Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vilken jävla makt Apple har även i lilla puttefnasklandet Sverige.

Nyhetsarkiv - Tele2

Citat:

4G och iPhone 5

27 SEP - 2012

Ingen operatör på svenska maknaden stödjer i dagsläget 4G (LTE) för iPhone 5. Tele2 planerar ytterligare utbyggnad av vårt 4G nät så det i framtiden även ska täcka den frekvens iPhone 5 använder (1800Mhz). Detta arbete är under planering och vi kommer fortlöpande informera hur det fortskrider. iPhone 5 kommer självklart fungera mycket bra i vårt 3G nät.

Senast redigerat 2013-02-17 13:57

Tele2 & 4G = Net4Mobility = Telenor & Tele2.

Nu ska vi bara vänta in 3 också :). Det kommer troligtvis inte hända då de saknar licenser (har jag för mig).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-29 16:12

Trevligt!

Annars har det nog inte så mycket med Apple att göra som att frekvensen 1800 Mhz är upptagen av annan mobiltrafik, GSM, till sista december 2012 och att Telia och Tele2s licenser gäller från 1 januari.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Tele2 & 4G = Net4Mobility = Telenor & Tele2.

Nu ska vi bara vänta in 3 också :). Det kommer troligtvis inte hända då de saknar licenser (har jag för mig).

Just ja. Jag tänkte 3G-nätet. För där har ju Tele2 och Telia delat nät.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-30 01:20

Då kommer detta i så fall troligen också innefatta Telenor?

Ursprungligen av vicce:

Då kommer detta i så fall troligen också innefatta Telenor?

Ja. Iom att de använder sig av samma nät för 4G.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-30 19:19

"i framtiden" är förmodligen inte innan iPhone 6 släpps.

Ursprungligen av zappee:

"i framtiden" är förmodligen inte innan iPhone 6 släpps.

Licenserna är tillgängliga från och med årsskiftet och Telia har tidigare gått ut med att dom jobbar på att öppna upp 1800MHz för 4G så det tror jag inte. Men det lär nog inte bli från den 1:a januari 2013.

Ursprungligen av grenhall:

Licenserna är tillgängliga från och med årsskiftet och Telia har tidigare gått ut med att dom jobbar på att öppna upp 1800MHz för 4G så det tror jag inte. Men det lär nog inte bli från den 1:a januari 2013.

Nja, det är ju bara nästan sant.

Telia, Tele2 och Telenor har redan idag licenser för 1800-bandet. De används för tillfället för GSM och icke teknikneutrala d.v.s. operatörerna får inte köra annat än GSM på dem. Vid årsskiftet går licenserna ut, men operatörerna har fått beviljat förlängning med vissa ändringar i vilkoren som bland annat innebär att licenserna blir teknikneutrala.

Det går inte att bara smälla upp LTE 1800 hur som helst efter nyår. Frekvenserna används redan till GSM-nät och i så fall måste man släcka dessa först(eller i varje fall minska frekvensutrymmet). Det får till följd att kapaciteten för röstsamtal minskar och belastningen på 3G-näten ökar ytterligare.

Detta skall också ställas mot att 1800-bandet inte behövs för LTE i dagsläget. Det finns redan stora block i 2600-bandet som ger kort räckvidd och god kapacitet i tätorter och dessa nät används knappt i dagsläget. För landsbygden finns 800/900-banden som är överlägsna 1800 vad gäller räckvidd.

Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller. Iphone är en viktig produkt, men inte så viktig att operatörerna kommer att bygga ett eget nät bara för den. Dessutom tar det så lång tid att nästa Iphonemodell med vettigt frekvensstöd för Sverige sannolikt hunnit släpps vid den tidpunkten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-03 21:50
Ursprungligen av Massabrassan:

Nja, det är ju bara nästan sant.

