Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"missvisande för det som ska illustreras" –.det visar på hur dina synapser har skadats av allt för långvarig exponering för en osund mental miljö

Det "lilla fragmentet" som hade svarat när Aftonbladet bestämde sig för att frisera till frågan så den gav önskat svar, låg, om jag minns rätt, på cirka 20.000 respondenter, något fler kvinnor än män.

Naturligtvis är de inte representativa för samhället som helhet, men det går ju inte att avfärda dem som helt irrelevanta, med mindre än att man avfärdar alla Aftonblades läsare som irrelevanta (vilket somliga, men inte jag, gör)

Om jag minns rätt så fanns enkäten i anslutning till debatten kring rapporten "Slagen dam", som redan när den kom utsattes för massiv kritik, för att inte tala om hur den bedömts senare.

Snarast skulle man kunna säga att Aftonbladet här begick en rad missgrepp, t.ex. bristande källkritik på den ursprungliga rapporten, tendentiöst och vinklat urval, samt rent "censur" (nu vet jag att du pga av dina skadade synapser inte kan tillgodogöra dig perspektivet att censur kan syfta på ett vidare förhållningssätt än enbart statlig förhandskontroll, så du behöver inte upprepa ditt sjukdomsmantra gällande det )

  • Medlem
  • 2012-08-30 10:35

Jag försvarar inte heller AB, utan kommer med en tänkbar förklaring till varför man väljer bort eller avpublicerar information.

Javisst, och det kan också vara så att några rymdvarelser beslöt sig för att fjärrstyra deras tankar, men allvarligt talat är det den TROLIGASTE orsaken?

Det är ungefär som när när i stort sett alla svenska gammelmedier okritiskt rapporterade följande:

Många anser att misshandeln är kvinnans fel - DN.SE

Alla som ägnar mer än en sekund åt att granska det rimliga åt detta påstående förstår att det ligger en hund begraven någonstans, och mycket riktigt: Genomgående gjorde alla större riksmedier ingen som helst faktagranskning.

Det hela kom ursprungligen från ekot, som redan de slarvar och förvanskat

"Kvinnans fel att hon blir misshandlad" - Ekot

Men, som t.ex. den här sidan tar upp så gick den slarviga och tendentiösa journalistiken obemärkt, trots att det var en baggis att kontrollera fakta och slutsatser:

Marianne Huhne Journalistik: Journalisten degraderad till tablettask En kladdkaka i Almedalen säger mer än tio glas rose Massakern i Norge får ett ansikte Hur vet du det? Ekochefen Anne Lagercrantz gör avbön om inslag om Södersjukhuset Bluffen om Söd

  • Medlem
  • 2012-08-30 10:59
Ursprungligen av Trineo:

Då jag själv är ganska intresserad av MC-olyckor i landet och vad som är orsaken så är det ganska slående vad media kan göra med lite ordvridningar... inte sällan man läser t.ex. "Motorcyklisten körde in i bilen som kom från vänster"... jaha, hade inte bilen någon förare eller?
Man benämner ofta motorcyklister medans det är bilar och lastbilar och inte bilförare eller lastbilschaufförer.
Visst, det kanske inte ses som en så stor grej men ser man på vad det gör med vad folk tycker och tror om motorcyklister så är det ganska slående att det har effekt, speciellt när ca 3/4 av alla olyckor där mc och bil är inblandade så är det bilisten som orsakar olyckan och inte motorcyklisten.

Jag håller med i princip men inte i det aktuella fallet. Motorcyklisten körde, han/hon körde på bilen. Det var ju det som hände? Det var ju knappast motorcykeln som körde, och det känns som en tydligare beskrivning att det var bilen motorcyklisten körde på snarare än bilföraren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 11:11
Ursprungligen av Baron:

Jag håller med i princip men inte i det aktuella fallet. Motorcyklisten körde, han/hon körde på bilen. Det var ju det som hände? Det var ju knappast motorcykeln som körde, och det känns som en tydligare beskrivning att det var bilen motorcyklisten körde på snarare än bilföraren.

Problemet är att det oftast visat sig vara så att det är BILISTEN som kört ut framför motorcykeln (omvänd ordlek ) och därmed orsakat olyckan... och det är just det som är poängen, som media oftast rapporterar det så tror man precis som du, att det är motorcyklisten som kört in i en oskyldig bil... inte att den oskyldige motorcyklisten blivit utsatt för en tankspridd bilist som i det närmsta kan orsaka motorcyklistens död.

