Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför Swish?

Tråden skapades och har fått 135 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Vem betalar 500-1000/året för banktjänster? De borde byta.
För övrigt är banker ingen välgörenhetsverksamhet...

Jag gör till exempel. Byta till vadå? Alla banker tar 1000:- och mer för företagskonto samt privatkonto.

Vem har sagt att det är välgörenhet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-12-21 16:39
Ursprungligen av grenhall:

Jag gör till exempel. Byta till vadå? Alla banker tar 1000:- och mer för företagskonto samt privatkonto.

Vem har sagt att det är välgörenhet?

Nej? Du borde verkligen se dig om och inte minst förhandla med din bank.

Ursprungligen av kladda:

Nej? Du borde verkligen se dig om och inte minst förhandla med din bank.

Jo och förhandla har jag gjort. Har dessutom bytt bank flertalet gånger de senaste 10 åren. Det spelar ingen roll.

Ursprungligen av zappee:

Tycker du Apples miljardvinster också är perversa?

Är det bankens fel att folk inte har råd med räntorna?
Det låter för mig som någon som har planerat fel...

Det är milsvid skillnad. Jag anser att banker är en grundpelare i samhället. De är ett nödvändigt ont för att folk ska kunna finansiera sina behov av hus, bil etc. De är samhällsinstitutioner och har därmed ett större samhällsansvar. Apple är ett företag som tillverkar vackra och väl fungerande prylar och redskap. Jag kan inte se hur det skulle påverka samhället negativt om Apple inte fanns när vi vaknar upp nästa dag. Då fick vi väl nöja oss med en sunkig Andriod-lur/platta och en Dell, men vi skulle nog inte påverkas så mycket i stort. Om vi önskar köpa oss en iPhone eller iPad för en massa pengar och därmed ytterligare bidra till Apples feta kassa är i allra högsta grad frivilligt. Däremot måste vi bo någonstans. Då kan vi antingen vinna på Lotto och köpa ett stort hus, eller så hyr vi en lägenhet, som hyresvärden finansierat i någon form av bank, eller så köper vi en villa/bostadsrätt med pengar som vi lånat av banken. Vi kan med andra ord endast undantagsvis tillgodose våra mest basala behov utan att blanda in någon form av bank. Sålunda är det rimligt att bankerna tar ett samhällsansvar med tanke på hur viktiga de är. Då kan man låta sina kunder/klienter/undersåtar behålla lite mer av sina surt förvärvade slantar och dra ner lite på marginalerna utan att riskera sin överlevnad.

Det enda orimliga jag ser med dagens bankväsende är att man kan ta ofantliga risker när det gäller utlåning eftersom staten ändå går in med pengar när det skiter sig. Förlusterna finansieras med skattepengar medan vinsterna inte går tillbaka samma väg som återbetalning. Ur den aspekten är dagens räntegap makalöst uppretande.

Att man däremot tar betalt för tjänsterna (och bortsett från räntegapet hyfsat rimligt betalt om du frågar mig) har jag inga som helst synpunkter på. Min bank tar massor med avgifter på olika saker, men eftersom jag har valt att knyta mig till bankens trohetsprogram genom att placera alla mina affärer på samma bank behöver jag inte bekymra mig om nivåerna på dessa. I praktiken ger det mig minst sagt konkurrenskraftiga räntor och inga som helst avgifter för någonting. Jo förresten, 1:- per överföring via Swish från sommaren 2013 och en kostnad för företagskontot.

Skulle jag bli glad om räntorna var ännu lägre? Tror fasiken inte det om jag ska vara alldeles ärlig, enda anledningen att de är så låga som det är just nu är att det är kris i världen och den skulle jag gärna vara utan. Räntegapet är en helt annan femma.

Om alla la lika mycket tid på att kolla igenom sina bank- och försäkringsbolag som man la på att gnälla på villkor för Swish, HBO Nordic eller pepparkaksgubbar skulle ni spara in småpengarna på nolltid och få pengar över till annat...

Ang olika prissättning från olika banker så handlar det om konkurrens-regler. Hade man haft samma priser på tjänsten och enats om den hade det nämligen räknats som kartell-bildning (Ja, det är sant och inget skämt).

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-22 23:21
Ursprungligen av grenhall:

Jag gör till exempel. Byta till vadå? Alla banker tar 1000:- och mer för företagskonto samt privatkonto.

