Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

Fast vänta nu här. Är den allmänna meningen att det åligger en journalist att inhämta alla möjliga sidor av ett ämne... ...Om man sen ogillar hur en viss journalist/tidning/tv-kanal el. dyl. gör sitt urval eller bearbetning så står det ju oss väldigt fritt att välja en annan kanal!

Sen det här med webbenkäter. Det måste väl vara det absolut mest korkade man kan hålla på med...

Nej, ingen förväntar sig det. Det tråden handlar om är trovärdighet. Det jag personligen kräver för det är ett hederligt förhållningssätt där man är öppen med sin agenda, öppen med sina källhänvisningar ( i möjligaste mån ) öppen för kritik, gärna ödmjukhet inför tanken att det kan finnas andra uppfattningar.

Tja, det finns många tillkortakommande med webbenkäter, men om man nu gör dem så ska man göra dem på ett hederligt, icke förvanskande sätt.

Att komma med trams som "det står oss fritt att välja en annan kanal" är just bara trams. Lika enfaldigt som det citat som tillskrivs Marie Antoinette, om att folket som saknar bröd ju kan äta kakor istället.

Jaså, ägnar jag mig åt härskarteknik nu. Förlåt, det var ju förstås helt orättvist. Jag borde ju inse det felaktiga i att driva en tes med öppna argument och kontrollerbara källhänvisningar. Verkligen oschysst utav mig.

Dessutom är det ju så att journalistkåren inte behöver några fiender, när man har sådana här vänner

Orättvist lågt förtroende | Journalisten.

Obetalbar underhållning är det när hon skriver "Kanske kan siffrorna förklaras av mätfel i undersökningarna" och när någon statistiker bland i en läsarkommentar påpekar det elementära att "man faktiskt också kan göra uppskattningar om hur stort mätfelet är och att mätfelet likagärna kan innebära att förtroendet egentligen är ännu lägre?"

Det är ju nästan så tanken svindlar – ett ännu lägre förtroende än vad mätningarna visar! Jag måste självkritiskt medge att jag inte tänkt på det, men hädanefter skall jag alltid ha det i åtanke, att det kanske inte bara är så illa som man tror, utan till och med värre! Fantastiskt!

Senast redigerat 2012-08-30 12:50
  • Medlem
  • 2012-08-30 16:11

De flesta tidningar har och har alltid haft ett självpåtaget uppdrag att verka för "det goda", typ demokratiska värden osv. Kalla det folkuppfostring om du vill.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-30 16:39
Ursprungligen av Baron:

De flesta tidningar har och har alltid haft ett självpåtaget uppdrag att verka för "det goda", typ demokratiska värden osv. Kalla det folkuppfostring om du vill.

Gränsen för vad som är gott är dock flytande. Så även vad som är demoktratiska värden.

Se citaten 4 och 5 i inlägg nr 56. Tydligen resonerar man som så att svensken inte är klok nog att bilda sig en egen uppfattning om hela bilden ges, utan man måste filtrera sanningen så att folket tänker "rätt".

Där har vi detta med uppfostringsdelen - något som gammelmedia helt felaktigt har fått för sig att det är deras ansvar.

Visst, men låt säga att det Sanna och det Goda står i konflikt, vilken bör då medias första val vara? Själv är jag benhårt övertygad om att det förstnämnda, men jag tycker mig tyvärr se att många journalister hyllar det senare.

  • Medlem
  • 2012-08-30 18:40
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Visst, men låt säga att det Sanna och det Goda står i konflikt, vilken bör då medias första val vara? Själv är jag benhårt övertygad om att det förstnämnda, men jag tycker mig tyvärr se att många journalister hyllar det senare.

Jag tror det är oerhört sällsynt att journalister medvetet far med osanning.

  • Medlem
  • 2012-08-30 16:49

Inte för att jag försvarar det, men vem avgör vad som är felaktigt i det fallet? Det gör väl i så fall tidningen själv?! Vad gör just dig skickad att avgöra vad en tidnings mål och mening är?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-30 16:58
Ursprungligen av Baron:

Inte för att jag försvarar det, men vem avgör vad som är felaktigt i det fallet? Det gör väl i så fall tidningen själv?! Vad gör just dig skickad att avgöra vad en tidnings mål och mening är?

