- Jesper Ohlsson
- Medlem ●
- Svedala
En missuppfattning jag vill rätta till är att...
...många tror att ett internetforum är en demokrati, och att det är en mänsklig rättighet att få skriva vad som helst, var som helst.
Okej - efter lite rotande i tidningshögen så kommer här referenser på uttalandet om vatten....
Artikeln - under aktuella frågor, på sidan A4 i sydsvenskan, sön 16 september - var skriven av Bente Klarlund, överläkare på Rigshospitalet och som leder Danmarks grundforskningsfonds center kring inflammation och metabolism (puh...)
hon i sin tur referera till en artikel i BMJ, British Medical Journal där en grupp brittiska forskare går igenom den vetenskapliga litteraturen, som är väl kontrollerad och oberoende från industrin, på området. I samma tidning BMJ så anklaga också redaktören Deborah Cohen i en ledare industrin för att förvränga forskningsresultat kring sportdryck så att den verkar stödja det budskap som återfinns i reklamkampanjer för dessa.
Tidningen BMJs hemsida: Home | BMJ
ledaren om sportsdryck: Re: The truth about sports drinks | BMJ
Så det var i korthet det hela:)
/m
Det är en missuppfattning att man ska ligga i vänsterfil på motorvägen bara för att andra ligger i vänsterfil. Den filen ska användas bara när man kör om. Det är patetiskt att se hur det är kö i vänsterfilen (i 120 km/h) och inte en bil i högerfilen, som om det då skulle gå fortare att köra i kön.
Det är också en missuppfattning att filen längst till höger på trefiliga motorvägar är till för lastbilar. Den filen ska användas av alla som inte kör om någon.
Det är en missuppfattning att man ska ligga i vänsterfil på motorvägen bara för att andra ligger i vänsterfil. Den filen ska användas bara när man kör om. Det är patetiskt att se hur det är kö i vänsterfilen (i 120 km/h) och inte en bil i högerfilen, som om det då skulle gå fortare att köra i kön.
Det är också en missuppfattning att filen längst till höger på trefiliga motorvägar är till för lastbilar. Den filen ska användas av alla som inte kör om någon.
En annan missuppfattning är att man bara får köra om på vänster sidan på en trefils-väg.
Det har du nog fått om bakfoten. Man får köra om på insidan på alla vägar med maxfart 70 eller lägre. På motorvägar är det sällan 70, men på infarterna till Stockholm är det 70 en bit, så där är det ok. Men alltså inte för att det är trefiligt. På 90- och 110-sträckorna riskerar man ganska dryga böter om man kör om till höger hur många filer det än finns.
SvD mobil
Att man skriver versionsnummer: 10.06, 1.006, x.0.0.6, 100.6 när det tydligt står 10.0.6. Eller Mac OS X 1.8.1 om 10.8.1.
Eller iPHONE, i-Phone, iPhåne. MAC om Mac. Listan kan göras lång.
För i helvete, skriv vad det heter, det tar ju lika lång/kort tid.
Det må vara att det går fortare för dem som ska igenom hålet, men eftersom det är före hålet det kan korva till sig, man hinner ikapp varandra efter hålet och att kön tar mindre plats före hålet finns det vinster att göra ändå.
Jag tror inte att det måste gå färre bilar genom hålet per minut bara för att folk har svårt att släppa in varandra innan de når fram till hålet.
Genom hålet lär det vara samma genomströmmningshastighet oavsett om det är en eller två köer.
Du menar, att fläta utan inbromsning går lika bra om alla skall göra det på 50 meter som på 1900 meter?
Det är en missuppfattning att lagar och regler är något som samhället är till fullo överrens om.
Det spelar liksom ingen roll om alla är överens om en lag. Den gäller ändå. Vill man ända på en lag får man rösta fram ett parti till riksdagen som driver den frågan. Om en majoritet riksdagsledamöter tycker på samma sätt stiftas eller ändras lagen, och då får man med vår form av demokrati räkna det som att vi är överens.
(Synpunkter på hur vår demokrati fungerar kan man gärna diskutera i någon annan tråd.)
Det spelar liksom ingen roll om alla är överens om en lag. Den gäller ändå. Vill man ända på en lag får man rösta fram ett parti till riksdagen som driver den frågan. Om en majoritet riksdagsledamöter tycker på samma sätt stiftas eller ändras lagen, och då får man med vår form av demokrati räkna det som att vi är överens.
(Synpunkter på hur vår demokrati fungerar kan man gärna diskutera i någon annan tråd.)
Rosa Parks borde alltså ha flyttat på sig och hållt käft?
Ojdå, jämför du rätten till rättshaveristisk obstruktion på motorvägen med rätten till lika människovärde?
Nej, det är du som påstår att enda sättet att förändra en lag är att rösta på ett parti som driver frågan.
Jag visade på ett av de mest kända exempel på att verkligheten inte ser ut så.
Jag se ofta bilar med släp som kör 120+ på E6. Tveksamt om de hade kört 40 km/h för fort utan släp.
Jag har en gång blivit omkörd på motorväg av ett ekipage bestående av en bil som bogserade en annan bil...
Jag se ofta bilar med släp som kör 120+ på E6. Tveksamt om de hade kört 40 km/h för fort utan släp.
Alla lastbilar har en maxfartinställning som klipper vid 120. Lastbilar är liiiite för stora för att få bli murbräckor i 150.....
Så att ligga i 120 är skit, det klipper hela tiden, 110 fungerar.
Dock drar det otroliga mängder soppa i onödan och om farbror blå tittar på färdskrivaren
så lär väl kortet åka. Men de hinner troligen med färjan....
Alla lastbilar har en maxfartinställning som klipper vid 120. Lastbilar är liiiite för stora för att få bli murbräckor i 150.....
Så att ligga i 120 är skit, det klipper hela tiden, 110 fungerar.
Dock drar det otroliga mängder soppa i onödan och om farbror blå tittar på färdskrivaren
så lär väl kortet åka. Men de hinner troligen med färjan....
Alla svensk-sålda va?
Eller alla "worldwide"?
Det är inte speciellt många långtradare som ens klarar att komma upp i 150 med släp. Skulle vara i nerförsbacke/utan last då. Plus att jag tror nog att de flesta länder och tillverkare har någon form av spärr stipulerad. Och det finns förmodligen minst lika många metoder att kringgå eller sätta spärrarna ur spel.
Jag se ofta bilar med släp som kör 120+ på E6. Tveksamt om de hade kört 40 km/h för fort utan släp.
De kallas DANSKAR och saknar helt trafikvett. Idioter.
/m