Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 - Äntligen vet vi lite mer

Tråden skapades och har fått 393 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Gillar inte "nya" Appstore...
går inte att sortera på recensioner av appar (typ senaste, mest kritisk, mest hjälpsamma)...
i den samlade topplistan på appar framgår det inte längre snittbetyget för resp. app... Man måste öppna alla appar en och en för att se betygen...? Otroligt osmidigt!?
gillar inte det nya plottriga utseendet heller...
att Appstore dessutom är hackigt och har dåligt flyt på min iPad 3 kommer väl bli bättre när vi närmar oss retail 6.0...

Det är bara på iPad man gjort den ändringen än så länge, det blir nog ordning på det där, på iPhone ser det bra ut.

Lite andra åsikter om iOS 6.0 beta 1:

Nya Maps är ju snyggt och trevligt, men, Googles kartor är fortfarande lite mer deltaljerade...
i t.ex. Stockholm är inte husnummer och T-banestationer utsatta på Apples kartor...
Och, varför finns inte New York med bland dom riktiga 3D-kartorna? New York är väl hela världens stad tillsammans med Paris...

Scott Forstall visade en ny funktion, att låsa en App (låste hemknappen och iOS global multitouch gestures)... Någon som fått det att fungera?

Rent allmänt känns beta 1 av iOS 6.0 väldigt stabil! Jag har inte hittat någon program som krånglar på min iPad 3...
batteritiden har dock blivit rejält mycket sämre... Siri?
Dessutom känns Safari blixtrande snabb!

Nya Maps är ju snyggt och trevligt, men, Googles kartor är fortfarande lite mer deltaljerade...
i t.ex. Stockholm är inte husnummer och T-banestationer utsatta på Apples kartor...
Och, varför finns inte New York med bland dom riktiga 3D-kartorna? New York är väl hela världens stad tillsammans med Paris...

Scott Forstall visade en ny funktion, att låsa en App (låste hemknappen och iOS global multitouch gestures)... Någon som fått det att fungera?

Rent allmänt känns beta 1 av iOS 6.0 väldigt stabil! Jag har inte hittat någon program som krånglar på min iPad 3...

Ser inte någon skillnad på batteritiden på min iPad, men på min iPhone ser man virveln i tanken.
Tycker också beta 1 är mycket stabil, bättre än någon skarp version av Android jag har provat. Några småbuggar - min iPhone vill att jag loggar in på iCloud varje gång jag startar om telefonen. Ibland tar App Store mig till fel App Store och så får jag först inte uppdatera mina appar för att de är köpta i en annan App Store (den svenska), men så klickar man bara ok så löser det sig. Man kan ju posta på Twitter och Facebook från notifikationsskärmen och det ser lite buggigt ut på min iPhone - Twitterikonen hamnar utanför och Facebookikonen hamnar mitt emellan fälten.

Om kartorna står i release-notes att det finns ett mycket begränsat urval av högupplösta kartor för tillfället men att detta kommar att byggas ut.

Frågan är inte bara varför New York inte finns med, utan varför inte ALLA de städer som C3 mappat finns med, går man in på Nokias kartsida och väljer C3 så ser man alla städer de hunnit avbilda hittills, och där finns NY och flera svenska städer med, de som finns med nu är bara en dryg 4:e del.

Min gissning är att de vill se till att få in mer information samt synka upp flygbilderna med annan information t ex vägnät och POI's.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 15:12

Kan inte tänka mig att Apple kommer att förbjuda Google Maps. Den kommer att finnas i App Store och det är tillräckligt för att drastiskt minska Google Maps närvaro på iOS. De flesta kommer att vara helt nöjda med Apple Maps.

En annan sak, någon som provat iOS 6 på en 3GS, tänker då hastighet?

En intressant feature är att när jag ringer 822 för att logga in/ut på vår Telenor One mobila växel så tycker telefonen att jag nog vill ringa ett nödsamtal och ringer upp 112 istället. Blev minst sagt förvånad imorse när jag skulle logga ut ur växeln.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-23 13:53

Nu vet jag vad jag vill ha mest av allt i nya iOS6 - bättre Auto Correct..! Steg 1, ända det urdjävliga á... Steg 2, gör något vettigt av funktionen!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 19:25

iOS 6.0 beta 2 ute nu.

Ursprungligen av acke:

iOS 6.0 beta 2 ute nu.

Märks det några prestandaskillnader? Tycker att första betan blir väldigt väldigt seg fort. Man måste ofta in och rensa i startade appar.
Batteriet drog också ur väldigt mycket snabbare än iOS 5.1.1

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-25 20:27
Ursprungligen av yabbah:

Märks det några prestandaskillnader? Tycker att första betan blir väldigt väldigt seg fort. Man måste ofta in och rensa i startade appar.

