Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-12 17:54
Ursprungligen av kenjon:

Någon med iPhone 5 i de trakterna med "rätt" operatör, som kan testa hastigheten? Eller är det bara test-nät?

Tror att Apple måste skicka ut en mjukvaruuppdatering innan någon med iPhone 5 kan testa hastigheten. Apple verkar ha bestämt sig för att testa alla LTE-nät innan de släpper på iPhone 5 på dem.

Ursprungligen av kenjon:

Någon med iPhone 5 i de trakterna med "rätt" operatör, som kan testa hastigheten? Eller är det bara test-nät?

Haha, tre siter täcker inte mycket yta. Sen är det oklart om "våra" iphones går att använda på LTE-1800 än, samt om nätet är öppet för annat än test-UE

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-12 19:22

Det är väl "bara" att editera ICCfilen...

Diskussionen kommer ju ingen vart. Personer skriver att de vet olika saker som drar åt olika håll och jag upplever mest att alla vet allt om olika saker, men ingen kommer som sagt någon vart. Vad sägs om att vänta och se vad som händer?

Det verkar vara svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst.

Om Net4Mobility nu har LTE 1800 runt hörnet så är det väl väldigt konstigt att man inte marknadsför det? Det skulle locka en hel hög med potentiella köpare från 3 och Telia.

Jag är som bekant väldigt skeptisk. Men kan naturligtvis ha fel.

Ursprungligen av Massabrassan:

Om Net4Mobility nu har LTE 1800 runt hörnet så är det väl väldigt konstigt att man inte marknadsför det? Det skulle locka en hel hög med potentiella köpare från 3 och Telia.

Jag är som bekant väldigt skeptisk. Men kan naturligtvis ha fel.

Det var ju det dom gjorde...

Några svar till några personer på Twitter räknar jag inte som marknadsföring. Det är fortfarande på nivån "lätt obekräftade rykten"

Det behövs ett mer offentligt meddelande via pressrelease eller något liknande innan jag anser att marknadsföringen har startat.

Sedan så tror jag också att dragkraften (som Massabrassan skriver om) är som bäst svag och begränsad till nerdkretsarna. De flesta normala köpare (som man driver näten på) är troligen inte speciellt medvetna om LTE och påverkas mindre. Jag tror inte att det skulle locka en hel hög av potentiella köpare i första skedet.

Troligen mer dragkraft i ett andra skede när folk upptäcker att det ger bättre prestanda i Stockholm och andra områden som är "congested"

Det kanske inte är någon idé att lägga stora resurser på TV-reklam om att man tänker bygga ut LTE 1800. Men ett meddelande på hemsidorna kostar inget och är mycket märkligt att man inte har om planerna är så långt gågna och ligger så nära i tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-15 10:39

Precis, det är ju ingen idé att slå på stora trumman förrän man byggt ut lite. Man kan ju inte direkt marknadsföra och säga att nu har vi 4G för iPhone 5 om man bara har tre siter i Göteborg. Dessutom är det ju Apple som bestämmer om/när 4G ska aktiveras på iPhone 5 för respektive operatör. Innan det är aktiverat får operatörerna säkert inte säga någonting om jag känner Apple rätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-16 23:15

Tele2 har ju meddelande på sin hemsida.

Ursprungligen av zappee:

Tele2 har ju meddelande på sin hemsida.

Ja, det står en liten kort notis väl dold och utan närmare tidsangivelse.

Om planerna var så långt gågna så borde man ha ett meddelande på förstasidan i stil med. "Inom 3 månader kommer du att kunna surfa med 4G om du köper en Iphone 5 av oss!" Annars skulle jag sparka marknadsförarna om jag satt i ledningen hos Tele2.

Det kanske inte ökar försäljningen av Iphone 5 nämnvärt. Men för den som står och väger mellan operatörerna så tror jag absolut att det kan avgöra.

Jag tittade in och hittade inte. Det enda som jag hittade var detta

4G-nätet (4G mobilt bredband) - Tele2

Citat:

Näten och täckning

4G

Används till: Surfa riktigt snabbt.
Med 4G kan du vanligtvis surfa i 20-40 Mbit/s. Men du kan komma upp i hela 80 Mbit/s. För att kunna använda nätet måste du både ha en mobil och ett abonnemang som stödjer 4G. När det gäller 4G stödjer mobiltelefoner oftast inte alla frekvensband. Tele2:s 4G-nät använder följande frekvensband:900 MHz-bandet:
Ger bra täckning i stora delar av landet, täcker 80% av befolkningen. 900 MHz bandet ger extra bra täckning inomhus. I början av 2013 kommer den siffran vara hela 99%. Titta på vår täckningskarta, de ljusrosa områdena är 900-bandet. 2600 MHz-bandet:
Ger bra täckning i alla städer och möjliggör de högsta hastigheterna. Täcker 60% av befolkningen. Titta på vår täckningskarta, de mörkrosa områdena 2600-bandet.800 MHz-bandet:
Är under planering och utrullning. Kommer att nå samma täckning som 900 MHz-bandet.