Ursprungligen av Trineo:

Problemet är att det oftast visat sig vara så att det är BILISTEN som kört ut framför motorcykeln (omvänd ordlek ) och därmed orsakat olyckan... och det är just det som är poängen, som media oftast rapporterar det så tror man precis som du, att det är motorcyklisten som kört in i en oskyldig bil... inte att den oskyldige motorcyklisten blivit utsatt för en tankspridd bilist som i det närmsta kan orsaka motorcyklistens död.

Eller som klassikern från skadeanmälan till försäkringsbolaget: Lastbilen stannade och jag stannade. Sen körde lastbilen och jag körde. Sen stannade lastbilen utan att jag stannade och då blev den påkörd bakifrån.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 11:23
Ursprungligen av pmarriott:

Eller som klassikern från skadeanmälan till försäkringsbolaget: Lastbilen stannade och jag stannade. Sen körde lastbilen och jag körde. Sen stannade lastbilen utan att jag stannade och då blev den påkörd bakifrån.

Mmm, eller den med lyktstolpen som hoppade ut framför bilen...

Det stämmer. Bilister ser inte motorcyklar och moppar. Då och då exploderar t.ex. media om moppe-olyckorna som slår nya rekord och allt handlar om mopederna och mopedförarna och vad som måste göras (=regleringar för mopedförare).
Det står ALDRIG att det faktiskt är bilister som kör på mopedisterna - det är bilisterna som fuckar upp och en hel del får indragna körkort eller hamnar i Tinget. Bilisterna är inte med i ekvationen i dessa artiklar.
Då tänker jag; varför utlämnar dom detta? Och där någonstans blir det intressant...

Ursprungligen av Trineo:

Problemet är att det oftast visat sig vara så att det är BILISTEN som kört ut framför motorcykeln (omvänd ordlek ) och därmed orsakat olyckan... och det är just det som är poängen, som media oftast rapporterar det så tror man precis som du, att det är motorcyklisten som kört in i en oskyldig bil... inte att den oskyldige motorcyklisten blivit utsatt för en tankspridd bilist som i det närmsta kan orsaka motorcyklistens död.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det stämmer. Bilister ser inte motorcyklar och moppar. Då och då exploderar t.ex. media om moppe-olyckorna som slår nya rekord och allt handlar om mopederna och mopedförarna och vad som måste göras (=regleringar för mopedförare).
Det står ALDRIG att det faktiskt är bilister som kör på mopedisterna - det är bilisterna som fuckar upp och en hel del får indragna körkort eller hamnar i Tinget. Bilisterna är inte med i ekvationen i dessa artiklar.
Då tänker jag; varför utlämnar dom detta? Och där någonstans blir det intressant...

Fast många mopedister kör som idioter och verkar tro de är odödliga. Man borde dela upp kategorin in mopedister över/under 25 års ålder. De yngre verkar konstant köra på fyllan där jag bor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 11:24
Ursprungligen av Zimmerman:

Det stämmer. Bilister ser inte motorcyklar och moppar. Då och då exploderar t.ex. media om moppe-olyckorna som slår nya rekord och allt handlar om mopederna och mopedförarna och vad som måste göras (=regleringar för mopedförare).
Det står ALDRIG att det faktiskt är bilister som kör på mopedisterna - det är bilisterna som fuckar upp och en hel del får indragna körkort eller hamnar i Tinget. Bilisterna är inte med i ekvationen i dessa artiklar.
Då tänker jag; varför utlämnar dom detta? Och där någonstans blir det intressant...

Nu anser ju jag att mopedister inte skall beblandas med MC...
Men absolut, det är ju det som är grejen... sen när Folksam och Läns Försäkringar går ut med rapporter om att det i 67-85% av fallen är bilistens fel och inte motorcyklistens gör ju att det blir jäkligt snett.

  • Medlem
  • 2012-08-30 11:38

Allmänt kan man väl säga att det finns hur många vinklade exempel som helst, men att det är helheten som räknas. DN blev ju svårt kritiserade för sina artiklar med Håkan Juholts brevväxling. DN lutar åt båda hållen, men inte samtidigt. Det menar jag inte är en beundransvärd hållning, men jag tycker att den här tråden är lite obalanserad.
Dessutom förvånas jag en aning över det förakt för journalister som ventileras.

Ursprungligen av Baron:

Allmänt kan man väl säga att det finns hur många vinklade exempel som helst, men att det är helheten som räknas. DN blev ju svårt kritiserade för sina artiklar med Håkan Juholts brevväxling. DN lutar åt båda hållen, men inte samtidigt. Det menar jag inte är en beundransvärd hållning, men jag tycker att den här tråden är lite obalanserad.
Dessutom förvånas jag en aning över det förakt för journalister som ventileras.

