Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den Stora Tråden om religion - eller "Varför jag är ateist".

Tråden skapades och har fått 257 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-20 13:49

Det är mycket enkelt Gunek. I och med att man lämnade gamla testamentet och övergick i det nya förbundet (Nya testamentet) så lämnade även kristendomen lagbundenheten. De enda Abrahamitiska religioner som idag är lagbundna är judendom och islam.

Ursprungligen av gunek:

Ok, men det svåra blir väl att bestämma vad som är lag och vad som är "metafor". Men det är kanske dessa skillnader som skapar religiösa strider.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-20 14:05
Ursprungligen av jhm:

Det är mycket enkelt Gunek. I och med att man lämnade gamla testamentet och övergick i det nya förbundet (Nya testamentet) så lämnade även kristendomen lagbundenheten. De enda Abrahamitiska religioner som idag är lagbundna är judendom och islam.

Åke Green?

  • Medlem
  • 2012-09-20 14:27

Han tillhör väl fundamentalisterna om jag inte har helt fel för mig, så är eller åtminstone var han pingstpastor. Jag har inte så stor aning om vad just pingstvännerna har för sig, men likt många andra frireligiösa är de ju bokstavstroende till viss del. Den farbrorn har hur som helst inte några sympatier från min sida, och faktum kvarstår om man tittar på kristendomen någorlunda objektivt, så är den inte lagbunden.

Ursprungligen av gunek:

Åke Green?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-20 12:18

Det är fascinerande hur amatördebatten om tro och vetande alltid hamnar i samma hjulspår. Naturvetare betraktar i sitt utifrån-perspektiv alltid religion som en oerhört dålig naturvetenskaplig teori om världen (t.ex. evolutionism/kreationism), medan religionen i nästan alla tolkningar har ett fokus på det man inte kan se och betrakta. Jag tror det är en djupt personlig fråga huruvida religionens frågeställningar överhuvudtaget är intressanta, huruvida det man rent principiellt inte kan veta något säkert om; t.ex. om det finns något bortom vår föreställningsvärld, ett liv efter döden, en övergripande mening med allt och liknande "flum-frågor". Många människor absolut inget behov av detta och tycker bara att religionernas försök till svar - ofta paradoxala och motsägelsefulla - är meningslöst fluff, lite grand som man kan tycka att experimentell poesi och avantgardistisk musik är meningslös. Som vi vet dras många människor till religion och mystik just för att det är ogripbart och "spännande" och hamnar ofta i totalt oreflekterade miljöer, som, olikt de historiska religionerna, inte haft en lång och initierad intern reflektion och kritik.

Sedan menar jag att om man blandar ihop alltifrån tron på tomtar och troll till kristna religionsfilosofer som skriver avancerade filosofiska verk på de främsta universiteten i världen och kallar allt "trams" på samma sagonivå, så har man gjort bort sig och sviker sitt ideal om rationalitet och bildning, om man nu haft något sådant.

