Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Swish?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Värt att känna till kring kostnaden för Swisch är att bankerna från början ville att BankID skulle kosta pengar, men efter påtryckningar från diverese parter(kunder, utvecklare) är det nu en tjänst som ingår i internetbanken. Jag skulle tro att Swisch går en liknande framtid till mötes.

Tjänsten i sig är oerhört smidig, har redan hunnit använda den tre gånger på den korta tid den funnits. Gillar att man lämnar ut mobilnumret och inte kontonumret.

Vad som är märkligt i det här med tiden för olika överföringar är att ibland går en överföring in samma dag från firmans konto i Sparbanken Öresund till mitt konto i SEB, ibland tar det en dag. Härom veckan lämnade jag in 3 reseräkningar. De betalade ut alla 3 på samma gång. 2 gick in på mitt konto redan efter ett par minuter, den 3:e kom nästa dag. Kan inte härleda detta till belopp eller så, det var den största och minsta som gick snabbast.

Ursprungligen av pmarriott:

Vad som är märkligt i det här med tiden för olika överföringar är att ibland går en överföring in samma dag från firmans konto i Sparbanken Öresund till mitt konto i SEB, ibland tar det en dag. Härom veckan lämnade jag in 3 reseräkningar. De betalade ut alla 3 på samma gång. 2 gick in på mitt konto redan efter ett par minuter, den 3:e kom nästa dag. Kan inte härleda detta till belopp eller så, det var den största och minsta som gick snabbast.

Klockslaget är dock viktigt. Före och efter en viss tid. Så är det med mitt konto i SEB i alla fall. Med ditt fall vet jag inte....

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-16 08:15
Ursprungligen av adress@mac:

Klockslaget är dock viktigt. Före och efter en viss tid. Så är det med mitt konto i SEB i alla fall. Med ditt fall vet jag inte....

Det görs fyra clearingavräkningar per dag nuförtiden. Swishbetalningarna går momentant och inte via riksbankens växel om jag har förstått det rätt.

Detta är ett intet-problem då alla banker inte tillhandahåller denna tjänst.
Ex. min som är Sparbanken Öresund.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-18 20:24
Ursprungligen av illerG:

Detta är ett intet-problem då alla banker inte tillhandahåller denna tjänst.
Ex. min som är Sparbanken Öresund.

Byt bank!

Ursprungligen av zappee:

Byt bank!

Nej tack.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-12-15 17:39

Provade igår att skicka och ta emot pengar igår, det hela gick mycket enkelt och snabbt. Jag kommer helt klart att behålla tjänsten.

Länsförsäkringar tar 1 kr, för att skicka pengar..

Då jag har använd mig mycket utav iZettle innan så är det här ett bra och smidigt alternativ, speciellt eftersom det inte innefattar någon procentsats, som vid stora belopp kan äta upp en del av summan annars.!

(Taget från länsförsäkringar)
Swish – Avgiftsfritt fram till 30 juni 2013
Avgifter från och med 1 juli 2013 -
Att ta emot - 0 SEK
Att skicka - 1 SEK/transaktion

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-19 13:50

Ni driver va? Ni måste skoja att ni ska springa med en högaffel och fackla över 1kr / överföring och i vissa fall 5kr per månad?
Säg att ni gör 5 överföringar på en månad. 10kr. Har ni inte råd att betala 10kr för något som gör en annars ganska krånglig sak barnsligt enkel? Vem fan bryr sig om att det är bankerna som får pengarna? Det är ju dom som gjort appen, klart som fan dom ska ha betalat för det. Ska det va gratis tycker ni? För att.....? Tror ni seriöst att banker inte behöver intäkter för kunna gå runt? Retar upp mig så sjukt mycket på sånt trångsynt tänk! Köp en istället för två cheeseburgare på fyllan så är du plus-minus-noll (och nån millimeter smalare )

Personligen älskar jag detta! Sanslöst skönt att slippa sätta sig vid datorn, gå till sin internetbank, logga in med en jävla dosa, skriva in långa kontonr., signera med samma jävla dosa osv.

