- Baron
- Medlem ●
Homosexualitet är ytterst onaturligt. Det är meningen att alla arter skall fortplanta sig, vilket man gör med en hona och en hane. Det bör dock understrykas att onaturligt och "fel" inte är synonymer. Det är absolut inget fel på att var homosexuell, men naturligt är det inte.
Det är inte meningen att alla individer ska fortplanta sig. Titta i ett bisammhälle eller myrstack så blir du besviken annars.
En av de mest utbredda missuppfattningarna, alla kategorier, är den om ens egen höga förmåga att köra bil.
Bingo!
Varenda jävel säger sig kunna köra bättre än genomsnittet! Jag vEt att jag kör sämre än genomsnittet … Av den enkla anledning att jag inte äger ett fordon och då blir det inte så många mil per år.
Ja det är klart att de får godkänt. Du har alldeles missförstått hastighetsBEGRÄNSNINGARNAS roll. (bara en idiot skulle för övrigt lägga sig prick på maxhastighet på ett förarprov till att börja med)
Bara för att påminna dig så står det såhär i trafikförordningen:
"1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."
Det stycke du har en hang-up på är "inte i onödan hindrar eller stör annan trafik"
Men, du glömmer det inledande stycket om att "iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna"
På motorväg råder lägsta hastighet om 40 kmh, annars så att man inte i ONÖDAN hindrar trafiken, vilket man inte gör om man håller 85. Ett relevant hänsynstagande inkluderar bland annat hänsyn till den egna körförmågan, vilken av förklarliga skäl är lägre för den som ska ta körkort.
Det finns ingen skyldighet att hålla maxhastighet. Helt seriöst, det där är en issue hos dig, inte hos medtrafikanterna.
Här är för övrigt ett intressant rättsfall, avgjort i Svea Hovrätt, nota bene:
Här är för övrigt ett intressant rättsfall, avgjort i Svea Hovrätt, nota bene:
Så det råder alltså omkörningsförbud i Sverige?
Domen tycks säga att man inte får köra om ett långsamtgående fordon om man kör fortare än tillåten hastighet. Eftersom var 10:e bil är en lastbil som maxar på med sina 100 knyck så verkar det här med omkörningsfält helt onödigt nu när 110 har blivit 100.
Poängen med 2+1 vägarna är att man ska kunna köra om SÄKERT när det finns två filer. Man slipper möta andra som kör om från andra hållet. Men det är omöjligt att köra om någon utan att överskrida fartgränsen. Eller så får man göra "lastbilsomkörningar" där man i 100 km/h segar sig förbi en lastbil som bara orkade med 97 km/h.
Eftersom det byggs in ett visst stressmoment i de här 2+1 vägarna så kan man inte klandra bilister som kör om snabbt så man är klar i god tid innan vägen går ihop igen. Det finns inget utrymme för att segla på lite lugnt om man åker på en 2+1 väg och inte känner till riktigt när den går ihop igen. Det borde vara säkrast för alla att bli klar med omkörningen på så kort tid som möjligt.
Jag kan tillägga att jag pendlade 5 år på E18 innan det blev mitträcke med fasa för mitt liv mer eller mindre. På den tiden hade vi också 2+1 systemet men i båda riktningarna samtidigt. Det blev lite kaos i mitten så att säga. Helt galet vad man fick se då. Det var många bu-röster för mitträcken när de började bygga detta men jag har gillat det från början. Visst vore det ännu bättre med bredare väg och 2+2 men jag kör hellre 2+1 med livet i behåll.
Den slutsatsen tycker jag inte man kan dra. Däremot att det är förbjudet att köra om om det kräver att man kör för fort.
Vår trafikreporter Lasse Holmström brukar hävda att man inte har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Lasse Holmström skriver även ned samarbetet mellan Toyota och Subaru som resulterade i (enligt alla andra motorjournalister) i en fantastiskt rolig sportbil, som hos Toyota heter GT86. Den mannens omdöme tänker då inte jag ha som regel, vare sig i eller utanför bilen.