Vet ej, är inte utvecklare.

Ursprungligen av yabbah:

Det där hör man alltid. Både de som säger att batteriet äts snabbare och de som säger tvärtom

• Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-25 19:49
Ursprungligen av yabbah:

Det hör till att en beta inte fungerar helt ok. Det ska vara så, det är en del av konceptet.

Kuggjhulen i ikonen, på Programuppdateringsmenyn, i iPhone snurrar under tiden uppdateringen pågår. Kan vi räkna med att få animerade ikoner till apparna framöver?

Ursprungligen av Mija:

Det hör till att en beta inte fungerar helt ok. Det ska vara så, det är en del av konceptet.

Jo jag vet att det hör till, ifrågasatte det inte, utan undrade om prestandan förbättrats något i Beta 2.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2012-06-25 21:20

Beta 2 känns nog lite rappare. I 1:an hade jag problem med att tryckningar på displayen inte registrerades så att jag fick trycka fler gånger, det har jag inte lyckats uppleva senaste timmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-27 10:45

Någon som har provat "Guided Access" och har ett omdömet om det?
Jag kan tyvärr inte testa då jag en så länge bara har en iPad 1 för utveckling/test/utvärdering.

Ursprungligen av stevex:

Någon som har provat "Guided Access" och har ett omdömet om det?
Jag kan tyvärr inte testa då jag en så länge bara har en iPad 1 för utveckling/test/utvärdering.

Jag har provat. Blev besviken när jag upptäckte att man enkelt kan resetta iPaden och få den omstartad. Den startar upp i ”vanligt" mode då...
jag hade hoppats på att Apple hade lagt en bootsekvens så man hamnade i samma "låsta" App efter omstart...
Alla någotsånär pålästa iPadägare kan väl metoden för tvingad omstart...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-28 10:09

Jag har provat. Blev besviken när jag upptäckte att man enkelt kan resetta iPaden och få den omstartad. Den startar upp i ”vanligt" mode då...
jag hade hoppats på att Apple hade lagt en bootsekvens så man hamnade i samma "låsta" App efter omstart...

(glömde att citera...)

Ok, kanske en miss från Apple, men å andra sidan inget min målgrupp kommer att kunna göra.

Var det enkelt att konfigurera?

Ursprungligen av stevex:

(glömde att citera...)

Ok, kanske en miss från Apple, men å andra sidan inget min målgrupp kommer att kunna göra.

Var det enkelt att konfigurera?

Extremt enkelt att konfigurera, precis i Apples anda;-)

Vad det gäller möjligheterna att "låsa upp" iPaden genom det berömda tvåknappsgreppet, kan nog snart dom flesta kids detta grepp...
Vore ju fyndigt om det bara gick att gå ur låsta App genom pinkod, även efter en reset/omstart...

• Medlem
  • International user
  • 2012-07-04 17:02

Extremt enkelt att konfigurera, precis i Apples anda;-)

Vad det gäller möjligheterna att "låsa upp" iPaden genom det berömda tvåknappsgreppet, kan nog snart dom flesta kids detta grepp...
Vore ju fyndigt om det bara gick att gå ur låsta App genom pinkod, även efter en reset/omstart...

Kommer inte pinkoden upp när man startar om den? Då vinner man inget genom tvåknappsgreppet. Det enda som händer är att man inte kan använda någon app eftersom pinkoden krävs?

Ursprungligen av -David-:

Kommer inte pinkoden upp när man startar om den? Då vinner man inget genom tvåknappsgreppet. Det enda som händer är att man inte kan använda någon app eftersom pinkoden krävs?

Om du har wifi modellen så får du ingen pinkodsfråga. Det enda som pinkoden blockerar är access till ditt mobilabbonemang men inget annat

Däremot så kan vi alltid låsa ipaden med ett lösenord och det skulle fixa problemet eftersom det låser hela ipaden. Fast det var kanske det som du menade? Jag är bara så inställd på att pinkod betyder pinkoden för abbbonemanget

• Medlem
  • International user
  • 2012-07-05 10:00

Var precis det jag menade PIN står väl för Personal Identification Number och används till allt från bibliotekskort till kassaskåp

Ursprungligen av -David-:

Var precis det jag menade PIN står väl för Personal Identification Number och används till allt från bibliotekskort till kassaskåp

Fast PIN koder är väl bara siffror? Du kan ange ett riktigt lösenord med bokstäver för att låsa ipaden (allt för att rätta ansiktet på mig själv:)

• Medlem
  • International user
  • 2012-07-06 08:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast PIN koder är väl bara siffror? Du kan ange ett riktigt lösenord med bokstäver för att låsa ipaden (allt för att rätta ansiktet på mig själv:)

Det visste jag inte om, har endast använt mig av simple passcode. Skönt, då har jag lärt mig ngt nytt idag!

