Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Swish?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan någon förklara varför jag skulle använda Swish som idag lanseras som en tjänst för att föra över pengar mellan privatpersoner?

Kommer denna tjänst att slå? Vad tror ni? Jag känner mig tveksam så här långt men har givetvis installerat den:)

https://www.getswish.se

Den fördel jag ser är att vid överföring mellan olika banker, då sätts pengarna in direkt på mottagarens konto. Till skillnad från en vanlig överföring som tar längre tid. Sedan kostar det lite och använda swish till skillnad från en vanlig banköverföring.

Ursprungligen av BlackSmp:

Kan någon förklara varför jag skulle använda Swish som idag lanseras som en tjänst för att föra över pengar mellan privatpersoner?

Kommer denna tjänst att slå? Vad tror ni? Jag känner mig tveksam så här långt men har givetvis installerat den:)

https://www.getswish.se

Jag har också installerat den. Kan du inte skicka lite pengar till mig så vi kan testa?

  • Medlem
  • 2012-12-12 22:22

Kommer ni ihåg cash-automaterna? De togs bort, ingen brydde sig om dem. Vågad satsning nu också. För egen del utgår jag från att jag förlorar på det bankerna vill att jag ska använda.

Ursprungligen av alix:

Kommer ni ihåg cash-automaterna? De togs bort, ingen brydde sig om dem. Vågad satsning nu också. För egen del utgår jag från att jag förlorar på det bankerna vill att jag ska använda.

Tanken var god, men få ställen tog ju korten

Beroende på kostnad så är detta skitbra
jag skulle använda det dagligen på jobbet, man springer och handlar lunch till andra
och detta är bra för att få betalt

men om det kostar som ex izettle så är det inget vidare bra alls

Edit:
Nordea, gratis under 2012-2013 och 1.50kr ordinarie pris
detta ser ju skitbra ut

Ursprungligen av disktant:

Beroende på kostnad så är detta skitbra
jag skulle använda det dagligen på jobbet, man springer och handlar lunch till andra
och detta är bra för att få betalt

men om det kostar som ex izettle så är det inget vidare bra alls

Edit:
Nordea, gratis under 2012-2013 och 1.50kr ordinarie pris
detta ser ju skitbra ut

SEB 1 krona per överföring - när dom börjar ta betalt. Eftersom bankerna äger tjänsten tillsammans - trodde jag det skulle vara samma pris. Fast det är klart - Nordea med bagage - kanske behöver ta lite extra....

Kan jag få familj och vänner att använda denna tjänst så skulle det underlätta enormt. Får nog kasta mig över detta redan nu och installera och aktivera tjänsten. Det kan nog komma till hands relativt ofta.

Ursprungligen av Mikael E:

Den fördel jag ser är att vid överföring mellan olika banker, då sätts pengarna in direkt på mottagarens konto. Till skillnad från en vanlig överföring som tar längre tid. Sedan kostar det lite och använda swish till skillnad från en vanlig banköverföring.

Det är ju en poäng. Tänkte inte på det. Fast egentligen så är det en (numera) konstruerad begränsning i överföringar. Det borde kunna gå direkt där också.

Handelsbanken var i alla fall billigare än Nordea:)

Citat:

I Handelsbanken är tjänsten avgiftsfri till och med 31 december 2013. Därefter betalar du 1 kr per skickad betalning.

Senast redigerat 2012-12-13 07:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 08:47

Jag diggar tjänsten, har läst på om den tidigare och väntat på att den skulle släppas.
Det som borgar för att den kan slå är att den satsas på av sveriges 6 största banker som tillsammans har 94% av sveriges bankkunder.

Just när det kommer till utlägg för lunch, utlägg vid shopping, blocket/traderaförsäljning osv så tror jag det kan bli bra.

Är det ingen som reagerar på kostnaderna? Förutom en kostnad vid varje transaktion (visserligen inte stor) så har de ÄVEN en fast kostnad. Om nu bankerna vill ha bort kontanthanteringen för att den är "osäker och dyr" då kanske de skulle fimpa kostnaden helt och hållet. Om de blir av med kontanthanteringen så sparar de pengar. Varför ska de tjäna MER pengar på den kontantlösa hanteringen. Helt ologiskt för mig. Det blir dyrare för mig som kund PLUS att jag blir ännu mer övervakad än idag. Vilket härligt incitament! Om det hade varit gratis hade jag kunnat bli mer motiverad. Som det är nu kan jag göra pengaöverföringar gratis på internetbanken som jag redan betalar en fast kostnad för. Jag kan öven använda paypal om jag kan vänta en dag eller två (och då är det även där gratis vid väntan).
Bra initiativ, men girigheten avskräcker.

