Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill beställa iPad mini

Tråden skapades och har fått 335 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-11-26 16:48

Nån som har varit på Apple Store i Täby nyligen och sett om de har fått in 3G-modellen än?

2 veckor+ leveranstid från onlinebutiken känns jobbigt om man väl bestämmer sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-26 17:02

Jag köpte en iPad för att den är större än iPhone och smidig att ha i tevesoffan och när man lagt sig och vill glo lite på playkanaler och sånt.
Om man redan har en iPhone och en vanlig iPad förstår jag inte vad man ska med en iPad Mini till.
Om man ska ut och ändå vara uppkopplad så har man ju sin iPhone. Ska man ha ytterligare en pjäs i fickorna att släpa runt på?
Jag kanske är gammalmodig och tråkig, men jag tycker att iPad Mini känns lite onödig. I allafall för oss som redan har andra i-devajses.
För nytillkomna kanske den är ett alternativ, om den hade haft Retinadsplay från början och haft en prisnivå i närheten av konkurrenterna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-26 17:45

Den är väl för de som tycker att den vanliga iPaden är för stor.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-26 17:48
Ursprungligen av kenjon:

Den är väl för de som tycker att den vanliga iPaden är för stor.

Jo, det har jag förstått. Men hur många är det?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-11-26 18:52
Ursprungligen av Konrad:

Jo, det har jag förstått. Men hur många är det?

Jag är en!
Har hellre en lövtunn, lätt och något mindre tablet.

Hur är det med appar nu för tiden? Görs majoriteten av apparna universella eller finns fenoment att man behöver köpa en ny "ipadversion" av den som jag redan har till min iPhone?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-11-26 19:54
Ursprungligen av zappee:

Jag är en!
Har hellre en lövtunn, lätt och något mindre tablet.

Hur är det med appar nu för tiden? Görs majoriteten av apparna universella eller finns fenoment att man behöver köpa en ny "ipadversion" av den som jag redan har till min iPhone?

Ett bra tips är att besöka iTunes Store via din dator. Under fliken program i vänsterspalten kan du se vilka appar som du redan har köpt som är universala till både iPhone & iPad.

Jag kan inte yttra mig om hur det ser ut av majoriteten av nya appar om dom är tillgängliga till både iPhone & iPad. Rovios, företaget bakom Angry Birds m.m har ju en tendens till att göra en extra app till iPad istället.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-26 22:08
Ursprungligen av Konrad:

Jo, det har jag förstått. Men hur många är det?

Jag tror det är väldigt många, det kommer inte ta lång tid innan Apple säljer fler mini än den vanliga.

Inte ofta jag blev så sugen på en grej som jag inte behöver hehe.

Var nära att ta med en hem från MediaMarkt men väntar på 3G versionen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-11-27 12:25

Tycker minin är oslagbar, visst prestandan kanske kunde vara bättre, men den är liten, lätt och smidig! Sonen på 1.5år sitter hellre med den än vår stora iPad, och för att vara ärlig så gör jag det hellre med. Underbart att kunna hålla den i en hand och läsa en längre tid utan att få ont i handleden.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-27 12:48
Ursprungligen av dhanjel:

Tycker minin är oslagbar, visst prestandan kanske kunde vara bättre, men den är liten, lätt och smidig! Sonen på 1.5år sitter hellre med den än vår stora iPad, och för att vara ärlig så gör jag det hellre med. Underbart att kunna hålla den i en hand och läsa en längre tid utan att få ont i handleden.

Där har vi det, minin avgör skillnaden mellan de som är klent byggda och de som inte är det

Förlåt, kunde bara inte låta bli

Huh, fick lev meddelande på min Wifi cellular mini idag, 10 december. Skickar de minin från kina eller vad?

Jo, var skulle de annars skicka den från?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, var skulle de annars skicka den från?

Min skickades från ett centrallager i Nederländerna

Ursprungligen av simulacra:

Min skickades från ett centrallager i Nederländerna

Just så. Tror att alla Apple-produkter som levereras från Apple-Store går via lagret i Nederländerna.

Vet att det kanske e en dum fråga... men e det nån som har koll på när dom dyker upp i butik i GBG igen... MÅSTE HA å vägrar att beställa online :/

Ringde Apple Store i Täby idag. Dom har redan fått in - och sålt slut på 3G modellen av mini. Det hade jag missat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-23 23:50

Blir jävligt irriterad på att när jag la min order från apple.se den 14e december så stod det att det skulle vara 2 veckors leveranstid. När ordern genomförts - står att leveransdatum beräknas till 9 januari. Det är inte 2 veckor det... Nu har det uppdaterats igen och säger den 15e januari.
2 veckor = 1 månad?! Okej att jag förstår att det är jul och nyår här emellan men det är faktiskt bara 5 arbetsdagar som går bort. Gah.

Ursprungligen av josie:

Blir jävligt irriterad på att när jag la min order från apple.se den 14e december så stod det att det skulle vara 2 veckors leveranstid. När ordern genomförts - står att leveransdatum beräknas till 9 januari. Det är inte 2 veckor det... Nu har det uppdaterats igen och säger den 15e januari.
2 veckor = 1 månad?! Okej att jag förstår att det är jul och nyår här emellan men det är faktiskt bara 5 arbetsdagar som går bort. Gah.

Låter långt. Men det står inte leverans om 2 veckor, det står skickas om 2 veckor, det är inte samma sak.
Är det då helgdagar (inkl. vanliga helger) så drar det iväg.