Den slutsatsen tycker jag inte man kan dra. Däremot att det är förbjudet att köra om om det kräver att man kör för fort.
Vår trafikreporter Lasse Holmström brukar hävda att man inte har några rättigheter i trafiken, bara skyldigheter.
Det har alltid varit så, på alla vägar, att högsta tillåtna hastighet gäller även vid omkörning. Normalt sett står det ju hur lÅngt sträcka det är en resp två filer, vilket nekar ligga på över kilometern. Har man inte tid att köra om lagligt på så lång sträcka så måste det ju bero på att fordonet man försöker köra om kör Max hastighet eller att man påbörjat sin omkörning för sent.
Det har alltid varit så, på alla vägar, att högsta tillåtna hastighet gäller även vid omkörning. Normalt sett står det ju hur lÅngt sträcka det är en resp två filer, vilket nekar ligga på över kilometern. Har man inte tid att köra om lagligt på så lång sträcka så måste det ju bero på att fordonet man försöker köra om kör Max hastighet eller att man påbörjat sin omkörning för sent.
Och den texten skrevs förmodligen långt innan det fanns 2+1 vägar, trafik på vägarna i någon större mängd, samt att var 10e fordon är en långtradare.
Det börjar lukta lite skenhelighet ur tråden här... menar herrarna Baron och Rönnbäck att ni alltid fördas bakom en lastbil när ni är ute och kör? De är väl omöjliga att köra om om man följer lagtexten.
Och den texten skrevs förmodligen långt innan det fanns 2+1 vägar, trafik på vägarna i någon större mängd, samt att var 10e fordon är en långtradare.
Det börjar lukta lite skenhelighet ur tråden här... menar herrarna Baron och Rönnbäck att ni alltid fördas bakom en lastbil när ni är ute och kör? De är väl omöjliga att köra om om man följer lagtexten.
Nej då, till att börja med får lastbilar inte åka fortare än 90, och för det andra handlar det inte om lastbilar utan om försiktiga förare på 2+1-vägar. Jag kör 17 mil om dagen och tycker nog att lastbilsförarna är bland de minst hänsynsfulla på den 2+1-väg jag kör (väg 111) och E6 ner till Malmö.
Jag har liten respekt för dem som pressar i trafiken, särskilt när det är ovana förare som pressas. Jag tål att andra är aggressiva då jag är tämligen van vid aggressiv trafik (bla lärde jag mig att köra bil i Madrid och Barcelona), men det kan man inte utgå från att alla andra gör när man är ute på vägarna.
Nej då, till att börja med får lastbilar inte åka fortare än 90, och för det andra handlar det inte om lastbilar utan om försiktiga förare på 2+1-vägar. Jag kör 17 mil om dagen och tycker nog att lastbilsförarna är bland de minst hänsynsfulla på den 2+1-väg jag kör (väg 111) och E6 ner till Malmö.
Jag har liten respekt för dem som pressar i trafiken, särskilt när det är ovana förare som pressas. Jag tål att andra är aggressiva då jag är tämligen van vid aggressiv trafik (bla lärde jag mig att köra bil i Madrid och Barcelona), men det kan man inte utgå från att alla andra gör när man är ute på vägarna.
Då menar du alltså att vi ska göra långtradaromkörningar. Man stånkar sakta förbi lastbilarna och hoppas att man ska hinna bli klar innan filerna går ihop till 1 fil. Och då hinner 1-2 bilar göra sin omkörning per sådan sträcka. Det är 25 bilar i kö bakom. Vi har för mycket lastbilar på vägarna för det här.
Det finns en inbyggd psykologi i 2+1 vägarna. När det är en fil åker vi alla på rad. När det blir två filer så säger vägbyggaren "nu går det bra att göra omkörningar". Det här fanns inte innan 2+1 vägarna när man själv kunde göra sin omkörning där det passade och dessutom i farten 110 kontra 90.
