Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har den nya iPaden stöd för Hotspot?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Till exempel så har jag Telia i iPhone och Telenor i paddan. När jag är ute i skärgården så är det urusel Telia-täckning men bra Telenor. Då vill jag dela internet via paddan...

Är vi där igen då? Vissa ser behov av en feature, andra inte. Det är ingenting konstigt. Så drutta hit intrrnetdelningen på iPad så de som vill ha den kan använda den och de som inte behöver den kan strunta i den som man struntar i alla features som man inte använder.

Senast redigerat 2012-05-16 19:54
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-16 09:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Är vi där igen då? Vissa ser behov av en feature, andra inte. Det är ingenting konstigt. Så drutta hit intrrnetdelningen på iPad så det som vill ha den kan använda den och de som inte behöver den kan strunta i den som man struntar i alla features som man inte använder.

Jag får intrycket att du av någon anledning inte gillade frågan jag ställde i inlägg #89, det förstår inte jag.

Det kan väl vara intressant att veta vad de som saknar denna funktionen verkligen har för användning av den? Jag tycker iaf att det hade varit intressant att veta.

Ursprungligen av zinned:

Jag får intrycket att du av någon anledning inte gillade frågan jag ställde i inlägg #89, det förstår inte jag.

Det kan väl vara intressant att veta vad de som saknar denna funktionen verkligen har för användning av den? Jag tycker iaf att det hade varit intressant att veta.

"Inte gillade" är ett starkt ord. Jag förstod inte bara varför några ifrågasätter nyttan av denna feature eftersom jag tycker att användningen av denna feature är rätt uppenbar. Man vill dela ut sitt mobila bredband till andra enheter.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-05-16 12:59
Ursprungligen av BlackSmp:

"Inte gillade" är ett starkt ord. Jag förstod inte bara varför några ifrågasätter nyttan av denna feature eftersom jag tycker att användningen av denna feature är rätt uppenbar. Man vill dela ut sitt mobila bredband till andra enheter.

Jag har inte sett någon som framställer det som att det skulle vara en onödig funktion, i så fall har jag missat de inläggen. Däremot som har jag sett fler än mig som undrar i vilka lägen, praktiskt, detta egentligen är en väsentlig funktion, jag har nu sett några som svarat på den frågan men det är väl knappast en konstig fråga? Om man undrar så frågar man, man behöver inte få attityd tillbaka...kan jag tycka.

Jag tänkte att jag inte skulle behöva något internetabonnemang hemmavid, utan dela med mig av iPadens när jag har behov av att låta datorn ha internet.
I övrigt så betalar min arbetsgivare Telia-abonnemanget på min iPhone och där har jag en 1GB gräns. På iPaden har jag ingen gräns och betalar privat.

Jag tror att du att du övertolkar vad jag skriver men jag tänker inte ge mig in i någon diskussion kring det. Case closed från min sida.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-05-16 20:06

Om vi nu skippar diskussionen om funktionen är användbar eller ej, känner ni till om det fungerar än för någon operatör i Sverige? Enligt Tre har de skickat in filen till Apple och de (vi) väntar på ett godkännande.

På min fråga till "3" hur det går på hotspot-fronten fick jag följande svar:

Tyvärr har Apple stött på legala problem som innebär att de för närvarande inte har någon möjlighet att skicka ut dessa inställningar. De behöver först göra justeringar i sina avtal innan de har möjlighet att skicka dem. När detta kommer att vara klart vet vi i dagsläget inte, men det arbetas på att få klart det så fort som möjligt.

Märkligt att det ska vara så komplicerat. Funktionen finns ju redan till iPhone. Man kan undra vad som skiljer.

Jag tror att man dealar produkt för produkt - operatörerna vill ha något denna gång som Apple inte vill ge skulle jag tro - eller så kommer dom överens och avtal skrivs.
"Legala problem" kan betyda "Apple har inte gått med på våra krav".

Ursprungligen av fadrian.w:

Märkligt att det ska vara så komplicerat. Funktionen finns ju redan till iPhone. Man kan undra vad som skiljer.

Senast redigerat 2012-05-30 12:00

Har kört med hotspot på min iPad nu några dagar. Funkar fint.
Lösningen för mig blev jailbreak. Jailbreak + TetherMe ($4.99) funkar fint.

Tråkigt att det ska till en sån "drastisk" åtgärd för något som borde vara så enkelt.

Jag får med 3 pluppar ca 8MBit nedströms och 1,5MBit uppströms, så det går helt klart att leva med.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-06-07 11:09

Jag gör det snart också. Det känns lite ruttet att man måste jailbreaka för att få det man betalt för.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-07 11:36
Ursprungligen av Ola:

Jag gör det snart också. Det känns lite ruttet att man måste jailbreaka för att få det man betalt för.

Skyll på operatörerna, de verkar komma med massa konstiga krav på Apple. Mig veterligen fungerar det hur flertalet utländska operatörer så våra svenska operatörer borde också kunna se till att det fungerar.

Ursprungligen av Ola:

Jag gör det snart också. Det känns lite ruttet att man måste jailbreaka för att få det man betalt för.

Har Apple uttryckligt sagt att internetdelning är tillgänglig i alla länder där iPad säljs? Troligtvis inte. Och då har du heller inte betalat för att funktionen ska finnas tillgänglig för dig att använda.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Har Apple uttryckligt sagt att internetdelning är tillgänglig i alla länder där iPad säljs? Troligtvis inte. Och då har du heller inte betalat för att funktionen ska finnas tillgänglig för dig att använda.

