Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är det...

Tråden skapades och har fått 806 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Jo, det är ju så folk ofta använder språket...felaktigt.

Jag tycker ändå det är märkligt att det är så pass spritt, att det är så många som använder så pass "ologiska" benämningar på en vara som att t ex säga "Cola" istället för "Coca".

Jag gissar att skulle man fråga folk om just Cola så är det för att de grupperar alla Cola (Pepsi, Coka, Cuba etc) som en och samma dricka, men i verkligheten skiljer det massor, och för mej är Coke och Pepsi som att jämföra julmust med ICAs cola.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-22 16:12
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Jag gissar att skulle man fråga folk om just Cola så är det för att de grupperar alla Cola (Pepsi, Coka, Cuba etc) som en och samma dricka, men i verkligheten skiljer det massor, och för mej är Coke och Pepsi som att jämföra julmust med ICAs cola.

Exakt.

Beställer man då en "Cola" så kan ju den som tar emot beställningen omöjligt veta vad du egentligen har beställt. Alltså är det ju ett slarvigt uttryck från de som använder "Cola" istället för hela namnet eller bara "Coca", "Pepsi" etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-22 16:14
Ursprungligen av zinned:

Jo, det är ju så folk ofta använder språket...felaktigt.

Jag tycker ändå det är märkligt att det är så pass spritt, att det är så många som använder så pass "ologiska" benämningar på en vara som att t ex säga "Cola" istället för "Coca".

Jag har inte ens tänkt på det men visst är det ologiskt. Brukar själv säga en light-cola... Men nu blir det ändring på det, en coca-cola light tack, blir det nästa gång jag beställer.

Ursprungligen av stile:

Men nu blir det ändring på det, en coca-cola light tack, blir det nästa gång jag beställer.

Gillar inlägget, men inget jag förlorar sömn över...

Begreppet Cola är väl ungefär som whisky. Det finns lika stor variation på tillverkare som på smaker.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-23 00:56
Ursprungligen av pmarriott:

Begreppet Cola är väl ungefär som whisky. Det finns lika stor variation på tillverkare som på smaker.

Absolut. Men beställer du en "whisky" så får du ingen serverad om du inte specar vilken du vill ha, om inte bartendern väljer åt dig. Samma sak med "Cola", beställer du en sådan så har du inte definierat vilken du vill ha utan lämnar över det beslutet till den som ska servera dig. Dock likställer många idag "Cola" med Coca Cola (speciellt i sthlm känns det som), vilket inte kunde vara mer fel.

Jag flyger ibland en del inrikes och på Arlanda äter man ibland på Max. Där beställer jag alltid en Coca och de tittar på en med världens frågetecken i pannan. Efter att jag upprepat mig några gånger, och de svarat med "Cola?" där jag svarar "Nej, Coca", så säger de "Coca Cola?" och jag svarar "Ja"

Mitt enkla sätt att ha lite kul med folks sätt att uttrycka sig felaktigt

Ursprungligen av zinned:

Jag flyger ibland en del inrikes och på Arlanda äter man ibland på Max. Där beställer jag alltid en Coca och de tittar på en med världens frågetecken i pannan. Efter att jag upprepat mig några gånger, och de svarat med "Cola?" där jag svarar "Nej, Coca", så säger de "Coca Cola?" och jag svarar "Ja"

5:03

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-24 10:30
Ursprungligen av eskimo:

5:03

Se där, så är det

Ursprungligen av pmarriott:

Begreppet Cola är väl ungefär som whisky. Det finns lika stor variation på tillverkare som på smaker.

Som att beställa två glass vin i en engelsk pub där både dry och sweet kommer ur samma magiska flaska...

Varför är det så hett filma med systemkamera?

Ursprungligen av Goflorp:

Varför är det så hett filma med systemkamera?

[ATTACH="CONFIG"]33567[/ATTACH]

Därför att resultatet faktiskt blir så pass bra och det är betydligt (!!!) billigare att köpa en bra systemkamera och bra optik än att köpa en proffs-videokamera med motsvarande optik.

Men det antar jag att du visste och att frågan bara var retorisk?

Ursprungligen av Papperskatt:

Därför att resultatet faktiskt blir så pass bra och det är betydligt (!!!) billigare att köpa en bra systemkamera och bra optik än att köpa en proffs-videokamera med motsvarande optik.

Men det antar jag att du visste och att frågan bara var retorisk?

Ville mest bara framhäva att man mest ser ut som man går och kånkar på en julgran eller ngt....
Jag kommer aldrig komma över skämströskeln....

Ursprungligen av Goflorp:

Ville mest bara framhäva att man mest ser ut som man går och kånkar på en julgran eller ngt....
Jag kommer aldrig komma över skämströskeln....

Kanske dax för en tillbehörstillverkare att ska ett "skal" att stoppa in allt i, so företrädesvis ser ut som en RED...eller vad de nu heter

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Kanske dax för en tillbehörstillverkare att ska ett "skal" att stoppa in allt i, so företrädesvis ser ut som en RED...eller vad de nu heter

RED? Bah! Så här ser riktiga kameror ut! Kan dom göra skal till iPhone som ser ut som en Mac Plus skall man väl kunna fixa till ett DSLR-skal som ser ut som en Arriflex eller Paillard Bolex...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-28 10:31
Ursprungligen av johan_tanying:

RED? Bah! Så här ser riktiga kameror ut! Kan dom göra skal till iPhone som ser ut som en Mac Plus skall man väl kunna fixa till ett DSLR-skal som ser ut som en Arriflex eller Paillard Bolex...

