Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är det...

Tråden skapades och har fått 806 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-05-04 22:41

Varför heter Icas toapapper Bad & Toalett?

Är det för att vissa i kassakön ser sig för fina att torka sig sig i röven och istället kan låtsas bada med papperet?

Varför ger sig vattenläckor på varmvattencirkulationen alltid till känna på sämst tid?

Lör morgon 04:50....

Varmvatten är fan att täta, det bränner ju som ......aj!

Varför är Time Machine så korkat att 13 GB data måste säkerhetskopieras bara för att jag döpt om överordnad mapp?

Varför kan inte Apple sluta jävlas och istället tillåta USB-installation för alla operativsystem?

så svårt för vissa att stava rätt, att utelämna dubbla radavstånd(kvadrupla i det här fallet), att förstå att folk nog drar näsan åt sig när de stöter på en annons som denna...?

Power Mac G4 satationär på Tradera. Stationära | Apple - datorer |

  • Medlem
  • 2012-05-24 11:27

Måste vara en snorunge. Inte nog med att svenskan är dålig, den är dessutom ganska barnsligt formulerad.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

så svårt för vissa att stava rätt, att utelämna dubbla radavstånd(kvadrupla i det här fallet), att förstå att folk nog drar näsan åt sig när de stöter på en annons som denna...?

Power Mac G4 satationär på Tradera. Stationära | Apple - datorer |

Ursprungligen av Korsriddaren:

Måste vara en snorunge. Inte nog med att svenskan är dålig, den är dessutom ganska barnsligt formulerad.

Man undrar ju vad det här är:

För övrigt verkar annonsutformningen vara som en mall. Ser likadant ut i andra annonser från personen

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-05-24 11:33
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

så svårt för vissa att stava rätt, att utelämna dubbla radavstånd(kvadrupla i det här fallet), att förstå att folk nog drar näsan åt sig när de stöter på en annons som denna...?

Power Mac G4 satationär på Tradera. Stationära | Apple - datorer |

Språket, typografin och bilder brukar hänga ihop med hur saker säljer och till vilket pris. Denna annons: 'not so good'.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

så svårt för vissa att stava rätt, att utelämna dubbla radavstånd(kvadrupla i det här fallet), att förstå att folk nog drar näsan åt sig när de stöter på en annons som denna...?

...så svårt att skriva ett mellanslag före en parentes? (Sorry, jag kunde inte låta bli.:))

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-24 16:04
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

så svårt för vissa att stava rätt, att utelämna dubbla radavstånd(kvadrupla i det här fallet), att förstå att folk nog drar näsan åt sig när de stöter på en annons som denna...?

Power Mac G4 satationär på Tradera. Stationära | Apple - datorer |

Traderas formulär har en inbyggd dubbelavståndsfunktion vid nytt stycke. Det har bidragit till att det ser ut som det gör.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-24 11:52

-Varför har inte Hotmail ett spam-filter som tar bort mail som detta?

Hotmail?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-25 11:13

Varför är det så vanligt att folk har överfulla frysar? Det finns människor som har ett närmast omättligt behov av att lagra frusna varor, och jag kan inte sätta mig in i det. Två köket, två i källaren, etc.

Vi (två personer) använder frysen hela tiden (bröd, portioner av matrester, färdigstekta kycklingbitar, köttfärs), men jag tror aldrig något ligger längre än två veckor. (Bortsett från mina filmer då som ligger årsvis minst).

Jag märkte att frysen halvstorlek var tom i morse så jag passade på att avfrosta den.

Ursprungligen av planB:

Varför är det så vanligt att folk har överfulla frysar? Det finns människor som har ett närmast omättligt behov av att lagra frusna varor, och jag kan inte sätta mig in i det. Två köket, två i källaren, etc.

Vi (två personer) använder frysen hela tiden (bröd, portioner av matrester, färdigstekta kycklingbitar, köttfärs), men jag tror aldrig något ligger längre än två veckor. (Bortsett från mina filmer då som ligger årsvis minst).

Jag märkte att frysen halvstorlek var tom i morse så jag passade på att avfrosta den.

Vi har 2 frysar som är ganska fulla. Köper en halv gris då och då. Bunkrar med kött när det är billigt. Har ett stim ankor och en flock kycklingar där inne också.

Har du egen trädgård med någon form av egenproduktion samt en älgjägare i släkten..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-05-25 14:16
Ursprungligen av eskimo:

Har du egen trädgård med någon form av egenproduktion samt en älgjägare i släkten..

Nej, men jag hade ett halv lamm i frysen en gång. Då var det rätt fullt i min halvfrys, och jag har sedan den hösten aldrig ätit så mycket kött... Man kände sig som en argentinare.

Jag köper ofta råvaror i storförpackning, både färskt och fryst men det blir aldrig gammalt. Jag äter hela tiden av det. Det är liksom inte så att jag hittar en gammal kyckling från 2011 i ett hörn.

Det hör till saken att jag och min fru aldrig storhandlar. Det är ju inte så att man får mängdrabatt bara för att man har en shoppingvagn till bristningsgränsen med mat. Mer spring i affärerna blir det, men nära nog noll svinn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-05-25 13:23

Äsch det är kul med frysfossiler! Se möjligheterna istället. Häromåret åt jag exklusiva kantareller från mellannorrland - plockade innan Tjernobyl.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-25 14:50
Ursprungligen av jahve:

Äsch det är kul med frysfossiler! Se möjligheterna istället. Häromåret åt jag exklusiva kantareller från mellannorrland - plockade innan Tjernobyl.