  • Medlem
  • 2012-12-13 09:59
Ursprungligen av tommy_r:

Är det ingen som reagerar på kostnaderna? Förutom en kostnad vid varje transaktion (visserligen inte stor) så har de ÄVEN en fast kostnad. Om nu bankerna vill ha bort kontanthanteringen för att den är "osäker och dyr" då kanske de skulle fimpa kostnaden helt och hållet. Om de blir av med kontanthanteringen så sparar de pengar. Varför ska de tjäna MER pengar på den kontantlösa hanteringen. Helt ologiskt för mig. Det blir dyrare för mig som kund PLUS att jag blir ännu mer övervakad än idag. Vilket härligt incitament! Om det hade varit gratis hade jag kunnat bli mer motiverad. Som det är nu kan jag göra pengaöverföringar gratis på internetbanken som jag redan betalar en fast kostnad för. Jag kan öven använda paypal om jag kan vänta en dag eller två (och då är det även där gratis vid väntan).
Bra initiativ, men girigheten avskräcker.

Jag håller med dig.

Ursprungligen av tommy_r:

Är det ingen som reagerar på kostnaderna? Förutom en kostnad vid varje transaktion (visserligen inte stor) så har de ÄVEN en fast kostnad. Om nu bankerna vill ha bort kontanthanteringen för att den är "osäker och dyr" då kanske de skulle fimpa kostnaden helt och hållet. Om de blir av med kontanthanteringen så sparar de pengar. Varför ska de tjäna MER pengar på den kontantlösa hanteringen. Helt ologiskt för mig. Det blir dyrare för mig som kund PLUS att jag blir ännu mer övervakad än idag. Vilket härligt incitament! Om det hade varit gratis hade jag kunnat bli mer motiverad. Som det är nu kan jag göra pengaöverföringar gratis på internetbanken som jag redan betalar en fast kostnad för. Jag kan öven använda paypal om jag kan vänta en dag eller två (och då är det även där gratis vid väntan).
Bra initiativ, men girigheten avskräcker.

Samma idiotresonemang som man såg när digitala dagstidningar kom; de var dyrare än pappers, för de hade ju såååå många fördelar jämfört med pappersutgåvan.... pladask.
Sedan var det film, det är ju dubbelt så dyrt hyra på valfri tjänst jämfört med att pölsa ner till videoaffärn på torget....
Böcker, ja de tror visst jag vill betala mera för att köpa elektronisk bok än pappers dito med...

Nu skall jag gå ifrån kontater för att min bank inte gillar dem, och det skall jag betala dem för...

Jag skall vara den SISTE i så fall som går över till det här. Skall bli en sån där jobbig gubbe som står i kön
och envisas med kontanter....

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-12-14 07:15
Ursprungligen av Goflorp:

Jag skall vara den SISTE i så fall som går över till det här. Skall bli en sån där jobbig gubbe som står i kön
och envisas med kontanter....

50 extra gilla på den...:)

Var hittar du information om den fasta kostnaden? Jag hittade ingen men håller med dig i ditt resonemang

De har sagt 5:-/mån i fast kostnad.

Ursprungligen av tommy_r:

De har sagt 5:-/mån i fast kostnad.

Var ser du det? Länk? Jag har SEB. De skriver att det kostar inget att ansluta sig, men att efter 30 juni 2013 kostar det 1 kr per överföring.

  • Medlem
  • 2012-12-13 11:16
Ursprungligen av pmarriott:

Var ser du det? Länk? Jag har SEB. De skriver att det kostar inget att ansluta sig, men att efter 30 juni 2013 kostar det 1 kr per överföring.

Det kanske beror på bank? Googlade och hittade nedanstående.

Swish

Ursprungligen av alix:

Det kanske beror på bank? Googlade och hittade nedanstående.

