Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som vill beställa iPad mini

Tråden skapades och har fått 335 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-02 19:53
Ursprungligen av keptang:

Köpte någralightning-kablar med adapter från DX, känns som samma kvalité och fungerar lika bra som Apples kablar.

Fan detta kanske är något att spana in, kostar ju ingenting heller.

Ursprungligen av crayzee:

Fan detta kanske är något att spana in, kostar ju ingenting heller.

Lite som att " köper man en Mercedes och hittar delar till en Fiat som kanske fungerar" . Jag vet inte vad Apple Lightning kabel/kontakt har för innehåll, men skall den fungera lika bra som den gamla med 30 stift- så måste det vara något speciellt i alla fall. Därmed inte sagt att kopiorna också kan "innehålla samma sak - eller inte". Hur många sladdar och kontakter måste man ha - om det blir för dyrt med original - när man köpt telefonen för dyra pengar i original - och inte kopia.......;)

Ursprungligen av adress@mac:

Lite som att " köper man en Mercedes och hittar delar till en Fiat som kanske fungerar" . Jag vet inte vad Apple Lightning kabel/kontakt har för innehåll, men skall den fungera lika bra som den gamla med 30 stift- så måste det vara något speciellt i alla fall. Därmed inte sagt att kopiorna också kan "innehålla samma sak - eller inte". Hur många sladdar och kontakter måste man ha - om det blir för dyrt med original - när man köpt telefonen för dyra pengar i original - och inte kopia.......;)

Handlar inte om att saker är för dyra eller att man inte har pengar, men varför betala 1000kr för 4 kablar när man kan betala ~280kr för det?
Som att köpa guldpläterad HDMI-kabel för 1000kr metern när det finns kabel för 198kr som uppfyller samma funktion.

Liknelser med bilar är alltid lika kul..

Ursprungligen av keptang:

Handlar inte om att saker är för dyra eller att man inte har pengar, men varför betala 1000kr för 4 kablar när man kan betala ~280kr för det?
Som att köpa guldpläterad HDMI-kabel för 1000kr metern när det finns kabel för 198kr som uppfyller samma funktion.

Liknelser med bilar är alltid lika kul..

Visst är det. Jag tycker iPhone är lite av en Mercedes - mera därför. Skulle inte heller köpa HDMI-kabel för 1000kr /meter - om den fyller samma funktion... Men det är ju det jag inte vet när det gäller Apple original kontra kopian av Lightning. Ladda är säker inga problem - men finns det andra områden - det är närmast så jag resonerar. Men det kanske är samma spec. - och då vore det ju dumt att betala för mycket /mera.

Ursprungligen av keptang:

Köpte någralightning-kablar med adapter från DX, känns som samma kvalité och fungerar lika bra som Apples kablar.

Samma har jag gjort. Nada problema!

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-02 22:13

Jag använde också piratkablar tills en väns iPhone kortslöt p.g.a det och då gäller givetvis ingen garanti.

Så jag har omvärderat och tycker det är värt de extra kronorna.

Ursprungligen av zappee:

Jag använde också piratkablar tills en väns iPhone kortslöt p.g.a det och då gäller givetvis ingen garanti.

Så jag har omvärderat och tycker det är värt de extra kronorna.

Det är en anledning till jag har blivit rädd för alla dess tredjeparts-kablar. Nu är det nog skillnad från märke till märke. Märken som Belkin, Griffin och de andra större märkena som gör tredjeparts-tillbehör till Apples-, Samsung och HTC´s produkter mm borde vara säkert att använda?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-03 22:46
Ursprungligen av PeeMaN:

Köper man en kabel som har sönder ens mobil så tar man kontakt med företaget som sålt kabeln och då får de pröjsa en ny telefon. Svårare än så är det inte.

Tror inte det gör så stor skillnad om du köper en kinakopia i Sverige eller från Kina dock, du lär inte få någon ersättning.