Edit: GJorde en ny sökning och hittade följande. Var det detta som du avsåg?

http://www.tele2.se/kundservice/intresseanmalning.aspx

Citat:

Kommer iPhone 5 fungera i Tele2s 4G nät?
SVAR: Varken Tele2 eller någon annan svensk operatör kommer stödja 4G (LTE) för iPhone 5 vid lanseringen den 28 september. Vi håller på att planera ytterligare utbyggnad av vårt 4G nät så det i framtiden även ska täcka den frekvens iPhone 5 använder (1800 MHz). Detta arbete är under planering och vi kommer fortlöpande informera hur det fortskrider. iPhone 5 kommer självklart fungera mycket bra i vårt 3G nät.

Jag lägger ett trumsolo för mig själv... I självgodhetens namn.

Fast missa inte...

Citat:

Telenor vill i dagsläget inte svara på när, eller ens om, denna tjänst blir tillgänglig för alla kunder på 1 800 MHz.

samt Telia

Citat:

– Vi kan bygga på det här frekvensbandet men vi har i dagsläget inte någon konkret tidsplan för det. Men även om vi bygger på det här frekvensbandet handlar det om att förbättra täckningen på vissa orter. Vi vill inte säga att plötsligt kommer lte fungera med iPad för det skulle sätta helt fel förväntningar hos kunderna, säger Nicholas Rundbom.

Så dra inte iväg något långt trumsolo än;)

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-24 23:22
Ursprungligen av BlackSmp:

Fast missa inte...

samt Telia

Så dra inte iväg något långt trumsolo än;)

Bara att det är igång är ju värt ett trumsolo med tanke på kommentarer som "Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller. Iphone är en viktig produkt, men inte så viktig att operatörerna kommer att bygga ett eget nät bara för den."

Ursprungligen av zappee:

Bara att det är igång är ju värt ett trumsolo med tanke på kommentarer som "Jag är övertygad om att operatörerna kommer att börja köra LTE 1800 så småningom men det blir inte 2013 och förmodligen inte 2014 heller. Iphone är en viktig produkt, men inte så viktig att operatörerna kommer att bygga ett eget nät bara för den."

Det inlägget provocerade tydligen dig något oerhört eftersom du nämner det gång på gång...

Låt mig poängtera att nätet fortfarande inte är kommersiellt tillgängligt. Tre har ju som sagt haft 82 Mbit HSPA i flera års tid. Men det finns inga terminaler som stödjer det och tre erbjuder inte heller några sådana abbonemang. Innebär det att Tre har 82 Mbit turbo-3g "igång"?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-01-25 15:03
Ursprungligen av Massabrassan:

Det inlägget provocerade tydligen dig något oerhört eftersom du nämner det gång på gång...

Låt mig poängtera att nätet fortfarande inte är kommersiellt tillgängligt. Tre har ju som sagt haft 82 Mbit HSPA i flera års tid. Men det finns inga terminaler som stödjer det och tre erbjuder inte heller några sådana abbonemang. Innebär det att Tre har 82 Mbit turbo-3g "igång"?

Nej, inte direkt. Det är mest roligt eftersom du var så bombsäker och hade så fel

Ja, det innebär att det är igång även om de bara testar.

Ursprungligen av Massabrassan:

Det inlägget provocerade tydligen dig något oerhört eftersom du nämner det gång på gång...

Låt mig poängtera att nätet fortfarande inte är kommersiellt tillgängligt. Tre har ju som sagt haft 82 Mbit HSPA i flera års tid. Men det finns inga terminaler som stödjer det och tre erbjuder inte heller några sådana abbonemang. Innebär det att Tre har 82 Mbit turbo-3g "igång"?

Låt mig poängtera att folk i Malmö fått LTE-täckning på sina iphone femmor.

Ursprungligen av PeeMaN:

Låt mig poängtera att folk i Malmö fått LTE-täckning på sina iphone femmor.

