Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Litar ni fortfarande på "gammelmedia"?

Tråden skapades och har fått 436 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-13 10:26

Det känns som att det saknas några smileys här.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 20:22
Ursprungligen av Baron:

Det känns som att det saknas några smileys här.

Verkligen inte...

  • Medlem
  • 2012-09-13 15:32

Sydsvenskans mindre lyckade retusch... Två exponeringar var tänkt att bli en. Inte helt bra för förtroendet och man undrar vad de gör med andra bilder i tidningen.

/martin

  • Medlem
  • 2012-09-16 11:29

Vad menar du med retusch?

Du ser skugga på marken va? Du ser stolen - det funkar inte rent praktiskt. Någon har glömt att frilägga/maska ur utrymmet mellan ryggen och armstöden. Nu gissar jag att det är två exponeringar - en ljus där man mätt stolen och en där man mått på gräsmattan som man slagit iop - eller två olika framkallningar från en RAW-fil. Men likväl är bilden ett montage/en retusch.

var går gränsen? Är det tillåtet att lägga ihop två bilder för att få önskat resultat?
att ljusa/mörka en bild partiellt för att få ett önskat resultat?

/m

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-16 12:21

Retuschering, finn fem fel på bilden (eller åtminstone två fel)..

Så länge man inte förvanskar en bild som ska dokumentera en händelse, exempelvis retuscherar bort folk som inre bör vara med på bild, á la Nordkorea, etc så tycker inte jag att det gör något att man förskönar en bild. Hur tror du att man gjorde före digitalåldern? Totalförbud att vara kreativ i mörkrummet?

  • Medlem
  • 2012-09-16 13:20

Jag förstår vad retusch är. Men det ni påstår är så långt från verkligheten att jag först inte begrep vad ni menade.

Så här är det:
Reportern var ute på ett jobb och tog bland annat den här bilden:

Redigeraren (den som jobbar med artikeln i InDesign) tyckte att sidan blev bättre om stolen frilades varpå han började med rygstödet i Photoshop.
Efter att ha upptäckt att det var mer jobb än han var beredd att lägga ner i Photoshop, som inte är hans primära arbetsredskap, bestämde han sig för att spara det han hade gjort i PS men fortsätta i InDesign som han jobbar snabbare i. (Jag erkänner att jag gissar lite när det gäller drivkrafterna, men i sak är det vad som hände.)
Så här ser bilden som monterades i InDesign ut:

Här är en detalj, nämligen den nedre delen av det vänstra "hålet", där man ser att det finns gräs kvar i hålet:

När redigeraren hade fortsatt med friläggningen i InDesign såg stolen ut så här:

När sidan är färdig "återförs" materialet (artikel inkl använda bilder) tillbaka till det redaktionella systemet Newspilot som sedan exporterar xml och bilder till webb-cms:et Episerver. De bilder som exporteras är de som är knutna till artikeln, och eftersom bilden i det här fallet var färdigredigerad i InDesign var det inte den slutliga versionen som exporterades, utan den "halvfärdiga".
Eftersom flödet till webben är automatiserat är det ingen som har upptäckt att resultatet blev fel.
Nu har jag korrigerat detta: Envisa myter omGörings tid i Malmö

Visst händer det att vi pusslar ihop eller manipulerar bilder, men då är det som regel extremt tydligt att det är fråga om fotomontage. Och det anges alltid.
Utöver detta justeras bilder tex för att få dem att se naturliga ut om ljuset är dåligt, men det är sådant som kan räknas till "traditionellt mörkrumsarbete".
Ingen behöver vara orolig för att vi försöker fuska ihop redaktionella bilder som antyds (eller påstås) ovan. Det är så främmande att jag inte ens funderade i de banorna när retuschpåståendet kom.

Så här såg det färdiga uppslaget ut:

Ursprungligen av Baron:

text och åter text

Lätt för dig att säga som sitter sidan om killen - men jag gör INTE det utan jag sitter bakom min skärm.
Och från min horisont så kan bilden se ut som den gör av ungefär 1000000 olika anledningar.
det ENDA jag vet är att fotot inte återspeglar verkligheten - och det är ett problem i en tidning som ska vara objektiv. Sen om det är ett misstag eller ej - ja det spelar ingen roll. Någon har fipplat med bilden och det jag ser är någon form av retuscherad bild - i detta fallet har gräset mellan armstöden och ryggstödet verkligen retuscherats bort eftersom någon lagt en vit platta där. Så visst ÄR bilden retuscherad - om än oavsiktligt. Någon har verkligen TAGIT BORT information UR BILDEN. Innan trodde jag åtminstone att det kunde röra sig om en överexponering, dvs inte medvetet borttaget.
/m

PS - inte bara gnäll. I övrigt en riktigt bra artikel:)

  • Medlem
  • 2012-09-16 14:33
Ursprungligen av martinator:

Du ser skugga på marken va? Du ser stolen - det funkar inte rent praktiskt. Någon har glömt att frilägga/maska ur utrymmet mellan ryggen och armstöden. Nu gissar jag att det är två exponeringar - en ljus där man mätt stolen och en där man mått på gräsmattan som man slagit iop - eller två olika framkallningar från en RAW-fil. Men likväl är bilden ett montage/en retusch.