Ursprungligen av Okänd användare:

Det är en anledning till jag har blivit rädd för alla dess tredjeparts-kablar. Nu är det nog skillnad från märke till märke. Märken som Belkin, Griffin och de andra större märkena som gör tredjeparts-tillbehör till Apples-, Samsung och HTC´s produkter mm borde vara säkert att använda?

Ja, prylar som är certifierad av Apple bör inte vara några problem. Jag syftade mest på dessa kina-kopior.

Ursprungligen av zappee:

Tror inte det gör så stor skillnad om du köper en kinakopia i Sverige eller från Kina dock, du lär inte få någon ersättning.

Kan garantera dig att om jag köper ett tillbehör som har sönder min telefon så kommer jag defintivt att få den ersatt. Köpte ett nätagg som brännde sönder mer eller mindre varenda komponent i min PC. Fick allt ersatt av butiken utan något som helst snack.

Ursprungligen av PeeMaN:

Kan garantera dig att om jag köper ett tillbehör som har sönder min telefon så kommer jag defintivt att få den ersatt. Köpte ett nätagg som brännde sönder mer eller mindre varenda komponent i min PC. Fick allt ersatt av butiken utan något som helst snack.

Nu skrev du att du handlar från svenska butiker så jag tolkar det som MediaMarkt, Elgiganten, Kullander, mStore osv. då kan det möjligtvis fungera med ett konsumenträttsligt ärende. Däremot att försöka driva detta mot leverantörer i Kina, nej skulle inte tro att det blir någon framgångssaga direkt. Däremot kommer det att kosta personen som försöker minst deras telefon x 6 i rena pengar.

Ursprungligen av grenhall:

Nu skrev du att du handlar från svenska butiker så jag tolkar det som MediaMarkt, Elgiganten, Kullander, mStore osv. då kan det möjligtvis fungera med ett konsumenträttsligt ärende. Däremot att försöka driva detta mot leverantörer i Kina, nej skulle inte tro att det blir någon framgångssaga direkt. Däremot kommer det att kosta personen som försöker minst deras telefon x 6 i rena pengar.

Det är ju företagets problem. Det spelar ingen roll vartifrån de importerar, de har fortfarande ansvar för produkten de säljer och om den har sönder eller skadar person eller egendom så är det de som har ansvaret. Det här är grundläggande konsumenträtt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det är ju företagets problem. Det spelar ingen roll vartifrån de importerar, de har fortfarande ansvar för produkten de säljer och om den har sönder eller skadar person eller egendom så är det de som har ansvaret. Det här är grundläggande konsumenträtt.

Som sagt det kanske fungerar i Sverige för svenska bolag men det är svårt att få rätt när ett företag gått i konkurs med 1000-tals kunder som lämnar in fordran för saker som inte är betalda osv.

När det gäller Kina är det ohållbart. Ville bara varna folk.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-08 23:22
Ursprungligen av PeeMaN:

Kan garantera dig att om jag köper ett tillbehör som har sönder min telefon så kommer jag defintivt att få den ersatt. Köpte ett nätagg som brännde sönder mer eller mindre varenda komponent i min PC. Fick allt ersatt av butiken utan något som helst snack.

OK, lycka till. Själv lägger jag hellre några kronor extra på en kabel så slipper jag blanda in konsumentverk och ARN.

Ursprungligen av zappee:

Jag använde också piratkablar tills en väns iPhone kortslöt p.g.a det och då gäller givetvis ingen garanti.

Så jag har omvärderat och tycker det är värt de extra kronorna.

Köper man en kabel som har sönder ens mobil så tar man kontakt med företaget som sålt kabeln och då får de pröjsa en ny telefon. Svårare än så är det inte.

Ursprungligen av PeeMaN:

Köper man en kabel som har sönder ens mobil så tar man kontakt med företaget som sålt kabeln och då får de pröjsa en ny telefon. Svårare än så är det inte.

Inte helt lätt att göra om man köper något från DX.com där underleverantörerna inte syns.

Frågan är varför man är så vansinnigt snål att man köper kablar som innehåller väldigt avancerade chip från Kina?