Vem har sagt att det är välgörenhet?

Skitsnack, jag betalar verkligen inte 1000:- om året för mitt konto. Det gäller att förhandla.

Ursprungligen av pmarriott:

Det är milsvid skillnad. Jag anser att banker är en grundpelare i samhället. De är ett nödvändigt ont för att folk ska kunna finansiera sina behov av hus, bil etc. De är samhällsinstitutioner och har därmed ett större samhällsansvar. Apple är ett företag som tillverkar vackra och väl fungerande prylar och redskap. Jag kan inte se hur det skulle påverka samhället negativt om Apple inte fanns när vi vaknar upp nästa dag. Då fick vi väl nöja oss med en sunkig Andriod-lur/platta och en Dell, men vi skulle nog inte påverkas så mycket i stort. Om vi önskar köpa oss en iPhone eller iPad för en massa pengar och därmed ytterligare bidra till Apples feta kassa är i allra högsta grad frivilligt. Däremot måste vi bo någonstans. Då kan vi antingen vinna på Lotto och köpa ett stort hus, eller så hyr vi en lägenhet, som hyresvärden finansierat i någon form av bank, eller så köper vi en villa/bostadsrätt med pengar som vi lånat av banken. Vi kan med andra ord endast undantagsvis tillgodose våra mest basala behov utan att blanda in någon form av bank. Sålunda är det rimligt att bankerna tar ett samhällsansvar med tanke på hur viktiga de är. Då kan man låta sina kunder/klienter/undersåtar behålla lite mer av sina surt förvärvade slantar och dra ner lite på marginalerna utan att riskera sin överlevnad.

Håller inte med. Det är ju inte direkt bankernas fel att folk gör sig beroende av dem.

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Det enda orimliga jag ser med dagens bankväsende är att man kan ta ofantliga risker när det gäller utlåning eftersom staten ändå går in med pengar när det skiter sig. Förlusterna finansieras med skattepengar medan vinsterna inte går tillbaka samma väg som återbetalning. Ur den aspekten är dagens räntegap makalöst uppretande.

Att man däremot tar betalt för tjänsterna (och bortsett från räntegapet hyfsat rimligt betalt om du frågar mig) har jag inga som helst synpunkter på. Min bank tar massor med avgifter på olika saker, men eftersom jag har valt att knyta mig till bankens trohetsprogram genom att placera alla mina affärer på samma bank behöver jag inte bekymra mig om nivåerna på dessa. I praktiken ger det mig minst sagt konkurrenskraftiga räntor och inga som helst avgifter för någonting. Jo förresten, 1:- per överföring via Swish från sommaren 2013 och en kostnad för företagskontot.

Skulle jag bli glad om räntorna var ännu lägre? Tror fasiken inte det om jag ska vara alldeles ärlig, enda anledningen att de är så låga som det är just nu är att det är kris i världen och den skulle jag gärna vara utan. Räntegapet är en helt annan femma.

Om alla la lika mycket tid på att kolla igenom sina bank- och försäkringsbolag som man la på att gnälla på villkor för Swish, HBO Nordic eller pepparkaksgubbar skulle ni spara in småpengarna på nolltid och få pengar över till annat...

Håller med, tycker det är idiotiskt att punga in skattepengar i krisande banker. Låt de kursa...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-12-23 09:00

För mig är det självklart att staten ska gå in och rädda banker som är väsentliga för den svenska ekonomin. Detta om det görs på rätt sätt, dvs om staten tar ägande för sina insatser så förlorar ju aktieägarna sin investering, helt eller delvis.

När PK Banken/Gota Banken/Nordbanken räddades tjänade staten (du och jag) en massa stålars!

Ursprungligen av Todd:

För mig är det självklart att staten ska gå in och rädda banker som är väsentliga för den svenska ekonomin. Detta om det görs på rätt sätt, dvs om staten tar ägande för sina insatser så förlorar ju aktieägarna sin investering, helt eller delvis.

När PK Banken/Gota Banken/Nordbanken räddades tjänade staten (du och jag) en massa stålars!

Om det skall vara på det sättet kan vi ju lika gärna ge upp allt företagande i Sverige. Ett företagande bygger ju på risk, skall man ropa på staten varje gång det går kärvt eller?
Det är ju en light-variant av kommunism med alla nackdelar och inga fördelar.

