inläggen på sidan 4 så klarnar det nog...

Jag ville minnas att det har kommit en rad olika besked i tråden tidigare. Men då var det nog min hjärna som spökade. Rätt ska vara rätt - ber om ursäkt för misstaget.

Ja, nu när jag har fått Telia att gasa upp min anslutning till upp till 21 Mbit/s och Telenor bara kan erbjuda 7,2 till min iPhone 4S så vill man ju kunna utnyttja detta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-27 13:57

Någon som har frågat i Fråga Telia-tråden än?

Nu

Följer den här tråden med intresse!

  • Medlem
  • VFrölunda
  • 2012-03-28 11:20

Har stött frågan med telenor några ggr. Verkar vara ovetande om att de kan påverka med operatörsinställningar. Blivit lovad besked under veckan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 12:45
Ursprungligen av Frebo:

Har stött frågan med telenor några ggr. Verkar vara ovetande om att de kan påverka med operatörsinställningar. Blivit lovad besked under veckan.

Jag ställde precis frågan till Telenor jag med, rapporterar här om jag får svar.

Ursprungligen av Frebo:

Har stött frågan med telenor några ggr. Verkar vara ovetande om att de kan påverka med operatörsinställningar. Blivit lovad besked under veckan.

Meddela gärna i tråden när du har fått besked från Telenor.

Och välkommen till 99Mac! Skriv gärna en kortare presentation av dig själv här: Personliga presentationer. Det är alltid skoj att veta mer om nya medlemmar i forumet. Då blir man en större del av den stora familjen.

Hej. Här är en chatt med Telenors kundservice;

Hej.. Jag har köpt en ipad3 med surfabbonemang via er. Jag kan dock inte använda iPaden som "personal hotspot", alltså dela internet. Det finns en massa trådar om det på nätet, bland annat denna: http://www.99.se/ipad/294082-har-nya-ipaden-stod-hotspot-6.html - det står överallt att ni måste skicka ut nya operatörsinställningar så att funktionen blir tillgänglig. Samma sak verkar gälla andra operatörer och även adra länder. När kommer det att börja funka? Mvh

Hej! Det är inte något som vi som operatör kan ordna till. Utan det är Apple själv som har lagt denna grundkonfiguration. När de väl väljer att släppa detta så kommer de att informera oss.

Är du helt hundra på det?

Ja.

Ok, men har ni inte nån dialog med Apple kring detta då?
det funkar ju för vissa operatörer. ni måste väl tillhandahålla er konfiguration som apple sen kan skicka ut?

Jag har läst om den på min fritid på sidor där det har lagts upp officiellt från alla operatörer och våra chefer har informerat oss om detta.
Då våra chefer högre upp.
Ja, när de väl kommer med denna uppdatering så kommer vi självklart att släppa till det.

aha, ok, tack! Då slänger jag upp denna konversation på forumet.

Och här en länk till mitt senaste inlägg i Telia-tråden som berör detta ämne: http://www.99.se/mobiloperatorer-abonnemang/270397-fraga-telia-58.html#post2064672

Suck... Tack.

Svar från Susanne från Telia (via PM alldeles nyss)

Citat:

Hej!
Denna funktion kommer att aktiveras inom en snar framtid på den nya iPaden, men jag har inget exakt datum för det just nu.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Så vi får ge oss till tåls en stund men det kommer

Detta besked fick jag från Tre:

Tyvärr är det så att Apple gjort en miss i sin programvara som gjort att det för närvarande inte går att använda internetdelning med våra SIM-kort. Apple håller på att arbeta med uppgradering för detta som kommer att lanseras i slutet av maj.

Jag tror fortfarande på att det är ipcc-filen som är fel. Det vore lätt att bevisa om ipaden gick att jailbreaka

Jag:
en fråga till jag har ett surf abonnemang hos er med, som jag tecknade i samband med en ipad, när kommer man kunna dela internet på ipaden?

Telenor:
Vi har tyvärr ingen information om när det kommer till oss här på Telenor. Förhoppningsvis nästa vecka som andra operatörer, men inget jag kan lova.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-04-13 07:48

Jag fick nya operatörsinställningar för mitt tre-abb igår. Men det dök inte upp någon internetdelning

Bevaka tråden