Telia, Tele2 och Telenor har redan idag licenser för 1800-bandet. De används för tillfället för GSM och icke teknikneutrala d.v.s. operatörerna får inte köra annat än GSM på dem. Vid årsskiftet går licenserna ut, men operatörerna har fått beviljat förlängning med vissa ändringar i vilkoren som bland annat innebär att licenserna blir teknikneutrala.

Det går inte att bara smälla upp LTE 1800 hur som helst efter nyår. Frekvenserna används redan till GSM-nät och i så fall måste man släcka dessa först(eller i varje fall minska frekvensutrymmet). Det får till följd att kapaciteten för röstsamtal minskar och belastningen på 3G-näten ökar ytterligare.

Detta skall också ställas mot att 1800-bandet inte behövs för LTE i dagsläget. Det finns redan stora block i 2600-bandet som ger kort räckvidd och god kapacitet i tätorter och dessa nät används knappt i dagsläget. För landsbygden finns 800/900-banden som är överlägsna 1800 vad gäller räckvidd.

Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller. Iphone är en viktig produkt, men inte så viktig att operatörerna kommer att bygga ett eget nät bara för den. Dessutom tar det så lång tid att nästa Iphonemodell med vettigt frekvensstöd för Sverige sannolikt hunnit släpps vid den tidpunkten.

Har läst att största problemet med att börja byta ut GSM mot LTE på 1800 ska tydigen vara SOS Alarm och andra organtisationer som jobbar inom räddningsarbete.. Inte direkt ett system man byter ut över en natt, bara för att v inte tycker det räcker med att ha 42mbit...i en mobiltelefon.

Med det sagt dock så är det självklart viktigt att Sverige ligger i framkant och hela tiden utvecklar vår tekniska infrastruktur.

Ursprungligen av kladda:

Har läst att största problemet med att börja byta ut GSM mot LTE på 1800 ska tydigen vara SOS Alarm och andra organtisationer som jobbar inom räddningsarbete.. Inte direkt ett system man byter ut över en natt, bara för att v inte tycker det räcker med att ha 42mbit...i en mobiltelefon.

Med det sagt dock så är det självklart viktigt att Sverige ligger i framkant och hela tiden utvecklar vår tekniska infrastruktur.

Sedan finns ju inget behov av LTE 1800 i nuläget. 2600- och 800-banden används knappt.

Att Apple skiter i marknader utanför nordamerika får stå för dem.

Ursprungligen av kladda:

Har läst att största problemet med att börja byta ut GSM mot LTE på 1800 ska tydigen vara SOS Alarm och andra organtisationer som jobbar inom räddningsarbete.. Inte direkt ett system man byter ut över en natt, bara för att v inte tycker det räcker med att ha 42mbit...i en mobiltelefon.

Med det sagt dock så är det självklart viktigt att Sverige ligger i framkant och hela tiden utvecklar vår tekniska infrastruktur.

Jag trodde att de nöjde sig med RAKEL?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-04 18:05

Kunde man tro men nope.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 13:44

Någon som sett något om täckningen för Telias 4G 1800MHz?

Sedan är frågan om det är en smart frekvens? Har inte den väldigt kort räckvidd? Men om nu Apple kör det, så inte mig emot. Även om jag kan tycka att bättre(stabilare/ökat kapacitet) 3G vore viktigare. Så snabb som iPhone 5 är med bra 3G så klarar jag mig alla dagar i veckan. Men utveckling är ju alltid bra.

Ursprungligen av xms67:

Någon som sett något om täckningen för Telias 4G 1800MHz?