Ursprungligen av Todd:

För mig är det självklart att staten ska gå in och rädda banker som är väsentliga för den svenska ekonomin. Detta om det görs på rätt sätt, dvs om staten tar ägande för sina insatser så förlorar ju aktieägarna sin investering, helt eller delvis.

När PK Banken/Gota Banken/Nordbanken räddades tjänade staten (du och jag) en massa stålars!

Hur menar du nu ? PK och Göta (tidigare Värmlandsbanken) köptes upp av NB. När bankkrisen kom på 90 talet - fick staten (du och jag) gå in med enorma belopp för att rädda Nordbanken. Dom andra stora SEB och HB fick/ville klara sig själva. Jag undrar om den jätteskulden från Nordea är reglerad/återbetald ännu. Tror inte det.

Ursprungligen av zappee:

Skitsnack, jag betalar verkligen inte 1000:- om året för mitt konto. Det gäller att förhandla.

Oj jag visste inte att du har exakt samma bank och tjänster som jag? Vad är det för vansinnigt arrogant och nedvärderande inlägg att skriva?

Jag förstår att en diskussion om staten ska rädda banker i ekonomisk kris är intressant, men den hör inte till trådens ämne. Föreslår att ni fortsätter det i en ny tråd eftersom vi nu mer tillåter politiska diskussioner i 99lounge.

Det finns även en del andra urspårningar som vi gärna kan sätta punkt för nu.

Vänligen gå tillbaka till trådens ämne.

God jul och gott nytt år på er allihopa!

/ Mod

Ojdå, fick nyss 1740:- via Swish som betalning för 2 st Bruce Springsteen biljetter

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-11 18:49
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-11 19:11
Ursprungligen av zappee:

Tradera + Swish låter som en bra kombination. Att slippa vänta på sega banköverföringar sparar många dagar där.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-11 19:38

Har via Smartson fått 50kr att provswisha med. Skulle landa på mitt swishkonto inom 14 dagar...

Jag hade föredragit ett (befintligt) kontonummer istället för mobilnummer - somliga byter ju nummer ofta, min vän från Tyskland har inget svenskt nummer. Telefonnummer är bra när man vill kontakta någon. Vill man överföra pengar är det kontonummer man brukar sig av!
Har inga som helst problem med att lägga ut kontonummer publik. Skicka ett PM så får du en lista!
Dessutom vill jag inte dela med mig mitt nummer till alla jag gör affärer med. (jag har ingen garanti eller support på det jag säljer...)

Swish är en tjänst likt CashCard. Ett bra försök som självdör efter ett tag. Om nu inte alla stora internationella banker går ihop och trycker på stenhårt.

Det jag vill ha, och är villig att betala för är möjligheten att överföra mindre summor (tex <1000) till andra konton (även internationellt) med samma leveranstid som ett mail/sms.
Tiden för en banköverföring idag är enligt mig ett stort skämt!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-12 00:22
Ursprungligen av reboot81:

Har via Smartson fått 50kr att provswisha med. Skulle landa på mitt swishkonto inom 14 dagar...

Jag hade föredragit ett (befintligt) kontonummer istället för mobilnummer - somliga byter ju nummer ofta, min vän från Tyskland har inget svenskt nummer. Telefonnummer är bra när man vill kontakta någon. Vill man överföra pengar är det kontonummer man brukar sig av!
Har inga som helst problem med att lägga ut kontonummer publik. Skicka ett PM så får du en lista!
Dessutom vill jag inte dela med mig mitt nummer till alla jag gör affärer med. (jag har ingen garanti eller support på det jag säljer...)

Swish är en tjänst likt CashCard. Ett bra försök som självdör efter ett tag. Om nu inte alla stora internationella banker går ihop och trycker på stenhårt.

Det jag vill ha, och är villig att betala för är möjligheten att överföra mindre summor (tex <1000) till andra konton (även internationellt) med samma leveranstid som ett mail/sms.
Tiden för en banköverföring idag är enligt mig ett stort skämt!

Folk byter kontonummer också!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-12 13:13

Kontonummer är gratis, men inte mobilnummer. Jag har ett par konton i flera banker för olika ändamål. Man kan bara ha ett Swishkonto per nummer. Och jag vill egentligen gå ifrån mobilnummer och gå mot kommunikation via AppleID eller liknande.

