- Baron
- Medlem ●
Det är en missuppfattning att man kan göra en bra annonsutformning själv om man i normala fall är bäst på att sälja tex mattor, bilar, städtjänster eller valfri annan verksamhet.
Det här föll i god jord, men går utan vidare att utsträcka till ganska många verksamheter.
Det är tex en missuppfattning att vem som helst kan vara lärare eller att vem som helst kan göra en journalists jobb. Eller en inredares, snickares, it-konsults, läkares eller kocks jobb för den delen.
Respekten för det professionella yrkeskunnandet har avtagit, är min känsla. Visserligen ska man inte ha överdriven respekt för auktoriteter, men nog fan är det skönt att vända sig till någon som verkligen kan sitt yrke när det kniper.
Det här föll i god jord, men går utan vidare att utsträcka till ganska många verksamheter.
Det är tex en missuppfattning att vem som helst kan vara lärare eller att vem som helst kan göra en journalists jobb. Eller en inredares, snickares, it-konsults, läkares eller kocks jobb för den delen.
Respekten för det professionella yrkeskunnandet har avtagit, är min känsla. Visserligen ska man inte ha överdriven respekt för auktoriteter, men nog fan är det skönt att vända sig till någon som verkligen kan sitt yrke när det kniper.
Men det var nog ingen slump att du valde en annonsbyrå som första exemplet. Om det är låg respekt för yrkeskunnande i allmänhet så verkar det vara noll respekt för just annonsbyråer.
Dilbert har en del strippar på samma tema så det verkar vara en grej som inte bara handlar om Sverige.
En missuppfattning är att det heter svenskalärare när det ska heta svensklärare.
Fast å andra sidan så heter det också "svenska lärare"
Det slog mig bara hur stor skillnad det blir om vi särskriver ordet.
Det är väl inte så bara.
Eller som Svenska Akademin själva uttrycker det "...eftersom SAOL inte är en historisk källa utan en rättskrivningsordlista över samtidsspråket"
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad du menar, är det fel att säga svenskalärare trots vad som anges i SAOL?
Det heter i förrgår, inte förrigår eller i förrigår.
En annan missuppfattning jag vill rätta till är att klockan är 12:34 som 99macs servrar verka tror. Den är 14:34.
Kolla "Inställningar för datum & tid" i din profil. Förmodligen fel tidszon och kanske fel inställning för sommartid.
Kanon bra tråd! Kunde inte gissa att man blir allmänbildad på en datasajt … ; ) Kommer att läsa allting, men inte på samma dag.
Helt off topic: Kan någon ge mig en länk till sajten där man kan konstruera helt meningslösa meningar som låter häftigt, men i själva verket betyder ingenting *s*
Alltså ungefär som en struntsakgenerator. Kommer ihåg att vi hade mycket roligt med det redan länge sen i Finland. (Alltså före Mac-tid.)
Man stoppar in ord från olika kategorier, låt oss säga fyra till fem. Sen byter man mellan dessa och får fram helt otroliga meningar som låter bra, men betyder ändå ingenting i realiteten. Typ ”svammelgenerator” eller dylikt.
Ok, Baron, ska göra det.
Det är en mycket stor missuppfattning att alla finländare super, svär, slåss och är mycket farliga … ; )
Med den myten får man nog leva ändå resten av livet.
Hellre det, än att vi skulle uppfattas som konflikträdda och mesiga individer som vågar inte säga ifrån sig.
Apropå det, räknas det här som parodi, sarkasm eller ironi? Kanske en blandning av alla tre … *s*
P.S. Det heter inte finnar, utan finländare!
Det är en mycket stor missuppfattning att alla finländare super, svär, slåss och är mycket farliga … ; )
Hellre det, än att vi skulle uppfattas som konflikträdda och mesiga individer som vågar inte säga ifrån sig.
Apropå det, räknas det här som parodi, sarkasm eller ironi? Kanske en blandning av alla tre … *s*
P.S. Det heter inte finnar, utan finländare!
Glöm inte finlandssvenskarna
Jag tror man kanske kan sätta det i en ny tråd med namnet "Fördomar vi vill slå hål på".
Det där har jag funderat på. Varför säger man inte, analogt med finländare, exempelvis tyskländare och ryssländare?
Det där har jag funderat på. Varför säger man inte, analogt med finländare, exempelvis tyskländare och ryssländare?
Så man skulle säga finar i stället? ; ) Språket är inte alltid så enkelspårigt …
Strikt officiellt borde man säga finländare, men i folkmun pratar nog de flesta om finnar, fast oftast inte i en text. Och jag tror att de flesta finländare förstår att det är inte menat som negativt. Lite slarvigt tycker jag nog att det är.
"Det är en missuppfattning att det är en fördom om man får den bekräftad gång på gång!"
Det där är en väldigt utbredd missuppfattning.
Det kallas selektiv perception, dvs ungefär att man ser (och noterar) det man tittar efter och glömmer bort allt annat.
"Det är en missuppfattning att det är en fördom om man får den bekräftad gång på gång!"
Det där är en väldigt utbredd missuppfattning.
Det kallas selektiv perception, dvs ungefär att man ser (och noterar) det man tittar efter och glömmer bort allt annat.
Det är med andra ord en missuppfattning att Windows är ett mer instabilt system än OS X?
Det är en hyfsat utbredd missuppfattning att man får cykla på trotoarer. Så är inte fallet...gäller ALLA åldrar (även om jag som småbarnspappa självklart ser det problem som uppstår när barnen är små och man föredrar att de inte cyklar bland bilarna- jag är inte rabiat) Har nästan blivit påcyklad fyra gånger redan under min promenad till jobb - av vuxna cyklister...
/m