Jag har varnat för det förut och nu bekräftade bara Zappee vad jag sagt länge. Skyll er själva om ni får problem.

Ursprungligen av grenhall:

Inte helt lätt att göra om man köper något från DX.com där underleverantörerna inte syns.

Frågan är varför man är så vansinnigt snål att man köper kablar som innehåller väldigt avancerade chip från Kina?

Jag har varnat för det förut och nu bekräftade bara Zappee vad jag sagt länge. Skyll er själva om ni får problem.

Aha, nej jag köper alltid tillbehör och sånt från Svenska butiker. Köper man från Ebay och USA och sådär, då blir det svårt om det skiter sig.

Fick en försenad julklapp av min flickvän, Ipad mini 64gb 4g,

Jag måste hålla med många att jag gillar denna mycket mera än vanliga paddan utan tvekan, Format och vikt är perfekt, designen är snyggare, flyter på lika bra som min gamla 3a gjorde, lättare att skriva på.

Saknar lite retina men faktiskt inte lika mycket som jag trodde jag skulle göra.

Så mycket nöjdare med denna än Ipad3

Ursprungligen av Antonic:

Fick en försenad julklapp av min flickvän, Ipad mini 64gb 4g,

Jag måste hålla med många att jag gillar denna mycket mera än vanliga paddan utan tvekan, Format och vikt är perfekt, designen är snyggare, flyter på lika bra som min gamla 3a gjorde, lättare att skriva på.

Saknar lite retina men faktiskt inte lika mycket som jag trodde jag skulle göra.

Så mycket nöjdare med denna än Ipad3

Du får 500:- för din iPad 3 eftersom du ändå är missnöjd med den numera.

Stort beslag av falska Apple-kablar - MacWorld
Kineserna kan.
Har en granne som fick kortis i sin 2 veckor gamla iPhone 5. Laddkabeln på 3 meter var köpt på Tradera /från Hongkong. Säljaren är sedan idag spärrad på Tradera efter drygt 3000 sålda objekt. Kanske hade Apple ett finger med i spelet...

Nu börjar minin finnas ute på varuhusen - så nu tror jag det är dags att slå till med en iPad Mini med 3G också . Har bara wifi På min "stora" 3:a.
Vill kunna ta den med lite var stans. Kunna köpa och betala över disk känns bra. 32 GB Svart duger gott...

Ursprungligen av adress@mac:

Nu börjar minin finnas ute på varuhusen - så nu tror jag det är dags att slå till med en iPad Mini med 3G också . Har bara wifi På min "stora" 3:a.
Vill kunna ta den med lite var stans. Kunna köpa och betala över disk känns bra. 32 GB Svart duger gott...

Nu är det gjort ! Ringde grabben som jobbar på ett av varuhusen vid Kungens Kurva i Stockholm. Fick min iPad Mini 32GB Wi-Fi/Cellular Svart. Några hundringar i rabatt också - dom har inte mycket på Apple prylar. Räckte till ett Cover Apple original i alla fall. Men det viktigaste var ju direktleverans av "minin". Får man leka ikväll - och sedan sälja iväg den "gamla maskinen".

  • Medlem
  • 2013-01-10 14:36

Jag köpte ju en med bara wifi. Och jag säger bara: Aldrig mer!
När nästa version kommer med Retina blir det en 32a med 3G! Hoppas den kommer i nästa vecka.

Ursprungligen av adress@mac:

Nu är det gjort ! Ringde grabben som jobbar på ett av varuhusen vid Kungens Kurva i Stockholm. Fick min iPad Mini 32GB Wi-Fi/Cellular Svart. Några hundringar i rabatt också - dom har inte mycket på Apple prylar. Räckte till ett Cover Apple original i alla fall. Men det viktigaste var ju direktleverans av "minin". Får man leka ikväll - och sedan sälja iväg den "gamla maskinen".

1500:-.

Ursprungligen av grenhall:

1500:-.

