Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Retail Store till Sverige?

Tråden skapades och har fått 630 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag blir så fundersam när det enda man diskuterar i tråden är hur dåligt läge det kommer bli på butiken.

Själv bor jag långt söder om Stockholm i en förort, men jag är ändå glad av att den ska öppna i Täby, ni pratar som om Apple bara öppnar en butik i varje land, vi kommer troligen få två till detta år, varför klagar man?

Apple har sysslat med butiker hur länge som helst, tror ni inte dom har valt Täby av en anledning, precis som Hollister gjorde? Dom är väl inte dumma, pinsamt att vi sitter här och dömer deras val av plats. Om vi fick bestämma hade Apple köpt upp hela kulturhuset och förvandlat det till en stor glaskupol som har öppet dygnet runt, med en stor roterande Apple-logga på taket som täcker upp halva himlen.

Jag tycker vi sitter still i båten och ser vad som händer.

Och jag tänker definitivt besöka Täby, även om det inte var mitt förstahandsval.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag blir så fundersam när det enda man diskuterar i tråden är hur dåligt läge det kommer bli på butiken.

Själv bor jag långt söder om Stockholm i en förort, men jag är ändå glad av att den ska öppna i Täby, ni pratar som om Apple bara öppnar en butik i varje land, vi kommer troligen få två till detta år, varför klagar man?

Apple har sysslat med butiker hur länge som helst, tror ni inte dom har valt Täby av en anledning, precis som Hollister gjorde? Dom är väl inte dumma, pinsamt att vi sitter här och dömer deras val av plats. Om vi fick bestämma hade Apple köpt upp hela kulturhuset och förvandlat det till en stor glaskupol som har öppet dygnet runt, med en stor roterande Apple-logga på taket som täcker upp halva himlen.

Jag tycker vi sitter still i båten och ser vad som händer.

Och jag tänker definitivt besöka Täby, även om det inte var mitt förstahandsval.

2 till i år? Knappast, om vi har tur så öppnar Malmöbutiken i år, sen ska det testas och se om det ens finns ngn lönsamhet, det är väl upp till Malmöborna att rädda Apple retail Sverige AB, för i Täby lär de inte sälja mkt

Ursprungligen av simulacra:

2 till i år? Knappast, om vi har tur så öppnar Malmöbutiken i år, sen ska det testas och se om det ens finns ngn lönsamhet, det är väl upp till Malmöborna att rädda Apple retail Sverige AB, för i Täby lär de inte sälja mkt

Om vi har tur? Butiken öppnar 25 oktober.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-29 08:34
Ursprungligen av simulacra:

2 till i år? Knappast, om vi har tur så öppnar Malmöbutiken i år, sen ska det testas och se om det ens finns ngn lönsamhet, det är väl upp till Malmöborna att rädda Apple retail Sverige AB, för i Täby lär de inte sälja mkt

Varför skulle de inte sälja i Täby? Apple Stores är inga vanliga affärer om du tror det.

Jag tror för det första inte att det primära syftet med en Apple Retail Store är att göra stora nettovinster. Jag tror att de ser dem som ett sätt att stärka varumärket. Jämfört med att lägga en massa pengar på reklam i vardagsmedia som de andra gör så tror jag att det är en relativt modest kostnad att underhålla en butik, som dessutom potentiellt genererar lite direkta mätbara intäkter.
För övrigt så tror jag att en Apple Retail Store är lönsam om de så lägger den i Sveg.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-29 08:44
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror för det första inte att det primära syftet med en Apple Retail Store är att göra stora nettovinster.

Så sant, men ändå gör de det. Med råge.

Foot for Foot, Apple Stores Rake in 17x More Cash Than Other Retail Outlets

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror för det första inte att det primära syftet med en Apple Retail Store är att göra stora nettovinster. Jag tror att de ser dem som ett sätt att stärka varumärket. Jämfört med att lägga en massa pengar på reklam i vardagsmedia som de andra gör så tror jag att det är en relativt modest kostnad att underhålla en butik, som dessutom potentiellt genererar lite direkta mätbara intäkter.
För övrigt så tror jag att en Apple Retail Store är lönsam om de så lägger den i Sveg.

Ja. Eller det har i alla fall varit så under Johnsons ledning:

Apple Retail's Emphasis on Profits Continues, Tied to Operational Perspective of Cook and Browett - Mac Rumors

  • Medlem
  • Boston
  • 2012-08-29 21:15
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror för det första inte att det primära syftet med en Apple Retail Store är att göra stora nettovinster. Jag tror att de ser dem som ett sätt att stärka varumärket. Jämfört med att lägga en massa pengar på reklam i vardagsmedia som de andra gör så tror jag att det är en relativt modest kostnad att underhålla en butik, som dessutom potentiellt genererar lite direkta mätbara intäkter.
För övrigt så tror jag att en Apple Retail Store är lönsam om de så lägger den i Sveg.

