- pmarriott
- Medlem ●
- Eslöv
Ett folkslag som ofta missuppfattar saker är danskar som gärna håller 120-130 med släp på svenska motorvägar.
Detta är dock inte tillåtet.
En vanlig missuppfattning är att man ska lämna plats för bilar som ska ut på motorvägen - åtminstone tror de flesta som kör på att så är fallet. Men i själva verket är det så att den som kommer från ett accelerationsfält har väjningsplikt mot de som befinner sig på motorvägen.
En anna utbredd och vida påhejad missuppfattning är att cyklister skulle ha någon form av företräde på de så kallade cykelövergånsställena. Det är totalt fel och i de flesta fall gäller väjningplikt.
Tänk på det nästa gång ni är ute och cyklar - både fysiskt och regelmässigt.....
En ypperlig skrift om hur fel man kan ha finns på trafikverkets hemsida. LÄS, LÄR och LEV LÄNGRE......
Cykelöverfarter - Transportstyrelsen
Jag har för vana att tuta på bilister som stannar för att släppa över cyklister på cykelöverfarter som korsar vägen. Sen tycker jag alltid det är lika kul med cyklister som blänger surt på en när man inte släpper över dem cyklande på ett övergångsställe. De kan få företräde, om de hoppar av cykeln och går över.
En vanlig missuppfattning är att man ska lämna plats för bilar som ska ut på motorvägen - åtminstone tror de flesta som kör på att så är fallet. Men i själva verket är det så att den som kommer från ett accelerationsfält har väjningsplikt mot de som befinner sig på motorvägen.
Det är en sanning med modifikation. Reglerna ändrades för några år sedan så att de som redan är på motorvägen måste underlätta för dem som kommer från sidan.
NTF Konsument - Frågor och svar - Väjningsplikt vid motorvägspåfart
Det verkar vara en missuppfattning att man som bilist bör spy galla över cyklister lite hur som helst, trots att man själv de facto är ett tärande element i samhället.
Ligger en del i det så klart, men det verkar vara en spridd missuppfattning bland cyklister i Lund att de är jämställda med fotgängare på övergånsställen, samt att trafikregler överlag inte omfattar dem. Skyltar om enkelriktat verkar man tro är reklampelare för slickepinnar och rödljus tycks betraktas som dekorativ myspys-belysning.
Om man ligger i enfilsfältet och bilisten framför kör 85 på en 100-sträcka, är det tillåtet att köra om man råkar befinna sig på en MC?
Har för mig att jag aldrig sett en skylt med "omkörning förbjuden"...;)
Så länge du inte korsar heldragen linje så.
Klart det är skillnad om man viftar med näven eller med en skarpladdad pistol. Bilar kan döda en människa på en sekund, cyklar kan ev. orsaka ett skrubbsår. Så - en bilist som tar en rövare i stadsmiljö motsvarar typ 100 000 cyklister som inte sköter sig.
Precis :-D. Och...at the end of the day...vem är det stora problemet för staden, samhället, planeten? Vem dödar barn? Vem tar upp en stor del av stadens yta?
(obs: jag cyklar inte själv)
Cyklar man på stan så svär man över alla bilister som kör som idioter.
Kör man bil så svär man över alla cyklister som cyklar som idioter.
Äntligen rondellkörning!
Jag förstår inte varför folk blinkar åt vänster när de kör in i en rondell, de följer ju en väg som går framåt visserligen åt vänster men blinkar de åt vänster när de kör in en kurva som svänger kraftigt åt vänster?:mad:
När man däremot kör ut till höger i rondellen ska man ju blinka till höger eftersom man tar en avtagsväg åt höger från rondellen.;)
Äntligen rondellkörning!
Jag förstår inte varför folk blinkar åt vänster när de kör in i en rondell, de följer ju en väg som går framåt visserligen åt vänster men blinkar de åt vänster när de kör in en kurva som svänger kraftigt åt vänster?:mad:
När man däremot kör ut till höger i rondellen ska man ju blinka till höger eftersom man tar en avtagsväg åt höger från rondellen.;)
När JAG tog körkort 1992 så fick jag lära mig att man skulle bete sig i en rondell precis som i en korsning. Skulle man åt vänster blinkar man vänster etc.