Vilket nät? Telia i Danmark har väl LTE igång? Tänkte att det ligger ju ganska nära så näten kanske korsar varandra...
Även om det lanserar officiellt nästa vecka så kanske det redan funkar?

Det var ju bara längden på trumsolot som jag varnade för:)

PS: Bara för att förtydliga. Jag tror inte att det var jag som skrev det där om "inte 2013...". Jag hoppas att det som jag sagt är att jag inte vet men är tveksam till att det kommer att hända inom närtiden.

Senast redigerat 2013-01-25 11:00

Betyder det att Apple har godkänt nätverket? I sådana fall så har de inget speciellt hårt krav på täckning i alla fall

Ursprungligen av BlackSmp:

Betyder det att Apple har godkänt nätverket? I sådana fall så har de inget speciellt hårt krav på täckning i alla fall

Funderar fortfarande på hur det är med obundna lurar...

Ursprungligen av PeeMaN:

Funderar fortfarande på hur det är med obundna lurar...

Spelar det någon roll om lurarna är bunda eller inte? Om Apple måste godkänna alla operatörer som Iphone ska få ansluta till så antar jag att det finns en lista med godkända nätverkskoder som är densamma i alla mjukvaror.

Annars skulle det ju bli problematiskt vid roaming. Att svenska LTE-nät inte är godkända innebär ju inte att vi inte kan resa till länder där det finns godkända nät. Dåliga nät ger ju kunderna en dålig upplevelse av Iphone oavsett om nallen i fråga är köpt från operatören eller inte.

Räcker räckvidden på 1800 bandet för att nå över Sundet? Någon som vet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Räcker räckvidden på 1800 bandet för att nå över Sundet? Någon som vet?

Hur långt är det egentligen från köpenhamn till malmö fågelvägen? Jag vet att GSM 1800 når ungefär 8 km i praktiken. Vid fri sikt betydligt längre. Om du står vid brofästet så når det garanterat. Men inne bland bebyggelsen lär det skärmas bort rätt snart.

PeeMan: Vet du hur planerna för LTE 1800 ser ut framöver? Hur mycket ska täckas och när?

Ursprungligen av PeeMaN:

Funderar fortfarande på hur det är med obundna lurar...

Du behöver inte fundera så mycket för LTE är helt mjukvarustyrt. Telefonmodellen A1429 som säljs i Sverige är "hårdvaruaktiverad" för 1800MHz LTE.

Ursprungligen av grenhall:

Du behöver inte fundera så mycket för LTE är helt mjukvarustyrt. Telefonmodellen A1429 som säljs i Sverige är "hårdvaruaktiverad" för 1800MHz LTE.

Well, på något sätt så finns det ju "mjukvaru-upplåsta" iphone 5 som kör LTE1800 på Telenor. Iallafall om man skall tro Macworld:

Citat:

Den senaste veckan har vissa kunder hos Telenor märkt att det står ”lte” vid täckningsmätaren på deras iPad eller iPhone av senaste generationen, bland annat i centrala Malmö. Telenor bekräftar nu att detta beror på tester av lte på frekvensen 1 800 MHz.

Första testerna av lte för iPhone och iPad - MacWorld

Eftersom det skrivs ut "vissa" så funderar jag på om det är obundna telefoner, eller om det är Telenor som släppt någon mjukvaru-uppdatering eller ja, du är med?

Eller skall man bara ta inledningen med en smula salt då det trots allt är Macworld?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-26 18:44

Har följt diskussionen med spänning.
Satt med IPad Mini i centrala Stockholm idag och fick lte på den.. Har 4g på mitt abonnemang med tvillingkort, men min iPhone 5'a gick inte upp i lte läge. Verkar som om profilerna mellan de två är olika. 13.0 på iPhone och 13.5 på iPad. Blev helt ok hastigheter och bra Ping-tid. Schysst att det går! 34mbit ned och 21mbit upp, måste vara hyfsat ensam på den basstationen.

Ursprungligen av MagnusM:

[ATTACH="CONFIG"]37705[/ATTACH]

Har följt diskussionen med spänning.
Satt med IPad Mini i centrala Stockholm idag och fick lte på den.. Har 4g på mitt abonnemang med tvillingkort, men min iPhone 5'a gick inte upp i lte läge. Verkar som om profilerna mellan de två är olika. 13.0 på iPhone och 13.5 på iPad. Blev helt ok hastigheter och bra Ping-tid. Schysst att det går! 34mbit ned och 21mbit upp, måste vara hyfsat ensam på den basstationen.

Vad har du för abonnemang och hur har du aktiverat 4G med Telenor?

Bevaka tråden