Varför skulle det vara önskvärt att tråden var balanserad? Varför ska tråden nödvändigtvis ha ett visst syfte eller en viss representation av åsikter? Vad är problemet med (eventuell) ensidighet?

Det är en tråd där människor fritt får skriva vad de anser om gammelmedia, och eftersom många har negativa erfarenheter så är det väl inte oväntat att de för dessa på tal?

Att förtroendet för journalister är lågt kan väl ändå inte vara någon nyhet för dig, så varför förvånas du över det?

Lågt förtroende för journalister - Dagens Media

Däremot tror jag inte att det finns någon som anser att ALLA journalister är dåliga, tvärtom tror jag att många, i likhet med mig själv, anser att riktigt duktiga journalister tillhör samhällets hjältar och förtjänar den största respekt.

Jag tror, eller kanske rättare sagt spekulerar, att du läser tråden med journalistglasögon på, och då faller du automatiskt in i gammelmedias ovana att utsättas för kritiska åsikter istället för att själv diktera det som ska sägas och få stå oemotsagd.

Men oroa dig inte, vi är dina vänner ändå, och vi tycker att du är trevlig prick ändå, trots att du hamnar i självpåtagen försvarsställning för ett helt kollektiv, som ingen förväntar sig att du ska ta fullt ansvar för

  • Medlem
  • 2012-08-30 12:29
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Varför skulle det vara önskvärt att tråden var balanserad? Varför ska tråden nödvändigtvis ha ett visst syfte eller en viss representation av åsikter? Vad är problemet med (eventuell) ensidighet?

Är det inte det du tycker att gammeledia lider av? Är det inte det hela tråden handlar om? Hade det inte varit klädsamt med i alla fall lite grann av den varan när det är gammelmedias brist på den som kritiseras?

Ursprungligen av Baron:

Är det inte det du tycker att gammeledia lider av? Är det inte det hela tråden handlar om? Hade det inte varit klädsamt med i alla fall lite grann av den varan när det är gammelmedias brist på den som kritiseras?

Nej, jag tycker inte media ska vara balanserad, men jag ser gärna att de är sanningsenliga. Klädsamhet är i det avseendet snarast ett hinder

Min främsta käpphäst är dock när bristande sanningsenlighet kombineras med tanken på folkuppfostran.

Media har sedan 1800-talet allt mer kommit att ta över statens, kyrkans, militärens och skolans roll som folkuppfostrare, medan deras uppgift egentligen borde vara granskning av makten. Den inställningen tycker jag förtjänar all kritik som kan uppbringas.

Därmed inte sagt att jag tycker att all journalistik lider av detta. Därför går det alldeles utmärkt för mig att samtidigt högakta och respektera duktiga journalister och seriös media och "förakta" folkuppfostrare som tänjer sanningen för att passa sina illegitima syften.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-30 13:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

text

Stycke nr 2 och 3: Huvudet på spiken där, Richard.

  • Medlem
  • 2012-08-30 13:12
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Nej, jag tycker inte media ska vara balanserad, men jag ser gärna att de är sanningsenliga.

Du skriver som om det fanns en (1) sanning. Det kan du väl inte tro själv?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Min främsta käpphäst är dock när bristande sanningsenlighet kombineras med tanken på folkuppfostran.

Nä, det är en ganska okontroversiell åsikt.

Ursprungligen av Baron:

Du skriver som om det fanns en (1) sanning. Det kan du väl inte tro själv?

Nu tar du upp en genuint spännande fråga, som involverar både ontologiska och epistemologiska aspekter.

På ett rent principiellt plan anser jag (självklart) att det finns en (1) objektivt existerande verklighet, låt vara att man behöver kvalificera detta med att skilja på olika kategorier av verklighet, ty tankar, föreställningar, attityder etc. kan ju vara verkliga, om än inte materiella.

Självklart är kunskapsinhämtning om den senare kategorin av saker ännu svårare än om fysiska objekt, abstrakta begrepp osv. men rent principellt ska man ändå sträva efter samma attityd till sanningssökande som man har inom vetenskapen.

När det gäller vissa saker, som t.ex. kriminaljournalistik, så har det gått så långt att jag i princip alltid utgår från att all rapportering i gammelmedia om ämnet har gått igenom ett folkuppfostringsfilter, och min första åtgärd är numera alltid att söka information på bloggar, diskussionsforum och utländska media. Tyvärr visar det sig nästan alltid, eftersom jag då och då bemödar mig om att t.ex. gräva fram domar och läsa dem (jag är nämligen intresserad av juridik) att min skepsis har varit befogad, och inte sällan borde ha varit ännu större.