Självklart är det så. Jag ser mig inte som någon förkunnare av den absoluta sanningen och har därför inga ambitioner att ändra på mediavärlden. Men här har vi svaret, tror jag, på varför så många tycker som de gör om gammelmedia.

  • Medlem
  • 2012-08-30 17:00

Fast just gammelmedia har ju folk väldigt högt förtroende för. Se min länk tidigare. Det är journalisterna som anses opålitliga. (Inte för att jag får ihop det. )

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-08-30 17:10
Ursprungligen av Baron:

Fast just gammelmedia har ju folk väldigt högt förtroende för. Se min länk tidigare. Det är journalisterna som anses opålitliga. (Inte för att jag får ihop det. )

Kanske beror det på att så få journalister är verksamma?
(Där verkar ju närmast bara finnas kolumnister samt, på sin höjd, reportrar.)

Bara för att man spottar på usel jornalistik utan heder så är man ju inte emot fri press. :-D. Jag är utbildad elitsoldat (1978) för att med livet som insats försvara grundlagen - t.ex. pressfrihetslagen - och samma grundlag ger mig också rätt att förakta och raljera fritt över usel journalistik och hata slödderjornalister.
Givetvis finns det massor av utmärkta journalister också - men det är ju en annan tråd - tråden om dom goda skriftställarna och hederliga journalisterna. Denna tråd frågar om man litar på gammelmedia och om man inte gör det så måste man ju förklara varför och då blir det ingen hyllningskör direkt.

  • Medlem
  • 2012-08-30 18:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Bara för att man spottar på usel jornalistik utan heder så är man ju inte emot fri press. :-D. Jag är utbildad elitsoldat (1978) för att med livet som insats försvara grundlagen - t.ex. pressfrihetslagen - och samma grundlag ger mig också rätt att förakta och raljera fritt över usel journalistik och hata slödderjornalister.
Givetvis finns det massor av utmärkta journalister också - men det är ju en annan tråd - tråden om dom goda skriftställarna och hederliga journalisterna. Denna tråd frågar om man litar på gammelmedia och om man inte gör det så måste man ju förklara varför och då blir det ingen hyllningskör direkt.

Givetvis inte. Men svaren i den här tråden är mest på frågan "vem litar inte på gammelmedia alls?"

Ursprungligen av Baron:

Jag tror det är oerhört sällsynt att journalister medvetet far med osanning.

Det beror väl på var man drar gränsen för osanning. Mona Masri-fallet tror jag inte är såå hemskt ovanligt, dvs att man utelämnar fakta på ett sånt sätt att helhetsintrycket blir osant. De flesta sådana fallen som uppdagas nu är ju sådant som berör den för journalister svårhanterliga frågan om integration och invandring, och där går det ju inte en dag utan att man ser de exemplen, men jag är övertygad om att samma sak sker inom andra ämnesområden också.

Här är en bra artikel, som man på något sätt ändå måste säga berör ämnet:

Medierna bär ett tungt ansvar för Quick-skandalen - Artikel av Dan Larsson - Newsmill

Heder också åt journalister som förmår att ta lärdom och vara självkritiska:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article15204972.ab

I kölvattnet också en intressant länk om den (in)famöse Gubb Jan Stigson, som nu inte får yttra sig i Quick-frågan om han vill ha kvar sin anställning.