Vet inte hur det ser ut i resten av världen men Apple Stores är de mest lönsamma butikerna i USA mätt per yta: RetailSails Exclusive: Ranking U.S. Chains by Retail Sales per Square Foot « RetailSails

Så nog är syftet att göra rejäla nettovinster... Att man sedan får stora varumärkesbyggande effekter av att ha egna butiker skadar knappast.

Bara för att klargöra en sak, intäkter är inte samma sak som vinster. Om jag säljer för 10 miljoner blir jag glad, men om mina kostnader för det är 12 miljoner blir jag ledsen. Och fattig. Eftersom Apple's butiker säljer populära varor med relativt högt pris per enhet så är det klart att de drar in mycket pengar, men de har också hög servicegrad, stora lager i butikerna och relativt mycket personal. Detta kostar pengar. Bara för att täcka personalkostnaden i butiken måste varje anställd sälja varor som genererar en nettovinst på minst 3000:- dagligen. Till detta kommer sedan hyror och allt annat.
Nu har ju Apple bra förutsättningar. De har mycket högre marginal på produkterna jämfört med en vanlig Apple-återförsäljare. Det lär ju räcka att de säljer en dator eller ett par iPhone per anställd om dagen för att ha personalkostnaden betald.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-08-29 09:08
Ursprungligen av pmarriott:

Bara för att klargöra en sak, intäkter är inte samma sak som vinster. Om jag säljer för 10 miljoner blir jag glad, men om mina kostnader för det är 12 miljoner blir jag ledsen. Och fattig. Eftersom Apple's butiker säljer populära varor med relativt högt pris per enhet så är det klart att de drar in mycket pengar, men de har också hög servicegrad, stora lager i butikerna och relativt mycket personal. Detta kostar pengar. Bara för att täcka personalkostnaden i butiken måste varje anställd sälja varor som genererar en nettovinst på minst 3000:- dagligen. Till detta kommer sedan hyror och allt annat.
Nu har ju Apple bra förutsättningar. De har mycket högre marginal på produkterna jämfört med en vanlig Apple-återförsäljare. Det lär ju räcka att de säljer en dator eller ett par iPhone per anställd om dagen för att ha personalkostnaden betald.

Jupp. Men de verkar inte ha problem med vinsten heller:
Financial history of the Apple Retail Store | Macworld

Av graferna att döma var vinsten för Apple Retail Stores ungefär 25% av intäkterna. Det betyder att de har högre vinst per ytenhet än de flesta har intäkter.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-30 06:25

I raden av rykten kan jag då tillägga att det jag nu hört om butiken i Malmö (Emporia) är att butiksytan skall vara 5000(!) kvm och att de siktar på att anställa 125 personer.
Detta skall då jämföras med t.ex. MediaMarkt som har ca 70-80 anställda per butik.

Jag ställer mig liiite tveksam för det skulle ju innebära en rejäl AppleStore i Emporia och jag vet inte riktigt hur det skulle se ut, men visst, nu är det inte långt kvar tills vi får se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 07:03
Ursprungligen av bollman:

I raden av rykten kan jag då tillägga att det jag nu hört om butiken i Malmö (Emporia) är att butiksytan skall vara 5000(!) kvm och att de siktar på att anställa 125 personer.

5000 kvm låter helt otroligt, som jämförelse kan sägas att Råsundas fotbollsplan är ca 7000 kvm. Om det stämmer så blir butiken i Malmö riktigt mäktig.

Ursprungligen av bollman:

I raden av rykten kan jag då tillägga att det jag nu hört om butiken i Malmö (Emporia) är att butiksytan skall vara 5000(!) kvm och att de siktar på att anställa 125 personer.
Detta skall då jämföras med t.ex. MediaMarkt som har ca 70-80 anställda per butik.

Jag ställer mig liiite tveksam för det skulle ju innebära en rejäl AppleStore i Emporia och jag vet inte riktigt hur det skulle se ut, men visst, nu är det inte långt kvar tills vi får se

Haha, nej det kan inte stämma.

Ursprungligen av bollman:

I raden av rykten kan jag då tillägga att det jag nu hört om butiken i Malmö (Emporia) är att butiksytan skall vara 5000(!) kvm och att de siktar på att anställa 125 personer.
Detta skall då jämföras med t.ex. MediaMarkt som har ca 70-80 anställda per butik.

Jag ställer mig liiite tveksam för det skulle ju innebära en rejäl AppleStore i Emporia och jag vet inte riktigt hur det skulle se ut, men visst, nu är det inte långt kvar tills vi får se

Hur stor är butiken i Amsterdam? Dom har väl 300 anställda?

Ursprungligen av Patrik D:

Hur stor är butiken i Amsterdam? Dom har väl 300 anställda?

500 i Amsterdam.

