Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rejält stativ för Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett stativ för bärbara datorer kan göra ergonomiska underverk för rygg och nacke. Vi har testat ett från Cooler Master vid namn Jas Pro som är särskilt framtaget för Macbook Pro.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-02-05 15:20

Jag har aldrig förstått syftet med stativ, verkar också bara vara en grej inom Mac-världen. Att luftflödet skulle bli bättre kan jag nog ta, men jag har aldrig haft problem med min MBP och värme när den stått på skrivbordet.

Ursprungligen av ooskar:

Jag har aldrig förstått syftet med stativ, verkar också bara vara en grej inom Mac-världen. Att luftflödet skulle bli bättre kan jag nog ta, men jag har aldrig haft problem med min MBP och värme när den stått på skrivbordet.

Jag har inga problem längre, men jag har spelat sönder grafikkortet på en äldre MBP. Den blev så grillhet att skärmen blev full av tårtbitar i konstiga färger. En liten disclaimer om att det kan ha gått sönder av något annat skäl också förstås, men blev mycket bättre när jag började spela med en liten kylplatta under.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-05 16:36
Ursprungligen av ooskar:

Jag har aldrig förstått syftet med stativ, verkar också bara vara en grej inom Mac-världen. Att luftflödet skulle bli bättre kan jag nog ta, men jag har aldrig haft problem med min MBP och värme när den stått på skrivbordet.

  • För ergonomins skull kan ett stativ som höjer upp skärmen aningen + externt trådlöst tangentbord vara bra.

  • För kaffedrickaren som ibland spiller ut sitt kaffe och inte vill vätskan i närheten av datorns komponenter.

Det där stödet ser jäkligt instabilt ut måste jag säga. Ett bra stöd är svårt att välta omkull av misstag, men det där ser ut som att bara en liten puff kan välta omkull hela burken, med allvarliga skador som följd. Kommentarer på det?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-05 18:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det där stödet ser jäkligt instabilt ut måste jag säga. Ett bra stöd är svårt att välta omkull av misstag, men det där ser ut som att bara en liten puff kan välta omkull hela burken, med allvarliga skador som följd. Kommentarer på det?

Fördelen med just detta stativ verkar vara det enkelt går fälla ihop och transportera.

Visst ser det lite överlastat ut med en MBP 17" men man kan ju fästa en platta eller ett par tvärgående stag om man bor i jordbävningsområde;-P

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det där stödet ser jäkligt instabilt ut måste jag säga. Ett bra stöd är svårt att välta omkull av misstag, men det där ser ut som att bara en liten puff kan välta omkull hela burken, med allvarliga skador som följd. Kommentarer på det?

Det ser rangligt ut men tro mig, det är råstabilt. Man får knuffa till datorn hårt för att stativet ska välta. Sen står ju datorn allt som oftast framför en på ett bord eller liknande så det ska nog mycket till för en olycka ska hända med det här stativet. Jag har haft andra stativ där datorn legat ovanpå stativet och där vibrationer från bordet fått stativet att börja gunga lite och datorn givetvis ramlat av stativet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 19:02
Ursprungligen av Joacim Melin:

Det ser rangligt ut men tro mig, det är råstabilt. Man får knuffa till datorn hårt för att stativet ska välta. Sen står ju datorn allt som oftast framför en på ett bord eller liknande så det ska nog mycket till för en olycka ska hända med det här stativet. Jag har haft andra stativ där datorn legat ovanpå stativet och där vibrationer från bordet fått stativet att börja gunga lite och datorn givetvis ramlat av stativet.

Instämmer. Vad håller datorn på plats?

Ursprungligen av Erik.dv:

Instämmer. Vad håller datorn på plats?

Det sitter en "flärp" eller vad man ska kalla det, en utskjutande list ungefär lika bred som touchpaden på min MBP som gör att datorn inte glider ur stativet eller kan välta utan att hela stativet välter samtidigt:

Har använt det i snart två månader och har fyra ungar hemma och det har verkligen levererat i avseendet att datorn faktiskt står där den ska.

Egentligen är det lite löjligt att bli glad över något så enkelt men det här stativet har löst ett ganska stort problem för mig ergonomiskt och samtidigt kan jag sluta fundera på hur jag ska lösa just det problemet.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-06 00:30

Tillverkaren rekar stativet för hela MacBook-serien samt iPad:

http://www.coolermaster.com/product.php?produ...

1
Bevaka tråden