Sedan är frågan om det är en smart frekvens? Har inte den väldigt kort räckvidd? Men om nu Apple kör det, så inte mig emot. Även om jag kan tycka att bättre(stabilare/ökat kapacitet) 3G vore viktigare. Så snabb som iPhone 5 är med bra 3G så klarar jag mig alla dagar i veckan. Men utveckling är ju alltid bra.

iPhone 5 kör ju 850/900 Mhz upp till 1800, 1900 och 2100Mhz (vissa modeller 700Mhz ) där just vårar avlånga, glesbefolkade land skulle haft fördel av de lägre frekvenserna men det styrs ju av avtal och licenser. 1800 Mhz har väldigt kort räckvidd så det kommer att krävas en shitload med master för att få någon vettig täckning.
3G på iPhone 5 går ju väldigt fort idag så för mig är nog det viktigaste med 4G att det avlastar 3G-nätet så vi får högre lägstanivå på 3G...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-01 22:07

Ni snackar om vettig 3G täckning, har hatar min 3G täckning med Telia och kommer aldrig upp i några bra hastigheter. Guzzen har Telenor och hon har alltid bra täckning med bra hastighet. Dessvärre har jag ett abonnemang som jag inte vill säga upp pga kostnaden för alla tjänster. Vill gå över till telenor för att få vettig täckning och hastighet. Ska tilläggas att jag bor i sthlm så det borde inte vara några problem. Har en känsla av att 3G nätet är överbelastat

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-04 20:36

Vi måste ju ha ett backupsystem också, farligt att bara lita på ett enda system...

Ursprungligen av kenjon:

Vi måste ju ha ett backupsystem också, farligt att bara lita på ett enda system...

Helt korrekt tänkt...

Vad jag egentligen menade att om man har RAKEL som huvudsystem, så borde räddningstjänsten inte vara så oroliga för 4G, dels för att tillverkarna inte inte har råd (minskad trovärdighet och minskade försäljningsintäkter) att sälja undermåliga produkter, dels att operatörerna inte heller har råd (återigen minskad trovärdighet och minskade försäljningsintäkter) att köpa in undermåliga/inkompatibla produkter.

Dessutom skulle PTS ställa hårda krav på operatörerna att deras system har kompatibilitet och hög driftsäkerhet för att behålla/använda licensrätten inom det radioområdet som är avsedd för mobil.

Senast redigerat 2012-12-05 08:02
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-04 20:54

Största problemet idag är inte att vi behöver högre maxhastigheter, utan att vi inte kommer upp till de utlovade hastigheterna på 3G-nätet. Jag personligen struntar i 4G. Skillnaden mellan 10 mbit/s och 100 mbit/s är inte lika stor som 0,5 mbit/s och 5 mbit/s när man surfar från mobilen.

Ursprungligen av ibish:

Största problemet idag är inte att vi behöver högre maxhastigheter, utan att vi inte kommer upp till de utlovade hastigheterna på 3G-nätet. Jag personligen struntar i 4G. Skillnaden mellan 10 mbit/s och 100 mbit/s är inte lika stor som 0,5 mbit/s och 5 mbit/s när man surfar från mobilen.

Byt leverantör.

Jag är utlovad 32mbps av Telenor och ligger gott och väl över 24mbps vid tester. Har aldrig legat under 10mbps med min iPhone 5.

Men sen är det fler saker än mbps som spelar roll vid surf, t.ex. responstid men det kommer antagligen aldrig bli lika bra som med fasta linor.

Ursprungligen av ibish:

Största problemet idag är inte att vi behöver högre maxhastigheter, utan att vi inte kommer upp till de utlovade hastigheterna på 3G-nätet. Jag personligen struntar i 4G. Skillnaden mellan 10 mbit/s och 100 mbit/s är inte lika stor som 0,5 mbit/s och 5 mbit/s när man surfar från mobilen.

Det är svarstiderna som är problemet med 3G. 100 ms är snarare regel än undantag och om det är 100 objekt på en sida, vilket inte är ovanligt så spenderar du 10 sek i ren väntan på svarstider. Med LTE får man oftast under 25 ms

Täckningen är också ett problem. LTE körs på 800/900 MHz, vilket ger en mycket god inomhustäckning och gör att operatörerna kan täcka landsbygden utan att spendera en förmögenhet. Om 2 år lär 3G vara rätt ointressant

Hade vi inte valt skitfrekvenser och trott att vi skulle leda resten av världen i ngn sorts LTE-korståg så hade iPhonen fungerat med LTE i Sverige idag...