Jag och mina kompisar brukar också bjuda tillbaka..i rimlig mängd.
Gött att kunna göra upp med bröderna efter julen med alla utlägg.
Gött att faktiskt få dom där 120kr från sina 5 kompisar efter ha varit den som köpte födelsedagspresenten. osv. osv

Ursprungligen av kladda:

Har ni inte råd att betala 10kr för något som gör en annars ganska krånglig sak barnsligt enkel? Vem fan bryr sig om att det är bankerna som får pengarna? Det är ju dom som gjort appen, klart som fan dom ska ha betalat för det. Ska det va gratis tycker ni? För att.....? Tror ni seriöst att banker inte behöver intäkter för kunna gå runt? Retar upp mig så sjukt mycket på sånt trångsynt tänk!

För alla vet ju att bankerna går och dras med vansinniga förluster...

Du kanske har en supermysig snäll bank som inte tar något betalt varje månad för att hålla i dina pengar, men för alla andra så är det ett hån att banken ska ta betalt, YTTERLIGARE, för en tjänst som dom borde erbjuda sina kunder kostnadsfritt. Dom BORDE det eftersom dom flesta redan betalar runt 500-1000:-/år för sina banktjänster.

Jag är personligen inte det minsta trångsynt men jag är vansinnigt kritisk till tjänster som inte borde finnas. Som jag skrivit tidigare, för du har väl läst hela tråden, så är detta en tjänst som borde ingå i basutbudet hos varje enskild bank med lite kundfokus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-19 15:14
Ursprungligen av grenhall:

För alla vet ju att bankerna går och dras med vansinniga förluster...

Du kanske har en supermysig snäll bank som inte tar något betalt varje månad för att hålla i dina pengar, men för alla andra så är det ett hån att banken ska ta betalt, YTTERLIGARE, för en tjänst som dom borde erbjuda sina kunder kostnadsfritt. Dom BORDE det eftersom dom flesta redan betalar runt 500-1000:-/år för sina banktjänster.

Jag är personligen inte det minsta trångsynt men jag är vansinnigt kritisk till tjänster som inte borde finnas. Som jag skrivit tidigare, för du har väl läst hela tråden, så är detta en tjänst som borde ingå i basutbudet hos varje enskild bank med lite kundfokus.

Håller inte med för 5 öre. Tycker absolut inte det är något som borde ingå...ser inte ens hur du kan komma fram till det?
Vad är det du betalar 1000kr för hos din bank (som dom tvingar dig betala för att du ska kunna leva ett normalt liv alltså..inte saker du valt till)?

Jag betalar mängder till min bank för ett bolån, men jag tycker ändå inte att tillvalstjänster ska vara gratis. Varför? För det är inte realistiskt. Min pappa skiter totalt i Swish, däremot kanske han vill att man ska slippa betala för dygnet runt support. Alla värdesätter olika, därför är det upp till var och en vilka tjänster man väljer att använda sig av.

Som sagt, 10kr. Många böjer sig inte ens för att plocka upp en sån summa.

Senast redigerat 2012-12-19 15:51
Ursprungligen av kladda:

Håller inte med för 5 öre. Tycker absolut inte det är något som borde ingå...ser inte ens hur du kan komma fram till det?
Vad är det du betalar 1000kr för hos din bank (som dom tvingar dig betala för att du ska kunna leva ett normalt liv alltså..inte saker du valt till)?

Jag betalar mängder till min bank för ett bolån, men jag tycker ändå inte att tillvalstjänster ska vara gratis. Varför? För det är inte realistiskt. Min pappa skiter totalt i Swish, däremot kanske han vill att man ska slippa betala för dygnet runt support. Alla värdesätter olika, därför är det upp till var och en vilka tjänster man väljer att använda sig av.

Som sagt, 10kr. Många böjer sig inte ens för att plocka upp en sån summa.

Men du verkar inte förstå min poäng. Har du inte läst igenom tråden så rekommenderar jag att du gör det innan du ger dig in i diskussioner som berör poänger som tagits upp tidigare.

Min poäng är att detta INTE ska vara en tillvalstjänst utan något som bankerna givetvis ska erbjuda sina kunder. I Sydafrika har man kunnat överföra pengar via mobilnummer i flera år. I Sverige lanserar man detta som något revolutionerande och magiskt samtidigt som man tar betalt för det.

Förstår du? Folk ställer för lite krav därför blir det såhär.

Vad din pappa använder eller inte är inte relevant. Alls. Jag använder inte postgiro-betalningar osv. men ändå får jag betala för det i mina avgifter till banken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-20 08:33
Ursprungligen av grenhall:

Min poäng är att detta INTE ska vara en tillvalstjänst utan något som bankerna givetvis ska erbjuda sina kunder.