Jag är kristen av födsel och ohejdad vana och tror stenhårt på vetenskapen. Jag har tagit mig upp ur ett traditionsträsk och tänkt efter själv, därefter skapat en världsbild som jag kan stå för. Det visar sig senare, när Internet och sånt hjälper till, att jag inte är ensam om min världsåskådning vilket är trevligt men inte var något krav.
Jag har ingen anledning att pracka på någon annan mitt sätt att se på de problem som varje tänkande människa ändå måste brottas med. Jag anser inte heller att jag måste använda religion, den lokala idrottsföreningen, en politisk övertygelse eller mitt medlemsskap i ett mc-gäng för att tillförskansa mig makt. Jag är också (alltför?) ointresserad av pengar och den makt som kommer med det.
Något annat finns det tyvärr inte utrymme för att säga i denna tråd, då alla verkar helt säkra på hur saker och ting förhåller sig och jag inte har för avsikt att få någon att försöka byta ståndpunkt genom att "överbevisa" personen om något annat. Det är ju givetvis ett helt absurdt förhållningssätt till "tro".
Men eftersom nu de flesta seriösa vetenskapsmän som sysslar med saker som gränsar till vad vi kan förklara säger att de "tror inte att det finns en Gud" eller "tror att det finns en Gud", så känner inte jag att det finns någon rimlighet i att säga att jag "vet att det inte finns en Gud" eller vice versa.
Att vara troende innebär helt klart en del problemställningar och svåra frågor, men det gör det också om man väljer att inte tro. Detta gäller både världsbilden och mer "själsliga" bryderier. En seriös diskussion om dessa frågor hade ju varit otroligt intressant, men det verkar inte vara syftet här.
Jag är en kristen universalist, men även om jag på min livsresa hade blivit ateist så går det inte att komma från att vi alla (svenskar) är uppfostrade enligt de kristna ideal som finns i vårt land. Hela vår demokratitanke grundar sig på människors lika värde, en tanke som Jesus var först med och som vände upp och ned på hela hans samtid. Så traditionellt sätt är vi alla kristna, ur just det perspektivet.
Det som sedan hände med kristendomen när den blev stadsreligion på 300-talet har inget med ursprungstanken att göra. "All makt korrumperar, total makt korrumperar totalt", som en engelsk biskop sa. Det finns inget försvar för de vidrigheter som gjorts av kristna genom historien, och det finns inget stöd för det i NT.
Jag har själv fått uppleva religionens baksida när jag "handlade fel" enligt den församling jag var med i då. Men min slutsats var att pastorn hade fel, inte att Gud inte fanns.
Idag är jag inte med i någon kyrka, jag tror inte min Gud får plats i ett hus byggt av människor. Jag tror dessutom Honom om större saker än vad våra mänskliga religioner kan göra gällande.
Jag har ingen speciell dödsångest och umgås inte med andra kristna. För mig handlar Guds existens om en logisk slutsats, och givetvis i slutändan en tro eftersom jag inte har några andra bevis än indicier. Hur han ser ut, vad han gör? Tja, jag gillar den kristna Guden, som känns trovärdig. Men å andra sidan är jag som sagt svensk och uppvuxen med det. Men för min del ser Gud helt annorlunda ut idag jämfört med när jag växte upp.
Jesus sa en del coola saker (jodå, de flesta historiker som inte är tokateister är övertygande om att han var en historisk person), som: "Gör mot andra vad ni vill att de ska gör mot er". Det känns som att mänskligheten hade löst en hel del problem om man nu verkligen hade tillämpat det killen säger?! Guds son? Ja, det må väl vara upp till var och en att fundera på. Schysst filosofi? Ja, jag tycker i alla fall det.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2012-09-20 14:18

Det där med att tro är lite konstigt. Bättre att använda begreppet hoppas. »Jag tror det blir regn i morgon, men jag hoppas det blir sol«. Enligt den kristna läran kommer jag till himlen om jag tror. Men jag kan väl inte rå för vad jag tror. Det där med en himmel efter döden är så otroligt, så det kan jag inte tro på. Ska jag straffas för det? Ska jag låtsas att jag tror? Vem lurar jag då? Däremot kan jag hoppas. Det är ju något jag kan påverka och ta de moraliska konsekvenserna för. Jag hoppas att det blir fint när jag dör, eller jag hoppas att jag kommer till helvetet.

Alltså: jag tror inte på någon gud. Det är så orimligt. Men det vore kul om han/hon fanns och erbjöd en skön himmel efter döden. Det kan jag hoppas på även om jag inte tror det.

  • Medlem
  • 2012-09-20 14:31

Just vad som händer efter döden (om något händer) är en ganska knepig fråga både för de som tror och de som inte gör det. Jag har diskuterat med ateister som både varit livrädda över frågan "vad händer sen" och om universum verkligen är oändligt. Hur vi ställer oss till existensiella frågor beror nog lika mycket på vår uppväxt, uppfostran och tidiga erfarenheter, som om vi tror på gud eller inte.