Kontonummer har en siffra mer än mobilnummer, så där tjänar man inte mycket.

Swish är endast för överföring mellan privatpersoner. Tjänsten som kommer slå igenom kommer erbjuda betalning till näringsidkare och privatpersoner.
I reklamen exemplifierar man ett gäng som skall dela på notan - men det går ju inte betala till Restaurante Villa Romana med Swish. Fail.

Skandiabanken säger förresten att de går med till hösten, iaf om man skall tro på damen i kundtjänst som satt mig på hold i 4min för att fråga...

Ursprungligen av reboot81:

Kontonummer är gratis, men inte mobilnummer. Jag har ett par konton i flera banker för olika ändamål. Man kan bara ha ett Swishkonto per nummer. Och jag vill egentligen gå ifrån mobilnummer och gå mot kommunikation via AppleID eller liknande.

Kontonummer har en siffra mer än mobilnummer, så där tjänar man inte mycket.

Swish är endast för överföring mellan privatpersoner. Tjänsten som kommer slå igenom kommer erbjuda betalning till näringsidkare och privatpersoner.
I reklamen exemplifierar man ett gäng som skall dela på notan - men det går ju inte betala till Restaurante Villa Romana med Swish. Fail.

Skandiabanken säger förresten att de går med till hösten, iaf om man skall tro på damen i kundtjänst som satt mig på hold i 4min för att fråga...

Det enklaste om man tycker ide´n är knasig - man ansluter sig inte. Inte svårare än så....

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-14 23:46
Ursprungligen av reboot81:

Kontonummer är gratis, men inte mobilnummer. Jag har ett par konton i flera banker för olika ändamål. Man kan bara ha ett Swishkonto per nummer. Och jag vill egentligen gå ifrån mobilnummer och gå mot kommunikation via AppleID eller liknande.

Kontonummer har en siffra mer än mobilnummer, så där tjänar man inte mycket.

Swish är endast för överföring mellan privatpersoner. Tjänsten som kommer slå igenom kommer erbjuda betalning till näringsidkare och privatpersoner.
I reklamen exemplifierar man ett gäng som skall dela på notan - men det går ju inte betala till Restaurante Villa Romana med Swish. Fail.

Skandiabanken säger förresten att de går med till hösten, iaf om man skall tro på damen i kundtjänst som satt mig på hold i 4min för att fråga...

Mobilnummer är också gratis.
Sitt mobilnummer brukar man oftast kunna i jämförelse med sitt kontonummer

Dela på notan handlar ju om att Villa Romana bara behöver dra ett kort istället för 10st och sedan kan man swisha över pengarna mellan varandra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 08:07
Ursprungligen av reboot81:

Kontonummer är gratis, men inte mobilnummer. Jag har ett par konton i flera banker för olika ändamål. Man kan bara ha ett Swishkonto per nummer. Och jag vill egentligen gå ifrån mobilnummer och gå mot kommunikation via AppleID eller liknande.

Kontonummer har en siffra mer än mobilnummer, så där tjänar man inte mycket.

Swish är endast för överföring mellan privatpersoner. Tjänsten som kommer slå igenom kommer erbjuda betalning till näringsidkare och privatpersoner.
I reklamen exemplifierar man ett gäng som skall dela på notan - men det går ju inte betala till Restaurante Villa Romana med Swish. Fail.

Skandiabanken säger förresten att de går med till hösten, iaf om man skall tro på damen i kundtjänst som satt mig på hold i 4min för att fråga...

Det finns alltid de som nya tjänster inte passar för, det finns alltid de som går utanför normen (som kompisen i tyskland utan svenskt nummer).
Men tittar man på vad detta erbjuder och vad tjänsten riktar sig till så fyller den faktiskt en funktion eftersom svensken i allt större utsträckning har mindre kontanter på sig än förr.

Men visst, vi kan alltid hitta scenarios på vad som gör tjänsten dåligt, men varför inte försöka se var den faktiskt gör nytta?
T.ex. träffade jag en bonussläkting i helgen som var lyrisk över swish då han och polarna ofta går på bio eller hittar på annat och han menade att Swish gjorde betalningarna mycket lättare polarna emellan.