Ursprungligen av Baron:

Du skriver som om det fanns en (1) sanning. Det kan du väl inte tro själv?
...

Givetvis så är det så att i vissa fall så kan man se skeenden på olika sätt men fakta ska inte uppfinnas eller förfalskas. Nu är iofs detta exempel hämtat från valrörelse men det är en aning bekymmersamt

Citat:

Det var i måndags som en av Romneys kampanjrådgivare fick en fråga om hur det kom sig att partiet på en del annonser kom med rena lögner om Obama, som svarade att ”vi kommer inte låta några faktakontrollanter diktera vår kampanj”.

Jag tänker bara att båda är tvåhjulingar som minglar med bilarna på bilväg/gata - och dessa tvåhjulingar - oansett storlek - ser inte svenska bilförare. Dom flesta olyckor sker i städerna.
I sydeuropa är bilister vana vid tvåhjulingar sedan 50 år och ser dessa, svensson är gröngöling och en klantskalle :-D.

Ursprungligen av Trineo:

Nu anser ju jag att mopedister inte skall beblandas med MC...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 12:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tänker bara att båda är tvåhjulingar som minglar med bilarna på bilväg/gata - och dessa tvåhjulingar - oansett storlek - ser inte svenska bilförare. Dom flesta olyckor sker i städerna.
I sydeuropa är bilister vana vid tvåhjulingar sedan 50 år och ser dessa, svensson är gröngöling och en klantskalle :-D.

Skillnaden är rätt stor och det finns en stor anledning för media att sluta klumpa ihop det hela... det skiljer dels i ålder på förarna men framförallt i utbildning på hur man framför sitt fordon. Kan media hjälpa till att differentiera mellan dessa så kan vi kanske också få fram att vi motorcyklister som har körtkort och inte kör på fyllan faktiskt inte är så vanliga i olyckssammanhang.

  • Medlem
  • 2012-08-30 11:35
Ursprungligen av Trineo:

Problemet är att det oftast visat sig vara så att det är BILISTEN som kört ut framför motorcykeln (omvänd ordlek ) och därmed orsakat olyckan... och det är just det som är poängen, som media oftast rapporterar det så tror man precis som du, att det är motorcyklisten som kört in i en oskyldig bil... inte att den oskyldige motorcyklisten blivit utsatt för en tankspridd bilist som i det närmsta kan orsaka motorcyklistens död.

Men hallå, jag hade inget mer att gå på än det du skrev.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 12:15
Ursprungligen av Baron:

Men hallå, jag hade inget mer att gå på än det du skrev.

Lite det som är poängen, media skriver sällan så mycket mer heller men när det vid undersökningar visat sig att det oftast är bilisten som gjort fel och inte motorcyklisten så är det ju ganska anmärkningsvärt att media skriver det så att man tolkar det som om motorcyklisten är den som felat och därmed "får skylla sig själv", något jag ofta får höra när detta kommer på diskussion.

Ursprungligen av Trineo:

Lite det som är poängen, media skriver sällan så mycket mer heller men när det vid undersökningar visat sig att det oftast är bilisten som gjort fel och inte motorcyklisten så är det ju ganska anmärkningsvärt att media skriver det så att man tolkar det som om motorcyklisten är den som felat och därmed "får skylla sig själv", något jag ofta får höra när detta kommer på diskussion.

Något som jag ofta får höra bland äldre kollegor är att man skulle förbjuda motorcyklar. Då är problemet ur världen.

  • Medlem
  • 2012-08-30 12:26
Ursprungligen av Trineo:

Lite det som är poängen, media skriver sällan så mycket mer heller men när det vid undersökningar visat sig att det oftast är bilisten som gjort fel och inte motorcyklisten så är det ju ganska anmärkningsvärt att media skriver det så att man tolkar det som om motorcyklisten är den som felat och därmed "får skylla sig själv", något jag ofta får höra när detta kommer på diskussion.

Nu blir det väldigt OT, men min personliga uppfattning är att de flesta på (sport)motorcyklar är det lika lätt att tycka om som Egyptens gräshoppor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 12:40
Ursprungligen av Baron:

Nu blir det väldigt OT, men min personliga uppfattning är att de flesta på (sport)motorcyklar är det lika lätt att tycka om som Egyptens gräshoppor.

Jag är medveten om att det blivit en del OT om just detta nu...
Min mening i det hela var bara att det sker en rejäl vinkling som gör att det blir bara mer o mer ondska från samhället riktat mot motorcyklister... somliga förtjänar detta men långt ifrån alla.
När jag själv är ute och kör så gör jag det med hänsyn, vill jag bomba satan så håller jag till på bana och hoppas att Kenjon är där och tar hand om mig om jag trillar omkull.