Ursprungligen av marta:

Det där med att tro är lite konstigt. Bättre att använda begreppet hoppas. »Jag tror det blir regn i morgon, men jag hoppas det blir sol«. Enligt den kristna läran kommer jag till himlen om jag tror. Men jag kan väl inte rå för vad jag tror. Det där med en himmel efter döden är så otroligt, så det kan jag inte tro på. Ska jag straffas för det? Ska jag låtsas att jag tror? Vem lurar jag då? Däremot kan jag hoppas. Det är ju något jag kan påverka och ta de moraliska konsekvenserna för. Jag hoppas att det blir fint när jag dör, eller jag hoppas att jag kommer till helvetet.

Alltså: jag tror inte på någon gud. Det är så orimligt. Men det vore kul om han/hon fanns och erbjöd en skön himmel efter döden. Det kan jag hoppas på även om jag inte tror det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-20 17:03
Ursprungligen av marta:

Det där med att tro är lite konstigt. Bättre att använda begreppet hoppas.

Begreppet "hopp" är centralt i de semitiska religionerna, ett slags "hoppas" som kopplas till tro och förtröstan. Alltså återigen en dimension av religion som gör att naturvetenskaplig kritik missar sitt mål. Hoppet handlar om något icke-närvarande, ett föregripande av ett tillstånd, inom kristendomen exemplifierat i föreställningen om Gudsriket. Och ändå har Dawkings & Co fastnat i en loop och hackar i kreationism- och vulgarfundamentalism-diket och skjuter dess företrädare som sittande ankor. Man kan inte fullständigt strunta i religions självförståelse om man skall bedriva relevant religionskritik. Det är därför den mest verkningsfulla religionskritiken är INTERN. Det är den som förändrar religionen. Katolska kyrkan accepterar t.ex. evolutionen, för att nu ta ett för kristendomen mycket perifert ämne.

Hopp är bra men för många ersätts tyvärr hopp här på jorden mot hopp efter jordelivet. Förståeligt för de som har det sämst ställt, men det vore bättre att lyfta deras levnadsstandard och ge hopp den vägen. Hur man nu gör det... Det föreligger ett rätt kraftigt moment 22 ute i stora världen.

Religioner som ändrar sin story under resans gång blir lite lätt patetiskt. Alla de kloka böckerna och skrifterna och profeterna som byggt upp religionen från början var alltså fel spår? Så varför ska jag tro på er religion nu om ni alltid haft fel förr?

Det låter mer som politik än religion när en religion vill göra om sig. Värst är väl kreationistiska efterkonstruktioner med samma storyboard som Fred Flinta.

  • Medlem
  • 2012-09-20 22:11

Ursprungligen bygger många religioner på just politik. En av Muhammeds första och viktigaste uppgifter var att ena och sluta fred mellan olika arabiska stammar som inte gjorde annat än slog ihjäl varandra. Jesus var också på god väg, men honom nackade de. Man får inte glömma bort när det gäller religion, att den i en modern tid inte skall tas efter bokstaven, utan se nyanserna och anpassa det som är vettigt till sin tid, åtminstone när vi pratar om kristendomen. En parantes i sammanhanget för de som inte vet, är även att kristendomen började som en judisk sekt, innan vuxit till sig och närmat sig den kristendom vi har idag.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Hopp är bra men för många ersätts tyvärr hopp här på jorden mot hopp efter jordelivet. Förståeligt för de som har det sämst ställt, men det vore bättre att lyfta deras levnadsstandard och ge hopp den vägen. Hur man nu gör det... Det föreligger ett rätt kraftigt moment 22 ute i stora världen.

Religioner som ändrar sin story under resans gång blir lite lätt patetiskt. Alla de kloka böckerna och skrifterna och profeterna som byggt upp religionen från början var alltså fel spår? Så varför ska jag tro på er religion nu om ni alltid haft fel förr?