Ursprungligen av simulacra:

Hade vi inte valt skitfrekvenser och trott att vi skulle leda resten av världen i ngn sorts LTE-korståg så hade iPhonen fungerat med LTE i Sverige idag...

Operatörerna väljer inte frekvenser. De tilldelas licenser av PTS för att använda olika band. PTS kan inte heller bestämma särskilt mycket över detta eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart att flytta befintliga tekniker till andra frekvensband.

Dessutom så är de vanligaste frekvenserna för LTE i världen 1800/2600 MHz. Det senare bandet använder vi och 1800 MHz är planerat. I de flesta länder i europa används 800 MHz för yttäckning, liksom i Sverige.

Vad menar du med "skitfrekvenser"? Om det är samma sak som ovanliga frekvenser så är det Apple som har valt skitfrekvenser eftersom deras produkter enbart fungerar i mycket begränsad omfattning med LTE utanför amerika.

Andra tillverkare anpassar sina produkter till Sverige. Samsung har till och med gjort en specialversion av SGS3 LTE enbart för Tele2/Telenor i Sverige.

Att anpassa Iphone 5 till europa hade inte inneburit särskilt mycket mer jobb eftersom tekniken är identisk. Det enda som skiljer är frekvensbanden. Apple har bara fått storhetsvansinne och tror att de kan bestämma över världen på detta sätt. Det kommer att stå dem dyrt om de inte tänker om snart... I teknikbranschen finns inte utrymme för många misstag.

Amerikanska bilindustrin försökte som bekant bestämma att folk ville ha stora törstiga SUV:ar trots skenande bränslepriser och växande klimathot. Kolla hur det gick. Staten fick gå in och rädda dem.

Ursprungligen av Massabrassan:

Operatörerna väljer inte frekvenser. De tilldelas licenser av PTS för att använda olika band. PTS kan inte heller bestämma särskilt mycket över detta eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart att flytta befintliga tekniker till andra frekvensband.

Dessutom så är de vanligaste frekvenserna för LTE i världen 1800/2600 MHz. Det senare bandet använder vi och 1800 MHz är planerat. I de flesta länder i europa används 800 MHz för yttäckning, liksom i Sverige.

Vad menar du med "skitfrekvenser"? Om det är samma sak som ovanliga frekvenser så är det Apple som har valt skitfrekvenser eftersom deras produkter enbart fungerar i mycket begränsad omfattning med LTE utanför amerika.

Andra tillverkare anpassar sina produkter till Sverige. Samsung har till och med gjort en specialversion av SGS3 LTE enbart för Tele2/Telenor i Sverige.

Ja, en specialversion av iPhone 5 är värdelös, det innebär att du inte kan ta din LTE-telefon och använda din telefon i utlandet. antenner måste vara anpassade efter det frekvensband som de ska användas för, och du kan inte få en antenn att kunna prata på ett särskilt stort band, det är en fysisk omöjlighet.

När jag kollar listningen över vilka frekvenser som används så slås jag av flera saker, få använder 800 MHz, en operatör och 3 tyska operatörer använder som du säger för yttäckning, MEN de använder också 1800MHz vilket vi i Sverige inte gör.
Varför är användandet av 1800/2600 MHz ngt som tar tid? Det borde istället ha varit de primära frekvenserna från första början.

Hela tiden återkommer 1800/2600 i listan över operatörerna, och det är det jag menar med "korståget" vi skulle prompt vara först så vi byggde ett nät på en frekvens som ingen annan använder seriöst, vi kunde ha gjort som alla andra i EU och byggt vårt nät när alla andra höll på att bygga sina, tror du verkligen att Telia skulle valt att använda 800 MHz när alla våra grannar använder 1800/2600?

