Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missuppfattningar vi vill rätta till

Tråden skapades och har fått 686 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-28 18:23

Dig vill jag inte träffa trafiken...

Ursprungligen av Baron:

Det är en missuppfattning att man inte får plats två bilar i bredd på 1-delen av en 2-1-väg.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 20:13
Ursprungligen av Baron:

Det är en missuppfattning att man inte får plats två bilar i bredd på 1-delen av en 2-1-väg.

Det går på en del sträckor, men långt ifrån alla. Och ffa inte ihop med en lastbil/långtradare/husvagnsekipage.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 16:55
Ursprungligen av Baron:

Det är en missuppfattning att man inte får plats två bilar i bredd på 1-delen av en 2-1-väg.

Det är en precis lika stor myt att alla vägar ser likadan ut överallt.

Finns de där jag inte ens kommer förbi med motorcykeln på 1-delen av vissa 2-1-vägar... och då har jag vanligtvis inga problem att passera när det är tight (som mellan köer och dylikt).

  • Medlem
  • 2012-09-28 11:06

Vägrenen är ganska bred på E6 mellan Göteborg och Malmö.

Ursprungligen av Baron:

Vägrenen är ganska bred på E6 mellan Göteborg och Malmö.

...och där kör man lika fort som i egen fil?

Ursprungligen av ace4711:

...och där kör man lika fort som i egen fil?

Nej, men det är en fullt framkomlig väg för utryckningsfordon.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, men det är en fullt framkomlig väg för utryckningsfordon.

Mm.. Fast på sätt och vis tycker jag att mäta framkomligheten i relativa termer (vilket ju är precis det vi håller på med) kanske känns extra viktigt för en ambulans som försöker rädda liv, om nu tråden började med att vi andra var så förbannade att att komma 30 sekunder senare till jobbet... Dvs, jag tycker Kenjons argument är värt att beakta.

  • Medlem
  • 2012-09-28 12:33

Utan att förringa Kenjons erfaremheter kan jag upplysa om att det handlar om halvtimmar till timmar i kö. Jag vet inte var du åker bil, men du är välkommen till Skåne nästa sommar för att på plats få uppleva Trafikverkets årliga renovering av utvalda trekilometersbit av E6 med tillhörande olyckor i anslutning till sträckan där två filer blir en.
Jag tycker fö att man borde göra hela E6 mellan HBG och Malmö trefilig i varje riktning.

Ursprungligen av Baron:

Utan att förringa Kenjons erfaremheter kan jag upplysa om att det handlar om halvtimmar till timmar i kö. Jag vet inte var du åker bil, men du är välkommen till Skåne nästa sommar för att på plats få uppleva Trafikverkets årliga renovering av utvalda trekilometersbit av E6 med tillhörande olyckor i anslutning till sträckan där två filer blir en.
Jag tycker fö att man borde göra hela E6 mellan HBG och Malmö trefilig i varje riktning.

Kenjon åker ambulans, enligt hans presentation.

  • Medlem
  • 2012-09-28 13:11
Ursprungligen av ace4711:

Kenjon åker ambulans, enligt hans presentation.

Det var dig jag bjöd in till Skåne.

Ursprungligen av Baron:

Det var dig jag bjöd in till Skåne.

Tack Baron

Men, varför skall jag åka till Skåne för att studera ett generell frågeställning om man skall sammanväva tidigt eller sent?

Även här uppe i Stockholm är det gott om vägarbeten och annat där filer går ihop till en.

Jag hävdar återigen att detta borde i allra högsta grad vara en mätbar fråga, och inte en smakfråga.

Ursprungligen av ace4711:

Tack Baron

Men, varför skall jag åka till Skåne för att studera ett generell frågeställning om man skall sammanväva tidigt eller sent?

Även här uppe i Stockholm är det gott om vägarbeten och annat där filer går ihop till en.

Jag hävdar återigen att detta borde i allra högsta grad vara en mätbar fråga, och inte en smakfråga.

Det exotiska med Skåne är att vi förfogar över en del av den fantastiska E6:an. Denna motorväg anser Trafikverket, och innan dem Vägverket, att den under sommarperioden bör renoveras. Vanligtvis väljer man då ut ett halvdussin avsnitt om ca 3 km vardera lämpligt utportionerat mellan Malmö och Göteborg. Ibland har man lyckats så framgångsrikt i sin planering att köerna från ett vägarbete sträcker sig precis till där föregående vägarbete upphör. På detta vis kan man få till en nästan 25 mil lång bilkö när det är som varmast och trafiken som tätast.