Om alla skulle göra sina omkörningar i 100 km/h på 100-väg så skulle de här vägarna sluta fungera. Det är något slags utopi som ni vill göra till verklighet.
Aggressiva körningar gillar nog ingen men det är inte det jag pratar om. Jag ser ett sätt att köra på de här vägarna som ger flyt för alla och därmed säkert för alla men det körsättet är alltså olagligt.
Då menar du alltså att vi ska göra långtradaromkörningar. Man stånkar sakta förbi lastbilarna och hoppas att man ska hinna bli klar innan filerna går ihop till 1 fil. Och då hinner 1-2 bilar göra sin omkörning per sådan sträcka. Det är 25 bilar i kö bakom. Vi har för mycket lastbilar på vägarna för det här.
Det finns en inbyggd psykologi i 2+1 vägarna. När det är en fil åker vi alla på rad. När det blir två filer så säger vägbyggaren "nu går det bra att göra omkörningar". Det här fanns inte innan 2+1 vägarna när man själv kunde göra sin omkörning där det passade och dessutom i farten 110 kontra 90.
Om alla skulle göra sina omkörningar i 100 km/h på 100-väg så skulle de här vägarna sluta fungera. Det är något slags utopi som ni vill göra till verklighet.
Jag tror du har fel. Om lastbilarna håller farten går det ganska fort att komma förbi dem även om man själv håller tillåten hastighet.
Om någon kör precis under maxhastighet och man vill förbi kan man väl säga att det är onödigt iom att man inte vinner någon tid på att köra bara liiite fortare.
Om någon kör 15 km/ti "för sakta" är det heller inga problem att komma förbi, så frågan faller liksom på eget grepp.
Så om man har som ambiion att hålla hastighetsbegränsningarna har man väldigt lite att klaga på i trafiken just det här avseendet.
Sedan är det ju enormt tydligt att det är många som inte tål att ligga "sist", som måste köra 20 procent fortare än man får, osv, som man ändå hinner ikapp så snart vägen slutar.
Nej då, till att börja med får lastbilar inte åka fortare än 90, och för det andra handlar det inte om lastbilar utan om försiktiga förare på 2+1-vägar. Jag kör 17 mil om dagen och tycker nog att lastbilsförarna är bland de minst hänsynsfulla på den 2+1-väg jag kör (väg 111) och E6 ner till Malmö.
Jag har liten respekt för dem som pressar i trafiken, särskilt när det är ovana förare som pressas. Jag tål att andra är aggressiva då jag är tämligen van vid aggressiv trafik (bla lärde jag mig att köra bil i Madrid och Barcelona), men det kan man inte utgå från att alla andra gör när man är ute på vägarna.
Det är en missuppfattning att lastbilar alltid får köra i 90 när maxhastigheten är 90 eller därutöver. Faktiskt är det så att det är 80 som gäller som max förutom på motorväg. Har fordonet (bil, lastbil, buss eller mc) släp gäller maximalt tillåtna hastighet 80 (sen finns det specialfall med lägre maxhastighet).
Jag har personligen varit med om att andra elever vid trafikskolan jag tog körkort på kuggade uppkörningen för att de utan "giltigt skäl" körde långsammare än högsta tillåtna hastighet. Jag har fått lära mig att man inte ska köra fortare än man bedömer lämpligt. Är det inga begränsande omständigheter skall man bedöma det som lämpligt att köra så fort som hastighetsbegränsningen tillåter.
Är det inga begränsande omständigheter skall man bedöma det som lämpligt att köra så fort som hastighetsbegränsningen tillåter.
Det där är en "regel" du hittat på själv, inte sant?
