Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är det...

Tråden skapades och har fått 806 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Att det informeras om hbtq-frågor inom skolan får man verkligen hoppas att det görs. Vi gick i alla fall på föredrag när jag gick i högstadiet för 15 år sen. Var nog första gången som många pratade personligen med någon öppet homosexuell. Otroligt nyttigt av dömma utifrån reaktionerna.

Ja, varför ska historisk förtryckta grupperingar få höras?

Att kidsen viftar med flaggor på en parad är väl inte konstigare än att vifta med svenska flaggan? Eller FN-flaggan?
Sen kan man ju hävda att det är en komplicerad fråga och kidsen ska få ta ställning själva, men då är ju dopet betydligt allvarligare.

Ursprungligen av eskimo:

Ja, varför ska historisk förtryckta grupperingar få höras?

Det var inte det jag sa...

Ursprungligen av eskimo:

Att kidsen viftar med flaggor på en parad är väl inte konstigare än att vifta med svenska flaggan? Eller FN-flaggan?

Sen kan man ju hävda att det är en komplicerad fråga och kidsen ska få ta ställning själva

Inte alls samma sak! Ganska stor skillnad iom att ett barn som bor i Sverige (oavsett ursprung eller nationalitet) har ju en tillhörighet. Har ett barn någon slags tillhörighet till en sexuell läggning som han/hon (hen) inte vet det minsta om???

Och hur ska en 4-åring kunna ta ställning till det hela?

Ursprungligen av eskimo:

men då är ju dopet betydligt allvarligare.

Håller med till 100%, varken jag eller mina barn är döpta, men å andra sidan är vi inte kristna.

Ursprungligen av eskimo:

Att kidsen viftar med flaggor på en parad är väl inte konstigare än att vifta med svenska flaggan?

Valperiod; barn till föräldrar viftar med Sosse-/Center-/Moderatflaggor ?...

Regnbågsflaggan visar ju inte nödvändigtvis på en tillhörighet till en sexuell läggning utan för "stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner. Regnbågsflaggan står även för respekt för medmänniskor och tolerans."

Regnbågsflaggan - Wikipedia

Alltså kan man vifta med den som support för allas lika värde och för att supporta rörelsen, utan att vara gay. Men som du mycket riktigt påpekar så kan ju inte ett barn ta ställning till det. Det handlar väl bara om man ser det som ett politiskt statement, eller bara som att ungarna har kul som får vara med och vifta med en flagga.

Liknelsen med svenska flaggan var att den också kan vara symboltyngd men även viftas lättvindigt med. Den har ju symboliserat både bra och mindre bra saker genom åren. Den består också av en religiös symbol.

Ursprungligen av eskimo:

Regnbågsflaggan visar ju inte nödvändigtvis på en tillhörighet till en sexuell läggning utan för "stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner. Regnbågsflaggan står även för respekt för medmänniskor och tolerans."

Min fråga kvarstår, hur kan en 4-åring förhålla sej till "stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner" ?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Min fråga kvarstår, hur kan en 4-åring förhålla sej till "stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner" ?

En fyraåring förhåller sig inte till det, det är en färgglad flagga, det är folkfest och det är kul.
Alla skrattar, det är musik, dans och utklädda folk. Än sen.
Varför skall du lägga vuxenvärldens värderingar på barn göranden?

Det är ju likadant som när vi va tonåringar, då såg vi hur ungarna på småskolan brevid lekte "förintelsen" och "arkebuserade" hela högar med ungar med "kulsprutor". Till slut blev det stormöte och skit om barnen Nazi-lekar och en pedagog med lite utbildning fick tala om för vuxna att barn har flera sätt bearbeta hemska saker - bland annat att leka lekar. Lekar som för vuxna ser ut som hemska rollspel.

Idag, i eftermiddag lekte barnen "desarmera minor" på utsidan. Låter ju inte så lite osmakligt... men det är deras sätt hantera det hemska de ser på nyheter osv.

Ett barn med en prideflagga ser inte allt det du skriver, de ser festen, ståhejet osv och vem som vuxen kan förvägra sin unge en ballong med ett "S" märke på första maj eller en prideflagga på pride?

Att du ens orkar bry dig?
Att jag som är frivlligt barnlös skall behöva tjöta om det till dig som har ungar?
Du vet väl bättre än jag hur de funkar.

Jag mötte en sjuåring som kom gående med de prideflaggor som sitter på spårvagnstaken normalt....
undrar om han fick ha kvar den när han kom hem?