Det låter mer som politik än religion när en religion vill göra om sig. Värst är väl kreationistiska efterkonstruktioner med samma storyboard som Fred Flinta.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-20 22:17
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hopp är bra men för många ersätts tyvärr hopp här på jorden mot hopp efter jordelivet. Förståeligt för de som har det sämst ställt, men det vore bättre att lyfta deras levnadsstandard och ge hopp den vägen.

Olika former av filantropi är vanlig inom religionerna. Kyrkor t.ex. har en lång tradition att vara socialt aktiva, både lokalt och globalt.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Religioner som ändrar sin story under resans gång blir lite lätt patetiskt. Alla de kloka böckerna och skrifterna och profeterna som byggt upp religionen från början var alltså fel spår?

Det kanske är fel på din uppfattning om vad en religion är? Är det patetiskt med vetenskapsmän som ändrar sig också? Eller politiker? Det är skillnad på centrum och periferi. Den kristna bekännelsen har inte ändrats sedan 300-talet.

Ursprungligen av planB:

Olika former av filantropi är vanlig inom religionerna. Kyrkor t.ex. har en lång tradition att vara socialt aktiva, både lokalt och globalt.

Det är jättebra oavsett vem som hjälper till. Men hjälp till för att det finns nöd inte för att du tror på en viss gud.

Ursprungligen av planB:

Det kanske är fel på din uppfattning om vad en religion är? Är det patetiskt med vetenskapsmän som ändrar sig också? Eller politiker? Det är skillnad på centrum och periferi. Den kristna bekännelsen har inte ändrats sedan 300-talet.

Nej jag har rätt uppfattning om vad jag anser att en religion är. Men det kan så klart vara fel uppfattning ur andras synvinkel.

Vetenskapsmän säger "Det här tror vi att vi vet hittills. Vi ska försöka klura ut mer.".
Religioner säger "Det här lärde vi oss redan på 300-talet".
Politiker säger väl i princip vad som helst...

  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2012-09-20 17:28

Jag är ateist och inte döpt, och det skulle aldrig falla mig in att döpa mina barn eftersom det faktiskt är en religiös ceremoni där man tas upp i den kristna gemenskapen och församlingen. Sedan 1996 är det även så att det är genom dopet som man blir medlem i Svenska Kyrkan.

Det kanske är så att det inte har någon negativ konsekvens i framtiden, inte praktiskt i alla fall, men för min del var det helt uteslutet att ens tänka tanken. Nu var min ateistiska fru med på samma spår, så det blev ingen diskussion om det; om det hade blivit det hade hon fått jobba mycket hårt för att få igenom sin vilja.

När de var så stora att det var dags att konfirmeras fick de själva besluta, och ingen av mina tre pojkar valde att konfirmera sig.

Om man nu vill tro bara lite grann kan man följa min pappas (salig i åminnelse) devis: Gud håller en hand över de sina, så jag håller mig i närheten av dem!

  • Medlem
  • 2012-09-20 19:26

Visst är det skillnad på person och person. K G Hammar t ex känns ju som en ovanligt odogmatisk person. Varför kallar han sig just kristen? Andra personer kan vara väldigt fastlåsta och samtidigt icke religiösa. När man går vidare från funderingar till en personlig tro och sen att anamma en religion blir det lurigt. Religionen anammas av en grupp individer och definieras utifrån dogmer om "hur saker och ting är". Visst det är olika högt i tak men har man ingen definition på religionen är det ingen religion. Nu har man hamnat i en fålla med trosfränder (=gemenskap). Nu dyker det upp diverse påståenden om hur saker och ting är, saker som borde lämnas obesvarade då vi inte vet.

  • Medlem
  • 2012-09-23 01:22

Jag har skrivit tidigare om min syn på troendes/icke troendes vidsynthet.