Ursprungligen av martinator:

Lätt för dig att säga som sitter sidan om killen - men jag gör INTE det utan jag sitter bakom min skärm.
Och från min horisont så kan bilden se ut som den gör av ungefär 1000000 olika anledningar.

Av den miljonen anledningar tycks du vara ganska säker på vilken du ska välja.
Jag begär inte att du eller någon annan ska känna till hur vi gör våra fel, men jag begär att ni ska tro mig när jag förklarar hur det gick till. Och jag hade i alla fall hoppats att förklaringen skulle godtas som just ett misstag och inte som en cover up. Det finns en extremt tydlig kedja av händelser som leder fram till att bilden publicerades "retuscherad" och den är i mina ögon inget som helst argument för att gammelmedierna inte ska gå att lita på. För det var väl som exempel på det du lade upp bilden här?

  • Medlem
  • 2012-09-16 14:28

Men det här med att "ta bort" saker ur en bild kan ju btyda vad som helst. Bara i det att jag tar bilden har jag tagit bort det som inte fick plats i sökaren. Om jag beskär den i PS eller sökaren spelar mindre roll, det är fortfarande ett utsnitt.
Om jag ska ta en bild på en stol som ska ha vit bakgrund kan jag antingen ställa den mot en vit bakgrund eller göra bakgrunden vit i efterhand. Om skillnadens obefintlighet går att förutse ser jag inga problem med det.
Detta ska kiljas från en situation där en person på en bild skrattar när den misshandlar någon annan. Porträttet får ett annat innehåll om misshandeln tas bort ur bilden.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-09-16 14:47

Intressant artikel var det iallafall som du länkade till, men sista meningen kändes lite ofärdig.

  • Medlem
  • 2012-09-16 15:05
Ursprungligen av mattiL:

Intressant artikel var det iallafall som du länkade till, men sista meningen kändes lite ofärdig.

Hm, det ser ut som bildtexten som har halkat dit i överföringen. Vi har en del sådana fel.

Jag förstår klart att det var ett misstagd Jag är på det hela taget mycket nöjd med sydis. Misstror inte på något sätt dess innehåll. Dock lite för lokal ibland kan jag tycka - som om den försöker gnaga på skånskans nisch lite... Men eftersom jag jobbar med bilder så var detta en uppenbar grej för mig.
/ martin

Oavsett: ge karln en ritplatta och visa honom feather-funktionen.

Det är fan inte ofta jag håller med människorna på Avpixlat men nu har de tamigfan gjort en lysande insats för yttrandefriheten Yttrandefrihet 2.0 – Avpixlat lanserar ny teknik för fria kommentarer i gammelmedia « Avpixlat

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är fan inte ofta jag håller med människorna på Avpixlat men nu har de tamigfan gjort en lysande insats för yttrandefriheten Yttrandefrihet 2.0 – Avpixlat lanserar ny teknik för fria kommentarer i gammelmedia « Avpixlat

Endast de med tillägget kan se och skriva kommentarerna, så lutar ju åt att det blir ett ypperligt verktyg för främlingsfientliga att ryggdunka varandra och kasta skit på invandrare, blir det annorlunda skulle jag bli väldigt förvånad, positivt är att vi utan tillägget slipper se det som skrivs.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-19 23:05
Ursprungligen av mendezzz:

Endast de med tillägget kan se och skriva kommentarerna, så lutar ju åt att det blir ett ypperligt verktyg för främlingsfientliga att ryggdunka varandra och kasta skit på invandrare, blir det annorlunda skulle jag bli väldigt förvånad, positivt är att vi utan tillägget slipper se det som skrivs.

Ja, du ska nog inte installera tillägget. Blir ju jobbigt om du får se vad oliktänkande tycker så din världsbild rubbas!

Ursprungligen av zappee:

Ja, du ska nog inte installera tillägget. Blir ju jobbigt om du får se vad oliktänkande tycker så din världsbild rubbas!

Vilken världsbild skulle det vara?

Ursprungligen av zappee:

Ja, du ska nog inte installera tillägget. Blir ju jobbigt om du får se vad oliktänkande tycker så din världsbild rubbas!

Jo, för respekt för oliktänkande är ju precis vad man hittar på avpixlat,

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 08:36
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Jo, för respekt för oliktänkande är ju precis vad man hittar på avpixlat,

Man censurerar dem inte i alla fall!

  • Medlem
  • 2012-09-19 23:15
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är fan inte ofta jag håller med människorna på Avpixlat men nu har de tamigfan gjort en lysande insats för yttrandefriheten Yttrandefrihet 2.0 – Avpixlat lanserar ny teknik för fria kommentarer i gammelmedia « Avpixlat

Lovvärt initiativ men enormt trubbigt då det bara kommer de redan "censurerade" till nytta. Resten skiter nog i det.
Jag läste några hundra kommentarer till artikeln, och det tycks inte vara de skarpaste hjärnorna som nu tror att de får utrymme på fegismediernas kommentarsfält. Jisses...
intressant att följa spåret om hur man lurar disqus med formuleringar som "n3g3r", "i5l4m" och "beduiner".
Jan Helin kommer inte att ligga sömnlös för detta.