Varför?

Ursprungligen av grenhall:

I Sverige lanserar man detta som något revolutionerande

Är det inte revolutionerande i Sverige om det är nytt i Sverige?

Vad dom gör i Sydafrika är lika relevant som du ansåg mitt argument vara.

Jag tänker inte fortsätta denna diskussionen för jag ser inte poängen längre. Vill ni se bankerna som dom stora stygga och er själva som den utnyttjade lilla individen så go ahead. Personligen tycker jag hela David och Goliat-grejen är förlegad och trött.

Ursprungligen av kladda:

Varför?

Är det inte revolutionerande i Sverige om det är nytt i Sverige?

Vad dom gör i Sydafrika är lika relevant som du ansåg mitt argument vara.

Jag tänker inte fortsätta denna diskussionen för jag ser inte poängen längre. Vill ni se bankerna som dom stora stygga och er själva som den utnyttjade lilla individen så go ahead. Personligen tycker jag hela David och Goliat-grejen är förlegad och trött.

Det är inget revolutionerande att kunna skicka pengar omedelbart. Det borde vara en standardtjänst med tanke på hur mycket bankerna tar från alla sina kunder både i form av månadsavgifter och i form av att strunta i att sänka bolåneräntor + övriga räntor. Man ska bara ha mer mer mer men man ska inte ge något alls tillbaka till kunderna. Bankkontoren är ett jävla skämt och deras service rent generellt är, om man inte hittar en väldigt serviceinriktad bankman, under all kritik.

Precis som hos många andra företag i detta lilla land. Det ställs för lite krav och därför blir det en slapphänt hantering av allt som har med kundvård att göra.

Men betala du för tjänsten om du tycker den är helt fantastisk men förvänta dig inte att alla ska ställa sig i ledet och vara glada för att betala för saker som borde vara självklart för vilken bank som helst med kunden i fokus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-20 10:44
Ursprungligen av grenhall:

Det är inget revolutionerande att kunna skicka pengar omedelbart. Det borde vara en standardtjänst med tanke på hur mycket bankerna tar från alla sina kunder både i form av månadsavgifter och i form av att strunta i att sänka bolåneräntor + övriga räntor. Man ska bara ha mer mer mer men man ska inte ge något alls tillbaka till kunderna. Bankkontoren är ett jävla skämt och deras service rent generellt är, om man inte hittar en väldigt serviceinriktad bankman, under all kritik.

Precis som hos många andra företag i detta lilla land. Det ställs för lite krav och därför blir det en slapphänt hantering av allt som har med kundvård att göra.

Men betala du för tjänsten om du tycker den är helt fantastisk men förvänta dig inte att alla ska ställa sig i ledet och vara glada för att betala för saker som borde vara självklart för vilken bank som helst med kunden i fokus.

Låter som din bank suger ganska hårt. Byt. Jag betalar inte många spänn per år för mitt kort och i-netbanken.
Förhandla om din ränta på bolånet. Då kan du få ner kostnaderna riktigt mycket
Tycker du det är ett orosmoment att dom inte sänker när dom borde, bind dina räntor. Även om man på längre sikt sparar på att ha rörlig.

Ursprungligen av kladda:

Låter som din bank suger ganska hårt. Byt. Jag betalar inte många spänn per år för mitt kort och i-netbanken.
Förhandla om din ränta på bolånet. Då kan du få ner kostnaderna riktigt mycket
Tycker du det är ett orosmoment att dom inte sänker när dom borde, bind dina räntor. Även om man på längre sikt sparar på att ha rörlig.

Min bank är inte billig. Att jag har den beror på att jag kan ringa till mitt lokala kontor och be dem fixa ett eller annat, de vet vem jag är och allt flyter på friktionsfritt. Det är värt mer än några hundralappar om året för mig. Som bra kund har jag väldigt låg ränta på bolånet också. Tror jag ligger på 2,65 för närvarande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-20 11:07
Ursprungligen av pmarriott:

Min bank är inte billig. Att jag har den beror på att jag kan ringa till mitt lokala kontor och be dem fixa ett eller annat, de vet vem jag är och allt flyter på friktionsfritt. Det är värt mer än några hundralappar om året för mig. Som bra kund har jag väldigt låg ränta på bolånet också. Tror jag ligger på 2,65 för närvarande.