Ursprungligen av per s:

Visst är det skillnad på person och person. K G Hammar t ex känns ju som en ovanligt odogmatisk person. Varför kallar han sig just kristen? Andra personer kan vara väldigt fastlåsta och samtidigt icke religiösa.

Visst finns det många som generaliserar om troende på ett onyanserat sätt. Finns ingen anledning att dra alla över en kam.
Att jag kommenterar dig beror på din reaktion när jag vädjar om en annan ton i diskussionen.
Intellektualitet behöver inte vara precis som du tycker att den ska vara. Intellektet kan likaväl halta om man negligerar den vetenskapliga sidan. Att inte vara förmögen att föra den intellektuell diskussion måste väl ändå vara en brist/svaghet. Att tala om att jag kan men inte du är din personliga syn men också mästrande.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-09-20 20:59

Bilden som per s lade ut passar ganska bra som illustration till min inställning till gudar och religion...
Jag tror inte att det finns någon gud men om jag skulle bli överbevisad om att det gör det så skulle jag i alla fall inte vörda, dyrka eller respektera han/hon/den/det...en gud som låter vår värld se ut som den gör är en skitstövel...punkt slut.

  • Medlem
  • 2012-09-20 22:11

Teodicéproblemet i bildform, helt riktigt.

Ursprungligen av lasselu:

Bilden som per s lade ut passar ganska bra som illustration till min inställning till gudar och religion...
Jag tror inte att det finns någon gud men om jag skulle bli överbevisad om att det gör det så skulle jag i alla fall inte vörda, dyrka eller respektera han/hon/den/det...en gud som låter vår värld se ut som den gör är en skitstövel...punkt slut.

  • Medlem
  • 2012-09-21 00:32

Begreppet fri vilja dyker upp då och då i tråden. Ingen har dock förklarat vad man menar med fri vilja. Om vi menar att vi har en vilja som är frikopplad från allt som format oss i livet, från förutsättningar, nej då finns ingen fri vilja. Om vi menar att vi har ett ansvar för hur vi väljer och handlar i livet närmar vi oss moral- och rättsfrågor. Vad som är att vilja "rätt" varierar som sagt i olika samhällen.
Vissa stater har dödsstraff för homosexualitet. I andra stater är det straffbart att förfölja homosexuella. Var hamnar den "fria viljan", viljan att välja rätt eller fel. Frågan om den fria viljan behöver ju inte kopplas till religion men ofta görs den det.

Ursprungligen av per s:

Begreppet fri vilja dyker upp då och då i tråden. Ingen har dock förklarat vad man menar med fri vilja. Om vi menar att vi har en vilja som är frikopplad från allt som format oss i livet, från förutsättningar, nej då finns ingen fri vilja. Om vi menar att vi har ett ansvar för hur vi väljer och handlar i livet närmar vi oss moral- och rättsfrågor. Vad som är att vilja "rätt" varierar som sagt i olika samhällen.
Vissa stater har dödsstraff för homosexualitet. I andra stater är det straffbart att förfölja homosexuella. Var hamnar den "fria viljan", viljan att välja rätt eller fel. Frågan om den fria viljan behöver ju inte kopplas till religion men ofta görs den det.

Fri vilja är tanken att människan med sitt blotta förnuft kan välja handlingar. Om vi inte kan detta, utan om det är så att vi med samma förutsättningar kommer att agera likadant, då är vi slavar under determinismen precis vilka krockande stenkulor som helst. Dvs, den fria viljan är blott en chimär i en strikt determenisk/fatalistisk process. I en sådan process får (tycker jag) självklart alla begrepp som ansvar/moral inget värde.

Jag tycker denna frågeställning, om man tror på fri vilja eller inte, är jätteviktig, allra speciellt om man inte tror på Gud. Jag ser det också som ett sätt att brygga över det som verkar vara gigantiska skillnader i livsåskådning mellan Gudstroende och ateister. Men, jag kan notera att det verkar vara extremt svårt för många ateister att bekänna vad dom tror på i denna fråga...