Nej helt seriöst: Skälet till att ingen bötfälls för att de kör för sakta (men många för att de kör för fort) är för att det inte är olagligt att köra sakta. Det här med att inte hindra trafik i "onödan" är förvisso en bedömningsfråga, men om hela poliskåren, rättsväsendet, och majoriteten av bilisterna anser att det är lagligt att köra långsammare, men du anser att det är olagligt, så måste du ju börja ta dig en funderare på om det kanske är så att det är din bedömning som ligger ur fas, inte alla andras.
Tänker du som du gör är det ju inte konstigt att du åker omkring och är upprörd över andras "misstag", men du kanske inte tänker rätt?
Det där är en "regel" du hittat på själv, inte sant?
Nej helt seriöst: Skälet till att ingen bötfälls för att de kör för sakta (men många för att de kör för fort) är för att det inte är olagligt att köra sakta. Det här med att inte hindra trafik i "onödan" är förvisso en bedömningsfråga, men om hela poliskåren, rättsväsendet, och majoriteten av bilisterna anser att det är lagligt att köra långsammare, men du anser att det är olagligt, så måste du ju börja ta dig en funderare på om det kanske är så att det är din bedömning som ligger ur fas, inte alla andras.
Tänker du som du gör är det ju inte konstigt att du åker omkring och är upprörd över andras "misstag", men du kanske inte tänker rätt?
Det är ingen regel. Det är ett beteende jag fick lära mig när jag tog körkort. Och det finns många saker man kan göra i trafiken som man inte kan bötfällas för, men som gör att man underkänns på körprovet.
Apropå mitt förra inlägg: Det är en missuppfattning (som ofta hävdas i debatter) att evolution medför att varenda individ bör och måste fortplanta sig. Naturen fungerar inte så.
Det enda våra gener eftersträvar är att spridas vidare, vilket sker på två sätt. Antingen genom att man själv fixar sig avkomma och tar hand om den så den fortplantar sig, eller att man möjliggör för sina släktingar att göra det. För genernas del är det vilket som om man hjälper syskon eller sina egna barn till fortplantning, eftersom bägge har halva genuppsättningen gemensam med en själv.
Apropå mitt förra inlägg: Det är en missuppfattning (som ofta hävdas i debatter) att evolution medför att varenda individ bör och måste fortplanta sig. Naturen fungerar inte så.
Det enda våra gener eftersträvar är att spridas vidare, vilket sker på två sätt. Antingen genom att man själv fixar sig avkomma och tar hand om den så den fortplantar sig, eller att man möjliggör för sina släktingar att göra det. För genernas del är det vilket som om man hjälper syskon eller sina egna barn till fortplantning, eftersom bägge har halva genuppsättningen gemensam med en själv.
"hjälper sina barn till fortplantning" ...
Nej nu har f-n det här med curlingföräldrar gått för långt!!!
Hmmm...då har nog de flesta lastbilsförare jag ser missuppfattat vilken hastighet deras fordon får färdas i...för inte f-n håller de 80...
Blev t.ex. omkörd av en lastbil i över hundra (den, inte jag, jag låg i 90) i Söderledstunneln i morse...där det dessutom är omkörningsförbud för lastbilar...
(Ja, vet jag körde också för fort...)
Ett folkslag som ofta missuppfattar saker är danskar som gärna håller 120-130 med släp på svenska motorvägar.
Detta är dock inte tillåtet.
En vanlig missuppfattning är att man ska lämna plats för bilar som ska ut på motorvägen - åtminstone tror de flesta som kör på att så är fallet. Men i själva verket är det så att den som kommer från ett accelerationsfält har väjningsplikt mot de som befinner sig på motorvägen.
En anna utbredd och vida påhejad missuppfattning är att cyklister skulle ha någon form av företräde på de så kallade cykelövergånsställena. Det är totalt fel och i de flesta fall gäller väjningplikt.
Tänk på det nästa gång ni är ute och cyklar - både fysiskt och regelmässigt.....
En ypperlig skrift om hur fel man kan ha finns på trafikverkets hemsida. LÄS, LÄR och LEV LÄNGRE......
Cykelöverfarter - Transportstyrelsen