Swish

Ja, då är det väl bara att byta bank. Betalar 25:-/mån i SEB och det täcker hela utbudet. Ska det vara någon proportionalitet i prissättningen får den fasta kostnaden för Swish vara högst 2 öre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 11:55

Swedbank tar fr.o.m. juli 2013 en avgift på 5 kr/mån och 1 kr/transaktion. Innan dess är den gratis.
Läs mer här Swish– skicka pengar till privatpersoner via numret till din mobil | Swedbank

Jag tänker inte heller använda den, då de tar ut en kostnad. Det räcker med de kostnader man redan har tycker jag.

Ursprungligen av Gnulia:

Swedbank tar fr.o.m. juli 2013 en avgift på 5 kr/mån och 1 kr/transaktion. Innan dess är den gratis.
Läs mer här Swish– skicka pengar till privatpersoner via numret till din mobil | Swedbank

Jag tänker inte heller använda den, då de tar ut en kostnad. Det räcker med de kostnader man redan har tycker jag.

SEB skriver inget om fast kostnad. Börjar de ta ut det så åker appen ut direkt.

Samma med SHB, ingenting om fast kostnad. Samtidigt så när man läser exvis Swebanks skrivning så verkar det som om månadsavgiften bjuder de på om du är någon form av "premiumkund"

Jag räknar inte med att använda detta i den mängd så att jag är beredd att betala fast månadsavgift

Bra idé men som vanligt ska bankerna tjäna som fan på allt. App[killed].

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-13 14:31

Jag kan tänka mig att de bakar in tjänsten i befintliga paket som man redan har, men det återstår att se.

Men att dissa något som inte är skrivet i sten och som inte börjar gälla förräns om drygt ett halvår är lite sådär, ge tjänsten en chans först.

Jag kan se Goflorp i kön:)

Skämt å sido, Swish har i alla fall flera stora fördelar jmf med det där gamla Cashcard hacket som jag aldrig kunde förstå poängen med. Först låsa upp mina kontanter i ett kort, tappar jag kortet så kunde jag ändå inte få tillbaka pengarna som fanns på det, jag kunde inte se hur mycket pengar som jag hade på kortet utan någon jobbig läsare och jag kunde inte föra över pengar till någon annan privat person.

Om Swish bara kostar per överföring så kan jag tänka att använda det även om det troligen blir rätt saftig procentsats (1 kr på 100 spänn är trots allt 1%)

Om jag måste betala per månad... då måste det byggas ut till fler tjänster innan jag överväger det (exempelvis kunna betala onlineköp med det)

För min del så betalar jag gärna den krona per överföring utan fast månadsavgift som det kommer att innebära för mig på Swedbank efter prövoperioden. Är helt allergisk mot att släpa runt på kontanter och det kommer garanterat att göra mitt vardagsliv enklare, om inte annat i de lunchrestauranger som envisas med att inte ta kort...

Ursprungligen av jonas.pavletic:

För min del så betalar jag gärna den krona per överföring utan fast månadsavgift som det kommer att innebära för mig på Swedbank efter prövoperioden. Är helt allergisk mot att släpa runt på kontanter och det kommer garanterat att göra mitt vardagsliv enklare, om inte annat i de lunchrestauranger som envisas med att inte ta kort...

Och du tror dom kommer skaffa Swish?

Har hittills inte träffat någon i min omgivning som inte kunnat tänka sig att testa och i kompiskretsen är det ett gäng som redan nu är registrerade. Jag trodde inte en sekund på Cashcard på den tiden det begav sig (jag menar, vem fasiken lämnar ifrån sig hela plånboken till kyparen på restaurangen utan att ha koll på hur mycket som egentligen dras) men det här tror jag faktiskt på.

Ju svårare det blir att få tag på kontanter, desto lättare att motivera. För min del är det inte bristen på kompisar att låna pengar av den gången jag inte inte har med mig själv som avskräcker mig, det är krånglet med återbetalning som lätt är värt en spänn.

Jag trodde det var jag som skulle vara den griniga gamla gubben som inte anammar nymodigheter, men tydligen inte

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-13 23:27

Jag ser att ni har missat det viktigaste med appen, det stavas REALTID.
Smaka på det...

Min bank har för övrigt inga månadskostnader.

Ursprungligen av zappee:

Jag ser att ni har missat det viktigaste med appen, det stavas REALTID.
Smaka på det...

Min bank har för övrigt inga månadskostnader.

Vilken bank har du och vilken ränta har du då på insatt kapital? Eller menar du månadskostnad för Swish?

Bevaka tråden