Skjuten i huvudet och fått halsen kapad - Magasinet Paragraf

Själv tycker jag sånt är helt befängt, naturligtvis borde karln få sprida sin uppfattning bäst han vill, på fritiden. Detsamma gäller förstås även personer som t.ex. Janne Gunnarsson, som fick ett mediadrev på sig efter en facebookkommentar

Fallet Janne Gunnarsson visar att åsiktsfriheten är hotad - Artikel av Gunnar Sandelin - Newsmill

Däremot bör de kanske inte få sprida dem genom sin arbetsgivare, och att som i Gubb Jans fall eventuellt ställas prövas juridiskt i ett förtalsmål vore lämpligt, och alls ingen "censur", lika lite som fällningen av Expressen för deras olagliga vapenköp är det. '

(btw, i länken ovan påstår Dick Sundevall att en den journalist som säger sig vara beredd att vända sig till JK för prövning är okunnig och hotar med civilrättsliga åtgärder. Uppenbart gäller okunnigheten Dick Sundevall, eftersom förtalsmål är straffrättsligt reglerat, om än med möjlighet till enskilt åtal.

Länk till information om Expressens fällning i vapenmålet: Sveriges Domstolar - Fällande dom i vapenmålet

I det fallet lyckades nästan inga svenska medier redogöra för varför det var självklart att Expressen skulle fällas (det fanns inga legala grunder för ansvarsfrihet)

  • Medlem
  • 2012-08-30 22:13

Nä, tacka vet jag den nya tidens medier. Där får man sig den nakna sanningen till livs.

  • Medlem
  • 2012-08-30 22:16

Är det någon som kan verifiera att DN inte har vinklat till den här grejen så att den sprider maktens åsikter?

Ursprungligen av Baron:

Är det någon som kan verifiera att DN inte har vinklat till den här grejen så att den sprider maktens åsikter?

Nä men vad är "10 meter luftgevär stående..... "
Är det något hon har i garaget? Ungefär; ...hon har 10 meter luftgevär stående utmed ena väggen... eller?
Och är det en rad med massor av gevär som blir 10 meter - eller är det en särdeles stor bössa på 10 meter?
Frågorna hopar sig.
/m
/martin

Det följer ju bara klassiskt sportsnack; 100 meter häck - etc.

Ursprungligen av martinator:

Nä men vad är "10 meter luftgevär stående..... "
Är det något hon har i garaget? Ungefär; ...hon har 10 meter luftgevär stående utmed ena väggen... eller?
Och är det en rad med massor av gevär som blir 10 meter - eller är det en särdeles stor bössa på 10 meter?
Frågorna hopar sig.
/m
/martin

Ursprungligen av Baron:

Är det någon som kan verifiera att DN inte har vinklat till den här grejen så att den sprider maktens åsikter?

Artikeln innehar inga vinklar eller faktafel just på grund av att DN har kört copy-paste från en TT-nyhet, exakt samma nyhet finns återgiven i andra tidingar identisk tex "http://www.svd.se/sport/ingen-final-for-lotta..."

Man kan jämföra gammelmedia med en Buffè på en finlandsfärja, destå mindre kockarna har försökt förädla råvarorna destå bättre är slutresultatet, tex sikrommen som de endast hällt upp i en serveringsburk är jättegod medans de rätter som faktiskt haft någon som helst inblandning av kockarna är destå sämre.

I detta fall är TT-nyheten sikrom

  • Medlem
  • 2012-08-30 22:40

Det här är en klassiker i ämnet. Om ni inte orkar se hela debatten, som är ganska underhållande, spola till cirka 1.43.30 och kolla någon minut. Killen som pratar är David Carr, en stjärna på NY Times, en riktig kuf.

Debate: Good Riddance To Mainstream Media - YouTube

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-31 06:44

En sak som jag funderat länge på är om något "gammelmedia" skulle kunna "göra en Apple". Dvs, kasta ut alla idéer om att spara, spara, spara och skära ner för att få en billigare produkt för att locka åtminstone några att betala.
Nä, jag säger; anställ korrekturläsare, faktagranskare, journalister osv. på heltid och allt folk som verkligen behövs för att göra t.ex. en tidning, som det var i dagstidningarnas guldålder, och ta sen betalt för kvaliteten. Låt dagstidningen kosta som ett månadsmagasin, men stryk mycket av reklamen som också stör.
Jag undrar jag om det snart inte är möjligt att faktiskt ta rejält betalt för kvalitet. Den här urvattningen som blir när alla skall bjuda under varandra och ingen vill betala ett rött öre för nånting "för det finns ju gratis på nätet" kan ju inte fortsätta hur länge som helst. Då får vi ju bara Metro kvar, typ, eller TV4-nyheterna med reklam mellan varje inslag.