Apple valde de band som de kunnat bygga in i en telefon som enbart använder sig av en antenn per modell (det finns 3 iPhone 5 modeller beroende på vilka nätverk den är optimerad för, ingen av de modellerna klarar 800 MHz eftersom ingen utom Sverige och Vodafone i Tyskland, det är helt enkelt ett dåligt val kompabilitetsmässigt.

Senast redigerat 2012-12-10 02:35
Ursprungligen av simulacra:

Ja, en specialversion av iPhone 5 är värdelös, det innebär att du inte kan ta din LTE-telefon och använda din telefon i utlandet. antenner måste vara anpassade efter det frekvensband som de ska användas för, och du kan inte få en antenn att kunna prata på ett särskilt stort band, det är en fysisk omöjlighet.

När jag kollar listningen över vilka frekvenser som används så slås jag av flera saker, få använder 800 MHz, en operatör och 3 tyska operatörer använder som du säger för yttäckning, MEN de använder också 1800MHz vilket vi i Sverige inte gör.
Varför är användandet av 1800/2600 MHz ngt som tar tid? Det borde istället ha varit de primära frekvenserna från första början.

Hela tiden återkommer 1800/2600 i listan över operatörerna, och det är det jag menar med "korståget" vi skulle prompt vara först så vi byggde ett nät på en frekvens som ingen annan använder seriöst, vi kunde ha gjort som alla andra i EU och byggt vårt nät när alla andra höll på att bygga sina, tror du verkligen att Telia skulle valt att använda 800 MHz när alla våra grannar använder 1800/2600?

Apple valde de band som de kunnat bygga in i en telefon som enbart använder sig av en antenn per modell (det finns 3 iPhone 5 modeller beroende på vilka nätverk den är optimerad för, ingen av de modellerna klarar 800 MHz eftersom ingen utom Sverige och Vodafone i Tyskland, det är helt enkelt ett dåligt val kompabilitetsmässigt.

Det går att göra mobiler med betydligt bättre LTE-stöd än vad Apple har gjort. Kolla på Nokia Lumia 920 t.ex. Den stödjer LTE 800 / 900 / 1800 / 2100 / 2600 d.v.s. i princip allt som behövs utanför USA. Det finns också en variant avsedd för AT&T som stödjer 700/1700/2100.

2600 MHz var det första som byggdes i Sverige och öppnades 2009 av Telia så frekvensvalet i Sverige har inget att göra med att vi var först. Tillstånden för 1800-bandet delas ut i mitten av 90-talet, gäller fram tills årsskiftet och är inte teknikneutrala. Operatörerna får bara använda sina freksutrymmen för GSM.

Att återkalla ett redan utdelat tillstånd är snudd på omöjligt. Operatörerna har betalat pengar för sina tillstånd och räknat med att näten de har investerat i ska kunna stå uppe en viss tid för avkastning. PTS (staten) skulle i så fall tvingas betala stora skadeståld till operatörerna. Hur skulle man kunnat förutse i mitten av 90-talet att 1800 MHz skulle bli en vanlig frekvens för LTE år 2010?

Sedan är 800 MHz faktiskt mer utbrett än vad du ger sken av. Det är standard för yttäckning i Europa. Men eftersom de flesta operatörer började bygga senare än vi så satsar man ännu primärt på tätorter där högre frekvenser är lämpligare. Om nåt år kommer vi att se 800-nät i nästan alla europeiska länder. Så ja, Telia hade säkerligen tagit precis samma beslut idag. 2600 MHz för kapacitet och 800 för yttäckning som resten av europa.

Att vi i Sverige är tidiga med 800-bandet är säkerligen också för att vårt land är så glesbefolkat. Ska man nå vettig täckning till rimlig kostnad så krävs vettiga frekvenser. Det problemet finns inte nere i europa där det generellt är mer tättbefolkat.