5000 m2? Låter helt jävla barockt! Hela vårt företag ryms på kappt 800 m2 och då säljer vi bl a maskiner som tar en golvyta på 5x3 m och större. Skulle möjligen vara om de kombinerar det hela med ett servicelager för Norden. Fast det finns nog billigare lokaler att ha det på än i Sveriges mest exklusiva köpcenter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-30 12:14

5000 kvm kan inte stämma. Den hittills största Apple Store är den i Grand Central Station i New York och den är 2100 kvm (23,000 square feet). Att Malmö skulle få en som är mer än dubbelt så stor låter ju helt vansinningt.

http://mashable.com/2011/12/09/apple-grand-central-store/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-30 13:17

Det är nog ett skrivfel, en nolla för mycket.

Ursprungligen av kenjon:

Det är nog ett skrivfel, en nolla för mycket.

500 m2 är fortfarande en sjuhelvetes stor lokal. Jag har personligen bara varit i en Apple Store i Manchester och den minns jag som 70-80 m2.

Ursprungligen av pmarriott:

500 m2 är fortfarande en sjuhelvetes stor lokal. Jag har personligen bara varit i en Apple Store i Manchester och den minns jag som 70-80 m2.

Den i Amsterdam är sjukt stor, som ett mindre varuhus, fast med tanke på hur stor Emporia kommer att bli så skulle det inte förvåna mig om den Apple Store blir i samma storlek.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-08-30 14:20

Detta var tydligen inte ett skrivfel, menmen. Frågan är ju bara hur stort själva lagret är, 5000 kvm är skitstort, men den i Manchester (Arndale) är ju betydligt större än 70-80, jag tror inte de är under 150kvm. Men sen är det ju frågan om det är butiksyta man tänker sig eller all yta som ingår? Det kan ju vara backoffice, lager, personalutrymmen, osv, osv.

Ursprungligen av bollman:

Detta var tydligen inte ett skrivfel, menmen. Frågan är ju bara hur stort själva lagret är, 5000 kvm är skitstort, men den i Manchester (Arndale) är ju betydligt större än 70-80, jag tror inte de är under 150kvm. Men sen är det ju frågan om det är butiksyta man tänker sig eller all yta som ingår? Det kan ju vara backoffice, lager, personalutrymmen, osv, osv.

Jag har för mig att det fanns 2 st i Manchester. Kommer inte ihåg om detta var den mer centrala. Jag var där samma dag som de släppte iPhone 4. Köpte mig en iPad.
Vad jag minns var affären kanske 12-15 m djup och 7-8 m bred. Sen hade de så klart utrymmen bakom som förmodligen är rätt stora om de nu ska ha alla konfigurationer på lager.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har för mig att det fanns 2 st i Manchester. Kommer inte ihåg om detta var den mer centrala. Jag var där samma dag som de släppte iPhone 4. Köpte mig en iPad.
Vad jag minns var affären kanske 12-15 m djup och 7-8 m bred. Sen hade de så klart utrymmen bakom som förmodligen är rätt stora om de nu ska ha alla konfigurationer på lager.

Ja, Trafford Centre: Apple Retail Store - Trafford Centre

Ursprungligen av Capeman:

Den där är ju stor som en fotbollsplan! Den jag var inne i var mer som ett omklädningsrum i jämförelse.

Ursprungligen av pmarriott:

Den där är ju stor som en fotbollsplan! Den jag var inne i var mer som ett omklädningsrum i jämförelse.

Finns bara två Apple Store i Manchester och det är ovanstående samt Arndale, vilken ser ut så här:

http://jonathanisaacs.files.wordpress.com/2010/01/apple-store-manchester-arndale.jpg

Den ser ju faktiskt ganska liten ut.

Ursprungligen av Capeman:

Finns bara två Apple Store i Manchester och det är ovanstående samt Arndale, vilken ser ut så här:

http://jonathanisaacs.files.wordpress.com/2010/01/apple-store-manchester-arndale.jpg

Den ser ju faktiskt ganska liten ut.

Den ser djupare ut på bilden än hur jag minns den men bredden stämmer rätt bra.

  • Medlem
  • 2012-09-06 11:45

Har sett byggjobbare som håller på att blåsa ut en lokal på Lilla Nygatan (iinanför Palladium) i Göteborg. Lokalen ser väldigt Apple Store-kompatibel ut från utsidan åtminstone. Hoppas att det är Apple som är på väg hit.

  • Medlem
  • 2012-09-06 13:41

Kommer garantiärenden fortfarande att behöva skickas till Anovo?

Ursprungligen av Zepto:

Kommer garantiärenden fortfarande att behöva skickas till Anovo?

Vilka garantiärenden skickas till Anovo idag om man köper produkten från Apple?

  • Medlem
  • 2012-09-06 14:03
Ursprungligen av keptang:

Vilka garantiärenden skickas till Anovo idag om man köper produkten från Apple?

Trodde de gjorde det nu.
Är inte så insatt.

Bevaka tråden