Man blinkar ju alltid för medtrafikanternas skull, så blir det tydligare så är en bra regel att blinka
Man blinkar ju alltid för medtrafikanternas skull, så blir det tydligare så är en bra regel att blinka
Ja just det, alla som ska ut från rondellen ska blinka ut så att det blir någon slags standard, nuvarande sätt varierar, en del dårar blinkar till vänster och samtidigt svänger höger ut från rondellen...så länge man kör runt i rondellen behöver man inte blinka...:)
Man blinkar ju alltid för medtrafikanternas skull, så blir det tydligare så är en bra regel att blinka
Det är bättre att följa reglerna så minimerar man risken för olika tolkningar av vad som är "tydligt".
Och en sak till som jag inte förstår, varför stannar en del och tittar och väntar om det dyker upp någon i rondellen istället för att köra in i den?
"Bäst jag stannar och ser om det kommer någon i rondellen 100 meter bort"...:mad:
Ovana?
Dålig syn?
Jag vet att här i Sverige ska man lämna företräde åt de som kör i rondellen men man behöver inte stanna och vänta på att någon eventuellt dyker upp...
...nu är man nog allt bra sugen att rätta missuppfattningen att man får köra bil i en rondell - där i cirkulationsplatsens mitt får man ju på sin höjd placera en rondellhund.
Ofan...fast det går snabbare att skriva rondell, även säga det, t o m i GPS:n :"Nästa rondell, ta andra avfarten" så jag skyller min feluppfattning på Navigon.
"Ordet rondell syftar egentligen på navet, det cirkelformade området i mitten av cirkulationsplatsen, men har i folkmun kommit att betyda hela trafiklösningen"
Cirkulationsplats - Wikipedia
Jag har nog folkmun...:$
Jag har funderat en del på det här med rondellkörningen och har en teori om varför folk blinkar som de gör nuförtiden.
Förr så fanns det bara stora rondeller. I en stor rondell så har man en betydande färdsträcka mellan utfarterna och man påverkar i princip bara den som står vid nästa infart. De som står vid nästnästa infarten kan i princip ignorera mig för det är lång tid innan jag är där. Det är risk för kollision när man åker ut så då blinkar man och talar om för andra att nu får ni hålla i hatten.
Sen kom de där små minirondellerna. Eftersom det är mycket tätare och mindre avstånd så känns det mer som en vanlig korsning och folk blinker därför som om det var en sådan, "jag ska ju till vänster". Men principen för rondellkörning har inte ändrat sig. Oavsett hur man blinkar så kan ingen köra in förrän jag passerat eller kört ut.
Och att blinka in och sen blinka ut i en minirondell betyder att blinkersen hinner blinka 1 gång i vardera riktning. Det blir bara rörigare och är ingen hjälp för någon. Möjligen är det en hjälp för de som inte vet hur en rondell fungerar.
Oavsett storlek på rondell så funkar den vanliga principen. Jag kan inte köra in förrän det är fritt. Jag blinkar när jag ska ut för då är det risk för kollision.
Men som pmarriott skrev, man lärde sig att blinka in i en rondell för 20 år sedan. Tar man körkort idag lär man sig att man ska blinka sig ur. Alltså, tvärt mot din teori.
Jag kan inte minnas att jag sett bilister åka stora rondeller med blinkersen på.
Jag körde privat med farsan och han lärde mig blinka ut. Han tog sitt körkort ytterligare 30 år tillbaka i tiden. Det är möjligt att det varit en annan skola under en tid och att man nu upptäckt fadäsen.
Det verkar också vara en utbredd missuppfattning om hur man placerar fordonet vid rondellkörning, högersväng, vänstersväng, vid färd på enkelriktade gator osv.
Det vore nog inte så dumt att göra en ny uppkörning/teoriprov eller åtminstone en uppfräschning på bilskola samtidigt som man förnyade körkortet. Och göra en hälsokontroll på samma sätt som nya körkortsaspiranter får göra.
Finns det inga andra missuppfattningar än om trafiken, eller har denna tråden också spårat ur? :p:D
Det verkar också vara en utbredd missuppfattning om hur man placerar fordonet vid rondellkörning, högersväng, vänstersväng, vid färd på enkelriktade gator osv.
Det vore nog inte så dumt att göra en ny uppkörning/teoriprov eller åtminstone en uppfräschning på bilskola samtidigt som man förnyade körkortet. Och göra en hälsokontroll på samma sätt som nya körkortsaspiranter får göra.
Finns det inga andra missuppfattningar än om trafiken, eller har denna tråden också spårat ur? :p:D
Det är ett steg i rätt riktning från att alla missuppfattningar handlar om språk. I trafiken finns det ju trots allt ofta ett rätt och ett fel… *duckar*