Ligger på samma faktiskt, 2,63%. Det tycker jag är bra?
Jag betalar 25/månad för SEB Enkla vardagen. Då ingår allt jag behöver, så som kort, dygnet runt service, internetbank, extra kreditkort utan kostnad bla bla bla...Skulle ni anse det dyrt?

Ursprungligen av kladda:

Ligger på samma faktiskt, 2,63%. Det tycker jag är bra?
Jag betalar 25/månad för SEB Enkla vardagen. Då ingår allt jag behöver, så som kort, dygnet runt service, internetbank, extra kreditkort utan kostnad bla bla bla...Skulle ni anse det dyrt?

Betalar också 25:-/mån för enkla vardagen. Tycker det är helt ok. Frugan får pynta 225:-/år för sitt VISA.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-20 11:28
Ursprungligen av pmarriott:

Min bank är inte billig.

Ursprungligen av pmarriott:

Betalar också 25:-/mån för enkla vardagen. Tycker det är helt ok

Ursprungligen av pmarriott:

Som bra kund har jag väldigt låg ränta på bolånet också.

Men du låter ju nöjd med priserna hos din bank? Jag hänger inte riktigt med?
Att kalla något billigt...tja, det är ju utefter vad man får och hur det levereras?
Jag tycker 25kr / månad är billigt, för jag är sjukt nöjd med servicen jag får.
Därför ser jag inget fel i att det kommer kosta mig 1kr att enkelt föra över pengar till folk i min närhet.. det är en service SEB (i mitt fall) har, och det är ett rimligt pris för den servicen. Tycker jag. (Haha, går inte så bra att sluta diskutera detta ser jag nu )

Ursprungligen av kladda:

Men du låter ju nöjd med priserna hos din bank? Jag hänger inte riktigt med?
Att kalla något billigt...tja, det är ju utefter vad man får och hur det levereras?
Jag tycker 25kr / månad är billigt, för jag är sjukt nöjd med servicen jag får.
Därför ser jag inget fel i att det kommer kosta mig 1kr att enkelt föra över pengar till folk i min närhet.. det är en service SEB (i mitt fall) har, och det är ett rimligt pris för den servicen. Tycker jag. (Haha, går inte så bra att sluta diskutera detta ser jag nu )

Nej, den är inte billig. Jag skulle kunna få bättre bolåneränta från andra banker, typ Länsförsäkringar etc. De skulle också vara någon hundring billigare på avgifterna årligen. Men jag är nöjd, eftersom jag får en bra service.

Och det verkar som att det kommer att ingå som en grundtjänst för de flesta banker. En kostnad per överföring har jag inga problem med. En månadskostnad är mer tveksamt eftersom jag inte räknar med att använda denna särskilt mycket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-19 18:29

Det är inte summan 1 kr som jag vänder mej mot, utan principen. När reporäntan går upp, höjer de boräntan, snabbt. När reporäntan går ner, sänker de boräntan då? Någon bank gör det, med en fjärdedel av Riksbankens sänkning. Det gör att jag tycker bankerna lurar mej. Och ska de dessutom ta betalt för att jag flyttar mina pengar till en annan person (inte pengar egentligen, det är ju bara en digital överföring), kanske tom inom samma bank, det suger!

I mitt tycke tjänar bankerna oanständigt mycket pengar. De är vinstdrivande företag och ska gå med vinst, men det är ganska perverst med dessa mångmiljardvinster samtidigt som många bolånekunder knappt har råd med räntan, plus att de ska ha betalt för varje liten tjänst de ska utföra. Man ska betala för sitt VISA-kort, sin internetbank, utlandsbetalningar, betala en räkning över disk, och nu för Swish. Jag uppskattar att jag kommer att använda Swish 1-2 ggr per år. Mycket smidigt när man väl behöver det, men jag kommer inte att betala 5:- per månad. Då kostar det ju mig typ 30-60 kr per överföring.

Hmmm... måste tala med min bank om mina räntor tror jag...:)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-12-20 18:28

5kr i månaden * 12 = 60 kr. Dvs en öl på krogen, 1 billig flaska vin, ett ciggpaket, 1,5 snus dosa, 2 filmer på hemmakväll, godis en kväll etc... förstår inte upproret mot avgiften..

Jag kan tycka det är smidigt att inte behöva ha en dosa och kontonr för att skicka/ta emot pengar från folk. Och betalning sker direkt. Jag har perfekta scenarier.