Står klart och tydligt på Apples sida för ipad. Det står iofs "där det stöds" men eftersom det funkar på iPhone etc så har man som köpare ingen anledning att misstänka att just iPad skulle sakna detta, speciellt när Android-plattor etc har det. Man skulle rentav kunna påstå att det finns med 100% säkerhet stöd för det hos alla operatörer men att dessa aktivt har valt att stoppa det just för iPad, genom att inte uppdatera sina inställningsfiler.

Ursprungligen av pmarriott:

Står klart och tydligt på Apples sida för ipad. Det står iofs "där det stöds" men eftersom det funkar på iPhone etc så har man som köpare ingen anledning att misstänka att just iPad skulle sakna detta, speciellt när Android-plattor etc har det. Man skulle rentav kunna påstå att det finns med 100% säkerhet stöd för det hos alla operatörer men att dessa aktivt har valt att stoppa det just för iPad, genom att inte uppdatera sina inställningsfiler.

[ATTACH="CONFIG"]33381[/ATTACH]

Min poäng var att då har man inte betalt för att det ska fungera. Apple har bara sagt att funktionen finns, men inte utfäst att den verkligen ska finnas tillgängliga på alla de marknader där produkten säljs. Om sedan iPhone-användare gör antaganden så är det ju upp till var och en, men man ska inte förvänta sig att det egna antagandet är korrekt.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Min poäng var att då har man inte betalt för att det ska fungera. Apple har bara sagt att funktionen finns, men inte utfäst att den verkligen ska finnas tillgängliga på alla de marknader där produkten säljs. Om sedan iPhone-användare gör antaganden så är det ju upp till var och en, men man ska inte förvänta sig att det egna antagandet är korrekt.

Om man nu ska rota i det hela så är det ju som så att en vara ska klara av att prestera det som man som kund rimligen kan förvänta sig. Det finns vad jag kan se ingen anledning till varför man som kund skulle kunna förvänta sig någonting annat än att hotspot-funktionen skulle vara tillgänglig eftersom att andra jämförbara produkter har funktionen samt att det fungerar på en iPhone. Det faktum att Apple gör reklam för funktionen, med eller utan tillägget "där det stöds" stärker ju bara köparens förväntan på att det ska fungera. Man tolkar denna friskrivning som att det är en standardskrivning för områden där mobildata är allmänt outbyggt, såsom i exempelvis yttre Mongoliet.
Sen är det ju helt klart så att Apple levererar funktionen men har en funktion där operatörer med sina inställningsfiler kan välja att öppna eller spärra. Faktum är att vi har betalat för en funktion som Telia/3/Tele2/Telenor har snott från oss genom att vägra uppdatera sina inställningar. Det borde finnas en "generic"-inställning där man kan ställa in själv.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-07 17:25
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Min poäng var att då har man inte betalt för att det ska fungera. Apple har bara sagt att funktionen finns, men inte utfäst att den verkligen ska finnas tillgängliga på alla de marknader där produkten säljs. Om sedan iPhone-användare gör antaganden så är det ju upp till var och en, men man ska inte förvänta sig att det egna antagandet är korrekt.

Jag tycker inte att du har en poäng där. Tar jag exakt samma SIMkort och sätter i min iPhone 4s, så funkar det. Alltså accepterar både Apple och operatören det, det ingår i det som jag har betalat. Men flyttar jag kortet till iPad funkar det inte. Vad ska jag behöva betala ytterligare då?

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-06-07 11:58

Det gör jag också

Ah, ett motiv för att JB. Det hade jag glömt:)

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-06-07 13:22

Apple vill att det skall fungera. Tre vill att de skall fungera, säger de iaf. Jag har betalt båda, då tycker jag att jag har betalt för det. Sen kan ju andra tycka annorlunda.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-06-07 14:15

Jag gör inga antaganden, jag bara anser att jag har betalt för att det skall fungera.
Enligt Apple, http://support.apple.com/kb/HT3574 så uppfylls ju alla krav.

Ursprungligen av Ola:

Jag gör inga antaganden, jag bara anser att jag har betalt för att det skall fungera.
Enligt Apple, iOS: System requirements for Personal Hotspot så uppfylls ju alla krav.

Nja... sista punkten är väl en friskrivning och referens till din operatör

Citat:

In addition, you must have Personal Hotspot enabled on your cellular plan. Refer to this article for a list of carriers that support Personal Hotspot on the iPhone.

If you don't see the option for Personal Hotspot on your iPad (3rd generation) Wi-Fi + Cellular, ask your carrier if it is available.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-06-07 14:41

Jag har internetdelning i mitt abonnemang och Tre påstår sig ha skickat en korrekt operatörsinställning till Apple.

Nåväl, det där kan vi hålla på och diskutera till döderdagar utan att det ger oss speciellt mycket. Har någon istället någon instruktion (länk) hur jag kan ändra operatörsinställningarna på en JB Ipad? Detta kanske hamnar i fel forumdel men om någon vet något så kan hen (:)) skriva ett svar i JB forumet och länka dit.

(Är jag politisk korrekt om jag skriver hen i ett meddelande om jailbreak?

Äntligen! I dag kom uppdateringen till Tre. Detta skrivs på MacBooken med iPad som hotspot.

Enl. vad jag läste på iPhonesajten så har även de andra operatörerna uppdaterat.

Intressant. Det är i alla fall inte utpushat till mig på Telia ännu

Edit: efter en titt på inställningar, allmänt, om så kom uppdateringen till mig också:)
tack för tipset

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant. Det är i alla fall inte utpushat till mig på Telia ännu

Edit: efter en titt på inställningar, allmänt, om så kom uppdateringen till mig också:)
tack för tipset

Inte för mig!

Jo, nu så!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2012-06-10 08:27

Nu har även jag internettdelning på min IPad.
Telia extrakort 40 kr/månad.

Nu funkar det på min också (kör med 3).

Bevaka tråden