Barn har rätt OK värderingar om de får tänka själva och blir uppfostrade i rätt riktning.
Till exempel har barn inget problem med vuxna homosexuella innan de kommer hem och berättar att
"fröken har en FRU". Dagen efter är fröken jätteäcklig, för det har mamma sagt hemma....

Ursprungligen av Goflorp:

Ett barn med en prideflagga ser inte allt det du skriver, de ser festen, ståhejet osv och vem som vuxen kan förvägra sin unge en ballong med ett "S" märke på första maj eller en prideflagga på pride?

Då kan det lika gärna stå "SD" eller "ND" på ballongen ?

Ursprungligen av Goflorp:

Att du ens orkar bry dig?
Att jag som är frivlligt barnlös skall behöva tjöta om det till dig som har ungar?
Du vet väl bättre än jag hur de funkar.

Och det är precis därför jag har så svårt att acceptera att vuxna sätter sina barn i en situation där de viftar med något de inte har någon aning om vad det är!!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Då kan det lika gärna stå "SD" eller "ND" på ballongen ?

Och det är precis därför jag har så svårt att acceptera att vuxna sätter sina barn i en situation där de viftar med något de inte har någon aning om vad det är!!

Det är väl så indoktrinering fungerar (eller hjärntvätt om man nu vill använda det ordet)?

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Då kan det lika gärna stå "SD" eller "ND" på ballongen ?

Nej, jag tycker att det är helt ok att låta barn leka med något som symboliserar människors lika värde även om de inte rimligen kan ha någon uppfattning i frågan. Man kan däremot inte acceptera att folk sticker flaggor med hakkors i näven på 4-åringar. När jag var mindre och det var valtider så sprang vi runt med en massa ballonger och knappar och flaggor för att vi tyckte de var fina. Härförleden sprang min då 3-åriga dotter runt med en grön Centern-ballong på stan. Hon tyckte mycket om ballongen. Centern sket hon nog i.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

Min fråga kvarstår, hur kan en 4-åring förhålla sej till "stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner" ?

Ursprungligen av eskimo:

Men som du mycket riktigt påpekar så kan ju inte ett barn ta ställning till det. Det handlar väl bara om man ser det som ett politiskt statement, eller bara som att ungarna har kul som får vara med och vifta med en flagga.

Det är ju ingen radikal flagga. Som att vifta med en flagga för demokrati.

Varför betalar man en arm för OS-biljetter för att sedan uppleva spektaklet genom skärmen?

Ursprungligen av eskimo:

Varför betalar man en arm för OS-biljetter för att sedan uppleva spektaklet genom skärmen?

Som de första åren jag kollade på drag racing och filmade allt istället för att vara mindful och njuta av det jag såg då.

Vad betyder flaggan för dig? Det känns som du läser in något rätt extremt i den.

Ursprungligen av eskimo:

Vad betyder flaggan för dig? Det känns som du läser in något rätt extremt i den.

Jag associerar nog den mest med vad som redan skrivits "stolthet och mångfald hos homosexuella, bisexuella och transpersoner", saker som få 4-åringar har någon uppfattning om.

  • Medlem
  • 2012-08-05 15:54

Min son har i hela sitt medvetna liv varit mogennog att kunna svara"ja" på frågan om våra homosexuella vänner är lika mycket värda som andra. I mina ögon är det helt okontroversiellt med den flaggan i allas händer.

Ursprungligen av Baron:

Min son har i hela sitt medvetna liv varit mogennog att kunna svara"ja" på frågan om våra homosexuella vänner är lika mycket värda som andra. I mina ögon är det helt okontroversiellt med den flaggan i allas händer.

Är jag inne på fel spår? Har någon öht ifrågasatt folks värde???

  • Medlem
  • 2012-08-05 19:49
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Är jag inne på fel spår? Har någon öht ifrågasatt folks värde???

Inte alls, men du har ifrågasatt om barn kan bära en regnbågsflagga och stå för vad den representerar:

Ursprungligen av Fritz the Cat:

[Och det är precis därför] jag har så svårt att acceptera att vuxna sätter sina barn i en situation där de viftar med något de inte har någon aning om vad det är!!

Ursprungligen av Baron:

Inte alls, men du har ifrågasatt om barn kan bära en regnbågsflagga och stå för vad den representerar:

Ok, vilket jag fortfarande gör, likväl som någon annan flagga/ballong, men jag tror inte vi kommer mycket längre...