  • Medlem
  • 2012-09-28 13:38
Ursprungligen av ace4711:

Tack Baron

Men, varför skall jag åka till Skåne för att studera ett generell frågeställning om man skall sammanväva tidigt eller sent?

Även här uppe i Stockholm är det gott om vägarbeten och annat där filer går ihop till en.

Jag hävdar återigen att detta borde i allra högsta grad vara en mätbar fråga, och inte en smakfråga.

Jag ville bara korrigera missuppfattningen att det handlar om 30 sekunders försening på väg till jobbet.
Det är surt att behöva sitta länge i kö för att en lastbilschaufför stänger vänsterfilen så att ingen kommer fram till avfarterna före orsaken till kön.

Ursprungligen av Baron:

Jag ville bara korrigera missuppfattningen att det handlar om 30 sekunders försening på väg till jobbet.
Det är surt att behöva sitta länge i kö för att en lastbilschaufför stänger vänsterfilen så att ingen kommer fram till avfarterna före orsaken till kön.

En sådan idiot finns det väl ingen som försvarar?

Fläta tidig eller fläta sent, var huvudfrågan. Sedan var det massa personer som anslöt sig till fläta-sent-teorin...

Ursprungligen av ace4711:

En sådan idiot finns det väl ingen som försvarar?...

Nja, om man förespråkar "fläta-tidigt" så blir en av bieffekterna att man påverkar fler av- och påfarter än nödvändigt, eftersom kön blir onödigt lång. Så ett indirekt försvar av idioten blir det ju.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, om man förespråkar "fläta-tidigt" så blir en av bieffekterna att man påverkar fler av- och påfarter än nödvändigt, eftersom kön blir onödigt lång. Så ett indirekt försvar av idioten blir det ju.

I fallet vad jag menar så skulle jag vilja hävda tolkningsföreträde framför dig Jesper....

Ursprungligen av ace4711:

I fallet vad jag menar så skulle jag vilja hävda tolkningsföreträde framför dig Jesper....

Tolkningsföreträde angående vadå? Jag har inte sagt ett ord om "vad du menar".

Jag gjorde ett påstående att om man förespråkar den ena teorin så får man en bieffekt, och det påståendet står jag för.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har inte sagt ett ord om "vad du menar".

Jag gör ett påstående att om man förespråkar den ena teorin så får man en bieffekt, och det påståendet står jag för.

Och vad pratar vi om då? Det generella fläta-tidigt-fallet eller det specifika händelsen i artikeln?

Om vi då tar teorin om att det sammantagna trafikflödet blir bättre eller sämre av att fläta tidigt eller sent så är det ju
inte den *ena sidan som har en bieffekt*. Vi pratar ju om primäreffekten av trafikflöde. Totalt sätt. Antingen
är det ena sättet bättre än det andra.

  • Medlem
  • 2012-09-28 13:59
Ursprungligen av ace4711:

En sådan idiot finns det väl ingen som försvarar?

Fläta tidig eller fläta sent, var huvudfrågan. Sedan var det massa personer som anslöt sig till fläta-sent-teorin...

Det var just en sådan idiot det handlade om här:

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag vill ändra på en missuppfattning som många trafikanter (av någon märklig anledning främst yrkeschaufförer) verkar ha.

De tror/tycker att man ska gå ihop till en fil långt långt långt före ett vägarbete börjar.

/…/

Relaterad läsning:
Lastbilschaufför frias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-28 14:39
Ursprungligen av pmarriott:

Det exotiska med Skåne är att vi förfogar över en del av den fantastiska E6:an. Denna motorväg anser Trafikverket, och innan dem Vägverket, att den under sommarperioden bör renoveras. Vanligtvis väljer man då ut ett halvdussin avsnitt om ca 3 km vardera lämpligt utportionerat mellan Malmö och Göteborg. Ibland har man lyckats så framgångsrikt i sin planering att köerna från ett vägarbete sträcker sig precis till där föregående vägarbete upphör. På detta vis kan man få till en nästan 25 mil lång bilkö när det är som varmast och trafiken som tätast.

Vänta nu, en skåning som pratar om E6:an till en Sthlmare... det här är ju bara komiskt.
Vi i Sthlm har E4:an, en del av den är Essingeleden... den renoveras ständigt senaste 10åren och där åker det ungefär lika många bilar som det är boende i Malmö per dygn.
Jag säger inte att det skall till någon snoppmätartävling men att läxa upp sthlmare om köer är lite väl magstarkt.

Ursprungligen av Baron:

Jag ville bara korrigera missuppfattningen att det handlar om 30 sekunders försening på väg till jobbet.
Det är surt att behöva sitta länge i kö för att en lastbilschaufför stänger vänsterfilen så att ingen kommer fram till avfarterna före orsaken till kön.