Inlägget skulle kunna varit en pik mot min Leica-tråd nyligen...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-06-24 00:29

Varför är det alltid dyrare att köpa hela kaffebönor jämfört med malda - allt annat lika?

Jag har iaf filmat en del med ovanstående Bolex (H8-modellen med dubbel-8).

Skaffade sedan 1987 en egen beggad Bolex D8 plus tio rullar dubbel-8 som resekamera. Kameran kostade väl 800 och filmen, ja vad kunde den ha gått på? 100 spänn drygt per rulle kanske? Detta var ju anno dazumal när videokameror var svindyra, och jag vill minnas att jag räknade ut att för vad en Sony video-8 kostade (16 papp?) skulle jag kunna köpa tio timmar smalfilm. Och det, mina vänner, är en ohemult massa film! Man låter ju inte filmen rassla iväg när man vet att varje sekund kostar multum. Sedan sätter det mekaniska urverket stopp efter en liten stund. Tror att en uppdragning inte räckte mer än 30 s på D8-an.

Nu blev det inte så värst många fler rullar efteråt då videon blev billigare och Kodachrome dubbel-8 gick ur produktion 1992. Men kameran är lika schweizisk gedigen nu som för drygt femtio år sedan.

På tal om Bolex - när jag letade runt efter en lagom stor bild på D8an ramlade jag på info om det här vansinnigt charmiga kickstarter-projektet: Digital Bolex. Visserligen är en del i branschen något skeptiska men också försiktigt optimistiska... I augusti år vi veta om tidsplanen höll. De samarbetar förresten med det riktiga Bolex i Schweiz!

Varje morgon när jag kör till jobbet på E18 söderut (norr om Stockholm) så ser jag den digitala skylten med "information" som för det mesta lyder "Ett körfält stängt på väg 265" eller liknande.

Vad är denna information till för???

I vårt gles-trafikerade land så behöver man knappast välja en annan väg för att ett körfält är stängt.

Om man är så otroligt dålig på att köra att man måste förvarnas att ett körfält är stängt och inte kan se detta när man kommer dit så ska man nog inte köra bil.

  • Medlem
  • 2012-07-31 17:23
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Varje morgon när jag kör till jobbet på E18 söderut (norr om Stockholm) så ser jag den digitala skylten med "information" som för det mesta lyder "Ett körfält stängt på väg 265" eller liknande.

Vad är denna information till för???

I vårt gles-trafikerade land så behöver man knappast välja en annan väg för att ett körfält är stängt.

Om man är så otroligt dålig på att köra att man måste förvarnas att ett körfält är stängt och inte kan se detta när man kommer dit så ska man nog inte köra bil.

Om ett körfält är stängt på E6 norr om Malmö vill man veta det innan man kommer till sista avfarten före den den kö som garanterat uppstår där vägen smalnar av. Och med bara lite extra otur blir det en olycka precis innan man kommer fram.

  • Medlem
  • 2012-08-01 11:05

Skaffa Waze, så slipper du de flesta överraskningarna.

Ursprungligen av Baron:

Om ett körfält är stängt på E6 norr om Malmö vill man veta det innan man kommer till sista avfarten före den den kö som garanterat uppstår där vägen smalnar av. Och med bara lite extra otur blir det en olycka precis innan man kommer fram.

  • Medlem
  • 2012-07-31 17:14

... så att en kvinna aldrig kan svara "ja" eller "nej" på en enkel fråga?

  • Avstängd
  • 2012-07-31 17:25
Ursprungligen av Dalle:

... så att en kvinna aldrig kan svara "ja" eller "nej" på en enkel fråga?

Bråkat med frugan?

  • Medlem
  • 2012-07-31 22:28
Ursprungligen av LaHe:

Bråkat med frugan?

Nope, är singel. (Tyvärr)

  • Medlem
  • 2012-07-31 22:40
Ursprungligen av Dalle:

Nope, är singel. (Tyvärr)

Anar man ett samband mellan det och din fråga?

(Ursäkta om det var plumpt, men det var "öppet mål"... )

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-01 12:06
Ursprungligen av Baron:

Anar man ett samband mellan det och din fråga?

Ha ha!

  • Avstängd
  • 2012-07-31 22:57
Ursprungligen av Dalle:

Nope, är singel. (Tyvärr)

Då är det väl inte läge att bråka med en?

Oops såg inte barons svar

Ursprungligen av Dalle:

... så att en kvinna aldrig kan svara "ja" eller "nej" på en enkel fråga?

Du får säga till före, enda giltiga svaren är ja eller nej. Brukar funka för mig.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-01 10:37

Jag tycker Dalle har helt rätt. Det kommer alltid en motfråga innan de kan svara.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker Dalle har helt rätt. Det kommer alltid en motfråga innan de kan svara.

Vilket väl säger mer om vår förmåga att ställa frågor än deras att svara?

Har precis sett en bild på min frus kompis familj som är inne i Stockholm på Pride-festival (?).

Varför ger man gay-flaggor till sina 2-4 år gamla barn?

Jag har inget emot vare sej homosexuella, deras rättigheter eller någonting annat, men jag har svårt att förstå mej på denna promotion som verkar vara så populär. Snart kommer det kanske grupper till skolornas högstadier där de informerar om homosexualitet, kanske med prova på veckor.

Hm, ett sätt att minska tonårs graviditeter... Kör hårt!

Senast redigerat 2012-08-04 16:05
Bevaka tråden