Vilka frekvenser skulle vi ha valt då?

Vi skulle ha bestämt oss tillsammans med resten av EU om ett fåtal frekvenser att använda tillsammans just för att undvika härket vi är i nu.
När vi ändå stod vid randen av att införa nya mobilsystem i en tid då vi var mobilmogna och framtidens krav inte var lika teoretiska som de var när 3G infördes så borde vi ha tagit lärdom av att inte splittra upp frekvenser och teknologi på det sätt som 3G genomled.

Men nejdå, vi gör det nästintill värre istället, enda fördelen är att LTE är den valda teknologin i de absolut flesta länder i världen, men hur hjälper det ngn som inte kan använda LTE utomlands eller som svenska iPhone 5-ägare, inte använda LTE alls hemma?

Kan du vara lite mer specifik? Vilka frekvensband var lediga för användning för LTE? Vilka band skulle vi ha drivit igenom som gemensamt över helt EU? Det är inte liksom så att det bara är att säga att man ska använda ett viss spektrum för LTE, problemet är att det fanns/finns väldig få lediga spektrum.

Och även om jag gillar Apple och deras produkter så tycker jag att det är ett konstigt resonemang att det är PTSs (antar jag) fel att vi med Iphone 5 inte kan använda LTE i Sverige. Det är trots allt Apple som tar beslutet att inte stödja de frekvensbanden när andra tillverkare såsom (brr) Samsung klarar av det.

Givetvis så kan vi har gjort felaktiga val men att tala om "skitfrekvenser" och "leda världen i ngt sorts LTE-korståg" tycker jag inte är seriös argumentation.

När det gäller korståget så har jag dålig koll på hur framträdande Ericsson är på LTE infrastruktur men de är i alla fall ingen försumbar spelare även om de inte når upp till dominansen som de har på GSM-området.

Är inte Sveriges LTE frekvenser det samma som i EU? Sen är det upp till operatörerna att använda dessa frekvenser.

Ursprungligen av Massabrassan:

Operatörerna väljer inte frekvenser. De tilldelas licenser av PTS för att använda olika band. PTS kan inte heller bestämma särskilt mycket över detta eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart att flytta befintliga tekniker till andra frekvensband.

Dessutom så är de vanligaste frekvenserna för LTE i världen 1800/2600 MHz. Det senare bandet använder vi och 1800 MHz är planerat. I de flesta länder i europa används 800 MHz för yttäckning, liksom i Sverige.

Vad menar du med "skitfrekvenser"? Om det är samma sak som ovanliga frekvenser så är det Apple som har valt skitfrekvenser eftersom deras produkter enbart fungerar i mycket begränsad omfattning med LTE utanför amerika.

Andra tillverkare anpassar sina produkter till Sverige. Samsung har till och med gjort en specialversion av SGS3 LTE enbart för Tele2/Telenor i Sverige.

Att anpassa Iphone 5 till europa hade inte inneburit särskilt mycket mer jobb eftersom tekniken är identisk. Det enda som skiljer är frekvensbanden. Apple har bara fått storhetsvansinne och tror att de kan bestämma över världen på detta sätt. Det kommer att stå dem dyrt om de inte tänker om snart... I teknikbranschen finns inte utrymme för många misstag.

Amerikanska bilindustrin försökte som bekant bestämma att folk ville ha stora törstiga SUV:ar trots skenande bränslepriser och växande klimathot. Kolla hur det gick. Staten fick gå in och rädda dem.

Samsung har inte så mycket val. Vill dom konkurrera med Apple måste dom kunna erbjuda något mer "edge:igt" och det är dom uppenbarligen snabba på.

Hur vet du vilka frekvenser chipet i iPhone 5 hanterar? Det kanske är så att ett chip som hanterar alla frekvenser hade varit dyrare och/eller medfört fler buggar/problem?

Bevaka tråden