Det där fenomenet är helt vansinnigt och enda gången jag varit med om det är just i Skåne påväg till flygplatsen (den utanför malmö... sturup), det är kö men tvåfiligt så taxin kör på i det vänstra fältet för att bygga på tvåfilig kö och helt plötsligt är det en LT31:a som svänger ut och stänger av även det vänstra körfältet... med sådan marginal att taxin jag åker med får panikbromsa och vi båda med hjärtat i halsgropen stannar en meter bakom idiotfan.
I sthlm funkar i alla fall blixtlåskörningen vilket jag hört från många inflyttade att de är imponerade över.

Ursprungligen av Trineo:

Vänta nu, en skåning som pratar om E6:an till en Sthlmare... det här är ju bara komiskt.
Vi i Sthlm har E4:an, en del av den är Essingeleden... den renoveras ständigt senaste 10åren och där åker det ungefär lika många bilar som det är boende i Malmö per dygn.
Jag säger inte att det skall till någon snoppmätartävling men att läxa upp sthlmare om köer är lite väl magstarkt.

10 år? Tillåt mig hånskratta. E6:an genom Skåne har varit föremål för bitvis renovering varje sommar så länge jag kan minnas, typ sen när jag var 5 år gammal och vi åkte upp till mormor i Ängelholm.

Ursprungligen av ace4711:

Och vad pratar vi om då? Det generella fläta-tidigt-fallet eller det specifika händelsen i artikeln?

Om vi då tar teorin om att det sammantagna trafikflödet blir bättre eller sämre av att fläta tidigt eller sent så är det ju
inte den *ena sidan som har en bieffekt*. Vi pratar ju om primäreffekten av trafikflöde. Totalt sätt. Antingen
är det ena sättet bättre än det andra.

Där tappade du bort mig någonstans på vägen. Vadå generellt och specifikt? Vilken artikel?

Grunden här är en självupplevd händelse, där jag hamnade bakom en lastbil som med sitt beteende tvingade fram "fläta-tidigt". Artikel-länken i mitt första inlägg var bara lite utökad läsning i ämnet.

Sammanfattning av min åsikt i ämnet:
- Jag tycker att det är bättre att "fläta-sent", eftersom en tvåfilig kö blir kortare än en enfilig.
- Det är inte säkert att man tjänar något i tid på "fläta-sent", men om inte annat så känns det effektivare att utnyttja båda filerna så långt som möjligt.
- Med kortare köer får man också fler fördelar på köpet, t.ex att kön påverkar färre av- och påfarter
- Jag tycker illa om lastbilschaufförer (och andra) som tvingar fram "fläta-tidigt". Jag anser att de har missuppfattat, och det var pga den påstådda missuppfattningen som diskussionen hamnade i just den här tråden.

Inte ens olika domstolar kan komma fram till hur man ska bete sig, och då finns det ju inget rätt och fel här, och ingen kommer att "vinna" här. Det blir bara personligt tyckande och åsikter. Jag har framfört mina åsikter. Du har kanske framfört dina, jag vet ärligt talat inte.

Och eftersom jag inte kan tillägga så mycket mer till mina åsikter, och jag inte förstår vart du vill komma med dina senaste inlägg, så ska jag nog ta och lämna den här frågan nu.

Senast redigerat 2012-09-28 15:03
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-26 15:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där tappade du bort mig någonstans på vägen. Vadå generellt och specifikt? Vilken artikel?

Grunden här är en självupplevd händelse, där jag hamnade bakom en lastbil som med sitt beteende tvingade fram "fläta-tidigt". Artikel-länken i mitt första inlägg var bara lite utökad läsning i ämnet.

Sammanfattning av min åsikt i ämnet:
- Jag tycker att det är bättre att "fläta-sent", eftersom en tvåfilig kö blir kortare än en enfilig.
- Det är inte säkert att man tjänar något i tid på "fläta-sent", men om inte annat så känns det effektivare att utnyttja båda filerna så långt som möjligt.
- Med kortare köer får man också fler fördelar på köpet, t.ex att kön påverkar färre av- och påfarter
- Jag tycker illa om lastbilschaufförer (och andra) som tvingar fram "fläta-tidigt". Jag anser att de har missuppfattat, och det var pga den påstådda missuppfattningen som diskussionen hamnade i just den här tråden.