Ursprungligen av Baron:

Lovvärt initiativ men enormt trubbigt då det bara kommer de redan "censurerade" till nytta. Resten skiter nog i det.
Jag läste några hundra kommentarer till artikeln, och det tycks inte vara de skarpaste hjärnorna som nu tror att de får utrymme på fegismediernas kommentarsfält. Jisses...
intressant att följa spåret om hur man lurar disqus med formuleringar som "n3g3r", "i5l4m" och "beduiner".
Jan Helin kommer inte att ligga sömnlös för detta.

Det är mycket möjligt att det blir så, men jag är inte helt säker. Antalet läsare på avpixlat är ganska respektingivande, så jag tror det kommer att fungera som en katalysator i gammelmedias egen förnyelse, för den modell som de nu kör är naturligtvis ohållbar på sikt. Det påminner om skivindustrins meningslösa motstånd mot den moderna tekniken. Självklart är gammelmedias motstånd mot läsarkommentarer lika dödsdömt, men exakt vad som sätter sista spiken i kistan är svårt att säga. Rätt som det är inför Google ngt liknande och över natten så rycks mattan under för alla övervintrade förmyndartyper

Senast redigerat 2012-09-20 07:35
  • Medlem
  • 2012-09-20 12:11

Det finns ju en lustig föreställning om folk vill se allt som finns på nätet. Jag tror inte riktigt att det är så, utan att det finns en enorm efterfrågan på nån form av moderering, tex genom ett redaktionellt urval.
Önskan att läsa alla kommentarer alla skriver tror jag är överskattad.

Detta måste skiljas från redaktionernas ansvar att faktiskt släppa fram även sådant som är obekvämt. Men jag tror inte att bara det faktum att det går att höra av sig i realtid till en tidning i ett kommentarsfält räcker för att behovet av det redaktionella urvalet ska kastas på historiens sophög.
Jag föreställer mig helvetet som en plats där alla kommenterar allting hela tiden.

Men nog devalverar du väl din egen intelligens när du raljerar och hittar på inställningar som ingen har?

Om man t.ex. skummar kommentarerna på Avpixlat om det där browsertillägget så är praktiskt taget alla glädjeuttryck för att de får möjlighet att kommentera, och sen finns det något enstaka rasistiskt inlägg, typ det du citerade.

Utan att bagatellisera rasismen i det inlägget, och självfallet andra liknande som kan förekomma, så är det faktiskt inte att göra frågan om läsarkommentarer i stort rättvisa.

Med andra ord, det finns INGEN som hävdar att ALLA läsare måste läsa ALLA kommentarer, eller ens att de ska beredas en prominent plats, men vad de av oss som tror på yttrandefrihet i praktiken, för ALLA, är att det bör finnas en MÖJLIGHET att kommentera, och möjlighet för den som vill att också ta del av kommentarerna.

Det är ju trist att höra att du ser yttrandefrihet för alla som helvetet på jorden, men då får man väl bara önska dig välkommen till detta helvete då, för det är där vi kommer att hamna ska du se

  • Medlem
  • 2012-09-20 13:01

En annan rolig paradox är att de avpixlande människorna rasar över kommentarsförbudet på tidningar som de själva anser vara rena skiten. Varför är det så viktigt att kommentera där om det är så dåliga artiklar man vill kommentera? Inte är det väl bara är att tala om hur det egentligen ligger till?
Det är inget roligt att gnälla om ingen lyssnar. (Men om alla gnäller orkar ingen lyssna.)

Ursprungligen av Baron:

En annan rolig paradox är att de avpixlande människorna rasar över kommentarsförbudet på tidningar som de själva anser vara rena skiten. Varför är det så viktigt att kommentera där om det är så dåliga artiklar man vill kommentera? Inte är det väl bara är att tala om hur det egentligen ligger till?
Det är inget roligt att gnälla om ingen lyssnar. (Men om alla gnäller orkar ingen lyssna.)

Hur är det en paradox att kritisera det man anser bristfälligt? Det vore väl en paradox att kritisera det man anser är bra?

Devalvera inte din intelligens.

  • Medlem
  • 2012-09-20 12:58

Det är förstås inte yttrandefriheten jag ogillar, utan folks missbrukande av den. Men det antar jag att du valde att vinkla bort för att få en slagkraftig oneliner.

Ursprungligen av Baron:

Det är förstås inte yttrandefriheten jag ogillar, utan folks missbrukande av den. Men det antar jag att du valde att vinkla bort för att få en slagkraftig oneliner.

Självklart var det så!

Men, din inställning är problematisk tycker jag, vad konstituerar "missbruk" av yttrandefriheten? Hets mot folkgrupp, javisst, förtal, självklart, falsk tillvitelse, naturligtvis, men för alla dessa saker finns det ju lagrum och ingen försvarar sånt.

De du (och därmed givetvis hela gammelmedia ) menar med missbruk är ju bara sånt som ni kränker er goda smak.

Bevaka tråden