Och vad gäller att gå ifrån mobilnummer till t.ex. Apple ID... ja du, vi har fler abbonnemang i Sverige än vi har invånare, vad tror du att den absoluta majoriteten har?
Och hur svårt är det att byta nummer i Swish?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 08:16

Kände mig tvingad till att läsa på lite nu...

Utländskt nummer:
Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?
Ja, du måste dock ha ett konto i någon av de banker som erbjuder tjänsten och ansluta dig till Swish.

Ingen smartphone:
Kan man använda tjänsten om man inte har en smartphone?
Ja, man kan anmäla sig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.

Annans nummer:
Kan jag ansluta ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?
Ja det fungerar.

Byta nummer:
Vad händer om jag byter mobilnummer?
Om du byter mobilnummer måste du anmäla det nya mobilnumret till tjänsten. Du behöver även aktivera Swish-appen på nytt. Du bör även avsluta tjänsten på ditt gamla mobilnummer.

Byta bank:
Jag har bytt bank, vad händer med Swish?
Om du anmäler ditt mobilnummer på din nya bank så avslutas Swish automatiskt i din gamla bank samt att Swish-appen avaktiveras - den kommer inte längre fungera. Du måste sedan aktivera appen igen med hjälp av Mobilt BankID.

Avsluta Swish:
Hur gör jag om jag vill avsluta mitt Swish-konto?
Du kan alltid enkelt avsluta din Swish tjänst i din bank.

Känns som att de har tänkt på ganska många olika scenarios.

https://www.getswish.com/support

Att dela notan underlättar för såväl oss som gäster som för personalen när man är större sällskap på restaurang, detta upplevdes förra veckan då vi var ett sällskap på 10 som skulle dela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-19 00:34
Ursprungligen av PeeMaN:

Att dela notan underlättar för såväl oss som gäster som för personalen när man är större sällskap på restaurang, detta upplevdes förra veckan då vi var ett sällskap på 10 som skulle dela.

Ganska grymt att hela ditt gäng på 10 skaffat Swish. Mina kompisar är märkbart segare.

Ursprungligen av kladda:

Ganska grymt att hela ditt gäng på 10 skaffat Swish. Mina kompisar är märkbart segare.

Det som är lite roligt i sammanhanget är att alla inte är "mina" vänner utan alla kom från lite varstans. Det sprider sig snabbt. Skall väl inte sticka under stolen med att det var en som hade någon bank (minns inte vilken) som inte var med i Swish som snällt fick ta fram kontanter

  • Medlem
  • 2013-01-20 07:43
Ursprungligen av PeeMaN:

........ en som hade någon bank (minns inte vilken) som inte var med i Swish som snällt fick ta fram kontanter

Det är det man har kontanter till. Att betala med.

Ursprungligen av reze:

Det är det man har kontanter till. Att betala med.

Jag antar att du inte har några betalkort utan hämtar ut hela lönen i ett kuvert den 25e?

  • Medlem
  • 2013-01-20 15:13

PeeMaN skrev:
Jag antar att du inte har några betalkort utan hämtar ut hela lönen i ett kuvert den 25e?
--

Tar ut pengar ur automaten
Tar ur plånboken när jag betalar.
Jag föredrar det. Är det ok?

Senast redigerat 2013-01-20 16:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-01-20 15:30
Ursprungligen av reze:

Tar ut pengar ur automaten
Tar ur plånboken när jag betalar.
Jag föredrar det. Är det ok?

Nej.

(Dum fråga får ett dumt svar.)

Ursprungligen av reze:

PeeMaN skrev:
Jag antar att du inte har några betalkort utan hämtar ut hela lönen i ett kuvert den 25e?
--

Tar ut pengar ur automaten
Tar ur plånboken när jag betalar.
Jag föredrar det. Är det ok?

Att ha kort för att ta ut pengar är väl inte heller "gratis" numera. Det är en tjänst där du tycker det är ok att ha kort. Om du med dina kontanter - vilket inte är fel i sig - kommer till en Teliabutik och vill handla något. Hur gör du då - går till en butik som tar kontanter - eller. Dom blir fler och fler som inte tar kontanter - rätt eller fel - så är det bara. Om du mot förmodan skulle köpa något på nätet - eller betala en räkning. Fungerar det då med kontanter......

Bevaka tråden