Men när jag kör på gatan så händer det att bilister medvetet försöker preja mig i räcket, köra någon sorts chickenrace för att tvinga mig i diket, slänga upp dörren så att jag skall köra in i den och gå omkull osv osv osv... dessa är i mina ögon direkta mordförsök men tack vare media så tycker en stor del av befolkningen tyvärr att det är jag som motorcyklist som får skylla mig själv.

Jo Zimmerman, visst har du rätt, på ett sätt, men eftersom jag också vet att de allra flesta människor, t.o.m. journalister (hur otroligt det än kan låta ) är hederliga människor som, åtminstone teoretiskt, kan tillgodogöra sig även kritiska synpunkter och förbättra sig, anser jag ändå att det är meningsfullt att utkräva ansvar från media.

Men jag vet, jag är naiv i min tro på det goda hos människan.

Här är DN:s egen variant på ledarhyllningar, som i bästa Nordkorea-stil, skildrar statsministerns barnkärlek:

Reinfeldt: Vi kan inte häkta personer i avskräckande syfte - DN.SE

Och här är några av kommentarerna som DN saxade bort, läs dem gärna, de är en skrattfest

Kommentarerna som föll för DN:s censur | Magnus tankar

  • Medlem
  • 2012-08-30 12:11

Det är skillnad på lågt förtroende och förakt.
Resten är mest härskartekniska krusiduller.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-30 12:22

Fast vänta nu här. Är den allmänna meningen att det åligger en journalist att inhämta alla möjliga sidor av ett ämne och sakligt presentera dessa för läsaren/tittaren/lyssnaren så denne själv skall bilda sig en uppfattning i frågan, då baserat på "kalla fakta" (no pun intended)? Det är väl bara SR och SVT som är ålagda att låta alla sidor av en fråga komma till tals?

En snabb titt hos NE ger:
journalisti´k, benämning på såväl insamling, urval, bearbetning och presentation av material i massmedier som på resultatet av denna verksamhet: det redaktionella innehållet i medierna.

Med andra ord ligger det i journalistikens kärna att både göra urval och bearbeta material! Annars är det ju liksom inte journalistik! Om man sen ogillar hur en viss journalist/tidning/tv-kanal el. dyl. gör sitt urval eller bearbetning så står det ju oss väldigt fritt att välja en annan kanal!

Sen det här med webbenkäter. Det måste väl vara det absolut mest korkade man kan hålla på med som media (troligen dock överglänst av genidraget att låta varenda bozo som hittar till webbsidan ventilera sina vridna åsikter, lite som karlavagnen på P4, eller Ring P1... fast oftast värre...
Att de väljer att ångra sig på en sådan är för mig inget märkligt, jag kan ibland roa mig med att ge det mest bisarra svaret på alla sådana där frågor, gärna flera gånger också, bara för att just visa vilket uruselt sätt det är att mäta någonting...

Ursprungligen av bollman:

Fast vänta nu här. Är den allmänna meningen att det åligger en journalist att inhämta alla möjliga sidor av ett ämne och sakligt presentera dessa för läsaren/tittaren/lyssnaren så denne själv skall bilda sig en uppfattning i frågan, då baserat på "kalla fakta" (no pun intended)? Det är väl bara SR och SVT som är ålagda att låta alla sidor av en fråga komma till tals?

En snabb titt hos NE ger:
journalisti´k, benämning på såväl insamling, urval, bearbetning och presentation av material i massmedier som på resultatet av denna verksamhet: det redaktionella innehållet i medierna.

Med andra ord ligger det i journalistikens kärna att både göra urval och bearbeta material! Annars är det ju liksom inte journalistik! Om man sen ogillar hur en viss journalist/tidning/tv-kanal el. dyl. gör sitt urval eller bearbetning så står det ju oss väldigt fritt att välja en annan kanal!

Sen det här med webbenkäter. Det måste väl vara det absolut mest korkade man kan hålla på med som media (troligen dock överglänst av genidraget att låta varenda bozo som hittar till webbsidan ventilera sina vridna åsikter, lite som karlavagnen på P4, eller Ring P1... fast oftast värre...
Att de väljer att ångra sig på en sådan är för mig inget märkligt, jag kan ibland roa mig med att ge det mest bisarra svaret på alla sådana där frågor, gärna flera gånger också, bara för att just visa vilket uruselt sätt det är att mäta någonting...

Fast Ring P1 är ju ofta underhållning av klass.

Bevaka tråden