  • Medlem
  • 2012-08-31 09:32
Ursprungligen av bollman:

En sak som jag funderat länge på är om något "gammelmedia" skulle kunna "göra en Apple". Dvs, kasta ut alla idéer om att spara, spara, spara och skära ner för att få en billigare produkt för att locka åtminstone några att betala.
Nä, jag säger; anställ korrekturläsare, faktagranskare, journalister osv. på heltid och allt folk som verkligen behövs för att göra t.ex. en tidning, som det var i dagstidningarnas guldålder, och ta sen betalt för kvaliteten. Låt dagstidningen kosta som ett månadsmagasin, men stryk mycket av reklamen som också stör.
Jag undrar jag om det snart inte är möjligt att faktiskt ta rejält betalt för kvalitet. Den här urvattningen som blir när alla skall bjuda under varandra och ingen vill betala ett rött öre för nånting "för det finns ju gratis på nätet" kan ju inte fortsätta hur länge som helst. Då får vi ju bara Metro kvar, typ, eller TV4-nyheterna med reklam mellan varje inslag.

Det är ungefär det journalisterna vill. Men det är ägarna som bestämmer.

Ursprungligen av bollman:

Nä, jag säger; anställ korrekturläsare, faktagranskare, journalister osv. på heltid och allt folk som verkligen behövs för att göra t.ex. en tidning, som det var i dagstidningarnas guldålder, och ta sen betalt för kvaliteten. Låt dagstidningen kosta som ett månadsmagasin, men stryk mycket av reklamen som också stör.

Du sätter fingret på ett av problemen - att själva produktionsprocessen i gammelmedierna har blivit så slarvig, fördummad och tafflig att redan det är nog att inte betala för produkten. De nödtorftigt avskriva PR-utskick som artiklar ovan nivån "tre bilar i krock på E4:an" utgör finns det ju liksom ingen anledning att betala för. Deras avsändare _vill_ ju att alla ska ta del av dem.

Men det är inte i sig det fundamentala problemet med svenska gammelmedier. De skulle kunna vara fantastiska, välresearchade, egenproducerade och intelligenta och det skulle inte påverka förtroendeläget så länge Sveriges journalistkår inte inser att ingen gett dem mandat att vara någon sorts ställföreträdande folkuppfostrare, vilkas främsta uppdrag är att med systematisk kallblodig lögn, ideologiska hårdvinklingar och likaså systematiskt manipulation i form av utelämnade fakta i rapporteringen pådyvla Svensson sina egna och den etablerade maktens officiella ideologiska ställningstaganden.

Det fundamentala problemet är ju att folk har insett att medierna konsekvent ljuger sig blåa i ansiktet i sin iver att pådyvla allmänheten en ibland rent barockt förvrängd bild av verkligheten. Att själva hantverket numera oftare än inte dessutom är taffligt är så att säga bara lök på laxen.

I viss mån är detta naturligtvis ett globalt fenomen. Men det räcker att titta på hur våra grannländers medier rapporterar om samma händelser som de svenska - vilket internet ju gjort till en trivial övning - för att inse hur vansinnigt mycket sämre de föregivet journalistiska produkterna är i Sverige än någon annanstans i den fria världen.

Ursprungligen av GustafMA:

Det fundamentala problemet är ju att folk har insett att medierna konsekvent ljuger sig blåa i ansiktet i sin iver att pådyvla allmänheten en ibland rent barockt förvrängd bild av verkligheten. Att själva hantverket numera oftare än inte dessutom är taffligt är så att säga bara lök på laxen.

I viss mån är detta naturligtvis ett globalt fenomen. Men det räcker att titta på hur våra grannländers medier rapporterar om samma händelser som de svenska - vilket internet ju gjort till en trivial övning - för att inse hur vansinnigt mycket sämre de föregivet journalistiska produkterna är i Sverige än någon annanstans i den fria världen.