Inte ens olika domstolar kan komma fram till hur man ska bete sig, och då finns det ju inget rätt och fel här, och ingen kommer att "vinna" här. Det blir bara personligt tyckande och åsikter. Jag har framfört mina åsikter. Du har kanske framfört dina, jag vet ärligt talat inte.

Och eftersom jag inte kan tillägga så mycket mer till mina åsikter, och jag inte förstår vart du vill komma med dina senaste inlägg, så ska jag nog ta och lämna den här frågan nu.

Fläta sent skapar längre köer, många kör längst fram och ska trycka sig in istället för att smidigt byta fil i god tid. Det hade fungerat om de längst fram höll större avstånd dock.

Ursprungligen av Json_81:

Fläta sent skapar längre köer, många kör längst fram och ska trycka sig in istället för att smidigt byta fil i god tid. Det hade fungerat om de längst fram höll större avstånd dock.

Var i Tyskland i veckan och körde. De har en ny variant, där de kör heldragen linje ett par hundra meter innan filerna går ihop till en. Man ska alltså lägga sig i rätt fil antingen tidigt, eller väldigt sent. Problemet uppstår ofta när vissa ska byta fil 18 ggr precis de sista 100 metrarna. Då måste andra bromsa och det tar stopp.

Ursprungligen av pmarriott:

Var i Tyskland i veckan och körde. De har en ny variant, där de kör heldragen linje ett par hundra meter innan filerna går ihop till en. Man ska alltså lägga sig i rätt fil antingen tidigt, eller väldigt sent. Problemet uppstår ofta när vissa ska byta fil 18 ggr precis de sista 100 metrarna. Då måste andra bromsa och det tar stopp.

KOmmer inte bli ordning på det där innan samhället rullas av Judge Dredd är jag rädd....

Ursprungligen av Json_81:

Fläta sent skapar längre köer, många kör längst fram och ska trycka sig in istället för att smidigt byta fil i god tid. Det hade fungerat om de längst fram höll större avstånd dock.

Samma antal bilar i två linjer borde bli kortare utsträckning än en linje.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-10-29 10:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Samma antal bilar i två linjer borde bli kortare utsträckning än en linje.

Det hade stämt om sena filbyten hade gått lika smidigt som tidiga. Men det gör de aldrig, den som byter sent tvingar sig in, med följd att högerfilen stannar för att släppa in den bilen. Det hade lösts genom att alla höll avstånd, men så fungerar inte verkligheten.
Detta får då som följdeffekt att genomströmningen blir långsammare, vilket skapar längre köer.

Ursprungligen av Json_81:

...om sena filbyten hade gått lika smidigt som tidiga... ...men så fungerar inte verkligheten...

Vi pratar väl inte om hur det fungerar nu? Vi pratar väl om hur det skulle kunna fungera?

Om alla hade varit överens om att man ska utnyttja båda filerna så långt som möjligt, och att man ska köra en snygg och smidig "blixtlåsprincip" strax före hindret, så hade "fläta sent" fungerat bättre än det nuvarande systemet där vissa individer tvingar fram en väldigt onödig "fläta tidigt".

Som jag har sagt tidigare, så tror jag inte att man hade sparat så mycket tid egentligen. Det hade nog blivit ungefär samma. Men man hade fått ner kölängderna (vilket kan ge andra fördelar och spara mycket tid t.ex. för vissa som ska svänga av motorvägen), och man hade sluppit den frustration och irritation som kö-anarkisterna nu orsakar (vilket också hade varit en stor fördel).

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vi pratar väl inte om hur det fungerar nu? Vi pratar väl om hur det skulle kunna fungera?

Om alla hade varit överens om att man ska utnyttja båda filerna så långt som möjligt, och att man ska köra en snygg och smidig "blixtlåsprincip" strax före hindret, så hade "fläta sent" fungerat bättre än det nuvarande systemet där vissa individer tvingar fram en väldigt onödig "fläta tidigt".

Som jag har sagt tidigare, så tror jag inte att man hade sparat så mycket tid egentligen. Det hade nog blivit ungefär samma. Men man hade fått ner kölängderna (vilket kan ge andra fördelar och spara mycket tid t.ex. för vissa som ska svänga av motorvägen), och man hade sluppit den frustration och irritation som kö-anarkisterna nu orsakar (vilket också hade varit en stor fördel).

Om man tar hänsyn till helheten så blir köerna i realiteten mindre eftersom ett jämnt flöde med låg hastighet leder till färre olyckor jämfört med start-stopp som uppstår så som det i praktiken fungerar idag. Flödet genom blir i praktiken detsamma, tills en olycka inträffar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-28 21:27

Då är det inget Skånefenomen då. Jag har aldrig sett det...

Bevaka tråden