Fortfarande är Appstore långt ifrån komplett... Betygsdelelen fungerar fortfarande inte som under tidigare iOS-versioner...
man vill väl väldigt gärna kunna sortera åsikterna om en App kronologiskt? Vissa Appar har ju utvecklats under flera år, och det är ju inte kul att läsa ett omdöme om en App som är tre år gammalt... Ni fattar...

enda problemet just nu med beta 2 av iOS 6.0 är tangentbordet för mig. När jag skriver enstaka siffror gör jag ofta det fiffiga att jag håller fingret kvar mot skärmen efter jag tryckt på .?123-knappen och för fingret mot valfri siffra eller annat tecken som inte finns på första keymapen. Fördelen med det är ju att man hamnar tillbaka på QWERTY-tangentbordet. För mig muppar det sig rejält... IPaden vägrar ofta att skriva vissa tecken och gärna tar något brevid (typ skriver 4 istället för 5 där fingret stannade innan jag släppte och hamnade tillbaka till vanliga tangentbordsdelen)...

har en känsla dessutom att Maps inte kommer tillföra någon mer positivt för oss skandinaver än Googles Maps. Krutet läggs väl på USA i första hand.
visst kan man väl använda Google Maps direkt i Safari, men, funktionen Street View går ju förlorad då...

sammantaget är jag väldigt positiv till iOS 6.0 hittills. Alla mina Appar som används fungerar perfekt. Många av dom är avancerade musik & grafikprogram... Tummen upp hittills allså!

• Medlem
  • International user
  • 2012-06-28 08:14

Fortfarande är Appstore långt ifrån komplett... Betygsdelelen fungerar fortfarande inte som under tidigare iOS-versioner...
man vill väl väldigt gärna kunna sortera åsikterna om en App kronologiskt? Vissa Appar har ju utvecklats under flera år, och det är ju inte kul att läsa ett omdöme om en App som är tre år gammalt... Ni fattar...

enda problemet just nu med beta 2 av iOS 6.0 är tangentbordet för mig. När jag skriver enstaka siffror gör jag ofta det fiffiga att jag håller fingret kvar mot skärmen efter jag tryckt på .?123-knappen och för fingret mot valfri siffra eller annat tecken som inte finns på första keymapen. Fördelen med det är ju att man hamnar tillbaka på QWERTY-tangentbordet. För mig muppar det sig rejält... IPaden vägrar ofta att skriva vissa tecken och gärna tar något brevid (typ skriver 4 istället för 5 där fingret stannade innan jag släppte och hamnade tillbaka till vanliga tangentbordsdelen)...

har en känsla dessutom att Maps inte kommer tillföra någon mer positivt för oss skandinaver än Googles Maps. Krutet läggs väl på USA i första hand.
visst kan man väl använda Google Maps direkt i Safari, men, funktionen Street View går ju förlorad då...

sammantaget är jag väldigt positiv till iOS 6.0 hittills. Alla mina Appar som används fungerar perfekt. Många av dom är avancerade musik & grafikprogram... Tummen upp hittills allså!

Google kommer med en fristående kartapp.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-04 15:27

Vad heter "Guided Access" på svenska? Vore väldigt intressant att se några skärmdumpar på hur detta fungerar från iOS 6 på svenska.

Jag undrar också vad som händer om man slagit på denna funktion och någon ringer till ens telefon. Får man någon notifikation om det?

Senast redigerat 2012-07-04 15:58

Något som jag alltid har saknat på min iPad är möjligheten att köpa två appar sida vid sida på skärmen. Tänk om man kunde köra två "iPhone appar" bredvid varandra.

• Medlem
  • 2012-07-10 00:36
Ursprungligen av Patrik D:

Något som jag alltid har saknat på min iPad är möjligheten att köpa två appar sida vid sida på skärmen. Tänk om man kunde köra två "iPhone appar" bredvid varandra.

Tror Apples svar är att du ska köra en MacBook Air.

Vad tråkigt att dom tycker så, Microsoft verkar tycka annorlunda, på deras Surface kommer man kunna ha två appar öppna bredvid varandra samtidigt.

Men iofs, göra två saker samtidigt går väl inte?

Bevaka tråden