Blir nog något högre. Har lagt ut den på "Fallera" med startpris på 1000 kr. O:-)

Har kört min nya iPad Mini några dagar nu. Jag är nöjd. Skärmen är mindre och långt ifrån så skarp som min iPad 3 - men man vänjer sig sommardag allt annat. Största problemet är ju Apparna som är skrivna för iPhone - där märker man skillnaden direkt vid 2X. På 3:an tänkte man inte direkt på det. Wifi är mycket snabbare på mini - ganska stor skillnad faktiskt. I övrigt samma problem som tidigare (naturligtvis) att Appar som kräver telefonnummer för sms och så vidare är bara att glömma. Det finns ju ingen möjlighet att få ett "konferm" sms exempelvis. Men det är ju inte heller någon telefon....
I övrigt tycker jag det mesta fungerar - och fungerar bra. Hyfsat lätt att ta med sig - även i jackfickan så här års. Men skärmen - där slås den av iPad 3 och 4 med hästlängder.

  • Medlem
  • 2013-01-16 21:23

Ok. Vet att det är jäkligt svårt att spekulera...
Men nr tror ni Minin får Retina? Vid nästa modell så klart. Och när kan den tänkas komma? Ingen som vet så klart... Men vad TROR ni?
En kollega vill köpa min Mini och jag funderar på att köpa en med 3G. För helt utan padda klarar jag mig inte. Borde jag trots allt ha is i magen?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-16 23:06
Ursprungligen av Dalle:

Ok. Vet att det är jäkligt svårt att spekulera...
Men nr tror ni Minin får Retina? Vid nästa modell så klart. Och när kan den tänkas komma? Ingen som vet så klart... Men vad TROR ni?
En kollega vill köpa min Mini och jag funderar på att köpa en med 3G. För helt utan padda klarar jag mig inte. Borde jag trots allt ha is i magen?

iPad Mini 2 med Retina under Q3

Ursprungligen av Dalle:

Ok. Vet att det är jäkligt svårt att spekulera...
Men nr tror ni Minin får Retina? Vid nästa modell så klart. Och när kan den tänkas komma? Ingen som vet så klart... Men vad TROR ni?
En kollega vill köpa min Mini och jag funderar på att köpa en med 3G. För helt utan padda klarar jag mig inte. Borde jag trots allt ha is i magen?

Det är ju alltid detta när det förväntas nya modeller - och dom kommer - det är säkert. Men när ? iPad Mini är ju ganska ny i alla fall - om inte annat i 3G version. Tycker man att man behöver/har råd - köper man nu. Du kommer ju ändå "att ha den senaste modellen". Bara att du inte vet hur länge. Maj 2013 eller september 2013 - din gissning är lika bra som min. Själv köpte jag en mini med 3G för några dagar sedan. Hade /har iPad 3 men utan 3G - och tyckte jag behövde det - och lite mer "mobil". Jag skulle aldrig vänta på en eventuell ny/när modell. Skärmen är sämre - men man vänjer sig - och man får se till nackdelar och fördelar. Köp nu......;)

  • Medlem
  • 2013-01-17 17:02
Ursprungligen av adress@mac:

men man vänjer sig - och man får se till nackdelar och fördelar. Köp nu......;)

Eftersom jag kommer bli helt utan padda så har jag inget val än att köpa ny direkt, jag är nog lite beroende av denna pryl. Den är med överallt.
Jag bytte från iPad 3 till Minin och vill efter ett par månader hävda att jag retar mig lika mycket på denna skärm nu som jag gjorde när jag precis köpt den. Man vänjer sig inte...

Ursprungligen av Dalle:

Eftersom jag kommer bli helt utan padda så har jag inget val än att köpa ny direkt, jag är nog lite beroende av denna pryl. Den är med överallt.
Jag bytte från iPad 3 till Minin och vill efter ett par månader hävda att jag retar mig lika mycket på denna skärm nu som jag gjorde när jag precis köpt den. Man vänjer sig inte...

Du kanske har rätt. Vilja men inte kunna vänja sig...

Bevaka tråden