Varför är det...

...så jobbigt att slänga bajspåsen på rätt ställe?

Det vore bättre att låta skiten ligga och sedan försvinna än att låta en svart plastpåse ligga slängd, i detta fallet mitt på en gräsmatta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-08-05 21:45

Jag tycker att man ska lämna små barn utanför propaganda flaggningen, låt dom själva upptäcka vuxen saker och ting när dom själva är mogna för det i tonnåren/puberteten när det är aktuellt så att säga.

Har dom själva frågor i unga åldrar så självklart ge dom alla sanningsenliga svar dom vill ha, men påtvinga dom inte saker, frågor eller svar som dom inte kan bearbeta utifrån sin unga ålder, även om föräldrarna vill påvisa annat.

Vill barnen själva vifta med regnbågs flaggor för lekens skull, så låt dom göra det för böveln, men använd dom inte som propaganda soldater för gay rörelsen, det blir så fel.

Man ska undvika att styra in små barn i något fack överhuvudtaget då menar jag inte bara detta ämne, utan allt från politik till karriärsval.

Låt barn vara barn !

Senast redigerat 2012-08-06 11:45
  • Medlem
  • 2012-08-05 22:08

Att kalla det propaganda är historielöst.
Jag vidhåller att även barn kan ta ställning för så grundläggande värden som allas lika rätt till sin egen kärlek, oavsett om det vet vad sexualitet är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-05 23:40

Tillbaka till ämnet...

Ursprungligen av kenjon:

Tillbaka till ämnet...

Idiotiska hundägare?!

http://www.99mac.se/99lounge/287503-varfor-ar-det-65.html#post2091984

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-06 23:06

Varför är världens mest utpräglade kapitalistiska samhälle efterblivet när det kommer till shoppingpåsar? När fick resten av världen handtag till påsarna? 1923?

Ursprungligen av planB:

Varför är världens mest utpräglade kapitalistiska samhälle efterblivet när det kommer till shoppingpåsar? När fick resten av världen handtag till påsarna? 1923?

Ibland får man bägge.

Ursprungligen av planB:

[ATTACH="CONFIG"]34164[/ATTACH]

Varför är världens mest utpräglade kapitalistiska samhälle efterblivet när det kommer till shoppingpåsar? När fick resten av världen handtag till påsarna? 1923?

Jag är definitivt ingen expert eller särskilt påläst i ämnet så detta kan vara ett rykte jag gått på, men var det inte så att en unge nånstans i USA fick ett påshandtag runt halsen och kvävdes till döds och sen dess har handtag varit, om inte förbjudna, så iallafall frivilligt bortplockade på grund av risken för att bli stämd?
Av samma anledning finns inte Kinder-ägg i USA för att barnen tydligen inte fattar vad som är godis och vad som är leksak.

Ursprungligen av Laseranders:

Av samma anledning finns inte Kinder-ägg i USA för att barnen tydligen inte fattar vad som är godis och vad som är leksak.

Verkar som så. Kan vara det löjligaste jag har hört på bra länge

Ursprungligen av planB:

[ATTACH="CONFIG"]34164[/ATTACH]

Varför är världens mest utpräglade kapitalistiska samhälle efterblivet när det kommer till shoppingpåsar? När fick resten av världen handtag till påsarna? 1923?

Lustigt nog såg jag inga sådana påsar i vanliga butiker ens första gången jag var i USA 1999, de såg ut som våra - fast lite tunnare. De utan handtag kanske lever kvar någonstans...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-08-07 11:05
Ursprungligen av Capeman:

Lustigt nog såg jag inga sådana påsar i vanliga butiker ens första gången jag var i USA 1999, de såg ut som våra - fast lite tunnare. De utan handtag kanske lever kvar någonstans...

De kanske används i filmer för att komma åt situationen av att någon behöver få hjälp att bära...

Bilden ovan är från en TV-serie inspelad i mitten av 2000-talet. (Någon nörd kanske kan identifera serie, säsong och avsnitt.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-07 11:19
Ursprungligen av planB:

Bilden ovan är från en TV-serie inspelad i mitten av 2000-talet. (Någon nörd kanske kan identifera serie, säsong och avsnitt.)

Det är Larry David från Curb Your Enthusiasm, vet inte vilken säs eller avsnitt, det överlåter jag till dem riktiga nördarna att svara på

Bevaka tråden