Smaken var alltså inte strålande?

En inblick i vad som händer när man fryser in mat går att få i kokboken Matmolekylen's blogg.

Ursprungligen av reboot81:

Smaken var alltså inte strålande?

En inblick i vad som händer när man fryser in mat går att få i kokboken Matmolekylen's blogg.

Hellre frystorkade kantareller i frysen än rutten/förfrusen frukt i kylen

...att folk tror att "remastered" versioner av gamla låtar är så mycket bättre än originalen?

Dynamiken är borta, allt är tryckt upp i taket. Skit!!!

Ursprungligen av Fritz the Cat:

...att folk tror att "remastered" versioner av gamla låtar är så mycket bättre än originalen?

Dynamiken är borta, allt är tryckt upp i taket. Skit!!!

Allt nytt är alltid bättre.

Ursprungligen av Papperskatt:

Allt nytt är alltid bättre.

Precis ... får mig att tänka på när det står på förpackningar "Nytt Recept, nu ännu godare" .. Får mig alltid att tänka "Vadå var inte produkten god förut?"

Ursprungligen av gotfredsen:

Precis ... får mig att tänka på när det står på förpackningar "Nytt Recept, nu ännu godare" .. Får mig alltid att tänka "Vadå var inte produkten god förut?"

Tvättmedel är väl det bästa exemplet...

Det nya fungerar bättre, så det gamla kan inte ha varit så bra då?!...

Ursprungligen av gotfredsen:

Precis ... får mig att tänka på när det står på förpackningar "Nytt Recept, nu ännu godare" .. Får mig alltid att tänka "Vadå var inte produkten god förut?"

Okej.

Oavsett hur god den var måste det väl vara möjligt att göra den ännu godare? Hur stor är sannolikheten att det var världens godaste möjliga från första början?

Det borde alltid finnas möjlighet att förbättra.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Det borde alltid finnas möjlighet att förbättra.

Coca Cola lyckades inte...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-06-22 09:25

...eller när "remastered" plötsligt också visar sig vara "remixed" till något betydligt sämre än originalet...
Ja, jag tittar på dig Rupert Hine och soppan som blev en "remastered" Wildest wish to fly...:(

Senast redigerat 2012-06-22 11:21
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-22 14:02

Med tanke på Coca Cola...varför benämner större delen av landet (numera också många i Skåne) Coca Cola i dagligt tal som "Cola"? Själv säger jag som jag, och alla jag känner, gjort sedan man var liten - Coca.

Den mest logiska "förkortningen" är ju just Coca, så varför säger de flesta Cola idag?

Ursprungligen av zinned:

Med tanke på Coca Cola...varför benämner större delen av landet (numera också många i Skåne) Coca Cola i dagligt tal som "Cola"? Själv säger jag som jag, och alla jag känner, gjort sedan man var liten - Coca.

Den mest logiska "förkortningen" är ju just Coca, så varför säger de flesta Cola idag?

En benägenhet att använda generiska termer för saker kanske? Fast för det mesta brukar det vara tvärt om där folk använder ett varumärke för att beskriva alla sorter. Engelsmännen är bra på detta med hoovering (från varumärket Hoover) istället för vacuum cleaning (=dammsugning).

Jag har själv ännu ej fått nöjet att neka en Pepsi när jag beställt en Coke, men jag har varit på en restaurang och frågat efter en Coke och servitören har sagt "tyvärr, men vi har Pepsi", vilket jag uppskattade, och beställde en öl.

Ursprungligen av Fritz the Cat:

En benägenhet att använda generiska termer för saker kanske? Fast för det mesta brukar det vara tvärt om där folk använder ett varumärke för att beskriva alla sorter. Engelsmännen är bra på detta med hoovering (från varumärket Hoover) istället för vacuum cleaning (=dammsugning).

Jag har själv ännu ej fått nöjet att neka en Pepsi när jag beställt en Coke, men jag har varit på en restaurang och frågat efter en Coke och servitören har sagt "tyvärr, men vi har Pepsi", vilket jag uppskattade, och beställde en öl.

Eller som med slagborrmaskiner där de generellt kallas för Hilti.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-22 15:53
Ursprungligen av Fritz the Cat:

En benägenhet att använda generiska termer för saker kanske? Fast för det mesta brukar det vara tvärt om där folk använder ett varumärke för att beskriva alla sorter. Engelsmännen är bra på detta med hoovering (från varumärket Hoover) istället för vacuum cleaning (=dammsugning).

Jag har själv ännu ej fått nöjet att neka en Pepsi när jag beställt en Coke, men jag har varit på en restaurang och frågat efter en Coke och servitören har sagt "tyvärr, men vi har Pepsi", vilket jag uppskattade, och beställde en öl.

Jo, det är ju så folk ofta använder språket...felaktigt.

Jag tycker ändå det är märkligt att det är så pass spritt, att det är så många som använder så pass "ologiska" benämningar på en vara som att t ex säga "Cola" istället för "Coca".

Bevaka tråden