1. Jag är skyldig en person 136:-, han har inte swish, jag måste gå till bankomat för att ta ut pengar, växla då han troligen inte har det själv vilket leder till att man får sedlar och mynt, åka till personen eller vänta tills man ses

2. Arbetskamrat var skyldig pengar för en lunch, båda har swish, han har mitt nr knappa in exakt summa, 1-2 minuter senare PLING, cashen på plats.

Jag förstår att alla inte har samma åsikt och det är helt ok. Men jag tycker detta är sjukt mycket smidigare än att hantera kontonummer, kontobetalningar och behöva vänta till man kommer hem för att senare behöva vänta på överföring.

Kollar man på alternativen så slår detta dom flesta med längder. Jag när jag skaffade paypal några år sedan, att binda mitt konto till paypal och va igång för att kunna ta emot cash tog säkert 3-5 dagar. Vad jag vet så har paypal alltid tagit en % på alla transaktioner som går genom dom, kanske har ändrats nu? (vet seriöst inte)

Att alla banker har gått ihop och gjort en sådan här grej är väll nästan bara till en fördel då det kan bli en standard istället för olika.

Trist dock att inte Swish verkar vara anpassat för iPhone 5 ännu.

Ursprungligen av maskh:

Trist dock att inte Swish verkar vara anpassat för iPhone 5 ännu.

Inget jätteproblem tycker jag. Den fungerar i alla fall. Tycker fortfarande det är många program som inte "hunnit" anpassa till 5:an.
Rent estetiskt kommer det naturligtvis att bli snyggare - men några mm mindre på höjden kan jag leva med så länge. Så länge det inte påverkar funktionen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-12-20 19:23

@Fourty: Som tidigare, det är inte kostnaden, det är principen. Att bankerna ska suga ut....
Jag har Swish, men vet inte om jag kommer att fortsätta efter 1. juli när de börjar ta avgiften.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-20 22:14
Ursprungligen av kenjon:

Det är inte summan 1 kr som jag vänder mej mot, utan principen. När reporäntan går upp, höjer de boräntan, snabbt. När reporäntan går ner, sänker de boräntan då? Någon bank gör det, med en fjärdedel av Riksbankens sänkning. Det gör att jag tycker bankerna lurar mej. Och ska de dessutom ta betalt för att jag flyttar mina pengar till en annan person (inte pengar egentligen, det är ju bara en digital överföring), kanske tom inom samma bank, det suger!

Du är medveten om att bankerna inte rättar sig efter reporäntan utan efter marknadsräntor, STIBOR 30 oftast?

Ursprungligen av grenhall:

För alla vet ju att bankerna går och dras med vansinniga förluster...

Du kanske har en supermysig snäll bank som inte tar något betalt varje månad för att hålla i dina pengar, men för alla andra så är det ett hån att banken ska ta betalt, YTTERLIGARE, för en tjänst som dom borde erbjuda sina kunder kostnadsfritt. Dom BORDE det eftersom dom flesta redan betalar runt 500-1000:-/år för sina banktjänster.

Jag är personligen inte det minsta trångsynt men jag är vansinnigt kritisk till tjänster som inte borde finnas. Som jag skrivit tidigare, för du har väl läst hela tråden, så är detta en tjänst som borde ingå i basutbudet hos varje enskild bank med lite kundfokus.

Vem betalar 500-1000/året för banktjänster? De borde byta.
För övrigt är banker ingen välgörenhetsverksamhet...

Ursprungligen av pmarriott:

I mitt tycke tjänar bankerna oanständigt mycket pengar. De är vinstdrivande företag och ska gå med vinst, men det är ganska perverst med dessa mångmiljardvinster samtidigt som många bolånekunder knappt har råd med räntan, plus att de ska ha betalt för varje liten tjänst de ska utföra. Man ska betala för sitt VISA-kort, sin internetbank, utlandsbetalningar, betala en räkning över disk, och nu för Swish. Jag uppskattar att jag kommer att använda Swish 1-2 ggr per år. Mycket smidigt när man väl behöver det, men jag kommer inte att betala 5:- per månad. Då kostar det ju mig typ 30-60 kr per överföring.

Tycker du Apples miljardvinster också är perversa?

Är det bankens fel att folk inte har råd med räntorna?
Det låter för mig som någon som har planerat fel...

Bevaka tråden