Har du några konkreta exempel på de här två sakerna man kan få läsa?

  • Medlem
  • 2012-08-31 20:34
Ursprungligen av GustafMA:

Du sätter fingret på ett av problemen - att själva produktionsprocessen i gammelmedierna har blivit så slarvig, fördummad och tafflig att redan det är nog att inte betala för produkten. De nödtorftigt avskriva PR-utskick som artiklar ovan nivån "tre bilar i krock på E4:an" utgör finns det ju liksom ingen anledning att betala för. Deras avsändare _vill_ ju att alla ska ta del av dem.

Men det är inte i sig det fundamentala problemet med svenska gammelmedier. De skulle kunna vara fantastiska, välresearchade, egenproducerade och intelligenta och det skulle inte påverka förtroendeläget så länge Sveriges journalistkår inte inser att ingen gett dem mandat att vara någon sorts ställföreträdande folkuppfostrare, vilkas främsta uppdrag är att med systematisk kallblodig lögn, ideologiska hårdvinklingar och likaså systematiskt manipulation i form av utelämnade fakta i rapporteringen pådyvla Svensson sina egna och den etablerade maktens officiella ideologiska ställningstaganden.

Det fundamentala problemet är ju att folk har insett att medierna konsekvent ljuger sig blåa i ansiktet i sin iver att pådyvla allmänheten en ibland rent barockt förvrängd bild av verkligheten. Att själva hantverket numera oftare än inte dessutom är taffligt är så att säga bara lök på laxen.

I viss mån är detta naturligtvis ett globalt fenomen. Men det räcker att titta på hur våra grannländers medier rapporterar om samma händelser som de svenska - vilket internet ju gjort till en trivial övning - för att inse hur vansinnigt mycket sämre de föregivet journalistiska produkterna är i Sverige än någon annanstans i den fria världen.

Det där går ju bara att avfärda som rena fantasier från en rätthaverist. Jag tar tillbaka Unabombarhatten från Richard eftersom jag här ser en värdigare bärare.

Senast redigerat 2012-08-31 21:06
Ursprungligen av Baron:

Det där går ju bara att avfärda som rena fantasier från en rätthaverist. Jag tar tillbaka Unabombarhatten från Richard eftersom jag här ser en värdigare bärare.

Men medge att det i så fall är djävligt elegant formulerade fantasier

  • Medlem
  • 2012-08-31 22:22
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Men medge att det i så fall är djävligt elegant formulerade fantasier

Jo, kanske det, men hur är det talesättet lyder? No matter how much you polish a turd, it's still a turd.
En annan parallell som känns äxtra passande eftersom den både är hämtad från Dagens Nyheter och handlar om Lady Gaga är att man kan jämföra GustafMA:s tirader med just hennes framträdande i Globen:
”Musiken Lady Gagas akilleshäl”
Om en musikers svaga punkt är musiken kanske man ska göra nåt annat...

Ursprungligen av Baron:

Det där går ju bara att avfärda som rena fantasier från en rätthaverist. Jag tar tillbaka Unabombarhatten från Richard eftersom jag här ser en värdigare bärare.

Just det, ja. Glömde jag en annan orsak som bidrar till det allmänna förakt och löje som titeln "journalist" numera renderar sina bärare? Det är svenska journalisters osvikliga tendens att bemöta varje tillstymmelse till kritik och varje uppmaning att göra sina jobb istället för att agera maktens megafoner med epitet. Deras kritiker är, beroende på vilken specifik kritik det handlar om alltid antingen kommunister, nynazister, allmänextremister och oavsett vilket av det alltid rättshaverister. Just Unabombare har jag inte sett förut, men det passar fint in mönstret.

Inte heller detta förtroendeproblem kan åtgärdas med svällande redaktionsbudgetar.

@Zimmerman
äh - du missade min smily
/m

Det är inte antingen eller, lågt pris eller hög kvalitet. Gammelmedia måste göra både och, och de har än så länge haft svårt att knäcka den nöten.

Bevaka tråden