Ursprungligen av josie:

Blir jävligt irriterad på att när jag la min order från apple.se den 14e december så stod det att det skulle vara 2 veckors leveranstid. När ordern genomförts - står att leveransdatum beräknas till 9 januari. Det är inte 2 veckor det... Nu har det uppdaterats igen och säger den 15e januari.
2 veckor = 1 månad?! Okej att jag förstår att det är jul och nyår här emellan men det är faktiskt bara 5 arbetsdagar som går bort. Gah.

Det låter inte alls konstigt. Du beställde den 14 december och Apple Store skrev två veckors leveranstid. Då skulle den alltså levereras den 24:e.

Antagligen har ordern gåtts igenom manuellt så har personen som granskat den ändrat datum till något mer realistiskt. Även om det är frustrerande för dig. Den finns i butiker dock så det är bara att knata in och köpa.

Alltså det där med "två veckor" skall man ta med en nypa salt. Ibland går det snabbare, ibland mer långsamt. Två veckor är dock en bra fingervisning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-25 22:25

ni ska komma ihåg att det står att den skickas inom 2 veckor, dvs den levereras INTE inom två veckor efter ni beställt prylen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-01 23:39

Alltså, jag är inte dum.
"Klar att skickas: 2 veckor" borde betyda att den skulle lämnat Apple den 24e. Sen kan man förstås fråga sig när man använder uttrycket Expressleverans, hur lång tid själva leveransen ska ta efter det även om det är helger? Leverans i mellandagarna? Strax efter nyår? Jag menar att med 2 veckor tills den skickas, och "Beräknas skickas: 15 januari" skulle jag förvänta mig om jag skulle väntat med att beställa den tills idag 1/1, vilket är en rejäl skillnad mot att ha lagt en order 14/12.

Men nu har TNT (fraktbolaget) meddelat att den beräknas levereras till mig på fredag 4/1. Glad tjej igen!

Ursprungligen av josie:

Men nu har TNT (fraktbolaget) meddelat att den beräknas levereras till mig på fredag 4/1. Glad tjej igen!

Om du inte har portkod eller en "svår" adress…

Ursprungligen av grenhall:

Om du inte har portkod eller en "svår" adress…

Eller bara "otur" som gör att de inte orkar komma.

Hejsan,

Jag undrar angående iPad ett par grejer.

1. Till iPad Mini så är det Apples 5W USB-nätadapter som man får med. Jag undrar om det är farligt att använda Apples 10W nätadapter eller versionen på 12W?
Apple iPad 10W USB-nätadapter - iPhonebutiken.se

Apple USB-strömadapter på 12 W - iPhonebutiken.se

Kan det skada och slita batteriet än att använda den sorten som kom med? Tycker speciellt 10W var smidig för där får man förlängd kabel så man inte behöver vara en bit ifrån uttagen.

2. Hur bra kvalité är Apples lightning till USB-kablar jämfört med alla dessa billigare varianter som man stöter på?

Ursprungligen av Okänd användare:

Hejsan,

Jag undrar angående iPad ett par grejer.

1. Till iPad Mini så är det Apples 5W USB-nätadapter som man får med. Jag undrar om det är farligt att använda Apples 10W nätadapter eller versionen på 12W?
Apple iPad 10W USB-nätadapter - iPhonebutiken.se

Apple USB-strömadapter på 12 W - iPhonebutiken.se

Kan det skada och slita batteriet än att använda den sorten som kom med? Tycker speciellt 10W var smidig för där får man förlängd kabel så man inte behöver vara en bit ifrån uttagen.

2. Hur bra kvalité är Apples lightning till USB-kablar jämfört med alla dessa billigare varianter som man stöter på?

På fråga 1:
Nej, du kan använda vilken som helst. Det är "enheten" som stoppar så att säga. Det går inte snabbare att ladda eller så.

På fråga 2:
Svårt att säga. Lightning är ju en relativt ny kontakt, men jag skulle gissa att tredjeparts-kablarna fungerar minst lika bra.

Ursprungligen av PeeMaN:

På fråga 1:
Nej, du kan använda vilken som helst. Det är "enheten" som stoppar så att säga. Det går inte snabbare att ladda eller så.

På fråga 2:
Svårt att säga. Lightning är ju en relativt ny kontakt, men jag skulle gissa att tredjeparts-kablarna fungerar minst lika bra.

Då är det ju väldigt onödigt att skaffa en sådan till en iPad eller iPhone för mig när den ändå inte kommer ladda snabbare, vilket var det som jag var ute efter.

Jag har själv lite fobi över alla tredjeparts-kablar men sedan är ju Apples kablar lite väl dyra påtanke att det är bara en kabel :/

Köpte någralightning-kablar med adapter från DX, känns som samma kvalité och fungerar lika bra som Apples kablar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 17:18
Ursprungligen av keptang:

Köpte någralightning-kablar med adapter från DX, känns som samma kvalité och fungerar lika bra som Apples kablar.

Tjenixen, fungerar det bra för dig att använda paddan samtidigt som du laddar? Anledningen till att jag frågar är att mina DX-kablar gör att skärmen ballar ur och registrerar beröringar som om den hade ADHD - både på iPhone 5 och iPad minin

Ursprungligen av FreddeB:

Tjenixen, fungerar det bra för dig att använda paddan samtidigt som du laddar? Anledningen till att jag frågar är att mina DX-kablar gör att skärmen ballar ur och registrerar beröringar som om den hade ADHD - både på iPhone 5 och iPad minin

Inga problem alls med dessa som jag köpt och iPhone 5 samt min iPad mini.

edit: Nu när du säger det så har jag faktiskt varit med om det du beskriver på min iPad mini med originalkabeln någon gång (typ 1 gång av 100).

Bevaka tråden