Senast redigerat 2012-09-21 10:24
  • Medlem
  • 2012-09-21 19:57
Ursprungligen av ace4711:

Fri vilja är tanken att människan med sitt blotta förnuft kan välja handlingar. Om vi inte kan detta, utan om det är så att vi med samma förutsättningar kommer att agera likadant, då är vi slavar under determinismen precis vilka krockande stenkulor som helst. Dvs, den fria viljan är blott en chimär i en strikt determenisk/fatalistisk process. I en sådan process får (tycker jag) självklart alla begrepp som ansvar/moral inget värde.

Att påstå att viljan skulle vara fri från alla våra upplevelser, gener, uppväxt, tillfälligt blodsocker etc är väl rätt konstigt. Viljan kan inte vara separerad från vår person. Varje samhälle definierar ju med eller utan religion på något sätt vad som är gott eller ont. Resultatet varierar sannerligen. Så lägger man i en rättsstat fast vad som gäller. Varje individ påläggs ett ansvar för sina handlingar oavsätt våra förutsättningar trots att de är väldigt olika. Determinism eller inte.

Senast redigerat 2012-09-21 20:47

Vad är alternativet till att det inte finns någon frihetsgrad i viljan? Som jag ser det är alternativet fatalism. Allt är ödesbestämt, allt vi "gör" är bara en direkt följd av det som tidigare har hänt, och vi har ingen vilja alls. Därmed inget ansvar för våra handlingar (dock har saker och ting konsekvenser så klar, det har det ju även för stenkulor som krockar med varandra)

Vad tror du Per, har vi nån fri vilja?

  • Medlem
  • 2012-09-21 21:07

Nä jag tror nog inte på att viljan är fri men jag tycker det är rimligt att ha krav och förväntningar på varann ändå. Vad som är rätt eller fel måste ständigt stötas och blötas. Om man tycker att någon vill "fel" får man väl försöka påverka. Om någon vill rätt men väljer fel får vi väl försöka hjälpa och stötta. Om någon både vill och väljer fel får man i värsta fall låsa in vederbörande. Som hjälp när man är oförmögen att ta vara på sig själv eller som skydd då andra är i fara.

En bra sammanfattning av min syn på fri vilja är att vi kan göra vad vi vill, men vi kan inte vilja vad vi vill.

  • Medlem
  • 2012-09-22 14:43

Jag tycker att man ska uttrycka sig hövligt när man uttalar sin kritik av religion men det får aldrig hindra, smyga eller förmildra kritiken. Internationellt sett har vi väl det relativt bra från en massa tokerier. I USA och på andra håll sprider sig rena tokerier på ett helt annat sätt. Detta är inte att leka med.
Apan eller Gud - vad är vårt ursprung? - Nyheter | SVT.se

Hur bevisar man Gud? Om man försöker bevisa en guds existens har man kanske bevisat att man inte begripit vad det handlar om.
Att sitta och stirra upp mot molnen och fråga varför man inte fått det ena eller det andra eller varför shit happens är inte religion, det är dumhet eller självömkan i mina ögon.
Tro det eller ej men jag är inte religiös. Däremot kan jag känna mig upprymd och tillfreds när jag gör någon anna glad eller hjälper någon med problem. Kanske är det närvaron av gud? Men det finns iallafall bara en väg att följa om man vill vara lycklig och den utesluter egoism och hat och innehåller kärlek och förlåtelse. Det är väl det som bilbeln handlar om. Synd bara att en massa idioter använt bibeln som baseballträ genom tiderna och att man ser korsfästelsen som Jesus största bedrift.

Om nånting inte är mätbart betyder inte det att det inte finns, men det blir meningslöst att resonera kring eftersom det kan se ut precis hur som helst och det är omöjligt att veta nånting om det. Då kan man lika gärna utgå ifrån att det inte finns för det har ändå ingen verklig betydelse för hur vi lever våra liv. Den kristna guden är kanske i teorin möjlig (med vissa modifikationer för att fungera logiskt), men precis lika sannolik som hinduism, nån pytteliten skogsreligion som utövas av 130 bushmän nånstans i mörka Afrika vid floden Chikadoa, flygande spagettimonstret, att allting uppstod helt plötsligt ur ingenting (vilket väldigt få faktiskt tror), miljontals andra saker vi kan hitta på och miljarder andra saker som vi aldrig skulle komma på tanken på. Att låsa fast sig vid en av dessa möjligheter eller ens ett par stycken liknande är motsatsen till att vara öppensinnad.
Att säga att man inte vet allt och därför antingen väntar tills vi gör det eller försöker ta reda på hur det verkligen ligger till genom att försöka mäta allt som faktiskt är mätbart i den här världen däremot, är vad jag skulle kalla öppensinnat.

Ursprungligen av Laseranders:

Om nånting inte är mätbart betyder inte det att det inte finns, men det blir meningslöst att resonera kring eftersom det kan se ut precis hur som helst och det är omöjligt att veta nånting om det. Då kan man lika gärna utgå ifrån att det inte finns för det har ändå ingen verklig betydelse för hur vi lever våra liv. Den kristna guden är kanske i teorin möjlig (med vissa modifikationer för att fungera logiskt), men precis lika sannolik som hinduism, nån pytteliten skogsreligion som utövas av 130 bushmän nånstans i mörka Afrika vid floden Chikadoa, flygande spagettimonstret, att allting uppstod helt plötsligt ur ingenting (vilket väldigt få faktiskt tror), miljontals andra saker vi kan hitta på och miljarder andra saker som vi aldrig skulle komma på tanken på. Att låsa fast sig vid en av dessa möjligheter eller ens ett par stycken liknande är motsatsen till att vara öppensinnad.
Att säga att man inte vet allt och därför antingen väntar tills vi gör det eller försöker ta reda på hur det verkligen ligger till genom att försöka mäta allt som faktiskt är mätbart i den här världen däremot, är vad jag skulle kalla öppensinnat.

Nej, helt fel tycker jag. Bara för att saker och ting inte är mätbara är de inte meningslösa att resonera omkring. Det är faktiskt en ganska befängd idé.

Ursprungligen av ace4711:

Nej, helt fel tycker jag. Bara för att saker och ting inte är mätbara är de inte meningslösa att resonera omkring. Det är faktiskt en ganska befängd idé.

Kan du ge ett exempel på nåt omätbart som det är intressant att resonera och spekulera kring. jag säger absolut inte att vi inte kan resonera kirng tro, men tro är ju i högsta grad mätbart. Samma sak med kärlek, moral och allt möjligt som människor ofta inte tror är mätbart. Om nånting påverkar världen är det mätbart. Gud lyser, i det sammanhanget, med sin frånvaro (ha i åtanke att det är stor skillnad på Gud, med stort G och idén om gud). Om nånting inte påverkar världen på något sätt och därmed inte heller går att mäta, vad ska vi då ha det till?

Ursprungligen av Laseranders:

Kan du ge ett exempel på nåt omätbart som det är intressant att resonera och spekulera kring. jag säger absolut inte att vi inte kan resonera kirng tro, men tro är ju i högsta grad mätbart. Samma sak med kärlek, moral och allt möjligt som människor ofta inte tror är mätbart. Om nånting påverkar världen är det mätbart. Gud lyser, i det sammanhanget, med sin frånvaro (ha i åtanke att det är stor skillnad på Gud, med stort G och idén om gud). Om nånting inte påverkar världen på något sätt och därmed inte heller går att mäta, vad ska vi då ha det till?

Meningen med livet, tycker jag i allra högsta grad är både omätbart och värt att spekulera omkring. Frågan om människan har fri vilja eller ej. Om allt är ödesbestämt. Om ont och gott bara är mänskliga påfund, eller ej. Listan kan göras jättelång.

Bevaka tråden